Ljubljana, 04.07.2015 | Daliborka Podboj

Ameriško-slovenska plesna Alma Karlin

Plesni spomin na slovensko intelektualko
Fenomenalna Mojca Majcen v predstavi Alma.Sama.
Fenomenalna Mojca Majcen v predstavi Alma.Sama.

Petnajst let je minilo, odkar je koreografinja Gordana Stefanovič Erjavec s plesalkami Plesnega foruma Celje postavila svoj koreografski projekt Alma, Angel na zemlji, biografski vpogled v življenje pisateljice in svetovljanke Alme Maksimilian Karlin (1889-1950), ko so mlade plesalke PFC pobirale razmetane fotografije po in pred razpadajočo Almino hišo, jih zbrale in pripravile fotografsko razstavo, posvečeno Almi. Bile tudi priča prijetnemu dogodku, ki se je zgodil ob njihovem gostovanju v Mariboru v dvorani ŠKUC, ko je po koncu predstave iz prve vrste vstala stara gospa, objela koreografinjo Gogo ter se ji zahvalila za ponovno doživetje in snidenje s svojo Almo, ki so jo v predstavi pričarali prav tako, kot jo je poznala in se je spominja.

...
...


V Cankarjevem domu Ljubljana, na odru Dvorane Duše Počkaj, pa je 18. junija stekla nova plesno-gledališka premiera, posvečena Almi, tokrat v ameriško-slovenski navezi in v produkciji ArtBark International, Hiše kulture Celje in Cankarjevega doma Ljubljana ter v koreografiji in v celostni zasnovi (besedilo, kostumi, glasba, rekviziti video, produkcija) multidisciplinarne umetnice Mise (Dylan) Kelly iz Santa Barbare (Kalifornija, ZDA). Naveza Američanke Kelly in Slovenke Mojce Majcen je bila stkana že leta 2011 v tem kalifornijskem mestu ob gostovanju predstave Igorja Jelena-Igyja, Dama s kamelijami. Že prihodnje leto je Kellyjeva skupaj s svojim soprogom, pianistom Stephenom Kellyem, ki je v predstavi poskrbel za glasbo, video in koreografijo, prišla na obisk k Mojci v Celje.

...
...


Umetnica Misa Kelly se s svojimi programi in predstavami posveča tudi prepoznavanju umetnikov iz manj privilegiranih okoljih, in teh je že več kot tisoč, tako da je hitro sprejela pobudo dramaturga, pisatelja in raziskovalca Alminega življenja Marjana Pušavca ter začela s pripravami na projekt o Almi Karlin, o kateri ni pred tem slišala ničesar. Veliko je bilo branja in proučevanja Almine biografije, priprave do premiere pa so tekle kar tri leta. Posebne finančne podpore ni bilo, vendar pa ameriški sistem dotacij omogoča umetniški produkciji tudi prispevke, in tako se je nabralo 16.000 ameriških dolarjev. Po izračunih bi bile celotna vrednost projekta okoli 25.000 dolarjev, v to so vštete dvorane in prenočišča pa potovanja na relaciji St. Barbara - Celje, za kar so največkrat našli ugodne rešitve in primerna sodelovanja, tako da so svoj zastavljeni projekt o Almi lahko docela in načrtovano izpeljali.

...
...


Predstavo so gradili na tistem, kar je Alma sama napisala o sebi in v svoji avtobiografiji Sama. In tako je tudi plesno-gledališka predstava dobila naslov Alma. Sama., kratek in jasen naslov, še posebej primeren za prevod v angleščino. Almina sopotnica je vselej bila samota, ob tej pa še večne borbe za denar in avtorske pravice, kajti pisala je in pisala, kar so ji tudi objavljali, vendar pa se je bilo treba za denar še kljub temu boriti in dregati tudi v tistih časih. Sama je potovala, čeprav je ob sebi imela oboževalce, doživljala ljubezni in snubljenja, vendar se vseskozi odločala sama in docela samostojno usmerjala svoj življenjski tok, vse dokler ni srečala svoje duše dvojčice, šestnajst let mlajše Thee Gamelin, s katero je preživela skupnih šestnajst let, tudi zadnja leta svojega življenja.

...
...


Koreografinja in avtorica projekta Alma.Sama., Misa Kelly, je izbrala svojo ekipo in s pomočjo dramaturga Marjana Pušavca obudila spomin na to našo nenavadno pisateljico, intelektualko, ki je pisala v nemškem jeziku, prepotovala svet, predavala na anglosaksonskih univerzah, govorila in pisala praktično v vseh jezikih sveta, in še bi se dalo zapisati o tej izjemni ženski, ki je prehitevala svoj čas in na široko odpirala vrata  osvobajanju in dviganju samozavesti takratne meščanske ženske, za katero jo je želela vzgojiti tudi lastna mati, s katero se verjetno nista ravno zato razumeli.

...
...


V predstavi nastopajo sočasno štiri Alme, štiri njene podobe, ki v določenih trenutkih izpostavljajo raznolike Almine trenutke in stanja, se tudi  največkrat razlikujejo po karakterju, ko sledimo pogumni in zvedavi Almi, prefinjeni mirni intelektualki, čutni, trpeči in kljubujoči ženski, tudi zvedavi popotnici globokih misli, in fizično zaznamovani ženski, ki se ni ravno dobro počutila v svoji ženski koži. V koreografiji ni veliko solističnih trenutkov, je skupinsko zasnovana, ko največkrat nastopajo oblike dueta, terceta in kvarteta, v katerih se sočasno prepletajo in presevajo Almine značilnosti.

...
...


Tako je Alma Trina Mannino, plesalka, koreografinja in producentka, ki plesno deluje v domačem Brooklynu, je tista tenkočutna, intelektualna in prefinjena Alma, in je Alma tudi performarka ter improvizatorka Cecily Stewart, ki predstavlja lik mladostne in vihrave ženske. Plesalka in balerina Mojca Majcen pa izoblikuje kar spekter plesnih stilov in Alminih stanj, v svojem solu v črnem kostumu pa uprizori enkratno plesno ekspresijo, ki subtilno posega po intimnih trenutkih ženske, umetnice, borke, tiste, ki je odločna in iz zadnjega kotička svojega telesa zna potegniti moč in udejanjiti svoje sanje, tudi trpeti ter pretrpeti zadane bolečine. Mojčin ples se preliva v padcih, višajih in talnih zdrsih, posega po višinah, polni prostor in modelira osebnostna stanja, je ples dovršene poetike izraznih globin in vrhunskega gibalnega besedišča. Kellyjeva je izoblikovala zrelo vihravo popotnico, v prvi sceni se predstavi z monologom Almine mame, ki govori o svoji hčerki, kako je bila trmasta deklica s svojim prepričanjem in je znala brbljati, kako bo odkrivala svet kot Krištof Kolumb, ko bo odrasla …Kellyjeva se največkrat poglablja v svet Alminega popotovanja, sceno pa gradi z zanimivimi oblikami spominov na dežele, ki jih je Alma odkrivala, čuvala tudi spominčke ali jih celo prodala, nekateri so jih celo našli in prepoznali v muzejski zbirki. 

...
...


Pisateljico Almo Karlin so privlačile vzhodne kulture, zlasti japonska, in neznani svet domorodcev ter šamanstva, na svojo pot okoli sveta se je podala leta 1919, popotovanje pa zaključila leta 1927, tudi zavoljo starosti in bolezni matere, ki ji je hčerinsko stregla do njene smrti, očeta, na katerega je bila navezana, je zgubila že pri osmih letih. V predstavi bi moral sodelovati še pianist in avtor glasbe Stephen Kelly, ki ga pa zavoljo poškodbe ni bilo na sceni.

...
...


V glasbi se preseva Almin čas kot šum stare gramofonske plošče, ko njena popotovanja oznanja bučanje morja ali ritem tirnic, toni tudi etnično barvajo raznolikost dežel in je skupek stilov ter posnetkov, enako, kot je zastavljena plesna kompozicija, kjer se sledi narodni motiviki, še posebej pa izpostavi japonski duh in so prisotne klasične plesne forme, ki skupaj s performativnimi sodobnimi gibalnimi oblikami odsevajo stanja junakinje Alme, kostumi in rekviziti pa ta še dodatno popestrijo in poudarijo. Tako se v danem trenutku uzre Alma z revolucionarno kapo na glavi, ki ilustrira njen čas v partizanih, ali se na sceni utrne trenutek njenega pisanja na starem pisalnem stroju …, ko se tovrstni utripi prepletajo ter spletajo v scensko poslikavo Almine biografije, v podobah in kostumih, ki spominjajo tudi na njene trenutke, zajete na fotografijah. 

... (Foto: Tone Stojko)
... (Foto: Tone Stojko)


Predstavo so skupaj gradili in nadgrajevali, kar se da zaslediti tudi v homogeni strukturi celote, in tako kot je Kellyjeva dejala, da vsak, ki pozna zgodbo Alme Karlin, bo to znal razbrati tudi v sami predstavi, tisti, ki pa te ne poznajo, bodo sledili zanimivi zgoščenki barvitih plesno-gledaliških oblik. Gledalci so to nekoliko drugačno plesno uprizoritev, kot smo je vajeni na naši sodobni sceni, in s pridihom gibalno scenske preteklosti,  dobro sprejeli tako na premieri kot na reprizi 22. junija.

Ime*
Vaš komentar*:
Prepišite kodo:
captcha
Komentarji
Na špici
Mateja Pevec. Orientalski ples ni McDonalds!
Orientalski ples ni McDonalds. To je domača goveja juha, ki se počasi kuha. Danes že vsaka plesalka pričakuje, da bo malo zamigala, pa bo že plesu podobno. Pa temu ni tako. (je za oddajo Parada plesa iskreno ...
Preberi članek
Preberi članek
Aida v Oderzu. Mariborski Balet in italijanski festival slavita 25-letnico
Opera in Balet SNG Maribor gostuje na Festivalu Opera in piazza – Giuseppe di Stefano, ki slavi 25-letnico delovanja in s katerim prav toliko tudi sodeluje
Preberi članek
Preberi članek
Julij 2015
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Maček Muri, metuljček Cekinček in začarani žabec z otroki v poletju
V MK štiri knjižne novosti za otroke avtorjev Vinka Möderndorferja, Andreja Rozmana Roze, Janeza Bitenca in Jelke Reichman
Odličen kokosov jogurt
V poletni vročini vas bo navdušila kombinacija jogurta in kokosa
Preberi članek
Preberi članek