Južnoafriška koreografinja Dada Masilo se je v abonmajskem sklopu Veličastnih 7 tudi veličastno predstavila na odru Gallusove dvorane s svojo najnovejšo koreografijo (2021) Žrtvovanje/The Sacrifice skupaj s svojim plesnim ansamblom Dance Factory Johannesburg in v produkciji Dance Factory Johannesburg.
Mednarodno slavo si je utrnila že leta 2008, naprej s koreografijo Romeo in Julija (2000), nato še s Carmen (2008) in Labodje jezero (2010). S Carmen in Labodjim jezerom je leta 2015 obredla Evropo, pozneje pa še svet. Njenemu sodobnem afro baletnemu veličastju Labodje jezero sem imela možnost slediti julija 2014 na ImpulsTanz festivalu na Dunaju, v večkrat razprodanem Volkstheatru. Bil je to sodobni muzikal klasične baletne in južnoafriške kulture, ko so bosonogi labodki frfotali v belih tutujih na posneto glasbo Petra Iljiča Čajkovskega in je črna labodja princesa plesala s svojim princem, črnim labodom, na baletnih ‘špičkah’, ko ni manjkalo niti smeha, pa ne zavoljo odličnosti baletne in plesne izvedbe, temveč zaradi humoristično zasnovanih učnih ur baletne klasike, kjer je Dada Masilo utrjevala svoje prve baletne korake in ji bila odsvetovana baletna kariera, ker pač nima ‘twiggy’ postave. Svoj labodji spev je zaključila v plesu in pesmi bolečine afriškega kontinenta. Ko plesalci goli do pasu in odeti v dolga temna krila izpojejo globine svojih notranjih bolečin, ki pretresejo veliko bolj kot vsakdanja poročila o drastičnih življenjskih pogojih in posledicah civilizacijskega izkoriščanja ter bojev afriške celine.
Baletno šolanje je Dada Masilo zaključila v rodnem Johannesburgu, pri sedemnajstih pa diplomirala na johannesburški nacionalni šoli za umetnost. Sodelovala je s plesno skupino Jazzart Dance Theatre v Cape Townu, nato se za dve leti napotila bruseljsko šolo Performing Arts Reserch and Training Studio/PARTS. Po vrnitvi v domovino pa začela ustvarjati, za svoje plesne dosežke tudi prejela prestižno nagrado za mlade vzhajajoče južnoafriške umetnike. Plesni center Dance Factory Johannesburg je bil ustanovljen leta 1992, deloval pa v začasnih prostorih, po dveh letih se tudi preselil v obnovljeno delavnico za popravilo avtobusov. Danes je tam postavljen veliki studio in gledališče, kjer se vodijo plesni festivali, gostijo mednarodne profesionalne skupine, tudi se predstavljajo mladinske skupine v vseh porah plesnega šolanja: klasični balet, ples gumboot/južnoafriški ples kljubovanja, upora, fizičnega gledališča, pa do zvrsti pantsula/južnoafriškega plesa življenjskih brzic.
Navdih za svojo novo plesno stvaritev je koreografinja Masilo dobila v glasbi Igorja Stravinskega, ko je skladatelj s kultnim koreografom Vaclavom Nižinskim leta 1913 botroval prvi koreografski postavitvi: Pomladno obredje (Le sacre du printemps). Tudi je sicer Masilo nagnjena h klasikom in k izčiščeni klasični formi, ki jo mreži z afriškimi ritmi in različnimi plesnimi oblikami svoje domovine. Najprej je med seboj prepletala afriške ritme in klasiko flamenka, tudi ugotovila sozvočje med afriškimi ritmi in flamenkom, kar danes potrjuje ‘slang jam’ ali novodobne povezave flamenka in jazza. Pomladno obredje je avtorico pripeljalo do lastnih korenin, saj je v Afriki še prisotna dediščina obredja ob različnih prošnjah, npr. za dež, rodovitnost, žrtvujejo pa se živali, se razliva njihova kri ob obredni plesni dinamiki. Njeno odraščanje v Johannesburgu ji omogoča poglabljanje v plesno dediščino južnoafriškega ljudstva Tsvana, ko je njihovim barvitim in obrednim plesom lahko sledila tako v mestu kot v predmestju, tudi govori tsvanski jezik, medtem ko je odraščala v kulturi Kosi/Xhi ljudstva.
Skupina izvrstnih enajstih plesalcev, The Factory Johanesburg, začne svoj obredni pohod v beli kostumski eleganci, sodobno ukrojenih oblik (kostumograf David Hutt), med njimi tudi Dada Masilo, v zgovorno strukturirani figuraliki izpovednih rok, njih subtilnih prstov in dlani; v plesu inovativnih gibko pretočnih struktur, pretkanih z ritmi, ki ples spodbujajo in bogatijo, zaplesali pa: Dada Masilo, Sinazo Bokolo, Refiloe Mogoje, Thandiwe Mqokeli, Lwando Dutyulwa, Thuso Lobeko, Llewellyn Mnguni, Steven Mokone, Kyle Heinz Rossouw, Lbo Seodigeng, Thami Tshabalala in Tshepo Zasekhaya.
V sozvočju sodobnih plesnih form in radožive narodne dediščine se je uvodoma po odru razlila plesna poetika mladostnega optimizma. Temu pa sledila veseloigra plemenskih struktur, stilna barvita eleganca ob glasbenih ritmih v živo: Ann Masina, Tlale Makhene, Leroy Mapholo in Nathi Shongwe, kjer se je pelo, veselilo, zabavalo, tudi živo zavrtelo po prostoru. V tretji, čustveno zaokroženi scenski poetiki, pa sledila subtilna poslikava skupinske prisile nad njo, žensko, ki se jim z vsemi štirimi upira. Je scena boleče realnosti, ki zavibrira v čustvenih globinah, nato sledi še spevno žensko pregovarjanje žrtve, ki mirno odide usodi naproti. Spevni vokal Ann Masina še posebej čustveno obarva pretresljivo sceno žrtvovanja, tudi portretira.
Za kakšno vrsto žrtvovanja naj bi šlo, niti ni pomembno, je prisila in je nečloveška moč krvavih dejanj v zgodovino zapisanih borb, uničevanja narodov, vandalizma nad živalmi, otroki, ženkami, slabotnimi, enako v sedanjiku spoznavnih in obstoječih oblik represije, pa do nič koliko verskega ter obrednega prepričanja in žrtvovanja, ki teče iz roda v rod. Pomen besede žrtvovanje nima le negativne konotacije, je obenem beseda, ki slavi humane oblike žrtvovanja, za dobro ljudi, bližnjih, umetnosti, kot tudi tisto intimno obliko: v dobro in za drugega, kar se zasledi tudi v predstavi plesnega optimizma in umetniške svežine Žrtvovanje, koreografinje Dade Masilo. In ko je obred žrtvovanja zaključen, nastopi sproščanje nakopičenih energij, veliki finale plesa in pesmi, le da tokrat v koreografski obliki srečanja med sodobnim in ritualnim tsvana plesom, v likovnem veličastju plesne estetike plesalke in koreografinje Dade Masilo.
Žrtvovanje je prva koreografska stvaritev Dade Masilo, kjer svoj umetniški potencial usmerja k raziskovanju lastnih afriških korenin. In tako kot doslej tudi v višajih njej lastne klasične estetike, nove humorne svežine ob izjemni dinamiki ritma in drznosti izvedbe, ki znova navduši.