Na novinarski konferenci sta vodstvi Cankarjevega doma in SNG Opera in balet Ljubljana predstavili 1. mednarodni baletni festival Plesne noči, ki sta ga instituciji zasnovali skupaj.
Nekoč, jasno v prejšnjem stoletju, je Ljubljana že imela baletni festival, me je spomnila naša recenzentka Daliborka Podboj, ki pa menda ni bil preveč uspešen. Zato tokratni obeta kakovost in seveda tudi permanentnost.
Iniciatorka je bila generalna direktorica Cankarjevega doma, Uršula Cetinski, ki je o tej ideji debatirala tako z ljubljansko kot mariborsko operno in baletno hišo. “Baletna umetnost v Sloveniji – s tem mislim na izjemen umetniški zagon obeh baletnih ansamblov, mariborskega in ljubljanskega – je na vrhuncu; da je tudi med občinstvom velik interes za balet, sta dokazali naši dve baletni koprodukciji s SNG Opero in baletom Ljubljana: Dunajski večer koreografa Renata Zanelle leta 2021 in letošnja uspešnica Giselle, pod katero se je podpisal koreograf José Carlos Martínez. Martínez je ravno tedaj postal direktor baleta Narodne opere v Parizu – prav to funkcijo je od 1983 do 1989 opravljal tudi Rudolf Nurejev, ki mu je posvečen letošnji festival,” je na tiskovni konferenci povedala Uršula. Direktor SNG Opera in balet Ljubljana, Staš Ravter, je dodal, da daje sodelovanje s Cankarjevim domov njihovim predstavam povsem novo dimenzijo, in izpostavil čudovit izziv postavitve predstav na veliki oder Gallusove dvorane.
Festival, ki bo potekal od 22. do 26. junija, bo v prvi izdaji posvečen življenju in delu baletnega velikana Rudolfa Nurejeva. Letos je namreč tridesetletnica njegove smrti. V petih dneh baletnega festivala se bodo zvrstile štiri baletne predstave, med njimi dve tuji gostovanji, filmska projekcija in razstava, posvečena legendarnemu Nurejevu; Ljubljano pa bo v okviru Plesnih noči obiskal tudi Charles Jude, učenec, soplesalec in skrbnik dediščine velikega Nurejeva. Nekdanji prvak pariškega baleta, Charles Jude, je nekdaj plesal s slavnim baletnikom; predvajan bo tudi film, biografska drama o ključnih trenutkih v življenju mladega Rudolfa Nurejeva, Beli vran.
Otvoritveni dan se bo začel z odprtjem razstave Legendarni Nurejev, ki bo na ogled postavila izbrane kostume in v objektiv ujete odrske trenutke velikega baletnika. Razstava bo do 25. avgusta na ogled Veliki sprejemni dvorani Cankarjevega doma. Katja Ogrin, vodja projektov razstavnega programa, je o razstavi povedala: “V intimni svet velikega umetnika bomo pokukali skozi zbirko 14 baletnih kostumov, v katerih je Nurejev odplesal številne slavne vloge, ter prikazali črno-bele fotografije fotografa Francetta Levieuxa.”
Uvodna predstava prvega Mednarodnega baletnega festivala bo pripadla igrivemu in temperamentnemu baletu Don Kihot Narodne opere in baleta iz Sofije o sanjavem plemiču iz Manče. Don Kihot je klasični balet skladatelja Ludwiga Minkusa ter libretista in koreografa Mariusa Petipaja pa tudi koreografov prvi in hkrati najslavnejši celovečerni balet s špansko tematiko, ki je praizvedbo doživel 1869 v Moskvi. Aleš Drenik, vodja programa resne glasbe, opere in baleta, je ob tem dejal, da se lahko veselimo klasične postavitve, barvitih kostumov in koreografije, ki sledi naraciji zgodbe. Baletni ansambel Narodne opere in baleta iz Sofije ima bogato tradicijo; na ljubljanskem gostovanju bo nastopil z orkestrom SNG Opera in balet Ljubljana, ki ga bo vodil mednarodno priznani bolgarski dirigent Martin Panteleev.
Sobotni večer (24. junija) bo v znamenju baletnega triptiha SNG Maribor Myth, Rain Dogs, Aperture avtorjev Gaja Žmavca (Myth), Johana Ingerja (Rain Dogs) in Edwarda Cluga (Aperture). Edward Clug, umetniški direktor baleta SNG Maribor, je izpostavil svoj avtorski del triptiha (Aperture), ki bo gostoval na festivalu Plesne noči. “Vesel sem izjav, da gre za ‘ples prihodnosti’; s takimi deli izzovemo občinstvo k skupnemu odkrivanju novih razsežnosti in možnosti plesa,” pravi Edward Clug.
Na odru Linhartove dvorane bo v nedeljo, 25. junija, na ogled baletna predstava Kdo neki tam poje Narodnega gledališča Beograd. Po besedah vodje gledališkega in sodobnoplesnega programa v Cankarjevem domu, Andreja Jakliča, gre za privlačno postavitev, v kateri ni glavnih in stranskih vlog; vrhunska glasba, ki daje predstavi posebno prepoznavnost, odlična koreografija in režija pa so le nekateri segmenti, ki so baletu že zagotovili kulten status.
Zadnji dan festivala (26. junija) bo na sporedu uspešnica ljubljanske operne in baletne hiše, balet v dveh dejanjih Veliki Gatsby koreografa Lea Mujića, avtorja niza uspešnih pripovednih baletov. Glasbeno podobo koreografsko razkošne predstave navdihuje živa, dinamična in svetovljanska energija izjemnih ameriških skladateljskih imen. O tem, kaj za slovenski prostor pomeni vzpostavitev tako pomembnega skupnega projekta, kot je mednarodni baletni festival, je Renato Zanella, umetniški direktor baleta SNG OB Ljubljana, dejal, da bo festival Plesne noči ponudil posebno sinergijo in komplementarnost, saj ne bo le klasičen, temveč bo odpiral nove dimenzije. In je zato za slovenski prostor izjemno pomemben.
Ambiciozen in za slovenski prostor pomemben nov festival so omogočili: ustanovitelj in financer Cankarjevega doma ter SNG Opera in balet Ljubljana, Ministrstvo za kulturo RS, s sponzorstvom pa ga je podprla Krka, tovarna zdravil d. d., Novo mesto. Naš spletni portal pa je spletni medijski pokrovitelj. Naredite si krasno baletno poletje.