Cankarjev dom Ljubljana (CD) je v četrtek, 10. septembra, predstavil novo, po vrsti 41. gledališko sezono svojega kulturno umetniškega in kongresno-komercialnega ter družabnega programa.
Novinarska konferenca je stekla ob enajstih v Veliki sprejemni dvorani ob sedežni prerazporeditvi po prostranem prostoru ter po obstoječem varnostnem protokolu. Navzoči pa se srečavali in pozdravljali iz oči v oči, ki so se spogledovale, iskale ter komunicirale nad obveznimi maskami, ki so zakrivale obraze; ko te je kdo sprašujoče ogovoril, ali smo ta pravi, se še prepoznamo … Tudi so naslov prvega dela sezone poimenovali virusni situaciji realno ter prikladno: Iz oči v oči. Navdih pa dobili po izjemni fotografski razstavi črno-belih portretov slavnega francoskega fotografa Henrija Cartier-Bressona (1908−2004), ki bo na ogled med 23. 9. 2020 in 31. 1. 2021 v Galeriji CD in Dvorani Duše Počkaj.
Generalna direktorica Cankarjevega doma Uršula Cetinski je v svojem pozdravnem nagovoru izpostavila težavno situacijo, ki jo je nepričakovano sprožila epidemija korona virusa in načrtovani program nove sezone povsem nenačrtovano obrnila na glavo. Tako so tudi v tem našem kulturnem hramu imeli karanteno, ko so se za nekaj mesecev zaprla njihova vrata, nastopil pa čas negotovosti ter iskanj novih programskih rešitev. Kmalu so tudi spoznali, da so srečavanja po spletu prinašala dragocene rešitve, ki pa nikakor ne morejo nadomestiti izkušenj v živo. Življenje se je začelo vračati junija, je pojasnila generalna direktorica, ko so sledili prvi kulturni dogodki: Festival dokumentarnega filma, jazz festival in novi glasbeni program na prostem: Mala terasa sredi Ljubljane. Središčna os programov Cankarjevega doma je tako kot vsa ta leta doslej tudi v novi sezoni zagotoviti vrhunska kulturno-umetniška doživetja z vsega sveta, je med drugim poudarila Uršula Cetinski, tudi predstavila programsko ekipo CD: Ingrid Gortan, vodja programa resne glasbe, opere in baleta; Bogdan Benigar, vodja programa jazza in glasbe sveta; Andrej Jaklič, vodja gledališkega in sodobno plesnega programa; Simon Popek, vodja filmskega programa; Nina Pirnat Spahić, vodja razstavnega programa; Barbara Rogelj, vodja kulturno vzgojnega in humanističnega programa; mag. Breda Pečovnik, direktorica kongresno-komercialnega sektorja.
Ingrid Gortan je poleg glasbenih poslastic Zlatega in Srebrnega abonmaja napovedala prav posebno noviteto, komorno opero Balerinanirela B (19. in 20. 10., Linhartova dvorana) zasnovano na glasbi in zvočni umetnosti Petre Strahovnik ter v režiji in scenografiji Rocca. Libreto po knjigi tržaškega pisatelja Marka Sosiča: Balerina, balerina sta pripravila P. Strahovnik in Rocc, v izvedbi Nataše Zupan, Mateje Petelin (sopran) in Sanje Nešković Peršin (ples ter odrski gib), za klavirjem pa Petra Strahovnik. Glavna oseba je balerina z avtizmom, ko v performativni umetnosti ob glasbi in videu zaživijo tokovi njenih misli in čustvovanj. V sredo, 21. 10., pa bo v Kosovelovi dvorani ta komorni umetniški vzklik pospremilo še strokovno predavanje o avtizmu doc. dr. Marte Macedoni Lukšič.
Oktobrske projekte so kar po video povezavi napovedali tudi pisatelj in psihoterapevt Jorge Bucay, alpinist, ki brez dodanega kisika osvaja vrhove sveta, Reinhold Messner, in solistka Baleta Maribor Tijuana Križman Hudernik, ki zapleše glavno vlogo baleta Pepelka (Cendrillon), torej Pepelko v letošnjem prazničnem decembru (28., 29., 30. in 31. 12.) v zahtevni in slikoviti baletni koreografiji Jeana–Christopha Maillota, na glasbo Sergeja Prokofjeva ter v vrhunski izvedbi Baleta SNG Maribor.
In smo že pri abonmajskem programu Veličastnih 7, tudi pri sodobnem plesnem programu, ki ga je Andrej Jaklič oznanil kot živ, razgiban, razposajen in igriv; kar ples tudi je, pa čeprav dramatičen in boleč, je še vedno razgiban in živ. Prva predstava tega abonmaja bo na sporedu že 6. oktobra v izvedbi Carolyn Carlson Company: Otoki, kvartet solov in duetov, v koreografiji znamenite plesalke in koreografinje Carolyn Carlson.
Pravijo, da v tretje gre rado, tokrat pa se tretjič napoveduje koreografska energijska bomba Kalkuta republika, senegalskega koreografa Sergea Aimeja Coulibalyja v izvedbi šestih odličnih plesalcev Faso Danse Theatre iz Burkine Faso; na sporedu pa 8. novembra.
V soboto, 19.januarja, se napoveduje znani balet zgodovinskega junaštva Spartak na glasbo Arama Iljiča Hačaturjana, v koreografiji Jiříja Bubeničeka in scenografiji Daria Gessatija ter v koprodukciji SNG Opera in balet Ljubljana ter Cankarjevega doma.
Za drugi del sezone se napovedujejo še tri gostovanja, prvo sledi 23. februarja z naslovom Vse dobro (All the Good) in je zanimiva kombinacija plesa, odrskih umetnosti ter glasbe, tudi zaščitni znak produkcije Needcompany iz Belgije. Drugo gostovanje predstavlja projekt Prelisičenje hudiča (Outwitting the Devil) znamenitega koreografa Akrama Khana, ki znova gostuje v CD s svojo plesno skupino, in to 18. aprila; naslov pa kar nekam aktualen za ta čas. In 6. junija sledi še zadnje mednarodno gostovanje Veličastnih 7, ko se abonma zaključuje z napovedano kanadsko skupino Daniel Leveille Danse, izjemnih brezkompromisnih plesalcev v koreografiji Fredericka Gravela Nekaj upanja za barabe (Some hope for bastards), z njimi pa tudi band v živo.
Svoje plesno jedro v CD gradijo tudi z domačo plesno produkcijo, in že oktobra lani se je napovedal plesni duet De-set, a je zaradi poškodbe Michala Rynie odpadel. Predstavi bosta tokrat na sporedu 24. in 25. oktobra. Tako bo počastitev desetih let delovanja M&N Dance Company kljub vsemu realizirana; avtorja koncepta, koreografa in plesalca Michal Rynia & Nastja Bremec Rynia sta tudi ustanovitelja skupine.
Na njihovem plesnem sporedu sledita še dve uspešnici zadnjega festivala Bi flamenko: Eno − One Urške Centa (29. 10.) in Prostor med nama je najin odnos Anje Mejač (30. 10.).
Program za otroke in mladino pa že 27. septembra v Gallusovi dvorani napoveduje letno produkcij Oddelka za sodobni ples KGBL v režiji Jane Kovač Valdes, nadvse pomembnega naslova: Čas je, da se zbudimo.
CD producira še vrsto drugih projektov za otroke in mladino. Za veseli otroški 6. december pa napovedujejo veliko koprodukcijo s SNG Maribor Nanine pesmi, plesno-gledališko predstavo z baletnimi plesalci SNG Maribor v režiji in koreografiji Valentine Turcu, ob glasbenih aranžmajih Janija Haceta in Matije Krečiča. Izhodišče je slikanica Nanine pesmi, v kateri je objavljenih 17 pesmi Frana Milčinskega − Ježka, dedka Nane Milčinski, predstava je po Naninem konceptu, ki tudi zaigra v njej; mariborska premiera bo stekla teden pred ljubljanskim sv. Miklavžem.
Predstavljeni so še drugi programi, še posebej raznolik in bogat glasbeni program: Glasba sveta, Jazz in druga glasba, ki pritegne in navduši. Filmsko produkcijo v ospredje postavlja 31. Liffe, ki bo tokrat kar za polovico filmske produkcije zmanjšan, če je minula leta bilo na ogled 100 filmov, jih bo letos verjetno le 50, je napovedal Simon Popek. Vrstila se bo še naprej široka paleta predavanj CD, predstavljala literatura, različni festivalski programi in strokovna usposabljanja, ko sta že oktobra na vrsti dva pomembna kulturna dogodka: Kulturni bazar 2020 (6. 10.) in 23. Pripovedni festival (16.−25. 10.). Tudi kongresno-komercialni program ne bo izostal, ko v glavnem ne bo potekal v ustaljeni obliki kongresnega srečavanja in diskusij, ampak povsem v novih tehnološko vizualnih oblikah on line aplikacij, za katere se je CD dobro strokovno pripravil ter usposobil, kot je razložila in podrobneje strokovno podučila mag. Breda Pečovnik.
Pripravili in uresničili bodo široko zastavljeni program nove gledališke sezone 2020/2021, če jim bodo le dopuščale razmere, je zagotovila generalna direktorica CD Uršula Cetinski. Svoj nagovor pa zaključila, da se bomo vsaj nekaj časa še vedno srečavali iz oči v oči, ko bo razdalja med nami nekoliko večja kot običajno, prepričana pa, da se gotovo ni in se ne bo spremenila bližina, ki jo čutimo do umetnosti.