Prav lep pozdrav, draga Lea Sitar, ustanoviteljica Baletne pravljice. Precej nenavadno ime baletne šole, bi zapisala, ker bi človek pomislil, da gre za plesno predstavo. Zakaj ste se odločili nadeti vaši šoli takšen naziv in zakaj je sploh nastala šola?
En lep prisrčen pozdrav. Baletna pravljica je plesna šola, ki je bila ustanovljena leta 2010 v Mariboru. Nastala je iz želje ponuditi otrokom neponovljiv, edinstven baletni ples, ki bo prilagojen in dostopen neposredno v vzgojno-izobraževalnem prostoru, kot dodatna interesna šolska dejavnost. Nastal je program umetniškega gibanja, ki zajema bistvene cilje: da se otroci skozi ples razvijajo, gibajo, sproščajo, plešejo in nenazadnje ob igrivem odnosu naučijo prvih baletnih korakov ter izraznega in sodobnega plesa skozi ritem in prostor. Vsako šolsko leto zaključimo s pravljično predstavo na velikem odru, od tod pa ime Baletna pravljica.
Maribor je poseben rekorder po številu plesnih in baletnih šol. Se tega zavedate?
V Mariboru je veliko plesnih šol, ki ponujajo raznovrstne plesne programe v različnih dvoranah, vendar je naša plesna šola kljub temu edinstvena in ena od prvih, ki je začela uvajati program baletnega plesa v vzgojno-izobraževalne sisteme. Od preostalih šol se razlikujemo po tem, da omogočamo otrokom učenje baletnega plesa na osnovnih šolah in vrtcih ter s tem staršem prihranimo vožnje in čas v plesne dvorane, šolam pa pomagamo pri pripravi plesa otrok na njihovih prireditvah in proslavah. Skrbimo za kakovostno plesno izobraževanje. V naš program se lahko vpišejo vsi otroci, ki jih zanimata balet in izrazni ples, tudi če nimajo posluha, so okorni, imajo zdravstvene težave. Z veseljem smo medse sprejeli tudi otroke z Dawnovim sindromom in s cerebralno paralizo, jih vključili v skupine in na koncu leta so na odru zablesteli kot vsi ostali.
Torej pomeni, da zanimanje za balet v Mariboru obstaja, saj vašo šolo obiskuje okoli 200 otrok? Na čem gradite prepoznavnost šole, zakaj ste posebni, drugačni?
Naša šola je v Mariboru vsako leto prepoznavnejša, saj ohranjamo osebne odnose dela z otroki in njihovimi starši. Otrokom omogočamo igrivo in kakovostno preživljanje prostega časa. Naši programi so sestavljeni na otroku prijazen, poučen in zabaven način. Širimo obzorja naših mladih plesalcev in jim pokažemo, kaj vse je ples. Skozi ples jih učimo, kako pravilno dihati, kako se imeti rad, kako poslušati in umiriti svojega duha. Ponujamo jim pester izbor izraznega gibanja ob klasični pa tudi moderni in živahni glasbi. Vsak mesec se otrokom oblikuje kakovostna učna vsebina, ki je polna iger in sprostitvenih uric raznolikega izraznega plesa. Drugačni smo po načinu dela, saj smo v osnovne baletne korake vključili izrazne in gimnastične prvine. Izhajamo iz načina dela, da je za vsako gibanje pomembno, da zna otrok najprej obvladovati svoje telo. Skozi gimnastične prvine, kot so preval, most, stoja, kolo itd. začne plesalec prepoznavati svoje mišične strukture ter nadzorovati gibanje. Otroke v ritmu glasbe vodimo v čutenje telesa in iskanje kreativnih in raznolikih plesnih zvrsti. Za posamezno vadbo se kreirajo nove zgodbe, ki jih otroci začutijo in plešejo. Edinstveni smo tudi, ker sem razvila plesno palčko, kot pripomoček za gibanje. Prav tako pri uricah uporabljamo različne plesne pripomočke ter gimnastična orodja, za lažje izvajanje plesnih ter ritmičnih korakov, poskokov in pozicij.
Kdo pa je vaša ekipa, saj predvidevam, da vsega ne zmorete sami?
Vsako leto skrbno povežem ekipo plesalk, pedagoginj, ki mi pri učenju plesa pomagajo. Sodelujem s plesalkami, ki imajo že večletne izkušnje. Plesalke imajo pedagoško predznanje in posluh za delo z otroki. Otroke vodimo in vzgajamo na pristen, pozitiven način, namreč mi smo otrokom vzor in nas oponašajo. Ekipa mora ob pedagoškem znanju imeti plesna znanja, pridobljene osnovne plesne discipline, kot je balet ali jazz balet. Večina sodelavk so nekdanje učenke Konservatorija za glasbo in balet Maribor, povezujemo se tudi z drugimi plesnimi pedagogi v Društvu baletnih plesalcev Ljubljana.
V vašem kurikulumu piše, da ste ekonomistka, ki se je specializirala za poučevanje otrok. Kakšna je vaša plesna oziroma baletna pot, ki vas je pripeljala do pedagoginje?
V zgodnjih otroških letih sem svoje prvo znanje pridobila v ritmični gimnastiki, pozneje v športni gimnastiki. V osnovni šoli sem začela plesati v Konservatoriju za balet in glasbo Maribor, vendar so me starši zaradi pomanjkanja časa prepisali v Plesno izbo k jazz baletu pod mentorstvom Vesne Kukič. V najstniških letih sem se priključila plesni šoli Pingi ter svoje znanje nadgrajevala pri sodobnem plesu pod mentorstvom Rajka Petroviča, kjer smo se udeleževali mnogih nastopov in tekmovanj. V času študija sem se znova vrnila k plesu jazz baleta. Še pred ustanovitvijo Baletne pravljice so me sprejeli v ekipo Gimnastične zveze Slovenija, kjer sem dekleta pripravljala na tekmovanja. Takrat sem na Fakulteti za šport pridobila vzgojna znanja glede pedagogike in didaktike dela z otroki ter pridobila naziv vaditeljice. Na posameznih vadbah pri gimnastiki sem dekleta pripravljala na tekmovanja in jim predajala znanja baletnih osnov, da so dodatno oplemenitila svoje gibe na parterju. Zaradi velike želje po lastni kreaciji in disciplini sem ustanovila šolo Baletna pravljica. V tistem času sem plesala v Baletni Akademiji Antona Bogova, kjer sem svoje znanje dopolnjevala naprej. Nenehno se udeležujem seminarjev in se izobražujem na področju plesa in plesne pedagogike. Na Srednji umetniški gimnaziji sem končala program profesionalnega usposabljanja Plesne umetnosti v predšolskem obdobju. Ekonomijo sem doštudirala bolj ali manj zaradi svojih staršev, ker so si želeli, da prevzamem njihove posle, vendar je bila moja želja plesati z otroki prevelika, zato sem odšla svojo pot.
Po katerem sistemu poučujete balet in kako poteka program poučevanja?
Učne ure so zgrajene po programu Baletne pravljice ter prilagojene starosti plesalcev, od predšolskih in šolskih otrok do vsebin za mladino in odrasle. Klasičnem principu baleta smo dodali izrazni ples, ples s palčko in različne vaje iz gimnastike ter raztezne vaje. Otroke pri vadbi baleta učimo osnovnih ter nadaljevalnih plesnih in baletnih korakov, jih spodbujamo k večji samostojnosti, k razmišljanju, razvijamo večjo samopodobo. Pri uri sestavljamo kratke baletne etude, kjer otroci naučene elemente povezujejo v lahkotne koreografije, ki se med seboj pravljično povezujejo. Pomembno vlogo ima tudi baletna glasba, ki pri otrocih spodbuja muzikalnost. Spoznavamo baletne pozicije rok in nog, osnovne vaje za gibljivost in tudi že prave baletne korake. Starejši plesalci vaje izvajajo tudi ob baletnem drogu. Otroke skozi vadbe pripravljamo na nastope, učimo jih skladnosti gibov in kako določene tehnike povežejo v neko izraznost, lahkotno gibanje, čutnost. V naši šoli nismo tako zelo precizni in strogi, kot pri učenju klasičnega baleta. Dovoljujemo več svobode in individualne kreativnosti pri otrokovem plesnem izražanju, na koncu pa kljub temu razvijemo pravljico, ki jo pokažejo s plesom na odru.
Je vaša želja, da iz vaše šole izide tudi kakšna bodoča balerina, ki se bo z baletom profesionalno ukvarjala?
Naša želja je, da je otrok srečen in da razvije določene smernice oziroma odprte poglede pri plesu. Torej, da spozna in začuti svoje talente, v čem je dober oziroma kaj ga zanima, navdihuje in da ob tem uživa. Naša želja ni, da bi bili otroci pod stresom profesionalnosti, temveč da radi plešejo in pokažejo naučeno znanje staršem in občinstvu. Vsako leto v skupinah prepoznamo določene deklice ali dečke, ki bi lahko bili profesionalni baletniki in jim oziroma njihovim staršem svetujemo, da se priključijo Konservatoriju za glasbo in balet v Mariboru, kjer se bodo lahko profesionalno razvijali.
Razvili ste tudi poseben pripomoček za gibanje − plesna palčka − želim izvedeti vse o tem pripomočku. Zakaj in komu je namenjena, čemu služi, uporabnost, rezultati …?
Za lažje spoznavanje svojega telesa in baletnih tehnik sem leta 2010 skreirala rekvizit, ki se imenuje PLESNA PALČKA. Plesno palčko otroci držijo v rokah, nanjo pa je pripet dolg barvni trak. Od gimnastične palčke se razlikuje najprej po tem, da so dimenzije tako same palčke kot traku prilagojene otrokom in plesu. Poleg tega je vsaka palčka izdelana ročno in s čutom za detajle. S plesno palčko otroci izvajajo določene naučene gibe in s tem jih spodbujamo, da dobijo boljšo držo, ritmiko, muzikalnost in ravnovesje, ob tem pa se naučijo baletnih korakov ter domiselnega izraznega gibanja. Plesna palčka je srce naše plesne šole. Pri plesni palčki sem dolga leta razvijala njene plesne izraze za vsak gib in v tem letu nameravamo narediti videoposnetek, nekakšno navodilo za uporabo, katere gibe lahko izvajamo, kako se posamezni gib imenuje. Otrokom je palčka motivacija za ples, poleg tega pa poenostavi učenje baletnih korakov ter spodbuja izraznost in kreativnost plesa.
Vsako leto pripravite tudi zaključni nastop. Letošnji bo 22. junija, in to kar na velikem odru SNG Maribor. Precejšen koreografsko- pedagoško organizacijski zalogaj. Kako se lotite tega? Opišite nam letošnjo produkcijo.
Ob začetku šolskega leta izberem temo za pravljico, pripravim koreografije za točke. Izberem glasbo, ki me navdihuje in seveda ustreza vsebini. Potem si zamislim sceno in skreiram obleke, ki jih bodo otroci imeli na odru. Do same predstave pripravimo tudi diaprojekcijo in vse podrobno. Letos bodo otroci na zaključni prireditvi na oder pripeljali Malega princa in deklico Laro. Idejo sem dobila ob našem dečku Svitu, ki že drugo leto vestno obiskuje vadbo Baletne pravljice in izžareva lastnosti ljubkega dečka iz knjige. V današnjem vrvežu in tempu življenja bomo ustavili čas odraslih, da se bodo skozi posamezne točke in verze zamislili in zazrli v modrosti in nauke Malega princa. S plesnimi točkami jim bomo odprli oči in jih opomnili, da je pot pomembnejša od cilja. Pomembnih vrednot v življenju nas učijo tudi otroci, zato jim moramo prisluhniti. Čutnost bomo pokazali skozi ples pravljic z zvezdicami, s planeti, z Backi, z sončnim vzhodom in zahodom, s pilotom, z vrtnico, z lisico, s kačo, z deklico Laro, ki pooseblja realni svet in si želi spoznati Malega princa, ki prihaja z drugega planeta. Deklica Lara pooseblja človeka, ki je ujet v družbi, kjer ni pravih vrednot, manjka ljubezni. Posamezne plesne točke imajo veliko težo sporočilnosti in gledalce spodbujajo k poglobljenemu dojemanju bistva. Gledalcem bo pustila vtis točka lisice in Malega princa, kjer smo s plesno vsebino in kompozicijo pokazali, da želi biti družba dominantna, agresivna, nestrpna, nezvesta, sebična, pohlepna. Med predstavo bomo doživeli obrat, da družbi doprinesemo čutnost, pogum, zvestobo, odgovornost, predanost, kreativnost, nesebičnost, razumevajoč odnos do sočloveka, ki zna vzgajati v pozitivnem duhu. S plesnimi točkami prekinemo negativno naravnanost in odpremo srce, se zbližamo in sodelujemo. Za samo sceno sem se med drugim letos povezala z modelarjem, ki nam pomaga pri izdelavi štirimetrske makete pravega letala. Poleg tega pri nas opravlja prakso dijak srednje oblikovalne šole ter nam pomaga pri izdelavi animirane videoprojekcije Malega princa ter pri izdelavi meter krat meter velike knjige. Lutkovno Gledališče Maribor nam bo pomagalo pri izdelavi lutke Malega princa. Na predstavi bomo sodelovali tudi z Društvom baletnih plesalcev Ljubljana.
S plesalkami se udeležujete tudi tekmovanj. Kaj je vaš namen in cilj? In na katere rezultate ste najbolj ponosni?
Lani smo ustanovili Društvo Baletna pravljica z namenom sodelovanja na plesnih projektih. Letos smo sodelovali na Plesnih revijah JSKD RS. Naš namen je, da otrokom damo možnost plesnega razvijanja ter spoprijemanja s plesno kulturo, da pokažejo svoja pridobljena plesna znanja in da pridobijo širšo obzorje na plesni sceni. Ponosna sem na prejeto srebrno priznanje na območnih regijskih plesnih revijah.
Kakšen je pogled na slovensko plesno in baletno sceno, saj sem prepričana, da jo spremljate?
Predvsem spremljam baletno sceno in sodobni ples. V Ljubljani se mi zdi ansambel bolj razpršen, medtem ko v Mariboru bolj entuziastičen, energičen, motiviran. Umetniški vodja Edward Clug ima zame pomembno vlogo, zaradi svojega vrhunskega umetniškega dela. Prav tako je zame neponovljiv baletnik Sergej Polunin, ki s svojim plesom izžareva edinstveno energijo, čustva ter iskrenost. Plesno sceno ponavadi spremljam z vidika pedagoških in idejnih novosti, ki bi pripomogle nadgraditi Baletno pravljico z novimi idejami, s pedagoškimi pristopi in nepozabnimi pravljicami.
Po čem, menite, da ste prepoznavni, da vsi rečejo, ja, to je pa naša Lea?
Večkrat slišim od otrok, da jim dam pozitivno energijo, da sem do njih zelo prijazna, včasih tudi stroga, vendar razumevajoča, da jim prisluhnem, da znam dvigniti njihovo razpoloženje in voljo, preprosto jim ne dovolim, da bi obupali. Radi me imajo, zaradi moje otroške igrivosti ter čutne energije. Prepoznavna sem po raznolikih, zabavnih plesnih gibih, plesnih pravljicah, ki jih dnevno kreiram na naših vajah in na zaključni prireditvi.
Kaj nam lahko razkrijete o svojem osebnem življenju? Kaj počnete, kadar niste vpeti v baletni/plesni svet?
Ljubim svoje življenje in največji dosežek so moji otroci, ki so moje vodilo in moja potrditev, da mi v življenju ni dolgčas, in me znova in znova navdihujejo, presenečajo, ko rastejo in se razvijajo skupaj z mano. Prosti čas posvečam njim, in čeprav je skupnih trenutkov malo, so pa takrat polni in nepozabni. Ko pridejo trenutki samote, jih zapolnim s slikanjem na velika platna, igranjem klavirja, športnim plezanjem in potovanjem.
Želja postati poklicna balerina me spremlja od malih nog. Ko sem bila še majhna deklica, me je oče vozil na ritmično gimnastiko mimo dvorane, kjer so plesali balet in tam sem se zaljubila v čar tega plesa.
Imate moto v življenju, ki vas spremlja?
Modrih misli je veliko, a najbolj resnična se mi letos zdi: Kdor hoče videti, mora gledati s srcem. (smeh)
Plesati pa je?
Hvala, ker ste bili del mojega portala, in uspešen zaključek sezone.
Hvala za povabilo, zelo me je veselilo, da sem vam in vašim bralcem lahko predstavila Baletno pravljico.