Žigan Krajnčan. Med karanteno sem imel tudi umetniško krizo, zgodilo se mi je, da sem kar naenkrat izgubil svoje veselje do plesa …

Žigan Krajnčan (foto: Urška Boljkovac)

Pogovor s plesnim ustvarjalcem o Nenapovedanem letu med korono in po koroni, zakaj ni več del Scene, o otroku in družini

Žigan, pozdravljen, in nekaj dni po sprostitvi ukrepov si/sta dala s tvojim soplesalcem, prijateljem in ‘drugo kožo’, kot bi mu dejala jaz, Gašperjem Kunškom, na videlo oz. na ‘stream’ Neodpovedan let. Razloži nam, je šlo samo za enkraten ‘stream’ ali bo iz tega nastala predstava, je to produkt korone in samoizolacije, ki je privrel na plan?
En lep pozdrav vsem. Kino Šiška naju je povabil, da bi v njihovi seriji Štream nekaj naredila. Kot je v navadi Alien Expressa, se je razvila nova različica predstave (smeh). Šlo je za enkraten ‘stream’, se pa že pogovarjamo o podobni zasnovi predstave (s kamero) z živim občinstvom. Govorili smo tudi o produkciji kratkega filma, če bo šlo vse po sreči, si ga boste lahko ogledali že v septembru. Definitivno je vse, kar se nam je dogajalo in se dogaja po svetu, vplivalo na vsebino predstave.

Neodpovedan let (foto: Urška Boljkovac)

Takšna online komunikacijska oblika z Zoomom je bila v času korone zelo uporabna in lahko rečem popularna. Kako sta jo vidva zagrabila, kaj vama je novega prinesla ali je bila pač izhod v sili?
Imela sva več zamisli, kako v predstavi komunicirati prek Zooma, žal zaradi pomanjkanja časa (imeli smo le en dan) teh zamisli tokrat nisva uspela uresničiti, definitivno pa bodo našle svojo manifestacijo v prihodnosti. In še več je bilo zanimivih zamisli, pravzaprav toliko, da je bila predstava na generalki dolga uro in pol. Ker je takoj za nama potekal naslednji ‘stream’, je dolžina morala biti krajša od ene ure. Zaradi tega sva morala izvzeti kar nekaj prizorov, na koncu pa smo med predstavo tako hiteli, da ne bi bili predolgi, da smo končali ‘stream’ že na 35. minuti. Se kar pozna, če ne nastopaš pol leta, se moraš spet malo navaditi na čas, ki za performerja drugače teče na odru.

Na začetku si bil tudi v vlogi moderatorja z navodili in nagovorom k donaciji. Sta zbrala kaj denarja? Zdi se, da pri nas še nismo navajeni na doniranje ali pač?
Vse skupaj se je zbralo 70 evrov, kar se mi zdi kar veliko. Sploh za prvič. Nikoli še nismo sprejemali online donacij, vedno samo v klobuk (smeh). Res velik hvala vsem, ki ste donirali, vsak evro pride prav v teh časih.

Kaj nam želite s kreativno ekipo, v kateri je tudi tvoj brat Kristijan kot glasbenik, sporočiti s tem performansom? Je sporočilo pomembno?
V tej verziji je brat prispeval le glasbo, v nasprotju z npr. 2nd Flight, kjer smo se skupaj pogovarjali tudi o konceptu, izvedbi … V predstavah Alien Express so nam bolj kot sporočilo pomembne smernice. Npr. ko položim koleno na Gašperjev vrat, je za vsakega, ki spremlja trenutno ameriško situacijo, zelo očitno, da se referiramo na Georga Floyda in s tem izkazujemo svoje spoštovanje in podporo v boju za enakopravnost/pravico temnopoltih, na koncu za enakopravnost vseh, ne glede na raso, versko prepričanje itd. Nakažemo smer vsebine, vsebino pa si gledalec s pomočjo svoje domišljije kreira sam. S tem je naš namen spodbuditi kreativno mišljenje in inspiracijo pri občinstvu.

Žigan s Kristino (levo) v predstavi Ljubi me nežno z bratom Kristijanom in njegovo ženo (foto: Borut Bučinel)

Kako si doživljal ta čas samoizolacije, kaj si počel, da si vsaj približno ostal v formi? Vidim na družbenih omrežjih, da si tudi vzel v roke kitaro in pel …
V času izolacije se mi je zgodilo mnogo stvari … S Kristino (Šajtošovo op.u.)sva se navajala in iskala družinsko dinamiko z najino malo Roso, kar ni bilo tako težko kot sprememba, ki sem jo moral sam narediti. Vsak, ki ima/je imel otroka, me verjetno povsem razume. Stvari se spremenijo in ti se moraš spremeniti z njimi, upiranje spremembi, ki se ti ponuja, kot biti boljša verzija samega sebe, je težka, a še težja, če je nočeš sprejeti/se ji upiraš. Med karanteno sem imel tudi umetniško krizo, zgodilo se mi je, da sem kar naenkrat izgubil svoje veselje do plesa, in tudi umetnosti na sploh. Kaže, da se vsaka stvar zgodi z razlogom. Zdaj sem našel veselje v glasbi, petju, pisanju pesmi, scenarijev, možnih režij in tudi veselje do plesa se je vrnilo. Skratka srečen konec/začetek.

Prepričana sem, da ti življenje usmerja tudi otrok, pa nam zaupaj, kako je biti plesni starš glede na to, da je tudi tvoja partnerica plesalka? Kako usklajujeta plesno-družinske obveznosti?
Biti oče je nekaj tako lepega, da težko napišem z besedami … V trenutku, ko je Rosa prišla na svet, se mi je odprlo srce, kot še nikoli prej. Moram pa reči, da je Kristina super mama, res je neverjetna. Mogoče bi bilo bolje, kot da jaz pišem vse te stvari, da ima Kristina en intervju, kjer lahko pove vse o plesanju še v pozni nosečnosti, do okrevanja in plesanja po njej. Imeli smo že nekaj vaj z Gregorjem Luštkom, ki ustvarja predstavo v produkciji APT Novo mesto in koprodukciji PTL-ja, kjer smo imeli nekaj vaj. Oba sodelujeva v projektu (Kristina kot plesalka/performerka, jaz kot glasbenik) in malo Roso vzameva kar s seboj na vaje. Za njeno starost (osem mesecev) je zelo komunikativna, mirna in se ima na vajah odlično. Med vajo se menjamo pri njenem varstvu, glede na to, kdo je v tistem trenutku potreben v procesu.
Lahko pričakujemo v prihodnosti kakšno plesno otroško kreacijo?
Hmm, mogoče. Sem že razmišljal in imam nekaj zamisli. Decembra sem že iniciiral mladinsko predstavo. Vse pa je odvisno od produkcije. Dovolj imam kreiranja predstav, ki se igrajo dvakrat. Predstava je živa stvar in se po mojem mnenju mora malo spreminjati skozi ponovitve, prav zato je lahko vsakič boljša in prav tako lahko dosežemo navdušenje performerjev nad vsako novo ponovitvijo, in navdušenje gledalca, ki si predstavo ogleda že drugič. Moja naloga je zastaviti in postaviti predstavo, kolikor je le mogoče dobro. Ena od nalog produkcije pa je tudi, da se predstava igra.

Je bil čas korone tudi čas, da si postoril tudi kakšne stvari, ki jih v normalnem delovnem tempu nimaš časa narediti?
V hiši, ki si jo delimo (pet nas je), pravimo ji plesna domačija (Notranje Gorice), smo naredili koronski projekt: vrt. Zdaj imamo že kar spodobno raven samooskrbe in zame je to postalo pravo veselje. Tako v počutju kot okusu občutim veliko veliko razliko, če jem zelenjavo iz Hoferja, Špara, Mercatorja (tudi če piše bio) ali pa s kmetije, domačega vrta. Verjetno je tudi zaradi Rose hrana postala zelo pomembna v mojem življenju.

Scena deluje, a brez Žigana

Kaj počne Scena? Ste aktivni oz. boste na novo aktivni?
Sam se trenutno umikam od Scene in bi rad, da me ne povezujete s Sceno. Scena je od Gašperja. Razlogov je več: preden se zares posvetim rednemu učenju, bi rad še ustvarjal, kar ne pomeni, da ne bom učil izrednih klasov (s septembrom bo sodobni ples v Sceni redno učila Kristina). Trenutno se osredotočam na glasbo, kjer bi rad ustvaril koncert s plesalci in igralci. Razlog pa je tudi to, da se je koncept šole Scena, kot je bil zastavljen v začetku, spremenil. Podpiram to šolo in njen razvoj, a se trenutno ne vidim zraven. Scena je trenutno zaprta in znova odpira svoja vrata s prvim septembrom. Prepričan sem, da delajo dobro in da je/bo program odličen.

Na festivalu Performa & Platforma v Mariboru

Precej tvojih kolegov sodobne scene ob petkih kolesari, pa ne vem, če tudi ti? Zakaj je po tvojem mnenju kolesarjenje pomembno in zakaj tega niso počeli že prej, saj je kultura nekakšen siromak od nekdaj?
Za kulturo so posebni protesti ob torkih pred ministrstvom. Sam osebno nisem pisal ministru, sem pa se pogovarjal z ljudmi, ki so, in predlogi, ki so jih poslali, so odlični, vredni dobrega premisleka in komunikacije. Protesti ob torkih se dogajajo zato, ker je ministrstvo odgovorilo le enkrat, na začetku epidemije. Od takrat pa je bila tišina. Ne razumem, kako lahko minister zatrjuje, da komunikacija poteka, če so ravno zaradi nekomunikativnosti nastali protesti. Izredno nelogično, lahko bi na primer vsaj pokazal e-maile z odgovori, tako bi mu vsaj verjeli, da ne laže. Zdi se mi, da protestov ob petkih sploh ni treba komentirati. Že samo dejstvo, da se država zdravstvenim delavcem zahvali z letalskim preletom (ki so zelo dragi), namesto da bi ta denar porabila za izboljšanje zdravstva. Dejstvo, da je naš davkoplačevalski denar bil pokraden:
“Tako je Hrvaška vsega skupaj za zaščitno opremo porabila 52 milijonov evrov, Slovenija pa je sklenila že za več kot 200 milijonov evrov pogodb za zaščitno opremo, je poročala RTV.” (vir: RTV) Dejstev je še mnogo. In mislim, da je treba operirati le z dejstvi. Mnenj je mnogo preveč. Slovenija je zrela, da spremeni sistem, ki kot strankarska demokracija, kot kaže, ne deluje več. Spremljam, da se dogaja kar nekaj iniciativ v smeri, kot jo je ubrala Islandija, in sem velik podpornik le-te. Preveč vse smrdi po umazanih poslih in žal nas je večina, če ne vsi, izgubila zaupanje v vodstvo naše države. Pravi trenutek za spremembo. Skupaj.
Po čem si boš zapomnil letošnjo sezono in kaj pričakuješ za prihodnjo? Bo poletje delovno ali kombinacija dela in nedela?
Najbolj si bom zapomnil rojstvo hčerke. Poletje pa bo kar delovno, in upam, da bo kaj denarja tudi za krajše počitnice … Trenutno pripravljam svoj solo z delovnim naslovom Nič in solo z gosti, ki bo uprizorjen 9. in 10. septembra v mestnem muzeju. Načrtujem tudi izdajo singla ali pa celo celotnega albuma. Z Alien Express načrtujemo snemanje kratkega filma in kratkih videov ter predstavo, kjer se sodelujem s kamero. Novembra pa je premiera predstave Gregorja Luštka. Je pa težko, še vedno čakam na odobritev velikega dela finančnih sredstev, ker vedno znova iz ministrstva pošiljajo odgovor, da čakajo na rebalans. Finančni razpored je popolnoma negotov in sodelujočim ne znam povedati, za kakšen honorar delajo/bodo delali.

(foto: Borut Bučinel)

Kdaj je Žigan Krajnčan najbolj srečen in zadovoljen?
Žigan Krajnčan je najbolj srečen in zadovoljen, ko mu uspe bivati v trenutku. Takrat tudi zunanje situacije ne vplivajo na mojo srečo, mir in zadovoljstvo. Zelo blizu mi je tao filozofija in jo poskušam prakticirati v vseh aspektih svojega življenja. Priporočam branje ali poslušanje zvočne knjige. Je pa res, da so interpretacije originalnega zapisa zelo različne, meni najbližji je prevod, ki ga je naredil S. Mitchell. Prilagam link do zvočne knjige:https://youtu.be/o2UYch2JnO4
Hvala za tvoje misli, zapisane za moj portal, in želim vse dobro.
Hvala vam za povabilo in vse dobro. Srečno!