Niko Goršič. Vrhunci slovenskega plesa

Niko Goršič (foto: Jernej Čampelj)

Niko Goršič, igralec, režiser, pisec, likovni in plesni kritik vsako leto za naš portal napiše svojo lestvico, nekakšen plesni ‘the best off’. Vsako leto tudi peklensko zamuja, saj je za nami že skoraj tretjina novega leta. Lestvico minulega leta tokrat posveča plesalki sodobnega plesa, koreografinji in pedagoginji umetnosti plesa Lojzki Žerdin (1933 – 2020) in njenemu darovanju slovenskemu plesu in gledališču.

VELIKO ČASTNO PRIZNANJE 2020 prejme Mateja Rebolj, naša vrhunska baletna umetnica ob svojem visokem življenjskem jubileju, ki je s svojimi stanovskimi kolegicami (Lano Stranič, Sanjo Nešković Peršin in Matejo Bučar) uporno dokazovala, da slovenska baletna umetnost ni nujno odtujena od sodobnega plesa.

Mateja Rebolj

VELIKA NAGRADA 2020
Falling Angels, baletni triptih sodobnih koreografij SNG Opera in Balet Maribor za bleščeč izbor iz repertoarja treh mednarodnih koreografskih zvezd na odru mariborskega SNG Opera in balet, ki ponosno postaja vedno relevantnejše umetniško središče.

Falling Angels (foto: Tiberiu Marta)

Odvečni (Čas bežnosti/Samostoječi/Privid /Milost, prosim!) z Damirjem Avdićem in s Tomažem Gromom. Štiridelni hibridni postmodernistični performativni omnibus, kjer se pred nami improvizirajo oblike plesnega gledališča, sodobnega plesa, gibalnega gledališča, političnega gledališča in ne-plesa o uničevalni sili kapitalizma. Nevsakdanji dvodnevni plesni maraton v štirih različicah na isto temo. Posrečena inovacija osveženega sestava plesalcev En- Knap Group!

Edward Clug

KOREOGRAFI LETA
Edward Clug, Jiri Kylian in Alexander Ekman, ki so nas navdušili v troedini mojstrski plesni predstavi z naslovom Falling Angels.

Ana Klašnja v Gusarju (foto: Darja Štravs Tisu)

PLESALKE LETA
Ana Klašnja v vlogi sužnje Gulnar v romantičnem baletu AdolphaCharlesa Adama Gusar in v koreografiji Španca Joséja Carlosa Martíneza (po M. Petipaju) nas je, kot da je prerojena, očarala s svojo neposrednostjo in tehnično prezenco.

Lakeless (foto: Drago Videmšek)

Maša Kagao Knez v svoji, skupaj z Markom GregorčičemMuratom, plesno-glasbeni predstavi Lakeless, ki jo je z neverjetno odrsko suverenostjo zaplesala na 15. mednarodnem festivalu sodobnega plesa Front@ v Murski Soboti.

Urša Rupnik (foto: Anka Simončič)

Urša Rupnik je na festivalu Živa, posvečenem stoletnici rojstva legendarne
koreografinje, plesne pedagoginje in soustanoviteljice Studia za svobodni ples – prvega plesnega društva pri nas – Žive Kraigherjeve, zmagovito zgodovinila Živino umetnino Balado na Chopinovo glasbo ob klavirski spremljavi Rebeke Dobravec, katero je v izvirni različici nekdaj plesala Saša Staparski Dobravec.

Jerca Rožnik Novak

Jerca Rožnik Novak v plesni predstavi 2Gether/Al(l)one po konceptu in v koreografiji same Jerce Rožnik Novak in Johannesa Randolfa, ki je bila predstavljena na ljubljanskem festivalu U(krep). Energija, ostrina misli, zanos. Presenetljiv ‘šov’ z občinstvom.
Anamaria Klajnšček, naše gore list, se zdaj po študiju v Amsterdamu izdvaja v španski plesni skupini v predstavi raziskovanja skupne dinamike Trama v koreografiji Roserja Lópeza Espinoze na 15. mednarodnem festivalu sodobnega plesa Front@ v Murski Soboti.

Anamaria Klajnšček v Trami

PLESALCI LETA
Lukas Zuschlag v vlogi Birbanta z igralskim šarmom v romantičnem baletu Adolpha–Charlesa Adama Gusar po libretu pesnitve Corsair Gordona Byrona in v koreografiji Joséja Carlosa Martíneza (po M. Petipaju), ki je to slovečo baletno dediščino postavil na ljubljanski oder SNG Opera in balet.
Yujin Muraishi za nastop v naslovni vlogi gusarja Conrada v baletu Gusar Adolpha Charlesa Adama na odru SNG Opera in balet Ljubljana. Osvojil nas je s svojo prikupno nonšalantnostjo in brezhibnostjo izvedbe.
Luke Thomas Dunne, stalni plesalec mednarodnega ansambla En-Knap Group je v projektu Odvačni slovenskega zavoda En-Knap navdušil kar v štirih konceptualnih različicah predstav na isto temo.

Free Standing (foto: Anka Simončič)

PREDSTAVE LETA
Free Standing je spektakularna lepljenka intenzivnih plesnih miniatur navdušujoče domišljije in neuničljive improvizacije.
Kodeks toteizma je izvirno koreografiran prvenec beograjskega študenta Inštituta za sodobni ples in študentke ljubljanske Akademije za ples.

Eno – One (foto: Borut Bučinel)

Eno – One, ko se svoboda flamenka Urške Centa druži s formo sodobnega plesa.

PLESNI PERFORMANSI
Srečanje Katje, Janija in Zlatka. V nonšalantni gibalno-glasbeni improvizacijski kreaciji, nabiti s pravim razkošjem svobodnosti kot razgaljenosti intime, sta sodelovala performerja Katja Legin in Jurij Krpan ter glasbeni čarovnik Zlatko Kaučič.
O praznih prostorih. Subtilen plesni performativni mono dogodek.
Postaja samobitno. Klemen Janežič nas znova preseneča z inventivnim performativnim dogodkom.
Neforma 78. Dekonstruiran hibridni performans. Mladostno trošenja energije in uživanje gibalne svobode. Privatni ‘žur’ na odpadkih civilizacije.
Pozabljeni spomin. Razveseljiv prvenec mlade plesalke Ane Lekše, delujoče v Belgiji, ki se posveča zračnim tehnikam, ki jih je pridobila v Sloveniji pod mentorstvom Branka Potočana.

PLESNA INSTALACIJA
Nad parketom. Eleganten ‘družabni’ ples dveh elektronsko vodenih parketnih krogel na parketu dvorane.

Juri Muri v Afriki (foto: Miha Sagadin)

PREDSTAVA ZA MLADE
Juri Muri v Afriki. Očarljiva in duhovita otroška pustolovščina po nagajivi predlogi Toneta Pavčka, ki že leta navdušuje festivalske žirije in občinstvo.

GLEDALIŠKE KOREOGRAFIJE
Tanja Zgonc potuje z igralci na neizmerljivem brechtovskem potovanju, ki ga je vehementna režiserka Nina Rajić Kranjac slikovito koncipirala v predstavi Požigi po besedilu Wajdija Mouawada v ljubljanskem gledališču SNG Drama. Dragocena umetnina.
Gregor Luštek je kot koreograf in asistent režiserja prispeval svoje sodobne intervencije v baročni material Škofjeloškega pasijona, izvirne predstave Prešernovega gledališča Kranj in Mestnega gledališča Ptuj v režiji Jerneja Lorencija.

Beno Novak (foto: Saša Huzjak)

PRESENEČENJE LETA
Beno Novak za obetajočo koreografijo z mladim ansamblom predstave Materija v produkciji Plesne izbe Maribor in Š.I.K. v okviru Odprte plesne scene mladih 2020. Pod močnim vplivom ameriške plesne scene.

Juri Muri v Afriki (foto: Miha Sagadin)

KOSTUMOGRAFIJA LETA
Jelena Prokovič je z oblikovanjem mask in kostumografije v predstavi Juri Muri v Afriki Plesnega Teatra Ljubljana in v sodelovanju z Lutkovnim gledališčem Ljubljana ter v režiji Ivane Djilas ustvarila pravo ‘afriško’ uspešnico, ki razveseljuje otroke že od leta 2014.

GLASBENIKA LETA
Damir Avdič in Tomaž Grom. V živo improvizirane glasbene intervencije bogate umetniške imaginacije v štirih predstavah (vsak po dveh) Odvečni Zavoda En-Knap iz Ljubljane.

PEDAGOGINJA LETA
Rosana Hribar, ki se je na ljubljanskem festivalu U(krep) predstavila v organizaciji Plesnega Teatra Ljubljana z izvrstno domišljeno ambientalno postavitvijo v parku na Špici ob Ljubljanici s študentkami in diplomantkami slovenske Akademije za ples Alma mater Europea.

KNJIGA LETA
Ksenija, Xenija. Londonska plesna leta Ksenije Hribar, 1960 – 1978 (pisec: Rok Vevar; založba: Zavod Maska v sozaložništvu z Javnim skladom za kulturne dejavnosti Republike Slovenije in Nomad Dance Academy Slovenija, Ljubljana, 2020). Po knjigi Žive Kraigher Ko se zgodi ples nam tudi delo Roka Vevarja vnaša v slovenski prostor izčiščen biografski vpogled v našo strokovno zmedeno plesno zgodovino.

Otok (foto: Frederic Lovino)

GOSTUJOČI PREDSTAVI LETA
Otok. Program solov in dueta: Sedma ženska, Sedmi moški, Mandala, Ženski vetra Carolyn Carlson. Abonma 7 veličastnih, Cankarjev dom Ljubljana.

Patricia Guerrero (foto: Oscar Romero)

Distopija. ‘Mono’ spektakel čudežne plesalke sodobnega flamenka Patricie Guerrere iz Španije v njenem umetniškem vodenju in koreografiji ter režiji in dramaturgiji Juana Doloresa Caballera (Festival Bi flamenko, Abonma 7 veličastnih, Cankarjev dom Ljubljana).