Novinarski zajtrk ali predstavitev programa 24. Festivala Mladi levi (20.−29. 8.) je potekal na prostem ob stavbi Stare mestne elektrarne Elektro Ljubljana (SMEEL) 11. 8. 2021 ob 11. uri. Ravno pravšnja ura za osvežitev s sadjem, in seveda ob kavi z rogljičem.
Program je predstavila selektorska ekipa organizatorja festivala Bunker − zavod za organizacijo in izvedbo kulturnih prireditev, ki je kolektivno delovala in sodelovala v sestavi: direktorica Alma R. Selimović, tudi oblikovalka programa, skupaj z: Mojco Jug, Majo Vižin (izvršna producentka) in Tamaro Bračič Vidmar (odnosi z javnostjo).
Predstavila se je tudi delujoča ekipa Bunker v sestavi: Marta Magini (italijanska umetnica na izmenjavi), Polona Vozel, Tanja Radež, Tamara Bračič Vidmar, Mojca Jug, Alma R. Selimović, Maja Vižin, Špela Kopitar, Klara Drnovšek Solina in Lea Kukovičič.
Na začetku je direktorica Alma R. Selimović poudarila, da je za njimi težko leto, ne le zavoljo koronskih izolacij, saj jih je spomladi nenadoma zapustila njihova direktorica Nevenka Koprivšek. Predvsem pa si ne želijo, da bi se o 24. Mednarodnem festivalu Mladi levi pisalo kot o festivalu po Nevenki Koprivšek ali celo post korona festivalu 2021, ko celotna ekipa nadaljuje delo, ki so ga zastavili skupaj s Koprivškovo, program pa se po vsebini deli na čas korone, aktualni čas brez ali s korono.
Nevenki Koprivšek pa se želijo pokloniti s postavitvijo Nevenkinega gaja v ŠD Tabor, tam, kjer je tudi začela svojo vizijo kulturnega odpiranja in aktiviranja mestne četrti Tabor; dela pa stečejo v času festivala 24. 8. 2021 ob 18.30. In je Nevenka Koprivšek tako ustanoviteljica Bunker zavoda kot Festivala Mladi levi: “Mladi levi so njena dediščina, ki ostaja vsem nam, upamo, da tudi zanamcem,” so še zapisali. Tudi se vodijo pogovori o poimenovanju ljubljanske ulice ali trga po Nevenki Koprivšek.
V dobro pregledni programski knjižici se ta dogodek poimenuje kot obdogodek umetniškega festivalskega programa, kar je tudi Debatna kafana, na kateri bo Alenka Pirman moderirala dva popoldanska pogovora na Taboru pod kostanji: tematika pa skrb in vzdrževanje v povezavi z umetnostjo, kot tudi mednarodni poletni laboratorij ACT, predstavitev slovenskih gledaliških založnikov.
In kaj še vse ponuja letošnji program Mednarodnega festivala Mladi levi, ki je nastajal več kot leto dni in se rojeval v (pre)dolgih sedmih mesecih zaprtja domačih odrov, tudi v izolaciji od mednarodnih odrov?
Otvoritveni program se začne z libanonsko umetnico Tanio El Khoury in njeno interaktivno instalacijo Menjalni tečaji kulture (ŠD Tabor) ob intervjuju s pokojno babico v vasi Akar na meji med Libanonom in Sirijo; je arhivirana zgodovinska (nevtralna) raziskava o vojnih preživetjih ob reki, ki tam ves čas svobodno teče.
V Miklošičevem parku pa bo potekal performans Omara, postavljen in aktiviran vse do konca festivalskih dni, vizualnega umetnika Siniše Labrovića, je neposredni 24-urni praktikum bivanja v popolni prostorski (koronski) izolaciji, ki bo na ogled v neposrednem prenosu iz Omare na spletni strani Bunkerja.
Umetniški dogodek prvega dne predstavlja tudi Farm Fatale francoskega umetnika, scenografa in režiserja Philippa Quesnea in šestih izvajalcev ter soustvarjalcev v performansu o postčloveškem svetu ali uničenju ljudske civilizacije, ko nastali prazen prostor zasedejo strašila, tako pač kot znajo in zmorejo. In bo prvi festivalski dan zaključen s koncertom Majka (začetek ob 22. uri).
Programi so v času festivala tudi večkrat na ogled, ko v celoti gostijo dvajset različnih umetniških skupin in ker z umetniki gradijo dolgoročna sodelovanja, se ti tudi radi vračajo na Mlade leve, med njimi pa mnogi priznani umetniki. Tako kot je to hrvaški koreograf in režiser Matija Ferlin, ki je prvič gostoval na festivalu z diplomsko predstavo Sad Sam leta 2007. Tokrat pa je na sporedu (24. 8., SMEEL) njegova večplastna predstava Sad Sam Matthӓus, ki izhaja iz narativne strukture Bachovega Pasijona po Mateju, ko v ospredje stopajo tudi avtorjevi osebni utrinki, ki se v triurnem solu predstavi s svojim značilnim gibom in glasom.
Športno društvo Tabor (ŠDT) bo letos kar najbolj obiskan festivalski prostor, saj se tam tudi največ dogaja v času levjega festivala, tako znotraj kot zunaj njihovega poslopja. Svoj kotiček pa bo na njihovem dvorišču našel tudi belgijski vizualni umetnik, performer in pisatelj Benjamin Verdonck s svojo škatlo − gledališčem v malem, Kontinuum, kjer se skuša prebuditi realnost in se dopuščajo sanje.
Avstrijski kolektiv God’s Entertainment pa bo Ljubljano zamenjal kar za Evropo v prijetnem popotovanju z izhodiščem ŠPT: Po Evropi, ko se sledi ključnim turističnim točkam znanih mest (Rim, Pariz, London, Sarajevo), ob tem pa se iskrijo vprašanja o turistični avtentičnosti, ki jih vsa ta mesta ponujajo. Je to mogoče lahko McDonald’s?
Srbski kolektiv Škart bo poskrbel za umetniško reciklažo ali vezenje zašiljenih verzov aktualnih dni na namizne prtičke, v izvedbi upokojencev doma DOS Tabor, ogled pa sledil na razstavi Nepraktične ženske (24. 8.).
Kolektiv igralke & Tjaša Črnigoj, diplomantke študija igre in medijev iz Reke ob avtorskem pristopu slovenske režiserke pa uprizorijo Babice, življenje štirih upokojenk pod pragom preživetja, ki se preživljajo s pobiranjem plastenk po mestu. Istočasno pa so najbolj informirane o vseh dogajanjih, ki potekajo v mestu, pač tam, kjer se zbirajo ljudje, so na voljo tudi odvržene plastenke in se lahko slišijo sila zanimive zgodbe. Tudi so mladi ob Inštitutu ABC, glasbeni platformi dobili svoj prostor na festivalu za možno raziskovanje moderne glasbe.
Estonski umetniki Mart Kangro, Eero Epner in Juhan Ulfsak bodo skupaj z našo AGRFT in v njihovih novih prostorih uprizorili predstavo Ostane, kot je, izhodišče pa stanja omejitev, ki so na globalni ravni kar večini dobro znana. Je zanimiv dogodek, ki steče v gledališču brez odra, vsekakor pa tam, kjer so prisotni ljudje. V okviru tega performativnega sklopa umetniškega raziskovanja mlajše generacije umetnikov se predstavi tudi Belgijka Ine Ubben s svojim domovanjem Moje stanovanje, ko doda občutek, da je dom za kratek čas lahko tudi gledališče.
Belgijska umetnika, Silke Huysmans in Hannesa Derrere, pa v Plesnem Teatru Ljubljana predstavljata svoj Campo, prijeten otok, ko razkrijeta usodo otoka Nauru sredi Tihega oceana, ki so mu ime dali prvi raziskovalci. Ta nekoč rajski otok je danes le še realna slika ekološke katastrofe, ki je nastala po opustošenju kolonizatorjev in kapitalistov. Makedonski umetnik Filip Jovanovski pa bo izpostavil zgodovino Skopja v svoji predstavi z naslovom Ta zgradba govori resnično.
Mladi levi odpirajo vrata tudi osmim slovenskim umetnikom in umetniškim kolektivom: Nini Rajić Kranjac/Solo predstava tesnobe, evforije, ljubezni in dobre glasbe; glasbeniku Tomažu Grumu Na ta veseli dan kulture ali medijske glasbe 657 prdcev, ki jih je za 20 evrov prispevalo 111umetnikov, slišno pa v ŠPT, Miklošičevem parku, na Prešernoven trgu; tudi za igralca Vita Weisa in njegov performans Slaba družba, umetniški projekt, nastal za časa prepovedanega vstopa gledalcem v gledališče; in za Tihožitje Tina Grabnarja in Tjaše Bertoncelj v animirani predstavi Lutkovnega gledališča Ljubljana, o strmečih nagačenih zajcih, o miru in naravnem tihožitju. Na novo pa se obnovila predstava na Centralni tržnici v Ljubljani: Lirični utrinki v mestu, 10 let, ki popestri dogajanje na Ljubljanski tržnici, obenem pa dregne v situacijo ljubljanske Opere, ki je bila zaradi obnove zaprta. Tokrat se predstava obnovi ob 10-letnici njene postavitve, dogaja pa 29. 8. ob 10. in 11. uri na omenjeni tržnici, ko zadonijo tudi arije od Carmen do Seviljskega brivca. Tudi bo stekla prva Dražbena hiša uprizoritvenih umetnosti Forsale Lee Kukovičič, o kateri je že tekla beseda na našem portalu.
Organizator vabi k ogledu festivala, za vsako predstavo pa je treba donirati simbolični en evro. Tistim, ki želijo nagraditi programe z večjimi zneski, so na voljo škatle za prostovoljne prispevke; sicer vstopnice kar kopnijo za oglede letošnjega pestrega in aktualnega festivalskega programa Mladi levi. Pripravili so tudi posebne vstopnice z najmanjšo vrednostjo deset evrov za možni nakup: Bon 21, informacije in rezervacije se dobijo na njihovi spletni strani. Tudi opomnijo, da so v skladu z veljavnimi pogoji za obisk kulturnih prireditev veljavni pogoji PCT, ki se bodo preverjali na kraju dogodka.