Posvečeno plesalki, koreografinji in pedagoginji Marti Paulin, 1911–2002, s partizanskim imenom Brina. Bila je učenka Mete Vidmar, ki je leta 1927 ustanovila v Ljubljani licenčno šolo Mary Wigman.
Niko Goršič, igralec, režiser, je poleg naše recenzentke Daliborke Podboj eden tistih, ki vidi skoraj vse plesne, gibalne, baletne predstave oziroma dogodke, ki so povezani s plesom in gibom. Tako vsako leto spiše svoj seznam najboljših. Letos je bil malo bolj pozen, a prepričana sem, da vas bo seznam kljub temu zanimal.
VELIKO ČASTNO PRIZNANJE 2019
Jasni Knez, kraljici plesne improvizacije in performansa pri nas – ob njeni življenjski 70-letnici; Tanji Zgonc, ki je v Plesnem Teatru Ljubljana proslavila svojih 30 let z mojstrovino v buto tehniki; Alanu Hranitelju, našemu vrhunskemu kostumografu ob njegovi veličastni mednarodno odmevni predstavitvi na Ljubljanskem gradu; KUD Tine Rožanc, 70 let delovanja naše mednarodno sloveče folklorne skupine Tine Rožanc so proslavili z veličastnim pastoralnim nastopom v ljubljanskem Cankarjevem domu z naslovom SEM.
VELIKA NAGRADA 2019
Hora – Balet SNG Maribor, koreograf: Edward Clug, glasba: Balanescu quartet
KOREOGRAF LETA 2019
Edward Clug za svojo, mogoče največjo, baletno mojstrovino Hora, ki jo je ustvaril na glasbeno dediščino rodne Romunije kot del baletnega večera Baleta SNG Maribor
PLESALKE LETA 2019
Georgia Vailati, Nina Noč in Marin Ino, vse tri v naslovni vlogi romantičnega baleta Giselle Adolpha–Charlesa Adama in v produkciji SNG Opera in balet v Ljubljani; Yaman Kelemet v vlogi Mirthe v baletu Giselle in v produkciji SNG Opera in balet v Ljubljani; Tijuana Križman Hudernik v naslovni vlogi baleta Pepelka Sergeja Sergejeviča Prokofjeva v produkciji Baleta SNG Maribor; Catarina de Meneses v vlogi Vile – Matere v baletu Pepelka Sergeja Sergejeviča Prokofjeva in produkciji Baleta SNG Maribor; Tjaša Kmetec v vlogi Daisy Buchanan v baletu Veliki Gatsby Opere in baleta iz Ljubljane; Jana Menger kot sodobna plesalka v predstavah Po sledeh spomina v koreografiji Branka Potočana, produkcija Vitkar zavod, ter v plesni predstavi Temna večerja v koreografiji Veronike Valdes, produkcija Plesni Teater Ljubljana in Vitkar zavod kot koproducent.
PLESALCI LETA 2019
Petar Đorčevski in Kento Yamamoto, oba v glavni vlogi Albrechta v baletu Giselle Adolpha–Charlesa Adama in v produkciji SNG Opera in balet v Ljubljani; Lukas Zuschlag v vlogi Hilariona romantičnega baleta Giselle Adolpha-Charlesa Adama in v produkciji SNG Opera in balet v Ljubljani; Jernej Bizjak je presenetil z domišljenim humornim nastopom v predstavi Human Plesnega Teatra Ljubljana in Kjara’s Dance Project v koreografiji Kjare Starič Wurst.
PREDSTAVE LETA 2019
Hora/Cantata/Baletni večer: Hora (Balet SNG Maribor, koreograf: Edward Clug); Cantata (koreograf: Mario Bigonzetti); Posvetitev pomladi (Lutkovno gledališče Ljubljana, glasba: Igor Stravinski, režiser in koreograf: Matjaž Farič), domiselna gledališko-plesna predstava z novo vsebino je sicer nevsakdanja variacija na znamenito plesno glasbo, in po resnici lahko rečemo, da tudi robna glede na dojemanje plesa, toda …; Veliki Gatsby, pripovedni balet v dveh dejanjih (SNG Opera in balet Ljubljana, glasba: P. Glass, L. Bernstein, G. Gershwin, L. Prima, S. Barber, G. Miller, G. W. Chadwic; odrska priredba in koreografija: Leo Mujić), po holywoodsko razburljiva uprizoritev, na drugi strani pa tudi ambiciozen projekt ljubljanskega baleta po kultni in subverzivni umetnini Francisa Scotta Fitzgeralda, kateri pa je težko slediti na vseh nivojih. A občudujemo znanje naših sijajnih plesalk in plesalcev. Temna večerja (Plesni Teater Ljubljana – avtorski opus; koprodukcija: Vitkar zavod; avtorstvo, koreografija in ples: Veronika Valdes; soustvarjanje in ples: Jana Menger – potovanje skozi prostore intime med njima in onkraj njiju.); Vrtoglavi ptiči (En-Knap Group; Ljubljana, koncept in režija: Iztok Kovač; koreografija: Iztok Kovač in En-Knap Group) – pomnožili so se vrtoglavi ptiči od svojega nastanka oz. je to zaupanje Iztoka Kovača v nove sile, ki bodo prav tako suvereno stopile po poti skupine En-Knap Group; Po sledeh spomina (Vitkar zavod; ideja in koreografija: Branko Potočan; ustvarjanje in izvedba: Jana Menger in Branko Potočan) – umetniško intrigantni in malce tudi hudomušno intimni spomini dveh samosvojih soustanoviteljev skupine fizičnega gledališča Fourklor izpred petindvajsetih let; Pepelka, baletna pravljica v treh dejanjih s prologom (glasba: Sergej Sergejevič Prokofjev; koreograf: Jean-Christopher Maillot) – ‘odrasla’ parodija, kar naj bi bil tudi nek drug pogled na tradicionalno pravljičnost slovite zgodbe. Naš fokus pa je bil usmerjen predvsem na moč baletnega ansambla; Human (Plesni Teater Ljubljana & Kjara’s Dance Project; produkcija: Plesni Teater Ljubljana; koprodukcija: Cankarjev dom, Ljubljana; avtorstvo: Kjara Starič Wurst; koreografija: Kjara Starič Wurst in plesalci) – narativnost dogajanja na nekem mednarodnem letališču sta dobra dramaturgija in koreografija hitro postavili na pravo mesto; The Feline Project (produkcija: UMFUG; koprodukcija: Plesni Teater Ljubljana, C -TAKT/Büro für Tanz; koncept in koreografija: Dagmar Dachauer; soavtorja in izvajalca: Dagmar Dachauer, Kilian Immervoll) – naša avstrijska prijateljica skupaj z nami uspešno nadaljuje koreografsko pot.
PLESNI PERFORMANSI 2019
Neforma 71 (Kaja Janjić, Veronika Valdes, Zavod Sploh, Španski borci, Ljubljana, glasbena improvizacija: Vid Drašler) – trpek, a pomemben plesni dogodek dveh celovitih avtopoetik; Allien Express: Drugi let (Gašper Kunšek, Žigan Krajnčan; produkcija: Flota Ljubljana, Flota, Zavod, Murska Sobota) – druga epizoda tega dvojnega kometa, kjer se spopadata z ‘nevidno silo’. Nadaljevanje sledi; Spanje, krajine, oblike, pošasti (Barbara Novakovič Kolenc; produkcija: Muzeum, Ljubljana; koprodukcija: Bunker Ljubljana; zasnova in režija: Barbara Novaković Kolenc) – subtilno potovanje skozi lastne sanje in sanjarije ter sanje junakov iz svetovnih literarnih del in umetnostne zgodovine človeštva. Očarljiva je bila gibalna veščina igralke Barbare Ribnikar; De Facto, Pojdi s seboj (Leja Jurišić; produkcija: Pekinpah, Leja Jurišić; koprodukcija: CD, Ljubljana; avtorja: Milko Lazar in Leja Jurišić; glasba: Milko Lazar; koreografija in izvedba: Leja Jurišić) – pogumen glasbeno-plesni dogodek z vodeno domišljijo in ščepcem humorja. In mojstrstvo Milka Lazarja!; Merilci bremen (Jana Menger; Flota, Zavod Murska Sobota in Flota, Ljubljana; koprodukcija: Bunker, Ljubljana; koreografija: Jana Menger; plešejo: Tajda Podobnik, Veronika Valdes, Tini Rozman, Maša Hawlina, Neža Blažič, Neja Jeršin, Špela Šafarič, Andreja Vezovnik, Manca Kaliman) – niz suverenih fragmentarnih prizorov o iskanju sobivanja; Convesation Pieces (Magdalena Reiter; Magdalena Reiter & Studio za suvremeni ples; produkcija: Studio za suvremeni ples, Zagreb in Zavod Mirabelka, Zagreb; koprodukcija: Zagrebški Plesni Center; partnerja: Zavod Bunker in Zagrebški Plesni Center; koreografija: Magdalena Reiter, plesalke: Ana Vnučec, Dina Ekštajn, Martina Tomić, Ana Mrak, Ida Jolić, Una Štalcar Furač) – nekakšen zanimiv ‘foto session plesalk’. (Studio za suvremeni ples je bil v nekdanji državi najstarejši plesni ansambel sodobnega plesa.); Ljubi me nežno (Žigan Krajnčan; Kristyna Šajtoševa sta v produkciji Exodosa in koprodukciji Cankarjevega doma odplesala svoj ljubezenski objem kot nova zakonca ob glasbeni spremljavi drugega para zakoncev: Kristijana Krajnčana in Tsarine Marinkove Krajnčan); Chorus (Žigan Krajnčan, Gašper Kunšek, Jan Krmelj; 9. Gibanica – Bienale slovenske sodobne plesne umetnosti; produkcija: CUK Kino Šiška, Ljubljana; režija: Žiga Krajnčan, Gašper Kunšek, Jan Krmelj) – gibalni jam session, še več, nonšalanten ‘žur’ sodobnih plesalcev in plesalk; Kar ostane (Društvo Federacija; umetniško vodenje in koreografija: Andreja Podrzavnik; soustvarjanje in izvajalci: Henry Montes, Andreja Podrzavnik, Anja Bornšek) – ob vzneseni glasbi lebdenje plesalcev v črnini prostora. Kot da prisostvujemo hibridnemu postgravitacijskemu recitalu giba, zvoka, svetlobe in poezije.
PLESNA INSTALACIJA 2019
Poiesis sebstva (Snježana Premuš, Rok Vevar; 9. GIBANICA – Bienale slovenske sodobne plesne umetnosti) – interaktivna konceptualno domišljena instalacija s kančkom nadrealizma, kjer občinstvo vstopi v ustvarjalni prostor in v njem sodeluje pri odkrivanju različnih intervencij.
PREDSTAVA ZA MLADE 2019
CTRL.SHIFT.ESC (Natalija Manojlović Varga; produkcija: Plesni Teater Ljubljana; avtorstvo, koreografija in režija: Natalija Manojlović Varga; soustvarjanje in izvedba: Barbara Kanc, Katarina B. Kavčič Popič, Aja Zupanec; glasba: Mario Marolt) – več kot le poučna predstava za mlade o virtualni resničnosti interneta in različici dejanske resnice sveta.
GLEDALIŠKE KOREOGRAFIJE 2019
Lukas Zuschlag je kot odločujoč partner v odrski čarovniji presenetljive krstne uprizoritve slovenske opere Koda L skladatelja Milka Lazarja, libretistke in dramaturginje Eve Kraševec ter režiserja in scenografa Rocca. V produkciji SNG Opera in balet iz Ljubljane; Tatjana Alfirević je v ambiciozni politični predstavi Država Slovenskega mladinskega gledališča avtorjev Agnieszke Jakimiak in Toma Silkeberga ter režiji Anje Suše delovala konceptualno lapidarno; Maša Kagao Knez je z igralko Polono Juh v predstavi Saloma Oskarja Wilda (SNG Drama, Ljubljana; režija Eduard Miler) ustvarila spoštovanja vredno plesno miniaturo; Sebastijan Starič je v izvrstni predstavi Izkoristi in zavrzi me mlade slovenske avtorice Ize Strehar v Mestnem gledališču ljubljanskem (režiser Gregor Gruden, dramaturginja Ira Ratej) porogljivo dopolnil generacijsko uspešnico.
PRESENEČENJE LETA 2019
Koreograf Lukas Zuschlag – ljubljanski balet dobiva novega koreografa, kar je več kot razveseljiva novica. V letošnjem operno-baletnem večeru se nam je predstavil v delu Johannesa Brahmsa Valčki na ljubezenske pesmi, op. 52.
RAZSTAVA LETA 2019
100 let slovenskega poklicnega baleta (avtorica razstave: Danica Dolinar; postavitev razstave: Mojca Turk; v sodelovanju z Društvom baletnih umetnikov Slovenije, SNG Opera in balet Ljubljana, SNG Maribor in Slovenskim gledališkim inštitutom) – zgodba o baletu na Slovenskem od druge polovice 18. stoletja, ko je Ljubljana prvič videla balete potujočih italijanskih in nemških družin, pa do prvih slovenskih baletov, slovenskih baletnih solistov in koreografov.
SCENOGRAF IN KOSTUMOGRAF LETA 2019
Marko Japelj in Leo Kulaš Hora Edwarda Cluga (Balet SNG Maribor).
FILM LETA 2019
Premestitev pogledov: interier, exterier in nadrealno, drugi večer plesnih filmov po izboru Matjaža Mraka (Plesni Teater Ljubljana, Kinoteka, Ljubljana, 10 LET; Peter K. Bratuša, 2008, koreografija: Rosana Hribar & Gregor Luštek); Kje so tiste stezice (Katarina Nikolov, 2003; koreografija: Branko Potočan); Nestrohnjeno srce (Simon Obleščak, 2000, koreografija: Tanja Skok); Narava beso (Iztok Kovač, Sašo Podgoršek, 1995; koreografija: Iztok Kovač); Rdeči čeveljčki (Marina Gržinić, Aina Šmid, 1994, koreografija: Sinja Ožbolt); Odplesati življenje (Tone Stojko, 1991, koreografija: Jasna Knez); Xenia na gostovanju (Filip Robar Dorin, 1975, koreografija: Ksenija Hribar (Pregled slovenskih plesnih biserov) Po sledeh baleta na Slovenskem (dokumentarna TV-serija o baletu na Slovenskem, 6 nadaljevanj); dokumentarni filmi in oddaje – Kulturni umetniški program RTV Slovenija (scenaristka, urednica, avtorica strokovnega besedila in režiserka: Danica Dolinar; direktor fotografije: Bojan Kastelic; montažer: Andrej Modic).
KNJIGI LETA 2019
Dan + noč + človek = ritem, antologija slovenske sodobnoplesne publicistike 1918– 1960 (Maska, Ljubljana, 2018; izbral in uredil: Rok Vevar) – to ni le nedolžno arhivarsko delce, ampak lahko rečem – odločna intervencija v slovensko plesno zgodovino, kakršne v takšnem obsegu še ne poznamo –, to je resen udarec s pestjo naravnost v obraz naše kulturne mimikrije in neznanja. Skupnost emancipiranih misli in teles, Metodologije beleženja slovenskih avtoric sodobnega plesa 1 (urednici knjige: Andreja Kopač in Maja Šorli; Emanat, Ljubljana, 2018) – delo dokumentira velikanski potencial tako prakse kot razmisleka. Verjamemo v nadaljevanje.
GOSTUJOČA PREDSTAVA 2019
Abonma Veličastnih 7, Cankarjev dom/CCN – Ballet De Lorraine: Histoires sans histoires(s) – Stoletje Mercea Cunninghama (koreografa: Petter Jakobsson in Thomas Caley sta nam v treh delih, Za štiri stene, Deževni gozd in Zvočni ples, poskusila obnoviti dediščino maga sodobne plesne umetnosti Mercea Cunninghama. Dragoceno zgodovinjenje.)