Vsako leto pogleda nazaj na plesne in baletne predstave tudi Niko Goršič, igralec, režiser, pisec, urednik, plesni in likovni kritik. Posebej za naš portal je selekcioniral predstave in plesalce ter skupine in se v marsičem strinjal z našo redno sodelavko Daliborko Podboj.
Po Nikovem mnenju si grand prix 2017 zasluži Simfonija otožnih pesmi/Hommage Tomažu Pandurju, zato ker nas predstava spominja na dobre čase koreografij Milka Šparembleka pred tremi desetletji (izvajalec je Balet SNG, Ljubljana, glasba: H. M. Gorecki, libreto: Livia Pandur in Darko Lukić, koreografija: Ronald Savkovič, režija: Tomaž Pandur, dramaturgija: Livia Pandur, scenografija: Numen, kostumografija: Angelina Atlagić, dirigent: Živa Ploj Peršuh, oblikovanje svetlobe: Jaša Koceli, Juan Gomez Cornejo, sopran: Martina Zadro).
Drugi grand prix 2017 gre predstavama Set and Reset/Ponastavitev in Canard pekinois/Mračna zveza (Zavod En-Knap, KC Španski borci, Ljubljana). Dvojni plesni večer: Kathleen Fischer je obnovila Set and Reset iz leta 1983 skupine Trisha Brown Dance Company, kot je svojo prvo predstavo Canard pekinois iz leta 1987, ki ga je ponesla v svet, obnovil sam Josef Nadj. Set and Reset (glasba: Laurie Anderson, oblikovanje luči: Jaka Šimenc in Hotimir Knific – po predlogi Roberta Rauschenberga in Beverly Emmons, kostumografija: Katarina Škaper – po predlogi R. Rauschenberga); Canard pekinois (glasba: Csik Zenehar in Josef Nadj, oblikovanje luči: J. Šimenc in H. Knific – po konceptu Josefa Nadja, kostumografija: Katrina Škaper – po konceptu Josefa Nadja). Argument: srečna primerjava ameriškega in jugoslovanskega postmodernizma iz osemdesetih let minulega stoletja v dveh mednarodnih uspešnicah.
Tretji grand prix 2017 pa prejme Orfična himna, ker je to kompleksno krstno baletno delo mladega belgijskega plesalca in koreografa Jeroena Verbruggna – in je mednarodno pomemben dogodek ljubljanskega baleta (Balet SNG Ljubljana, koreograf: Jeroen Verbruggen, glasba: J. S. Bach, C. Debussy, I. Stravinski, B, Sueiro, dirigent: Živa Ploj Peršuh, scenograf in video: Atej Tutta, kostumografinja: Ana Savić Gecan, oblikovanje svetlobe: Jaka Šimenc, koncertni mojster: Igor Grasselli, plesalke in plesalci: Filip Viljušić, Ana Klašnja, Lukas Zuschlag, Rita Pollacchi, Nina Noč, Tjaša Kmetec, Marin Ino, Owen Lane, Richel Wieles, Kenta Yamamoto).
Veliko častno priznanje 2017 gre Sanji Neškovič Peršin za umetniško vodenje ljubljanskega baleta, saj je v letu 2017 nedvomno doseglo tisto raven, ki bo v slovenski baletni zgodovini dolgo zapisana z zlatimi črkami.
Koreograf leta 2017 je Ronald Savković za koreografijo Simfonije otožnih pesmi v Baletu SNG Ljubljana in v spomin na našega vrhunskega režiserja Tomaža Pandurja. Koreografinja leta je Trisha Brown, ki nas je posthumno osrečila s svojim remek delom Set and Reset v izvedbi plesnega ansambla EnKnapGroup v Zavodu En-Knap
Koreograf leta 2017 je Josef Nadj za ponovno postavitev svoje prve predstave Canard pekinois z našo poletno mednarodno plesno skupino EnKnapGroup, ki prav letos proslavlja ustanovno desetletnico pod vodstvom Iztoka Kovača.
Koreograf leta je tudi Jeronen Verbruggen za krstno postavitev Orfične himne na oder Baleta SNG v Ljubljani, kar je v čast tako našim ustvarjalcem kot občinstvu.
Plesalka oziroma plesalec leta je Baletni ansambel SNG Ljubljana v predstavi Simfonija otožnih pesmi: Giorgia Vailati, Rita Pollacchi, Tjaša Kmetec, Ana Klašnja, Marin Ino, Chie Kato, Elli Purkunen, Kenta Yamamoto, Petar Đorčevski, Lukas Zuschlag, Richel Wieles, Fillipo Jorio, Owen Lane, Hugo Mbeng.
Plesni ansambel EnKnapGroup v predstavi Set and Reset/Ponastavitev in Canard Pekinosis, Mračna zveza: Lukas Dunne, Ana Štefanec Knez, Gilles Noel, Jeffrey Schoenaers, Lada Petrovski Ternovšek, Matea Bilosnić.
Predstava leta je Loop de loop in Fall Seven Times zaradi pogumne repertoarne odločitve: mednarodna komparacija dveh predstav istih koreografov. Mobiusev neskončni trak mehaničnega gibanja, Zavod En-Knap, KC Španski borci, Ljubljana (koncept in koreografija: Guy Nadar in Maria Campos, glasba: Miguel Marin, oblikovanje luči: Luka Curk, kostumografija: Martina Škaper, ustvarjalci in izvajalci: Luke Thomas Dunne, Ana Štefanec, Jeffrey Schoenaers, Matea Bilosnić, Gilles Noel); Staatstheater Mainz, Nemčija (koncept in koreografija: Guy Nadar in Maria Campos; glasba: Miguel Marin, scena: Lucia Vonrhein, oblikovanje luči: Sebastian Ahrens, ples: Amy Josh, Ada Daniele, Giullia Torri, Tijana Prendović, Alexander de Vries, Caspar Knops, Finn Lakeberg, Matti Tauru, Mattia De Salve, Thomas van Praet, Zachary Chant).
Predstava leta Favn, Carmen, Bolero – Baletni večer in definitivno izbor za sladokusce – s pridihom ironije (Balet SNG Maribor, koreografi: Edward Clug, Valentina Turcu, Johan Inger, glasba: C. Debussy, R. Ščedrin, M. Ravel in A. Paerta, dirigent: Simon Robinson, scenograf: E. Clug, Dinka Jeričević, Johan Inger, kostumograf: Leo Kulaš, Michal Negrin in Vesna Novitović, Johan Inger; plešejo: Gaj Žmavc, Tatiana Svetlična, Jelena Lečić, Anton Bogov, Sergiu Moga, Branka Popovici, Olesja Hartmann, Marin in Vanja Vitman, Asami Nakashima, Tijuana Križman Hudernik, Yuya Omaki, Mirjana Šrot, Matjaž Marin …).
Silfida je predstava leta zaradi nostalgičnega vpogleda v 19. stoletje zgodnjeromantičnega baleta (glasba: Herman Severin Loevenskiold, libreto: Adolphe Nourrit, koreografija: Karina Elver po Augustu Bournovillu, dirigent: Simon Robinson, plešejo: Catarina de Meneses, Yuya Omaki, Tijuana Križman Hudernik, Tanja Baronik, Gaj Žmavc …).
Predstava leta je Meduza, Zrcalo dvojnosti kot izzivalno plesno gledališče, ki je pri nas redkost (Studio za svobodni ples, koprodukcija: Plesni teater Ljubljana, Studio XXV, avtorici in izvajalki: Liza Šimenc & Urša Rupnik, avtor in izvajalec glasbe: Blaž Pavlica, vokal v živo: Tea Vidmar, zasnova in postavitev scene: Tatiana Kocmur & Liza Šimenc, oblikovanje svetlobe in tehnične rešitve: Janko Oven, video in fotografije: Vesna Zorman & Uroš Cotman).
Predstava leta je Oblike razdalje poljske umetnice Magdalene Reiter, ki že leta bogati slovenski kulturni prostor (Gibanica – Bienale sodobne plesne umetnosti, Zavod Mirabelka, koprodukcija: DW, Na cucky, Theatre Olomouc, Češka; partnerja: Stara gara, Kulturni center Španski borci; koncept in koreografija: Magdalena Reiter, glasba: Mitja Vrhovnik Smrekar, dramaturgija: Andreja Kopač, soustvarjanje in izvedba: Lada Petrovski Ternovšek, Magdalena Reiter …).
Predstava leta je Koncert za Mam, razigran glasbeno-plesni spektakel različnosti, posvečen Mašini babici (KUD Baobab in Studio 25, koprodukcija: Plesni teater Ljubljana. SPD Rož, Zagrebški plesni ansambel, avtorica in koreografinja: Maša Kagao Knez, soustvarjalci in nastopajoči: Dalanda Diallo, Leticia Slapnik Yebuah, Irena Yebuah Tiran, Joseph Nzobandora–Jose, Murat, Maša Kagao Knez, avtorska glasba: Kristijan Korat in nastopajoči, kostumografinja: Jelena Proković, dramaturg: Jose, oblikovanje svetlobe: LCLights).
Predstava leta je tudi Sen plesne noči v izvedbi Anton Podbevšek Teatra Novo mesto, Plesni teater Ljubljana (avtorska skupina po motivih Shakespeara, avtor in koreograf: Gregor Luštek, dramaturginja in kostumografinja: Rosana Hribar, scenografinja: Ema Kugler, nastopajoči: Gregor Luštek, Rosana Hribar, Kaja Lorenci, Vita Osojnik, Žiga Krajnčan, Gašper Kunšek (Desadovski DJ žur)).
Predstava leta za otoke je Peter in volk, pomenljivo poučna odrska slikanica za male navdušence (Balet SNG, Ljubljana, Baletna pravljica za pripovedovalca in orkester, glasba: Sergej Sergejevič Prokofjev, režija in koreografija: Ivan Peternelj, dirigent: Aleksandar Spasić, scenografija in kostumografija: Barbara Stupica, oblikovanje luči: Jaka Šimenc, dramaturgija: Jana Pavlič, pripovedovalec: Vito Weis, baletni plesalci: Fillipo Jorio, Hugo Mbeng, Tomaž Horvat, Elli Purkunen, Barbara Potokar, Chie Kato, Goran Tatar, Ioan Alexandru Barbu, Cosmin Agavriloael).
Predstava leta za otroke je vizualno in gibalno razkošna krstna uprizoritev Hud pesjan (Zavod En-Knap, KC Španski borci, režija in koreografija: Iztok Kovač, scenarij po pesmi M. Vodopivca: Iztok Kovač in Jera Ivanc, glasba: Tomaž Grom, video: Omar Ismail, kostumografija: Barbara Stupica, scenografija: B. Stupica in Zavod En-Knap, oblikovanje svetlobe: Leon Curk, dramaturška sodelavka in glas: Jera Ivanc, ustvarjalci in izvajalci: Ana Štefanec, Luke Thomas Dunne, Jeffrey Schoenaers, Lada Petrovski Ternovšek, Matea Bilosnić, Gilles Noel).
Plesni performance leta je Solo 2016, nonšalantna improvizacija slovaškega gosta na glasbene hite (produkcija: KUD Cortesia, koprodukcija: Cankarjev dom; Plesni teater Ljubljana;Tabačka, Slovaška; Tersicorea, Italija; Mediteranski plesni center Svetvinčenat, Hrvaška; Studio Alta, Češka, koreografija, ples in izbor glasbe: Milan Tomašik, asistentka koreografije: Špela Vodeb, dramaturgija: Andreja Kopač, oblikovanje svetlobe in tehnične rešitve: Luka Curk, kostumografija: Jasna Vastl, video: Hana Bi).
Plesni performance leta je Zaklenjeno, oblikovno povsem svojski solo ples, zaklenjen v samost v konceptu, koreografiji in izvedbi Veronike Valdes (poletna plesna šola & Medukrep, produkcija: JSKD in Plesni Studio Intakt, glasba: Zack Hemsey, oblikovanje svetlobe: Luka Curk, mentorici: Nataša Tovirac in Nina Meško).
Gibalna inštalacija leta je On the Line/Na liniji, presenetljivi paralelni gibalni učinki radikalne likovne intervencije v prostor (koprodukcija: DUM in Cankarjev dom, avtorica: Mateja Bučar, soustvarjalci (prostor, gib, zvok, ples, svetloba, misel): Vadim Fiškin, Maja Kalafatić, Katja Legin, Tina Valentan, Borut Savski, Snježana Premuš).
Plesni performans leta je Deveta kot provokativen zgodovinski prelet – izmov na ‘evropski’ osnovi Simfonije št. 9 Ludwiga van Beethovna (Via Negativa, koprodukcija: Jajaja NeNeNe Association Warsaw, partnerji: Bunker, Ljubljana; A Part festival, Katowice; Fundacija C./U. Warsaw, koncept in režija: Bojan Jablanovec, koreografski nadzor: Anita Wach, luč: Igor Remeta, video: Ana Čigon, oblikovanje mask: Barbara Stupica, performerji: Grega Zorc, Anita Wach, Loup Abramovici, Jaka Lah, Magdalena Tuka).
Gledališka koreografinja leta je Jana Menger za predstavo Pošasti Slovenskega mladinskega gledališča po tekstu Simone Hamer in v režiji Vita Tauferja.
Gledališki koreograf leta je Gregor Luštek v predstavi Stenica po motivih V. V. Majakovskega Stenica ter produkciji Prešernovega gledališča iz Kranja in Mestnega gledališča Ptuj (režiser: Jernej Lorenci).
Gledališka koreografinja leta je Kaja Lorenci v predstavi Biblija, prvi poskus SNG Drame iz Ljubljane in v režiji Jerneja Lorencija.
Plesna knjiga leta je Ko se zgodi ples avtorice Žive Kraigher. Knjiga z zgodovinsko težo, kakršne pri nas še ni bilo. Posthumna izdaja knjige Žive Kraigher, 1920–2011, pionirke slovenskega sodobnega plesa, plesalke, koreografinje, pedagoginje, publicistke in pobudnice prve organizirane plesne umetniške institucije Studia za svobodni ples leta 1973, ki jo je uredil njen sin Tomaž Kraigher. Knjigo je izdal Javni sklad RS za kulturno dejavnost in revija MASKA. Odgovorni urednici pa sta bili Nina Meško in Amelia Kraigher.
Plesni film leta je Circulat, udaren eksperimentalni plesno-gibalni film, v katerem se mladi ustvarjalci, dobesedno junaško, prebijajo skozi prah idrijskega rudnika (režija: Matjaž Mrak, koreografija: Urša Rupnik, plesalke in plesalec Studia za svobodni ples: Urša Rupnik, Tina Benko, Neža Jamnikar, Jelena Radoičić, Ema Križić, Borut Mlakar, Sanja Spirić).
Presenečenje leta je Akademija za ples, ki je na ljubljanski letni produkciji navdušila s kakovostjo plesalk in koreografinj prvega letnika visokošolskega strokovnega študijskega programa v okviru Alme Mater Europaea – ECM (Študentke: Katja Kolarič, Manca Vukelić, Neža Blažič, Tina Habun, Laura Ivančić, Ondina Kerec, Ivana Gregurić).
Presenečenje leta je Klemen Janežič v magistrskem butoh performansu Torzo pod vodstvom profesorice Tanje Zgonc (produkcija: Zavod 0,1 in Akademija za gledališče, radio, film in televizijo).
Naj dodam na koncu še zanimivost, da sem kot selektor na Festivalu internacionalnega alternativnega teatra v črnogorski Podgorici na treh večerih predstavil slovenski sodobni ples: Zavod En-Knap (Set and Reset, Pearl), Plesni teater Ljubljana (16 – Gregorja Luštka in Rosane Hribar), Pekinpah (Uglasitev I. – Male Kline). Predavanje Sto let sodobnega plesa v Sloveniji je pripravila dr. Andreja Kopač.
In še opomba, da v izboru nisem upošteval predstave Tobelija Plesnega teatra Ljubljana v koreografiji Rosane Hribar ter plesalk Rosane Hribar, Maše Kagao Knez in Urše Rupnik, ker sem imel pri njej majhen režijski delež. Dramaturginja je bila Andreja Kopač, oblikovalec luči pa Aljaž Zaletel. Predstava je nastala na podlagi istoimenske drame Ljubomirja Đurkovića.
Spletna stran za zagotavljanje boljše uporabniške izkušnje, namene trgovine (košarica), prijavo na novice in spremljanje uporabe spletne strani (Google Analytics) uporablja piškotke. Tukaj lahko nastavite katere piškotke dovolite in katerih ne.