Nismo pozabili na vas! Baletni večer na televizijskem zaslonu!

Baletna zvezda Maia Makhateli in vodja baleta po pooblastilu ravnatelja ter baletni solist Petar Đorčevski (foto: Darja Štravs Tisu)

Baletni večer SNG Opera in balet Ljubljana brez občinstva v živo, a z gledalci pred TV-zasloni

Sredi marca 2020 se je zgodila svetovna epidemija-pandemija koronavirusa (covid-19); ko je zastal svet, tudi je zastala slovenska kultura in se popolnoma zaprle duri kulturnih hramov, prav tako obeh naših baletnih hiš. In ker je bil zaključek epidemije nedorečen, torej nepredvidljiv, je tudi čas odprtja javnih prireditev temu primerno neznano obstal, in se niso kazale niti možnosti zaželenih sprememb. Zato se je Društvo baletnih umetnikov Slovenije (DBUS) v sodelovanju s SNG Opera in balet Ljubljana in Televizijo Slovenije odločilo, da balet pripelje v naše domove, torej vsem ljubiteljem baletne umetnosti s spodbudnim vzklikom, da balet ni pozabil na svoje drage obiskovalce in gledalce. Tako se je prvič zgodilo, da je TV Slovenija v živo prenašala baletno predstavo z odra ljubljanske Opere, in to ob praznem avditoriju (k sreči brez mask, ki se jim je v tem času sledilo v vseh možnih oblikah in na prostorskih površinah). Najbolj primerni za ples brez zaščitnih mask bi bili solistični plesi na posneto glasbo, vendar je k sreči prevladal klic pomladi. Tako so na programu stekli dueti: čari mladosti in ljubezni, tudi sodelovanja in skladja dveh plesnih teles, čutnih sfer življenjskih tokov, kar umetnost tudi največkrat opeva.
Dogodek je sledil na programu TV Slovenija 2 v sredo, 3. junija 2020, ob 20. uri: telefoni pa še poprej peli, da ja ne bi kdo zgrešil tega pomembnega dogodka, ob snidenjih prihodnjega dne pa lica prelivali žareči nasmehi, tako da je bilo kako vprašanje o tem nenavadnem umetniškem in zelo zaželenem dogodku vsekakor odveč. Večer duetov je v večini sestavljen iz klasičnega repertoarja baletnih predstav na znano baletno glasbo, in to po idejni zasnovi umetniškega vodje ljubljanskega baletnega ansambla po pooblastilu ravnatelja Petra Đorčevskega, stekel pa v izvedbi najboljših baletnih plesalcev SNG Opera in balet Ljubljana in z gosti SNG Baleta Maribor. Za uvod je poskrbel baletni solist in koreograf Lukas Zuschlag, ki je v ideji, režiji in montaži z ekipo že v času karantene ustvaril mini video film. Tako na zaslonu sledimo Lukasu, ki zvije papirnat ‘avionček’, ki preletava od enega do drugega plesalca, napisano sporočilo pa spodbudno bodri v njihovi izolaciji: “Keep Dance & See You Soon” (plešite naprej, kmalu se vidimo). Oni pa vsak v svojem bivaku v sočasnih sosledjih vadijo, plešejo, se premetavajo, so nasmejani in vneti ob tričetrtinskem taktu, ki povzdiguje ter navdihuje.

Film, ki je nastal med korono v ideji, režiji in montaži Lukasa Zuschlaga


Nato sledi pozdrav predsednik DBUS-a Tomaža Rodeta pred stavbo Opere Ljubljana in njegovo povabilo v znano dvorano, ki že dva meseca sameva. “Vendar pa bo oder izpolnjen s prekrasnimi baleti,” je k povabilu pripomnil še Petar Đorčevski, pa čeprav pred prazno dvorano. Tako se že na začetku in pred predstavo domiselno zaznamuje nenavadni čas pomladi tega virusnega leta 2020, obenem tudi dovolj slikovita zgodovinska zaznava.

Rita Pollacchi in Kenta Yamamaoto


Zaslonski vstop v prazno dvorano je oddajal neko nenavadno gluhoto in praznino. Dvig odrske zavese, nato prvi takti glasbe ter razsvetljeni oder so kazali prvo zaznavo, da se gledališče odpira. Prvi plesni duet programa je bi posvečen baletu Labodje Jezero: Elegija – pas de deux Odette in princa Siegfrida iz četrtega dejanja na glasbo Petra Iljiča Čajkovskega v koreografiji Lynne Charles po Lewu Ivanovu in v idilični izvedbi sočutja ter bolečine Rite Pollacchi in Kenta Yamamota. Lahko bi se reklo, da tokrat (nisem) nismo sledili pravljičnemu duetu začaranega jezera, ampak skrivnostni sili in bolečini obstoječega časa, ko se bori z neznanim in preživeto bolečino ujetosti, tudi se porajajo strahovi, se hrepeni po svobodi, dotiku, pogledu iz oči v oči … Vse to so opevale balerinine čutne roke in njegov notranji boj v koreografskem spevu ter subtilnem skladju njunih plesnih teles.

Nina Noč in Filip Jurič


Baletni duet, ki je sledil, se je iskril kot svojstven poklon plesu, kot slavje v čast novemu vzgonu, ko se končno lahko zapleše na baletnem odru: Verdi pas de deux, glasba Giuseppe Verdi, koreografija Tomaž Rode, plešeta Nina Noč in Filip Jurič, variacija Yaman Kelemet. Nina Noč in Fiilp Jurič sta diplomirala na Konservatoriju za glasbo in balet Maribor; Nina leta 2013, ko je takoj za tem dobila angažma v ljubljanskem baletu, Filip pa leto pozneje, in je član mariborskega baleta. Nina Noč je solistka prefinjene baletne klasike, tudi sta se s Filipom Juričem dobro uglasila v duetu velikega baletnega pas de deuxa in ob tem tudi združila umetniške potenciale obeh naših baletnih hiš.

Yaman Kelemet


V njun baletni pas de deux pa se skrivnostno urine mladostna variacija leteče, predvsem osvobojene radosti, ko razigrano in spogledljivo zapleše Yaman Kelemet.

Urša Vidmar in Filip Viljušić

Tretji izhod je bil posvečen slovenskemu koreografu črnogorskih korenin, Vlastu Dedoviču, ki po stoletnici slovenskega baleta vse bolj, in to zasluženo, prihaja do veljave; in je njegova koreografija Largo (počasi-široko) mogočen koreografski spev lepoti ter sožitju dveh teles na glasbo Georga Friedricha Händla. V duetu stkanih življenjskih poti se po odru širi kot izklesana živa umetnina v izvedbi Urše Vidmar in Filipa Viljušića, ko v skladju čutnih linij objema utrnejo trenutki dveh razpotegnjenih teles, ki se medsebojno dopolnjujeta in navdihujeta.

Asami Nikashima in Yuya Omaki

Harlekinada, pas de deux komičnega baleta v stilu Comedie dell´art na glasbo Cesarea Pugnija in v koreografiji Mariusa Petipaja, pa sta v svojem velikem stilu zaplesala Yuya Omaki in Asami Nakashima. Ona nežna in navihana, on razigran, zabaven, akrobata višinskih podvigov in dvigov, širokega nasmeha, ko se iskrivo zabavata. Tudi je teh minulih dni v znaku korone smeh navdihoval ter bodril.

Tjaša Kmetec in Kenta Yamamoto

Veliki Gatsby je naslov dueta iz istoimenskega dramskega baleta koreografa Lea Mujića na glasbo Samuela Barbera ter v izvedbi Tjaše Kmetec in Kenta Yamamota (duet Gatsbyja in njegove čuteče Daisy), ko se na novo obujajo spomini in se na novo prebudi ljubezen. To je duet čustvene vihre, dvigov in padcev, nedorečenosti in želja, ki ga Tjaša in Yamamoto tudi zrelo nadgradita. Premiera baleta je stekla 7. novembra 2019 na odru ljubljanske Opere, seveda v polnem avditoriju navdušenih obiskovalcev, v vlogi Gatsbyja pa tistikrat nastopil István Simon k.g.

Ana Klašnja in Yujin Muraishi

V koreografiji Yourija Vámosa se je obudil tudi pas de deux iz drugega dejanja baleta Hrestač na glasbo P. I. Čajkovskega, ko sta idilo zimske pravljične noči ljubko v duetu zaplesala Ana Klašnja in Yujin Muraishi; mogoče tudi napovedala sij prihajajočega božičnega slavja ob koncu letošnjega leta (brez koronavirusa seveda); predstava pa je ob zaključku leta 2019 obhajala svojo jubilejno 150. uprizoritev, ki se je premierno začela leta 2002.

Mirjana Šrot in Filip Jurič

Sodobni balet Hora Edwarda Cluga na glasbo Balanescu quarteta slavi čas pomladi in ga poglablja v narodnem izročilu, kot kolo, ki vijuga po krivulji življenja; premiera marec 2019. V duetu Mirjane Šrot in Filipa Juriča pa zavibrira čar trepetave ljubezni, ko nemirne dlani iskrijo čustvene napetosti, duet pa se navdahne z novim mladostnim optimizmom.

Maia Makhateli in Petar Đorčevski

Baletni večer se zaključi s čustvenim nabojem prepovedane ljubezni, z duetom Balkonske scene baleta Romeo in Julija v koreografiji Tomaža Rodeta, na glasbo Sergeja Prokofjeva in v plesni izvedbi Maie Makhateli ter Petra Đorčevskega. Balerino Maio Makhateli se trenutno oznanja kot eno najboljših balerin na mednarodni sceni, pri nas pa prvič gostuje. Svoj sloves pa potrdila v izvedbi zaljubljene Julije, ko vsak trenutek izžareva rdečico prve ljubezni, ko tudi vsak njen gib zadiha v duhu tega čustvenega veličastja, in sta s Petrom Đorčevskim skladen par, ki pristno obudi duh veronskih ljubimcev. Koreografija pa še posebej poudari moč privlačnosti ter toplino medsebojnega stika, ki se ritualno začne s tihim poljubom, ki krepi telesne sokove.

(foto: Darja Štravs Tisu)

Ja, v teh dveh mesecih brez stikov in v koronski izolaciji sta mnogim manjkala ravno pristen objem in topel poljub, mogoče je tudi zato tako rahločutno zaznan na sceni odra. Gala baletni večer je stekel v odličnosti baletne in odrske izvedbe, in čeprav je avditorij bil prazen, so se baletni umetniki znali spoštljivo prikloniti eden drugemu, tudi zahvaliti za dano možnost plesne izvedbe. Režiser TV-prenosa je bil Aljaž Bastič. Čestitke za odlično izvedbo in zaslonsko predstavitev v živo tudi vsem, ki so omogočili ta izjemen dogodek: gala baletni koncert v intimi domačega vzdušja!