Letošnja že tradicionalna predstava baletne in srednje baletne šole Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana (KGBL) je na odru Linhartove dvorane s svojimi učenci in dijaki predstavila prijetno presenečenje, ko je svoj program posvetila kultnemu belemu baletu Labodje jezero, ki ga je uglasbil veliki skladatelj Peter Iljič Čajkovski (1840–1893); ko letos mineva 130 let od skladateljeve smrti.
Praizvedba baleta leta 1877 v Bolšoj teatru ni bila ravno uspešna, saj so kritike letele tako na glasbo kot koreografijo Juliusa Reisingerja, delo pa zaslovelo po koreografski prenovi koreografa Mariusa Petipaja 1895 in njegovega učenca Leva Ivanova. Od takrat pa vse do danes je to klasično delo postalo ‘kanon’ baletne umetnosti. Praktično ni plesalca in ne koreografa ter baletnega gledališča, ki ne bi želeli biti del te baletne uprizoritve. V novem času se skušajo uprizarjati nove moderne inačice, vendar te slave klasičnega Labodjega jezera niso doživele. Letna baletna predstava KGBL ni slonela na klasični belini Labodjega jezera, temveč so se po učnih stopnjah belih baletnih variacij postopoma stopnjevale koreografije vse do solističnih izvedb na mogočno glasbo Labodjega jezera, ki se razliva po jezerski gladini, dramatično stopnjuje v strasteh lirične ljubezni, spogleduje z usodo, ob tem pa slavi življenje in predstavlja manire romantičnih časov, za letno predstavitev KGBL je to bil nov izziv, tudi izvir plesnega vzgona.
Prvi del programa se je iz koreografije v koreografijo stopnjeval po sistemu prostorskih baletnih etud in razrednih stopenj. Za otroški baletni pripravnici dve in tri je koreografijo prispeval koreograf Mihael Žveglič, ko so prvi zaplesali svoj valček, drugi pa že krožno polko na glasbeni Album za otroke op. 3, P. I. Čajkovski, in so se roke naravno preprijemale, tudi v zraku zaokrožile ter strumno dvigovale, ko niso manjkali niti prikupni otroški nasmeški. Mihael Žveglič je koreografije postavil še za prvi in drugi razred na glasbo Ples labodov, variacija Odette iz 2. dejanja, in tretji razred, scena 1, Valček iz 1. dejanja, korepeticije je vodila Kaja Lamovšek. Otroci so sledili glasbi, ljubko osvajali veliki plesni oder, ga zaokrožili v nemiru svojih korakov, poskokov, spreminjanju smeri, vrst in krožnic. V prvem razredu je ob deklicah in v parih zaplesal še fant, ko sta v drugem razredu bila opazna že dva fanta; tudi so se fantje predstavili še v svojih solističnih utripih, kar je vsekakor treba pozdraviti.
Za presenečenje so poskrbele letošnje maturantke: Maja Vinko, Mia Dovč, Lara Markovič in Gaja Slabe, ko so izbrale svojo glasbo med osmimi predlogami, tudi pripravile prve avtorske baletne koreografije, najprej na koncertni posnetek Labodjega jezera pod mentorskim vodstvom Marinke Ribič, nato pa še z glasbo v živo. Njihova izbira glasbe je doprinesla k novemu učnemu glasbeno-baletnemu eksperimentu KGBL, ko sta se združila glasbeni in baletni oddelek KGBL, mentor Zoran Bičanin pa pripravil dijake glasbe, ki so se odzvali, tudi bili pripravljeni slediti baletni koreografiji v živo; korepeticije je vodil Marjan Peternel. Maja Vinko je kot prva od štirih solistk stopila na oder ob odhodu 1. razreda, zaplesala pa avtorsko koreografijo, odlomek iz Velikih labodov ob glasbeni izvedbi v živo dijakinje Elze Premrl, violina. Predstavila se v miru svojega adagia visokih pozicij, v plesu rahlih zasukov in dobrega ravnotežja, skratka v kompozicijski zrelosti Velikih labodov, tudi s hudomušnim nasmeškom zaključila svoj avtorski solo ples. Druga solistka 4. letnika je bila Mia Dovč z avtorsko koreografijo, ki jo je temperamentno in skokovito prelivala po odru, tudi oder preletela v svojem prestižnem grand jeteju ob glasbeni izvedbi v živo dijakinje Lucije Ivan, violina: odlomek iz Valčka, 2. dejanje.
Takoj za Mio Dovč so svoje plesne etude zaplesali učenci 4. razreda s fantovskim triom, ki se je predstavil v skokovitih plesnih kombinacijah in duetih s sošolkami. Njim je sledil že peti razred plesalk na špicah, ob njih tudi njihov baletni sošolec. Obe koreografiji (4. in 5. r.) je postavila Vesna Cestnik Tehovnik, korepeticije za oba razreda vodili: Mija Novak, Valentina Tehovnik. Koreografije so tekle na glasbo: odlomek iz Pas de trois, ko se hitrosti in izvedbe stopnjujejo po razrednih stopnjah, tudi se v hitrostih zahtevno povezujejo.
Za njimi je bila na vrsti že tretja solistka 4. letnika, Lara Markovič, zaplesala pa avtorski baletni solo na svoj izbrani: odlomek iz Pas de trois, prvo dejanje, v glasbeni izvedbi dijaka Jakoba Paskala Berceta, violina. Lara je lahkotno poplesavala, bila kar lebdeča v svoji koreografiji letečih poskokov in drobnih korakov ter vrtenja. Tik pred koncem in poklonom ob zaključku prvega dela programa: Poloneza, 2. dejanje, v koreografiji Nine Ogrinc, je svoj avtorski solo ples predstavila še četrta dijakinja 4. letnika Gaja Slabe v izbranem odlomku Plesa labodov, 4. dejanje, ob glasbeni izvedbi v živo Jakoba Paskal Berceta, violina, in to v vrtincih svojih piruet, ki njeni plesni kompoziciji vtisnejo osvežujoč pridih.
Vse štiri avtorske koreografije tako kot solo plesne izvedbe dijakinj 4. letnika srednje baletne šole (KGBL), Maje Vinko, Mie Dovč, Lare Markovič, Gaje Slabe, so tekle v sozvočju z glasbeno izvedbo v živo dijakov srednje glasbene šole: Elze Premrl, Lucije Ivan in Jakoba Paskala Berceta; tudi so se vsi skupaj izkazali kot dobro uigran tim soustvarjalcev. Zaslužijo si čestitke za pogum in prijetno izvedbo. Vtisi štirih maturantk in treh dijakov glasbene izvedbe o njihovem skupnem nastopu v živo so bili nadvse dobri; torej se je eksperiment izkazal za dobro novo zasnovo baletno-glasbenega učnega in ustvarjalnega programa. Laro Markovič je pospremil 6. razred v koreografiji Tanje Pavlič/Valentina Tehovnik: odlomek Pas de trois, 1. dejanje, v razvejani skupinski koreografiji izstopajočih solistov in prostorskih postavitev; da jim je uspelo, pa odseva njihov poklon.
Spomnimo se, da je med epidemijo kovida-19 bil kar velik osip v višjih letnikih ljubljanske srednje baletne šole, ko ni bilo možno fizično vaditi v baletnih dvoranah. Nekatere dijakinje so se odpravile na študije v tujino, druge zapustile baletno šolanje, kajti tistikrat to ni bilo več realno šolanje, ampak največkrat posredovano po video aplikacijah. Posledice so žal še letos prisotne ravno v letnikih srednje baletne šole, ko je že nadaljevanje iz razrednega pouka upadalo, nato se nadaljevalo v prvem in drugem letniku, ko tretji letnik zaključujejo le še tri dijakinje. Kljub zdesetkanemu številu dijakov na srednji baletni šoli KGBL se je letnik za letnikom, od prvega do tretjega, izkazal v impresijah: Entracte in Ples labodov, 4. dejanje, v koreografiji Nine Ogrinc/korepeticije Sonja Bajc ( I. l.); nato 2. l. v koreografiji Ogrinčeve/Barbara Novak, in je 3. letnik v izvedbi dveh dijakinj izstopal tako v solo izvedbah kot v duetu po hitrostih, kondiciji in nizu vhodov ter izhodov, ko oder ni sameval, ampak bil izpolnjen s plesom v stilnih izvedbah koreografije Marinke Ribič/ Lydmyla Rublyova Šemrl.
Letna predstava baletnega oddelka KGBL se je slavnostno in mladostno sijoče nadaljevala s postavitvijo Labodjega jezera, 3. dejanja P. I. Čajkovskega, ki ga je pripravila baletna plesalka, solistka ljubljanskega baleta in koreografinja Georgeta Capraroiu, tudi postavila v koreografiji po Levu Ivanovu in Mariusu Petipaju; mentorice: Marinka Ribič, Nina Ogrinc, Tanja Pavlič, Vesna Cestnik Tehovnik. Georgeta Capraroiu od lanskega šolskega leta na KGBL poučuje klasično podržko in repertoar. Tretje dejanje Labodjega jezera steče v velikem pričakovanju, ko naj bi Princ Siegfrid, Lukas Bareman k. g/Dario Krajnjan, študent VBŠ, končno predstavil svojo skrivnostno zaročenko dvoru in Kraljici materi: Maja Vinko/Selma Dedič, študentka VBŠ. To je dejanje dvornega blišča in plesov, ki slavnostno stečejo, tokrat ob Dvornih damah: Lisa Bertoncelj, Tarisa Debevec, Tijana Debevec, Julija Ferlič, Kasia Hegeduš Gornik, Pia Paternoster, Pilar Rubba, Evita Gloria Tozon, Ela Vernik Šetinc. Za kostumsko pestrost je poskrbela šivilja Nataša Kozamernik, ob tem sledila tudi zahvala SNG Opera in balet Ljubljana za izposojo baletnih kostumov. Žal pa na povabilo Princa Siegfrida ne pride njegova izbranka Beli labod: Hana Re Gačnik/Ela Narat, ampak Odile/Črni Labod: Iza Fašun/Ilma Dedić, Nađa Maršič, študentka VBŠ, s čarovnikom Rothbartom: Lan Dan Kerštanj, študent VBŠ/Grega Golob.
In so se nizali razigrani plesi, kjer so se znova izpostavile dijakinje 4. letnika, ob njih pa ubrano zaplesali dijaki nižjih letnikov, tudi učenci višjih baletnih razredov. Ko na dvoru ne more manjkati Dvorni norček, ki rahlja napetosti in zabava, veselo pa ga zaigral Jarne Juntes Horvat/Grega Golob.
Prvi po vrsti je sledil temperamentni Španski ples: solo Mia Dovč/Nikolina Katušin in ansambel: Pia Jazbec, Sara Mašić, Ahila Oku, Ilma Dedić, Nikolina Katušin in Mia Dovč.
Plesi so se vrstili in zabavali in naslednji že bil ples kostumskega rdečila: Madžarski ples v solo izvedbi: Ahila Oku/Maja Vinko, Ana Lina Telič; ansambel: Šana Gaja Arnič Mihelič, Lana Kralj, Gabrijela Levpušček, Luxi Lin, Tara Pečnik, Naomi Uma Zorman, Ajda Katarina Žvokelj.
V Napolitanskem plesu tarantela je solo zaplesala Gaja Slabe/Ela Senica/Marija Kotnik ob ansamblu v sestavi: Ela Nora Belina, Izabela Hace, Anja Pipan, Ajda Požar, Ana LinaTelič, Ela Narat.
Slavje ob pričakovanju zaročenke se zaključi z vedrino Mazurke v solo plesu: Lara Markovič/Hana Re Gačnik, Iza Fašun ter ansambla: Ajda Eiselt, Pia Jazbec, Rubi Karolina Kaštrun, Izadora Nemec, Hana Re Gačnik, Marija Kotnik, Ela Senica.
Glavna vloga tretjega dejanja baleta Labodje jezero, Odile, je bila zaupana dijakinji 3. letnika Izi Fašun, ki je zahtevno vlogo virtuozno zaplesala, tudi pretresljivo odigrala v duhu solistk velikih odrov, seveda v prirejeni koreografiji za letno predstavitev, ampak doživeto in z žarom; ko alegorično zavaja in osvaja Princa. Za vlogo Princa Siegfrida se je na povabilo odzval, tudi nemudoma pripravil baletni plesalec SNG Opera in balet Ljubljana Lukas Bareman, tudi bil odličen partner in spremstvo mladi Odile. Lukas Baremam je bil zadovoljen, da je lahko sodeloval z dijaki in pripomogel k rešitvi predstave. Ni bila samo ena rošada v tokratni letni predstavi KGBL in izvedbi moških vlog, ko se je enako hitro moral pripraviti tudi dijak (1. l.) Grega Golob za vlogo Rothbarta, tudi dobro in zrelo odigral, zamenjal pa Lana Dana Kerštanja, študenta VBŠ, ki ni mogel tega večera nastopiti.
Zaključni del programa letne predstave srednje baletne šole KGBL je standardno namenjen sodobni koreografiji in plesu njihovih dijakov. Letos je za koreografsko presenečenje in postavitev bila zaslužna Ana Jenček Dekleva, nekdanja njihova dijakinja, tudi plesalka, pedagoginja in koreografinja neodvisne plesne scene. S prvimi plesnimi in baletnimi koraki je Ana Jenček Dekleva začela v Harlekinu, društvu za plesno umetnost Celje, ki deluje pod vodstvom Ane Vovk Pezdir. Naprej se je izobraževala v programih Peridance Academy N.Y in Royal Academy of Dance v Torontu, po končanem dodiplomskem študiju psihologije pa prejela status samozaposlene v kulturi, ko trenutno živi in ustvarja v San Franciscu, ZDA.
Ana Jenček Dekleva svojo koreografijo postavlja v sodobnem plesnem stilu procesnega soustvarjanja, tudi se je skupaj z dijaki KGBL eksperimentalno poglobila v njihovo letošnjo belo ptičjo (labodjo) tematiko, soustvarili pa enkraten mladosten, sodoben plesni projekt: LET, ki sledi izbranim motivom novele o Jonathanu Livingstonu Galebu pisatelja Richarda Bacha, v izvedbi: Mie Dovč, Lare Markovič, Gaje Slabe. Maje Vinko/4. l.; Ize Fašun, Ele Senica/3. l.; Nikoline Katušin, Ahile Oku, Anje Titan/2. l.; Grege Goloba, Pie Jazbec/1. l. ob glasbi skladatelja Györgyja Ligetija Šest bagatel za pihalni orkester. Koreografija se usmerja na ptičjo perspektivo belih galebov, tudi izlušči leteče, skupne značilnosti jate; saj so jih kar v živo proučevali in snemali na pomolu v Izoli.
Njihov plesni LET steče v odlični izvedbi nastopajočih, ko se slikovito nižejo pospeški poletov in ptičjega vedenja v jati tako na odru kot videoposnetku: video in režija: Hanna Szentpetery. Tam, kjer se ples jate zaključi na odru, se dobesedno začne na videu, in obratno, kot bi nastopajoči neposredno iz videa sestopili na oder; je edinstvena koreografska simbioza video iluzije in odrske plesne abstrakcije.
Na koncu koncev je sledil le še zasluženi aplavz vsem ustvarjalcem in nastopajočim prvega dela kot tudi drugega dela letne predstave baletne in srednje baletne šole Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana.