Premiera predstave bo v petek, 14.11. v HNK Ivan pl. Zajc, ponovitve še 15., 17., 19., 21., 22. in 24. 11.
Petek je očitno dan za premiere. Na odru SNG Maribor se bo odvila Frida koreografinje Anabelle Lopez Ochoa v uzvedbi baleta SNG Maribor. Na Reki pa istočasno Venezuela izraelskega koreografa Ohada Naharina.

Slednja je bila skoraj od najave dalje pod vprašajem. Programska odločitev (predvidevam, da je to bila še odločitev prejšnje direktorice reškega baleta Maše Kolar), da se v letošnjo sezono umesti delo izraelskega koreografa Ohada Naharina, seveda ni bila sprejeta z aplavzom. Po pričakovanjih, ravno nasprotno. HNK Ivan pl. Zajc je dnevno doživljal medijske napade in pritiske, da predstavo umakne z repertoarja. V.D. baleta Leonard Jakovina je vztrajal in predstava bo doživela premiero in kar nekaj ponovitev. Dan pred premiero prihaja na Reko tudi koreograf sam, kjer bo imel ob 18.30 v gledališču tudi srečanje s publiko oz. zainteresiranim občinstvom. Verjetno bo pripravljen tudi na kakšno verbalno atrakcijo.

A ta veliki koreograf svetovnega renomeja je že v času ‘napadov’ nanj in na akterje Venezuele vodstvu HNK Ivan pl. Zajc poslal pismo, ki si ga lahko preberete tukaj https://hnk-zajc.hr/pismo-ohada-naharinu-hnk-u-ivana-pl-zajca-od-2-rujna-2025/ Če boste natančno prebrali vam bo marsikaj jasno, če seveda želite vedeti.

Vsi, ki spremljamo Naharinovo delo vemo, da je človek širokih pogledov, neizmernega znanja, katerega dela so tudi politično angažirana. Takšna je tudi Venezuela, ki je doživela premiero s skupino Batsheva Dance Company 12. maja 2027 na odru Suzanne Delal centra v Tel Avivu.

Ohad Naharin tudi v Venezueli ostaja avtor, ki išče vedno nove izzive tako v gibu kot glasbi kot okolju v katerem živi in ustvarja. Avtorica teksta Shira Vitaly piše: ‘Venezuela’ – raziskuje kontekst in interpretacije istoimenskega dela. Na podlagi podvajanja predstavlja dve predstavi iste koreografije. V vsaki ponovitvi se plesna scenografija, glasba in osvetlitev spreminjajo, kar istim gibom daje različne energije, ki občinstvo izzivajo k drugačnemu branju, drugačnemu videnju. V študiji možnosti, presežka, Ohad Naharin pokaže, kako se lahko različna področja utelesijo v isti gesti, če bi jo zaupali drugemu telesu. Delo je prežeto s kulturnimi in političnimi referencami: gregorijanski zbor poje himno globoke žalosti, plesalci v občinstvo mečejo nebrzdane hip-hop ritme pokojnega raperja Notorious B.I.G., bele zastave-ovitki pa so prepojeni z barvami in političnimi toni. Venezuela raziskuje resničnost in gibanje, ki prekipi, a se tudi sesede pod prho pomena, vedno znova hiti proti praznini, zaman. Ponavljajoča se in polna protislovij, poudarjata nasilje z lepoto, intenzivnostjo v odsotnosti gibanja in eleganco kaotičnega gibanja.’

Ohad je iskreno spregovoril tudi o dejstvu, da so bila v času izraelsko palestinskega dogajanja vsa gostovanja odpovedana, da je Batsheva bila nezaželena. Intervju si lahko preberete tukaj https://hnk-zajc.hr/na-pozornici-i-izvan-nje-ohad-naharin-prenosi-snaznu-poruku-usred-rata-u-gazi/?izb=28497

Predstava Venezuela je v tem času pomemben mejnik ne samo za hrvaški ampak za svetovni ples. Daje moč, da spregledamo, da je pomembna umetnost in ne politika, daje upanje, da lahko vidimo širši kontekst, čez planke lastnega vrtička. Iskreno se veselim predstave, plesalcev reškega baleta, ki sta jih je brez dvoma dobro natrenirala Ohadovi asistentki Hani Sirkis in Kyle Carr Sehevrich.

In čakam na pogumno odločitev recimo Darka Brleka in ‘njegovega’ Ljubljana Festivala, da na svoje odre povabi Batsheva Dance Company ali pa vsaj reški balet. Darko je na ‘bojkote’ namreč navajen. Lahko bi zbral pogum tudi Cankarjev dom, če že vabi na predavanje grškega politika Yanisa Varoufakisa, ki je odkrito pozval k bojkotiranju Naharinove izvedbe Venezuele in odpovedal predavanje na Reki. Bosansko hrvaški intelektualec Miljenko Jergović je ob tej priložnosti napisal odlično kolumno. Preberite tukaj https://www.jergovic.com/petak-cetrnaesti/zasto-u-rijeci-treba-braniti-izraelskog-koreografa-ohada-naharina/

O petkovem dogajanju seveda poročam in upam, da mine brez izgredov. Do takrat pa vabim k ogledu napovednika predstave in pa reportaže z gaga delavnice, ki sem jo obiskala letos maja v italijanski Orsolini. In seveda nastal je tudi intervju z Ohadom Naharinom.