Iz delcev April Veselko, Ane Cvelfar in Kaje Vajdetič. Dobrodošel laboratorij plesne ustvarjalnosti!

Predstava Iz delcev (foto: Matic Ačko)

Na odru Plesnega Teatra Ljubljana (PTL) so tri plesalke in ustvarjalke, Ana Cvelfar, Kaja Vajdetič, April Veselko, predstavnice mlade plesne generacije, 20. in 21. marca premierno uprizorile svoj plesni prvenec Iz delcev/From Particles v produkciji April Veselko in koprodukciji s PTL, Plesno izbo Maribor (PIM), z Zavodom Moja Kreacija, s Plesnim forumom Celje (PFC), Kolektivom ZIZ in z Lutkovnim gledališčem Maribor.


Ana Cvelfar, Kaja Vajdetič in April Veselko prihajajo iz dveh aktualnih plesnih središč Slovenije, Celja in Maribora. Pravzaprav je kar redkost, da Ljubljana ponudi svoje odre mladim in uspešnim ustvarjalcem iz drugih plesnih mest širom Slovenije, sicer se ti v slovenski plesni prestolnici, v Ljubljani, največkrat predstavljajo v organizaciji Javnega sklada RS za kulturne dejavnosti, ki pokriva plesno vzgojo in ustvarjalnost po vsej državi. Vse tri, Ana, Kaja in April, so že prepoznavne plesne sodobnice in ustvarjalke, ki so se že izkazale s svojimi avtorskimi deli. Celjanki Ana in Kaja sta plesno pot začeli v PFC pri svoji učiteljici prvih plesnih korakov, pozneje spodbudni mentorici njune ustvarjalnosti, Gordani Gogi Stefanovič Erjavec, kjer na novo poučujeta in pripravljata mladi plesni rod PFC. Sta študentki Univerze v Ljubljani, kjer živita, tudi se plesno udejstvujeta v okviru Studia za svobodni ples in njihove plesne skupine Ursus Dancers, ki deluje pod vodstvom plesalke, koreografinje in pedagoginje Urše Rupnik.

April Veselko v predstavi Padati v ljubezen

April Veselko prihaja iz Maribora, svoj plesni uk je začela v Plesni izbi Maribor, kjer od leta 2016 tudi redno poučuje svoj plesni slog, kombinacijo tehnik sodobnega plesa in elementov akrobatike, uspešno se je predstavila z več avtorskimi projekti. Svoje plesno izobraževanje je zaključila 2016 na Dance´s Start Up-Leggere Strutture Art Factory v Bologni in 2018 pri MoDem PRO kompaniji Zappalá Danza v Catanii na Siciliji. Sodelovala je z mnogimi domačimi in tujimi koreografi, tudi ustvarila več avtorskih projektov v produkcijah Zavoda federacija, KD Center plesa Maribor, Scnario Pu … Leta 2017 je njen avtorski solo What does the body dream? (Bodi telo) prejel 2. nagrado na 3…2…1… plesnem koreografskem tekmovanju v Krakowu na Poljskem. April Veselko sem vprašala, zakaj premiera ravno v Ljubljani: “Seveda v Ljubljani, saj je naša prestolnica tudi mesto plesne sodobnosti,” je odgovorila. O sami zamisli, o sestavljanju delcev je razmišljala že ob svojem solu 2017, o tem, kako so se vse tri avtorice koncepta in izvedbe medsebojno našle ter uskladile, pa dejala: “Poznamo se že dolgo, saj smo se vrsto let srečavale na Opusu 1, tekmovanju mladih ustvarjalcev JSKD RS, kjer smo tekmovale s svojimi avtorskimi miniaturami, se pogovarjale, enkrat pa odločile ter prijavile na razpis Ministrstva RS za kulturo za avtorski prvenec, bile izbrane in se povezale s koproducenti.” O tem, kako so vadile, se usklajevale, je dejala, da so priprave potekale v prostorih PIM, PFC in PTL, tudi se snemale na vajah, eno popoldne je na ogled prišla Snježana Premuš in dala dobrodošle nasvete. O sami premieri je dejala, da je zelo zadovoljna, ko v letošnjem letu sledijo že dogovorjene ponovitve tako v Mariboru kot Celju, tudi je sledilo povabilo na Tanz Kunst Festival Graz 2023.

Iz delcev (foto: Matic Ačko)

Tako preprosto in elementarno, kot oznanja naslov predstave Iz delcev, se sledi tudi nenavadnemu konceptu, ki posamezne segmente uprizoritve zaokroži ob koncu na sceni odra, ne le kot sestavne delce odrske celote, predvsem kot nov in svež pristop h konceptualni formi sodobnih plesnih izhodišč. Scena je na začetku osvetljena s tremi snopi rumenkaste svetlobe (oblikovanje luči: Miha Horvat), ki obsijejo tri akterke v bleščečem zelenem barvnem dizajnu njihovih kostumskih oblačil, ki so v tem trenutku vpete v nepremično skulpturo treh teles, so sestavni del (lastne) celote. Na isti ravni, le na drugem koncu dvorane, sledi drugi svetlobni krog, ki zaobjame okroglo travnato oazo, nato pa še manjši tretji krog, ki presvetli zvezek ter kemični svinčnik ob njem, ko tudi oder ni povsem zatemnjen, kajti trije svetlobni krogi presevajo skozi odrsko temo, so neke vrste napoved ali svetlobni poudarek treh dejanj, segmentov uprizoritve. Začetek ali prvi segment se začne ob elektronskih zvokih, tudi z nerazločnimi šumi govorice in rahlimi premiki kompaktne telesne skulpture treh plesalk.


Na začetku so premiki komaj opazni, da bi se vse bolj premikale njih roke, ko se najprej lomijo v kratkih intervalih neslišnih impulzov, nato pa že izvijajo iz telesnega prebujanja, tudi se zvijajo po prostoru kot lovke, kot iskalci novih sfer. V tem trenutku je njihova skulptura del vesoljne celote, je molekularna telesna oblika, kjer pulzira nov naboj, nov preboj osnovnih delcev nekega občutja, ki teži k delitvi, k samostojni orbiti. Zanimivo, kako lahko postane preprosta živa skulptura vseobsegajoča oblika raznovrstnih asociacij, v tem primeru tako družbene kot znanstvene fantastike. Ko se dokončno razdružijo, se spustijo na (realna) tla in v pretokih gibkih talnih oblik, obdanih z rahlo meglico, zvijajo, prelivajo do svoje zelene oaze; istega trenutka, ko sestopijo na oazo, se svetlobni učinki obarvajo rdeče, ob tem pa barvno zelenilo obledi.

Na oazi osame teče njihov plesni navdih prepletanja in osamosvajanja, kar v danem trenutku spodbudi Kajo in Ano, da zapustita to skupno oazo. Sočasno pa prostor s prodornim zvočnim poudarkom obsije sivina, ko na tleh umirjeno obleži April, je možen predah in njeno usmerjanje k samosvoji gibki ustvarjalnosti. Čeprav je izhod in poznejši vhod Kaje in Ane še povsem nedorečen, scena z April pa kar pridobi akcent nenavadnega vmesnega kadra, ki ukaže na nov pretok ali nov segment uprizoritve, ko v ospredje stopita beleženje in branje, v zvezek zatopljene April, medtem ko se Kaja in Ana v dobro osvetljeni sceni igrivo usmerjata k zlaganju zlogov ali razstavljanju besed na zloge.

Ob koncu se jasni misel, da so soustvarjalke in izvajalke v svoji plesni uprizoritvi Iz delcev sestavljale delce svoje lastne uprizoritve, pravzaprav izhajale iz svojih iskanj novih oblik ali besed, tako kot zapišejo, da predstava Iz delcev ponuja svojstven način osmišljenja še nepredstavljivega, s tem pa v trenutku uprizoritve ustvari subverzivni potencial za odpiranje horizontov možnega. Kar se v predstavi tudi okvirno presvetli v krogotoku uprizoritve, vendar pa ne povsem celovito zaokroženo, ko prehodi iz enega v drug segment stečejo kar tako in v namen že postavljenega segmenta; kar se sicer tudi velikokrat dogaja ob kadriranju celote, ko je vsak kader posebej lahko dobro zasnovan, za prehode pa umanjka tako veznega kot snovnega tkiva.

(foto: Matic Ačko)


Plesna predstava Iz delcev treh mladih soustvarjalk in izvajalk, Ane Cvelfar, Kaje Vajdetič, April Veselko, predstavlja mladosten kolegialen utrip novih raziskovalnih zamisli, kar dobrodošlih na sodobni plesni sceni, in ne le na slovenski; tako kot je dejala April Veselko, da jo je predvsem zanimalo, kako prideš do osnovnih delcev, novih sestavnih delcev, ki so lahko spodbuda ali pač sestavni deli celote … Morda tudi zato nenavaden, vendar dobrodošel laboratorij plesne ustvarjalnosti.