Hrvaško kulturno srenjo razburja škandal, ki se je v minulih tednih odvijal v Hrvaškem narodnem gledališču Ivan pl. Zajc na Reki, vanj pa so bili skoraj pod prisilo vpleteni reški baletni plesalci in plesalke ter umetniška vodja baleta Maša Kolar.
Narodno gledališče, teater, prostor, kjer se dogajajo najlepše umetniške stvaritve in hkrati največje drame, spletke, zabadanje nožev v hrbet z nasmeškom na obrazu, boj za vodilne položaje, pri čemer se nekateri poslužujejo tudi najnižjih in zahrbtnih udarcev. Vse pa seveda vedno spremlja politika, na tak ali drugačen način. Tako je zmeraj bilo in tako zmeraj bo. Brez vseh teh raznoraznih sladko-grenkih kolobocij verjetno gledališče pač ne bi bilo gledališče v svoji biti.
Nedavna drama se je dogodila oziroma se še dogaja v Hrvaškem narodnem gledališču Ivana Zajca na Reki. V hrvaški neodvisni reviji Nacional so 7. 12. namreč objavili članek z naslovom: PONIŽUJOČE: Škandalozno je, da reški baletni ansambel čisti svoje prostore, in ministrica to podpira. Članek za Parado plesa povzemam po navedbah Nacionala. Baletni plesalci, zaposleni v reškem gledališču, so namreč dobili nalogo, da sami skrbijo za čiščenje svojih vadbenih in bivalnih prostorov v gledališču. Na oglasni deski je bil objavljen celo tedenski urnik čiščenja, vsak dan so bili za to zadolženi trije plesalci. Po navedbah več sogovornikov Nacionala naj bi bilo čiščenje obvezno, vendar se je po opozorilu sindikalne pooblaščenke to spremenilo v prostovoljno dejavnost. Intendant Marin Blažević očitke prisilnega čiščenja odločno zavrača, ministrica za kulturo in medije Nina Obuljen Koržinek pa naj bi po navedbah to potezo podpirala.
Pa poglejmo zadevo malo od bližje. Zakaj je sploh prišlo do zamisli, da baletni plesalci pred začetkom svojega vsakodnevnega fizično napornega delovnega dne, ki traja po pet, šest ur in več, sami čistijo svoje garderobe in dvorano? Intendant Marin Blažević razlaga, da so na dan uvedbe obveznih covid-potrdil tri od petih čistilk v reškem HNK šle na bolniški dopust, ena pa je bila zaradi bolezni odsotna že prej. Za zamenjavo se je odzvala le ena brezposelna oseba, zato sta do rešitve razmer čiščenje dislociranega baletnega studia v velikosti okoli 300 m2 prostovoljno prevzeli ravnateljica in producentka Baleta. Maša Kolar, ravnateljica baleta, je nato vse člane ansambla povabila k prostovoljni pomoči, in ker povabila sprva ni nihče zavrnil, je naredila urnik, po katerem naj bi se čiščenje izvajalo. Dan za tem je iz ansambla prišlo sporočilo, da se vsi ne strinjajo s predlogom, urnik so umaknili, s čiščenjem so še naprej pomagali le tisti, ki so to želeli, krizna situacija pa se je končala v manj kot dveh tednih, saj so se nekatere čistilke vrnile z bolniške.
Blaževićeve navedbe o prostovoljnem čiščenju ovržejo Nacionalovi sogovorniki, ki želijo ostati anonimni, saj se bojijo neljubih posledic. Čiščenje naj bi formalno sicer postalo prostovoljno, vendar so plesalci trpeli to ponižanje le zaradi strahu pred izgubo pogodbe za delo v gledališču. Po navedbah enega od sogovornikov naj bi intendant po objavi Nacionala prišel na sestanek ansambla in napovedal, da bo sedem balerin in baletnih plesalcev dobilo boljše delovne pogoje in dvig plač, kar pomeni, da je njihova tišina kupljena. Plesalcu, ki se je čiščenju glasno uprl, pa pogodba ne bo podaljšana, temveč mu bodo ponudili prekvalifikacijo za mesto inspicienta.
To se je zgodilo 34-letnemu plesalcu (ki želi ostati anonimen), prejemniku številne nagrad, nosilcu repertoarja. Pojasnjuje, da mu ravnateljica baleta Maša Kolar prej ni omenila ničesar v zvezi z odpovedjo njegove pogodbe o zaposlitvi, kljub temu pa je le tri dni po poslanem dopisu na upravo gledališča o nesprejemljivosti čiščenja prostorov prejel informacijo, da mu pogodba 1. julija ne bo podaljšana. Intendant Marin Blažević odgovarja, da dejstvo o nepodaljšanju pogodbe sicer drži, vendar je to popolnoma v skladu z zakonom o gledališčih. Maša Kolar naj bi omenjenemu članu ansambla že ob nastopu svoje ravnateljske funkcije jasno povedala, da ni zadovoljna z njegovim delom ter da njegove tehnične in izvedbene kompetence niso na pričakovani umetniški ravni, vendar mu je ob zadnjem podaljšanju pogodbe odločila ponuditi še eno priložnost. Ker napredka ni bilo, se je vodstvo odločilo za nepodaljšanje plesalčeve pogodbe, kar naj bi se zgodilo že pred incidentom s čiščenjem.
Zanimivo je, da Blažević išče krivce za to stanje v Sveborju Sečaku, predsedniku Hrvaškega društva profesionalnih baletnih umetnikov (HDPBU), ki je prisoten tudi v Sloveniji kot dekan Akademije za ples AMEU-EMC, in koreografu Leu Mujiću, ki pa je prav tako povezan z našo državo kot redni gost ljubljanskega baleta v vlogi koreografa in baletnega pedagoga. Intendant reškega narodnega gledališča pravi: ”Po mojih naknadnih informacijah sta vse skupaj dodatno zakuhala Svebor Sečak in Leo Mujić, s katerima ta (prej omenjeni) baletni plesalec redno sodeluje. Pred nekaj leti smo z Mujićem prekinili vsako sodelovanje, ker so bili njegovi pogoji izven etičnih okvirov reškega HNK, njegovo vedenje na pripravah in vajah dveh projektov (Šeherezada in San kresne noči ) pa je bilo skrajno nesprejemljivo, prav agresivno. Del ansambla, ki se ni dal zapeljati, vključno s tehniko in vodstvom gledališča, me je opozoril, da bodo zaradi norosti in šikaniranja, ki so jim bili izpostavljeni v Mujićevem projektu, svoje delo prekinili. Od takrat Mujić neutrudno laže o delu reškega baleta v javnosti in drugih virih, se poslužuje političnih pritiskov in zaman poskuša spodkopati avtoriteto ravnateljice Maše Kolar”.
Nacional je kontaktiral Mujića, vendar se ta ni odzval. Svebor Sečak na Blaževiće trditve odgovarja, da nikakor ne nosi krivde za nastale razmere. Kot predsednik krovnega strokovnega umetniškega združenja, katerega primarni cilj je varovanje dostojanstva baletnih umetnikov, se je Sečak obrnil na Sindikat kulturnih delavcev, da bi poskušali ustaviti to sramotno in nezakonito čiščenje. Intendanta med drugim obtožuje izvajanje mobinga nad baletnim ansamblom.
Ministrica za kulturo in medije Nina Obuljen Koržinek je za Nacional povedala, da podpira Blaževićevo rešitev problema pomanjkanja čistilk: ”Poziv k splošnim higienskim načelom ali prostovoljnemu čiščenju določenih prostorov, ki jih sami uporabljajo, ne vidimo kot grožnjo pravic in svoboščin kogar koli”. Pri tem pa je generalni sekretar hrvaškega sindikata kulturnih delavcev Domagoj Rebić povsem nasprotnega mnenja in celotna situacijo imenuje škandalozno. Na odgovor ministrice pa se je odzval, da ”… bolje da ne komentira tistega, česar ne razume”.
Po zadnjih podatkih so v gledališču našli nove čistilke. O dogajanju pa so se razpisali skoraj vsi hrvaški mediji. Balet HNK Ivan pl. Zajc ima na programu za december še dve predstavi Hrestača, prvo so odplesali v ponedeljek, 13. decembra, in nato še pet, ki se bodo odplesale do 10. januarja. Brez dvoma pa je, da ob vsem dogajanju gotovo najbolj trpijo tisti baletni plesalci, ki pošteno opravljajo svoje umetniške zadolžitve, so predani svojemu poklicu in tako trošijo svojo energijo in dragoceni čas v prazno. Kot tudi vemo, da vedno obstajajo igralci v ozadju, ki tako ali drugače manipulirajo z njimi in izkoriščajo neljube dogodke kot vodo na svoj mlin.
Ampak reški balet ni edini, ki v tem času vzbuja pozornost. Precej negodovanja je tudi v zagrebškem HNK-ju zaradi sedanjega umetniškega vodje Leonarda Jakovine, ki naj bi po navedbah nekaterih medijev nekako ne znal ujeti pravega programskega razmerja med klasičnim baletom in modernimi koreografijami. O tem se bomo na portalu razpisali v prihodnjih dneh.