Južnoafriška koreografinja Dada Masilo je eno najmlajših zvezdniških imen sodobnega plesa, brez katere ne mine noben plesni festival.
Ko zagledaš na programu dunajskega festivala ImPulsTanz novo ime, potem ponavadi zastrižem z ušesi in si rečem: aha, prihaja novo odkritje dunajskih plesnih ‘hunterjev’. Tako je bilo leta 2013, ko sem zanjo prvič slišala, in leta 2014, ko je prvič nastopila na Dunaju s predstavo Labodje jezero, pa nato z Giselle in letos s svetovno premiero Posvetitev pomladi, ki prihaja v soboto na slovenska plesna tla.
Dada je posebna umetnica, fascinirana s klasičnim baletom, in ko so jo vprašali, zakaj Posvetitev pomladi, pravi, da je želela povedati epsko zgodbo, v kateri je raziskovala minimalizem in prvinskost plesa južnoafriškega ljudstva Tsvana skozi prizmo Pomladnega obredja Igorja Stravinskega.
In kdo je sploh drobcena in izjemno suha plesna umetnica Dada Masilo? Rojena v južnoafriškem Johannesburgu se je pri enajstih začela šolati pri plesni organizaciji The Dance Factory, obiskovala je tudi johannesburško Nacionalno šolo za umetnosti, kjer je diplomirala pri sedemnajstih. Po letu pripravništva pri plesni skupini Jazzart Dance Theatre v Cape Townu je bila sprejeta na bruseljsko šolo Performing Arts Research and Training Studios, kjer je ostala dve leti. Ob vrnitvi v Južno Afriko konec 2006 je začela ustvarjati. Leta 2008 je za plesne dosežke prejela prestižno nagrado za mlade vzhajajoče južnoafriške umetnike. Koreografije za Romeo in Julija (2008), Carmen (2009) in Labodje jezero (2010), s katerimi si je utrdila mednarodni ugled, so nastale po naročilu Nacionalnega festivala umetnosti (National Arts Festival). Leta 2011 je na festivalu Anticodes (Le Quartz) v francoskem Brestu predstavila solo The Bitter End of Rosemary. Sledila so vabila za gostovanja po Evropi. S Carmen je leta 2014 odprla Plesni bienale v Lyonu. Sledilo je obsežnejše gostovanje po Evropi.
Leta 2015 je odšla na turnejo tako z Labodjim jezerom kot s Carmen. Labodje jezero je gostovalo po Franciji, Italiji, Švici, njena dela so gostila prizorišča na Norveškem, Nizozemskem, v Grčiji in Rusiji. Leta 2016 je Labodje jezero uprizorila v Ottawi, Montrealu, Hannovru, Amherstu in Pittsburghu ter v newyorškem Joyce Theatru. Sledili so nastopi na Festivalu v Perthu z delom Refuse the Hour Williama Kentridgea. Je velika ljubiteljica klasikov – od Shakespeara do Čajkovskega, od baleta do flamenka. Kot plesalka navdušuje s svojstveno hitrostjo ter vlogami, zaznamovanimi z dramsko igro in prezenco. Kot koreografinja je izjemno drzna, ne boji se velikih zgodb in ob glasbeni kulisi, ki avtorske partiture združuje s skladatelji in poustvarjalci 20. stoletja, spretno kombinira različne plesne tehnike. Dada Masilo se s preteklostjo poigrava za odslikavanje žive stvarnosti. Pravi, da plesati pomeni zavzeti stališče. Kot avtorica številnih koreografij dokazuje, da je mogoče ljudi zabavati in jih hkrati spodbuditi k razmišljanju.
V Ljubljano prihaja z ekipo Dance Factory Johannesburg, ki je bila ustanovljena v južnoafriškem Johannesburgu leta 1992, dve leti zatem se je iz začasnih prostorov preselil v obnovljeno delavnico za popravilo avtobusov, kjer sta danes velik studio in gledališče za dvesto dvajset obiskovalcev, dostopna plesalcem in občinstvu tako iz mesta kot okrožja. Med letoma 1993 in 2001 je Dance Factory koordiniral devet letnih plesnih festivalov za projekt Arts Alive johannesburške mestne občine. Festivali so zagotavljali platformo širokemu plesnemu spektru: kakovostni mednarodni gostje, kot so Donald Byrd/The Group (New York), Rosas (Bruselj), Scapino Ballet (Rotterdam), profesionalne plesne skupine iz vse Južne Afrike, terciarni plesni programi, skupnostne plesne skupine, mladinske skupine – so predstavili vse od klasičnega baleta, plesa gumboot, fizičnega gledališča do zvrsti pantsula. Občasne delavnice so se razvile v vsakoletni program, v okviru katerega se mladi učijo baleta, sodobnih in tradicionalnih plesov ter izvajajo dela najboljših vzhajajočih koreografov Južne Afrike. Kakovostna raven programov Dance Factory omogoča dostop do sredstev za formalno izobraževanje na National School of the Arts in drugih ustanovah, ki zagotavljajo kakovostno akademsko šolanje. Številnim mladim, ki šolanje želijo nadaljevati, pomaga k nadaljnjemu študiju tako v Južni Afriki kot na tujem.
Dada Masilo pleše skupaj z enajstimi plesalci svoje johannesburške skupine. Delo v živo spremljajo glasbeniki Tlale Makhene, Ann Masina, Leroy Mapholo in Nathi Shongwe. Koreografinja, v Južni Afriki je odraščala v okolju ljudstva Kosi, tako ni le združila različnih avtohtonih plesov, temveč tudi preiskovala lastne izvore in označevalce identitete: kolektivne napeve in obrede, željo po žrtvovanju, daritvi. Žrtvovanje je plesna odslikava njene tsvanske dediščine, kar pomeni, da je to predvsem raziskovanje bolečine in trpljenja, ki si ga ljudje lahko zadajo. A vendarle: z baletom prepleten energični ples ljudstva Tsvana, ki prepriča z obrednimi prvinami, silovitostjo in izrazitimi podobami, uspe ustvariti podobo čvrstega in homogenega kolektiva, ki neznosnost krutosti blaži s humorjem in obredi.
Ni dvoma. Predstavo Žrtvovanje si morate ogledati, saj vas bo fasciniral ne samo gib in koreografija, pač pa tudi glasba in neverjeten vokal pevske solistke Ann Masina. Kdaj in kje? V soboto, 20. 11., Cankarjev dom ob 19.30.