Zimska plesna šola / ZPŠ 2024 se je odvijala med 23. in 26. februarjem v mariborski karanteni. Letošnja je bila 39. po vrsti, čeprav se je tovrstni program začel že pred 40. leti, ki ga je Minka Veselič Kološa, strokovna svetovalka za ples pri JSKD OI Maribor gradila, tudi strokovno nadgrajevala kar 40 let.
Iz objektivnih razlogov je ZPŠ odpadla le 1994, a so med prvomajskimi prazniki vključili spomladansko ´intenzivo´, kar je dodatno obogatilo izobraževalni program JSKD OI in ZKD Maribor. Minka Veselič Kološa je poskrbela za novo presenečenje, ko je ob voščilu za novo leto tudi javno posredovala, da z letom 2024 odhaja v zasluženi pokoj. O tem je že nekaj časa razmišljala vendar, ko končna odločitev pade, takrat gotovo tudi dozori, in je pravi čas za nov osebni korak.
V Mariboru v času ZPŠ, sva dorekli še nekaj besed o tej njeni odločitvi, kajti kar ne
moreš verjeti, da Minke ne bo več v strokovnih in kulturnih povezavah na področju
sodobnega plesa SV Slovenije, v Mariboru in v okviru plesnega programa JSKD RS.
‘V enem trenutku sem začutila da je prišel čas za moj odhod. Tudi čas za nove
mlade plesne sile, ki bi moje delo lahko nadaljevale, saj jih v Mariboru in okolici
nikakor ne primanjkuje, ko se je v teh mojih 41 letih izobraževalo in zgradilo kar
nekaj naših plesnih umetnikov, strokovnjakov, pedagogov, ki so tudi mednarodno
prepoznavni. Srčno sem želela, da na moje mesto pride mlada strokovna oseba, ki
bo nadaljevala poslanstvo izobraževalnega programa JSKD. Plesni program se je v teh 41 letih izredno razvil, tudi je bilo vloženo ogromno truda, energije in znanja ob
povezovanju z društvi, pedagogi, plesalci, plesnimi ustvarjalci, da smo s skupnimi močmi lahko prišli do današnjih prezentnih rezultatov. Moj odhod je izhajal iz osebnega prepričanja, da za mano prihaja nova mlajša energija, nova vizija novega časa, tudi sem bila pripravljena nuditi potrebno pomoč in podporo. In se je zgodila producentka Katja Beck Kos, ki bo kot zunanja strokovna sodelavka pomagala izvajati program v okviru JSKD OI Maribor. Program 39. ZPŠ sem pripravljala že v prepričanju da me januarja več ne bo v tej službi. Povabila sem izkušene pedagoge, ki so že večkrat vodili plesne klase in delavnice, tudi poznajo naše delovanje. S Katjo sva se odlično ujeli in ‘dihali’ s pedagogi in udeleženci na letošnji ZPŠ. Čutili sva izjemno pozitivno energijo v vseh, tudi je potekalo izjemno in dragoceno druženje tako na klasih, kot v naši info pisarni. Želim, in srčno upam, da se bo ta izobraževalni program ZPŠ, seveda ob vseh ostalih, nadaljeval, kajti veliko je mlade populacije, ki se želi plesno izobraževati v programih JSKD.’
Katja Beck Kos je diplomirana kulturologinja, ki se je po študiju v Sloveniji izpopolnjevala iz evropskega kulturnega managmenta v Nemčiji, tudi 3 leta delala v Tanzhaus NRW v Düsseldorfu, in se leta 2010 vrnila nazaj v domovino. Od takrat je delala za mariborsko Ano Desetnico in iniciirala razvoj društva Hiša!, ki je nosilec programov oživljanja mestnih dvorišč v sodelovanju z lokalnimi ustvarjalci, prebivalci, tudi Živa dvorišča ter Rajzefiber, ki deluje na področju med kulturo in turizmom. Ob srečanju z Katjo se kar spomnili časov Fičo baleta, saj je bila nekdaj njihova producentka v času od 2005 -2007, nato pa se napotila v Nemčijo. Živi v Mariboru, v zadnjih nekaj letih se ponovno vrača svoji stari ljubezni – plesu ‘…in začela iskati svoje telo,’ kot je dejala v pogovoru.
Vprašala sem jo kako se počuti in kako doživlja ZPŠ? ‘Koncept ZPŠ se pokazal za izjemen in nujno potreben, saj s svojo vsebino vseskozi privlači mlade plesalce, ki se želijo gibko in vsebinsko nadgraditi ob raznolikih plesnih programih in delavnic , ki jih ZPŠ tudi strokovno ponuja. Žal zaposlitve ni, vendar vodja OI izpostave trenutno pomanjkanje zaposlenega, ob odhodu Minke v pokoj na področju plesnega izobraževanja JSKD OI Maribor, rešuje v občinskih okvirjih. Z Minko odlično sodelujeva, upam da bo tako še naprej.’
Tako kot vsa te leta, so tudi letos prišli mladi željni plesa tudi v času počitnic iz vseh krajev Slovenija. Letošnja udeležba ukaže na nov, večji generacijski razpon. In se je Urša Rupnik na svoji programski uri Folow the folow I, morala nemudoma pripraviti za zanimivo, mešano generacijsko sestavo od 8. do 17 let, kot tudi Maša Kagao Knez pri klasu Sodobni ples I. Svoj začetni klas sta takoj prilagodili, tako da začetniki lahko sledijo, že bolj izurjeni pa se ob tem kvalitetno ‘brusijo’. Oba začetna plesna klasa sta se razigrano nadgrajevala v veselem mladostnem vzdušju.
Urša Rupnik je vodila klas plesne sinteze sodobnih in modernih tehnik, kar združuje še z lastnimi plesnimi in ustvarjalnimi izkušnjami. Njeno začetno ogrevanje je dinamično, namen pa prebujanje plesnega telesa. Je fluidno gibanje skozi prostor in čas, kar se še posebej potenciralo na II. stopnji njenega klasa, ko se ob pravilni uporabi telesnega središča in spiral med gibanjem, telo bolj učinkovito ter fluidno premika, giblje. Dan pred prihodom na ZPŠ se Urša Rupnik zaustavila še v Celju, in zaupala, da se s skupino znanih plesalcev in igralcev pripravljajo za novi projekt, ki se bo dogajal na Celjskem gradu, kaj več pa gotovo ob premieri predstave.
Maša Kagao Knez je začetni klas sodobnega plesa vodila v dinamiki ritmičnih poudarkov. Ob koncu celodnevnega plesnega utripa je imela še afro delavnico: Afro fusion I-III, kjer je vadbo posvečala povezavam plesa, ritma in pretočnosti giba, ob tem še dihanju. Delavnic je bila odprta za vse , ki že plešejo ali začenjajo in se želijo uriti v ritmih Zahodne Afrike. Pri uvodnih vajah je Maša baletni drog domiselno zamenjala s stoli, ko se je sede razvijalo ritmično gibanje trupa, nato pa se je z dobro mero kondicijo tudi vstopalo v prostor. Takoj po ZPŠ se Maša Kagao Knez seli v Novo Mesto, kjer v Anton Podbevšek teatru in koprodukciji z Glejem pripravlja nov projekt. Tematika projekta se osredotoča na medsebojno sobivanje, ob vseh človekovih notranjih vzgibih in hrepenenju.
Prva jutranja plesna ura na 39. ZPŠ je štartala s klasom zavedanja skozi gib (ATM): Feldenkrais v ples, vodil pa jo je Simon Wehrli (CH). Omenjena praksa izhaja iz metode Feldenkrais, ki uporablja gibanje za učenje samozavedanja in izboljšanja delovanja. Plesalec, pedagog in koreograf Simon Wehrli, je že večkrat sodeloval v programu ZPŠ, tudi vodil klas Flying Low na 31. in 33. ZPŠ, lani pa še metodo Feldenkrais za ples. Kot koreograf plesalec in pedagog Wehrli deluje tako na osi Švica–Slovenija, kot v različnih projektih Evrope in Amerike. Po magisteriju iz sodobnega plesa na Trinity Laban UK je v Italiji zaključil še študije Feldenkrais metode, specializiral pa se je za področje plesa. In tako kot lani je tudi letos njegova zgodnja ura prebujala ter razgibavala, medtem ko je dajal napotke in usmeritve: ‘Povezuješ dve telesni točki, gibaš se, povzameš, absorbiraš…nič ne delaš, ampak uživaš ob tem kar počneš…’. In so udeleženci, kot se je dalo videti dejansko uživali, se predajali svojemu gibanju; tudi živahno zavibrirali po prostoru. V popoldanski uri je Simon Wehrli vodil še delavnico po Feldenkrais metodi: To je ujemanje, v ospredje pa je postavil igro v interakciji drug z drugim, tudi s prostorom, in svetom.
Na ZPŠ je že kar nepogrešljiv klas Balet za sodobne plesalca I-II,III, ki ga je znova vodila koreografinja in pedagoginja Tina Dobaj, obkrožena z mnogimi svojimi učenci baletnih in sodobnih plesnih smereh, kajti ona s svojo dinamiko, ostrino in volumnom gibalne vadbe dosega izjemne rezultate. Tinin klas je bil drugi po vrsti v jutranjem terminu, ko se ob tej uri in polno zasedenem baletnem drogu še išče lastno ravnotežje, vendar njen jasni glas, in široki srčni nasmeh, ob ostrini in natančnosti podajanja ter razlage vadbe, pa kar povzdigne mlada plesna telesa, da lahko svojo vadbo ne le primerno izpeljejo ampak tudi nadgradijo. Tina Dobaj je plesno rasla v mariborski plesni Izbi, nato pa poletela v Bruselj, kjer je 2006 končala P.A.R.T.S. plesno akademijo.
Tudi je Jasmina Križaj iz Plesne izbe Maribor je poletela v svet, na akademiji za umetnost v Amsterdamu pa je leta 2006 diplomirala na Oddelku za razvoj sodobnega plesa – SNDO. Jasmina je na letošnji ZPŠ vodila klas sodobnega plesa: Flying Low II-III, ko se v nizkih preletih drsi po prostoru tudi osredotoča na telesno središče, ob uporabi gibkih spiral tudi še bolj učinkovito premika po tleh in prostoru. Jasmina Križaj in Simon Wehrli sta umetniški in življenjski par, tudi skupaj delujeta in ustvarjata. Po zaključku ZPŠ se že usmerjata v nove ustvarjalne podvige, novo glasbeno plesno predstavo v okviru Dance Band, ki bo po dveh letih gradnje ugledala odrske luči. Jasmina je trenutno tudi študentka telesno usmerjene psihoterapije in praktikuma taoističnih zdravilnih metod, ob tem tudi dežurna terapevtka , ki je na ZPŠ po naročilu nudila še Che Nei Tsang & Tok Sen tretmaje.
V soboto 24.2. je potekal pričakovani spremljevalni program na Malem odru Narodnega doma Maribor, predstava kolektiva Š.I.K. in Urše Rupnik: Okamenela, v organizaciji Platforme sodobnega plesa, Zavod Moja kreacija MB, in v sodelovanju z 39. ZPŠ OI JSKD MB. V predstavi Okamenela se je iskril kamniti lik Ajdovske deklice pod Prisankom; po idejni zasnovi in izvedbi: Vanja Kolanovič, Anja Spasovski, Nadja Spasovski, Vita Trantura, Nika Zidar, v koreografiji Urša Rupnik in plesalk, ob dramaturškem vodenju Mojce Kasjak -tudi producentke, na glasbo Davida Nika Lipovca; oblikovanje svetlobe: Gašper Bohinc in kostumografija: Nina Povšič Trantura. Okamenela je povsem zapolnila sedežne vrste in stojišča pred Malim odrom. Urša Rupnik in plesalke so projekt izvrstno prilagodile za Malo sceno, tako da je navdušenje Mariborčanov, gostov iz Ljubljane in iz drugih krajev presegalo vsa pričakovanja. O predstavi smo že pisali na našem portalu; recenzijo si lahko preberete tukaj https://www.paradaplesa.si/tristosestdeset/okamenela-izvirna-plesna-upodobitev-kolektiva-s-i-k-in-koreografinje-urse-rupnik/
Več kot uspešno se je zaključila letošnja, 39. Zimska plesna šola OI JSKD Maribor, kar se je dalo slediti zadnjega dne (26. februarja) ob predstaviti vsakega klasa posebej. Po 39. ZPŠ se že razmišlja o 40. jubileju Zimske plesne šole MB, ob tem želimo, da še naprej uspešno teče sodelovanje, ko se Minka Veselič Kološa poslavlja in se Katja Beck Kos uvaja v programski plesni sklop OI JSKD MB.
Žal pa se želje in upi izražajo ob grenkem priokusu, da JSKD RS naenkrat nima sredstev (ali želje), da polno zaposli strokovno osebo za ples na področju SV Slovenije, kjer deluje veliko število plesnih društev. Ob tem pa se zastavi vprašanje, kako kar naenkrat ni sredstev in zakaj? Se je Minka Veselič Kološa sama odločila za odhod v zasluženi pokoj, država pa ji omogoča še dve leti zaposlitve. In kaj bi bilo, če se ne bi tako odločila, kot se je, in bi te dve leti še aktivno delovala na svojem delovnem mestu?
JSKD vodi Damjan Damjanovič in je urednici portala, ki ga berete povedal, da ne namerava redno zaposliti nobenega na področju plesa v mariborski izpostavi. Zavedati se moramo, da ima Javni sklad RS za kulturne dejavnosti veliko poslanstvo, ki ga je vsa leta tudi uspešno strokovno gradil in nadgrajeval, to pa je: da mladim omogoča, da se kulturno in umetniško izobražujejo, še posebej na plesnem področju, ki ga strokovno ne pokrivajo naši OŠ programi, in je za ta pomembni kulturni razvoj slovenskih otrok ter mladine zadolženo Ministrstvo za kulturo RS, ki ga tudi financira. V naših medijih se bolj malo govori o problemih mladih, ko pa je te dni v medije prišla neslavna novica, da je Ljubljana tretja na EU lestvici po številu narkomanov, potem se še sploh lahko vprašamo, kako to, da sedaj kar naenkrat primanjkuje sredstev za kulturno vodenje programa, ki strokovno skrbi in nadgrajuje gibalno -plesno vzgojo ter ustvarjalnost slovenskega naraščaja! In to v času, ko znanost dokazuje, kako se s plesom zdravi, tudi se izboljšujejo kognitivne sposobnost; kar pri mladih zaobjema poleg zdravja, še področje učenja, dojemanja, koncentracije, ustvarjanja…