Hortus Conclusus je žanr vrta, območje ograjenega prostora, razdeljenega na kvadrante. Ograda prostora je preprosta: zid ali okrasni zid ali tkana ograda iz volne. Je zastor, kot je zastor tančica, ki prekriva razgaljenost telesa (o estetikah tančice piše Dominique Clévenot) ali morda gledališki zastor, medprostor, ki obenem razdeljuje in spenja dve ključni paradigmi scenske umetnosti. Arhitekt in teoretik arhitekture Gotfried Semper v svoji Teoriji ovoja (Bekleidungstheorie) tkanino opredeli kot prvobitno vrsto umetnosti in zapiše, da se je graditeljstvo začelo z oblačenjem konstrukcije s tkanino. Že v kamnitih reliefih starih kultur so prikazani šotori v aberacijah svojih oblik glede na različne vremenske danosti. Vrt je tudi simbol duše. Predstava Hortus Conclusus se bo potopila v imaginarne prostore, kjer poezija prijateljuje s filozofijo. Razmerja med mikro in makro prostori v smislu fizičnih ali miselnih entitet bodo kreirala svojevrstno vizualno pisavo, vpeto v gledališki svet odrskih pomanjšav in fantazijskih, vegetativnih povečav. Premiera 6. septembra, ponovitvi 7. in 9. septembra ob 20.00. (foto: Aleksandra Vajt)
V obdobju 2022–2025 nastaja nova trilogija Alegorije, ki sestoji iz treh plesno-gledaliških projektov in sintezne predstave. Tema tridelnega projekta so alegorije – prizma časa v okviru ikonografskih smeri, ki jih tkejo poezija, literatura in likovna umetnosti.
Program zavoda Muzeum je zasnovan kot serija platform, trilogij, ki se skozi večletno obdobje vsebinsko dopolnjujejo. Trilogija Dinamike prostorov v umetnosti, 2016–2019, je raziskovala fenomene prostorskih dinamik kot spreminjajoče se okolje, v katerem biva telo; trilogija, Spanje, 2019–2021, se je opirala na bogato ikonografijo upodobitev iz spanja v napetostih med budnostjo in sanjami. Prva enota trilogije, plesna predstava z naslovom Alegorije mesecev – atributi, 2022 je temeljila na motivih mesečnih ciklov z atributi, ki zajemajo življenje narave (flora) v kontekstu napetosti med opravili ter čutnimi in čustvenimi impulzi, ki jih poraja življenje. Sledila je druga enota trilogije z naslovom Alegorije, fragmenti, 2023, avtorska predstava s poudarkom na sodobnih plesnih postopkih skozi specifike naravnih in delovnih ritmov, ritmov astralnih sil (Ovidij, Verij, Flak …). Ta t. i. trojna podoba mesecev je bila obravnavana v razmerjih žanrskih upodobitev iz zgodovine ciklov v sklopu literarnih in likovnih paradigem od antike do renesanse. Tretja enota trilogije, predstava Hortus Conclusus – vrt, 2024, bo prečila razmerja med zunanjo podobo pojavov in kozmoloških kompozicij, ki temeljijo na principu naravnih prvin (vetrovi, reke, meseci, zodiak), ter matematično sistematičnostjo koledarjev in enciklopedij. Trilogija ALEGORIJE, 2022–2025 bo sklenjena s predstavo Darovanja, 2025. Projekt se bo nanašal na liturgijo slavja in temo sijajne podobe mesecev ter drugih naravnih personifikacij, ki so jih označevala praznovanja in obredja. V okviru tridesete obletnice delovanja Gledališče Muzeum v sodelovanju s SLOGI – Slovenskim gledališkim inštitutom in Cankarjevim domom pripravlja pogovor v Linhartovi dvorani po zadnji ponovitvi predstave Hortus conclusus v režiji Barbare Novakovič 9. septembra 2024. Sodelovali bodo Blaž Lukan, Tomaž Toporišič, Jana Pavlič, Marijan Rupert ter drugi soustvarjalci Gledališča Muzeum in publikacije, katere izid je pri SLOGI predviden spomladi 2025. Pogovor bo vodil Primož Jesenko.