Leo Mujić. Pripovedni balet Veliki Gatsby bo spektakel.

Vabljeni na ogled nove predstave ljubljanskega baleta (foto: Darja Štravs Tisu)

Ljubljanski baletni ansambel pred četrtkovo premiero napoveduje dinamičen koreografski tempo!

Tik pred prvo baletno premiero letošnje sezone (7. 11. ob 19.30), Veliki Gatsby, je bila na prvi novembrski ponedeljek (4. 11. ob 11. uri) organizirana novinarska konferenca na odru velike dvorane ljubljanske Opere oziroma srečanje z ustvarjalci tega pripovednega baleta, kot je napovedala Barbara Čepirlo, vodja za stike z javnostjo SNG Opera in balet Ljubljana. Po izrečeni dobrodošlici ter uvodnih besedah umetniškega vodje ljubljanskega baleta Petra Đorčevskega je bil na odru uprizorjen odlomek baleta, duet zaljubljencev, njega in nje po predlogi znamenitega romana ameriškega pisatelja Francisa Scotta Fitzgeralda Veliki Gatsby (1925), dinamično zasnovan duet pa zaplesala Tjaša Kmetec (Daisy Buchanan) in István Simon k.g. (Jay Gatsby).

Na tiskovni konferenci sta zaplesala Tjaša Kmetec kot Daisy Buchanan in István Simon kot Jay Gatsby

Mladostno navdihnjena solistka ljubljanskega baleta Tjaša in mednarodno priznani madžarski baletni solist István sta navdušila s svojo izvedbo, kot njuna senca oziroma pripovedovalec zgodbe pa se je predstavil tudi na novo pridobljeni član ljubljanskega baletnega ansambla, mladi Belgijec Lukas Bareman (Nick Carraway). Na vprašanje, koliko novih članov je v tej sezoni pridobil ljubljanski baletni ansambel, je Đorčevski odgovoril, da so to dve balerini in dva baletna plesalca, ki se jim lahko sledi že na premieri, tudi v načrtovanih osmih reprizah, ker pa za zdaj niso predvidene alternacije večjih vlog, le v manjših. K temu kratkemu trenutku romantičnega doživetja ter snidenju z Ameriko v njenih zlatih 20-ih minulega stoletja sta pripomogla glasbeni odlomek in sodobno oblikovana scenska kulisa s pridihom velemestnega čara New Yorka, posejana s svežino umetniške zasnove sijočih nebotičnikov. Scenografija, ki odpira prostor plesu, je delo priznanega hrvaškega scenografa Stefana Katunarja in bo verjetno prav zanimivo slediti njegovemu scenskemu okviru, ki čara ter pričara mnoga velemestna stičišča zgodbe, od notranjih do zunanjih prostorov, kjer ni izključen niti vlak, baletna pripoved pa se snuje v petnajstih slikah dveh dejanj z vmesnim odmorom.

Koreograf Leo Mujić; levo vodja baleta Petar Đorčevski, desno dramaturginja Tatjana Ažman

Napoveduje se sila dinamičen koreografski tempo, povsem značilen za koreografski opus Lea Mujića. Koreograf Mujić je svojo odrsko priredbo in koreografijo Veliki Gatsby napovedal kot resnični baletni spektakel, ko pripovedni balet zahteva nove koreografske prijeme, naš čas elektronike pa tudi dinamiko dogajanja, saj v današnjih dneh niti ni primerno maltretirati ljudi v poziciji štiriurnega sedenja, kot je dejal. Glasbo za predstavo je izbiral skupaj s svojim dramaturgom (Bálint Rauscher), in to ameriške glasbene velikane, ki temu času med dvema svetovnima vojnama vtisnejo svoje kompozicijske značilnosti (Glass, Bernstein, Gershwin, Miller …), baletu pa dajo časovni okvir, medtem ko koreografija poskrbi za prostorsko plesno obliko. Svojo koreografijo Veliki Gatsby je Mujić, kot je dejal, prilagajal ožini ter globini, pač odrski specifiki novodobno zasnovanega ljubljanskega baletnega odra. Z ljubljanskim ansamblom intenzivno deluje že dva meseca, v predstavo pa je vključil celotni ansambel. Ob taki zasnovi je dal generaciji ljubljanskih baletnikov tudi nov ustvarjalni zagon, saj je vsak med njimi zasnoval svojo kariero, čeprav na začetku ali pač ob koncu svoje profesionalne dobe, če je pri kaki vlogi zmanjkalo obstoječih možnosti, je sledilo vabilo gostom.

Tjaša Kmetec

Zgodba romana je bolj ali manj znana, ko gre na eni strani za nesojeno ljubezensko gnezdo izven zakonskega para Daisy in Jayja, tudi za globlji pisateljev vpogled v neuresničene ameriške sanje, pravzaprav za izgubljeni ameriški sen sprevržene povzpetniške družbe tistih dni. Kostumografinja Manuela Paladin Šabanović ni mogla prisostvovati konferenci zaradi tekočih del, zato je o kostumih te dobe spregovoril koreograf, kot je dejal, le-ti izgubljajo pas, poudarijo pa telesne oblike in so del modne estetike tistih dni, ko so bili obvezni tudi tesni korzeti. O estetiki ter odličnosti baletnih kostumov, ki poudarijo eleganco baletne izvedbe, je z navdušenjem spregovorila tudi dramaturginja in prevajalka Tatjana Ažman.


Tjaša, István in Lukas pa premogli veliko hvale za delovno vzdušje teh dveh mesecev, ki nikakor ni bilo lahko, tudi so hvale in zahvale sledile za koreografsko vodenje, ki jim je odpiralo nova kreativna obzorja. Tjaša Kmetec je še posebej izrazila svoje zadovoljstvo, da lahko znova sodeluje s koreografom Mujićem, sama vloga pa ji je dala novo super izkušnjo. Solist István Sabo je predvsem pohvalil dobro organizacijo ter odnose v ansamblu, ko so kar v studiu in ob medsebojnih pogovorih gradili svoje vloge, tudi se med seboj podpirali ter dopolnjevali, sicer pa pridobili tudi poseben dramski uk in pristop, sama kreacija vloge Gatsbyja pa je zanj vznemirljiva in privlačna, tako kot se to dogaja pri vsaki novi pomembni baletni postaviti. Prav tako je hvaležen za dano mu priložnost sodelovanja z ljubljanskim baletnim ansamblom, kot je dejal, hkrati ga je prevzela tudi Ljubljana kot mestno središče. Za Lukasa je to njegova velika vloga, ki jo je moral v tako kratkem času tudi realizirati, predvsem je hvaležen za dano mu priložnost in se trudi dati vse od sebe.

Lukas Zuschlag

Novinarska konferenca se je hitro končala, saj je bil baletni trio skupaj z Đorčevskim in Mujićem vezan na vadbeni termin, čas konference pa potekal v njihovi delovni pavzi.

Rita Pollacchi in Tjaša Kmetec (foto: Darja Štravs Tisu)


In kot je bilo slišati, tudi videti, bo pripovedni balet Veliki Gatsby prispeval k novi plesni dinamiki ljubljanskega baleta nove sezone, in to s hrvaškim koreografom, Dalmatincem Leom Mujićem skupaj z njegovim ustvarjalnim timom. Bodimo torej radovedni in odprti za novodobno baletno kreacijo, ki jo je na povabilo minule umetniške garniture SNG Opera in balet Ljubljana prav za ljubljansko baletno sceno postavil Leo Mujić, ki se je prav posebej usmeril v dramsko baletno poetiko in je hrvaško baletno sceno že navdušil s koreografsko postavitvijo svojih dveh baletnih uspešnic, Ana Karenina (2014) in Gospoda Glembajevi (2017), ki sta v izvedbi baleta HNK Zagreb uspešno gostovali tudi pri nas. Pred dvanajstimi leti je za ljubljanski balet koreografiral She is Missing kot del baletnega večera Yin in Yang.