Nova predstava plesnega dvojca Jevšenak & Badve vas čaka v nedeljo, 24. novembra, ob 18.00 v Zalogu.
Vesna in Nivedita, pozdravljeni, in nekako se zdi, da ena brez druge ne moreta, kadar gre za celovečerno predstavo indijskega plesa. Tokrat sta ji dali naziv Pravaha. Namenjena in posvečena je ženskam. Zakaj?
Vesna & Nivedita: Da, poimenovali sva jo Pravaha, beseda pomeni tok, tokrat tok življenja ženske, potovanje ženske skozi življenje. Posvečena je vsem ženskam in njenim vlogam: mati, hči, sestra, žena, v katerih nastopa kot močna osebnost skozi življenje in se pojavlja v številnih vlogah in razpoloženjih. Zato posvečamo predstavo ženskosti, tokrat skozi plesno podobo ženske v indijskem tradicionalnem, folklornem in modernem izročilu. Predstava je prva v ciklusu plesnih večerov, posvečenih ženskosti v plesu.
Zdi se, da živimo v času, ko ženske res izgubljamo tisto svojo žensko pristnost, in nekateri nam že zelo očitajo, da smo ‘možače’. Kje smo na svoji poti izgubile žensko/ženskost?
Vesna & Nivedita: Ženska se pojavlja v mnogih vlogah v sodobnem času, zato mora biti včasih tudi trdna kot kokos in stati enakovredno v svetu, kjer so pomembne drugačne vrline. Zdi se, da je manj prostora in časa za žensko mehkobo, ki pa je pomembna in se izrazi na drugih področjih ter s tem dopolnjuje in uravnoveša.
Nivedita, pri vas v Indiji je verjetno še vedno drugače. Kako je ženska obravnavana v današnjem času v Indiji, od koder prihajaš?
Nivedita: V Indiji žensko res spoštujejo v zadnjem času, takšno, kot se in lahko izrazi. Od koder jaz prihajam, gre lahko ženska ven, počne, kar meni, da je prav zanjo, in hkrati podpira družino.
In v Slovenijo prihajaš že sedmič. Kaj te tako navdihuje, da postajaš del Vesninega plesnega programa ter njenega društva Salam Ghazeea in skupine Nataraj?
Nivedita: Ja, res je, letos sem že sedmo leto zapored v Sloveniji. Kar me motivira, da vedno znova pridem sem, je predanost Vesne in njene skupine plesni umetnosti Indije. Tu je veliko pozitivne energije, počutim se kot doma med prijatelji, kjer lahko ustvarjamo in razvijamo nove zamisli skupaj.
In tokrat ne prihajaš sama, ampak s svojimi plesalkami. Kdo so in kako se boste dopolnile z našimi plesalkami?
Nivedita: Letos so prišle z menoj moje dolgoletne učenke, Ashwini, Shriya, Sanskruti, pri meni se učijo že deset let. Končale so Arangetram, zelo zahteven plesni izpit, ki predstavlja več kot dve uri solo plesov iz vnaprej določenega repertoarja tipov plesov. Pripravljene so začeti raziskovati ples tudi drugje, zato so prišle sem, da se bodo lahko učile pri Vesni in pridobile izkušnje nastopanja tudi zunaj Indije.
Vesna, tebi pa sodelovanje z Nivedito pomeni neposreden stik z indijskim plesom bharatnatyam, kajne. Ampak razlogov za sodelovanje je verjetno več.
Vesna: Z Nivedito sva na ‘isti valovni dolžini’, zelo dobro se ujameva pri ustvarjanju in plesnem sodelovanju. Nivedita je fleksibilna, sodobna in polna novih zamisli, zato je z njo res zanimivo sodelovati in razvijati nove plesne zamisli, ki črpajo tako iz tradicije kot sodobne evolucije indijskih plesov.
Kako pa se lotita predstave glede na ogromno razdaljo, ki je med vama?
Vesna & Nivedita: Med nama je mnogo kilometrov, a po srcu sva si blizu. Dvakrat na leto vadiva skupaj in s skupino, vmes pa se poslužujeva tudi skypa. Predvsem sva pa obe zelo dolgo že v tem plesu in hitro najdeva povezavo ter se plesno hitro uglasiva.
Tudi izbor dvorane je nekaj novega (v Zalogu pa res še nisem bila). Zakaj ta dvorana?
Vesna: Pred leti sem skupaj z javnim Zavodom Mladi zmaji Zalog tam priredila dobrodelni dogodek Z ljubeznijo okoli sveta. Dvorana je bila takrat nova in Četrtna skupnost Polje nam je prišla naproti ter dvorano odstopila v uporabo. Takrat smo zbirali denar za JZ Mladi zmaji Zalog, zato je bila predstava tam. Z dvorano in pristojnimi ter tehnično podporo smo bili zadovoljni. Plesna umetnost je zelo centralizirana in zaradi finančnih omejitev vezana le na nekaj ljubljanskih odrov, ki pa nimajo vedno posluha za ljubiteljsko dejavnost, saj morajo verjetno tudi oni pokrivati svoje stroške ali pa so naklonjeni drugim plesnim stilom. Oder in dvorana morata imeti izpolnjene določene zahteve, da ustrezajo indijskemu plesnemu nastopu, zato tudi ne moremo nastopati v katerikoli dvorani. Malo decentralizacije pa tudi ne škodi.
Moj arhiv kaže, da sva se nazadnje pogovarjali januarja 2018, in ker čas hitro beži, me zanima, kaj se je spremenilo v teh slabih dveh letih?
Vesna: Kot sem že omenila, je v pripravi nov ciklus nastopov, posvečenih ženskosti. Bi pa želela vsekakor priti bližje širšemu občinstvu z indijskim plesom, ki je zelo nepoznan in težko razumljen v Sloveniji. Zato bi nekako to pojmovanje ženske skozi indijski ples, ki je izjemno tradicionalno, v določenih aspektih želela povezati s sodobnimi vprašanji in tudi besedilom ponuditi novo interpretacijo, ki je sodobnejša z vidika pojmovanja prej omenjenih ženskih vlog. Ravno to je čar indijskih besedil, saj dopuščajo možnost za zelo ustvarjalno interpretacijo v gibu. Tudi glasba je dostopnejša in modernejša po zvoku, saj je snemanje glasbe preprostejše, kot je bilo zaradi novih tehnologij. Tudi Indijci so začeli snemati glasbo, ki se je sicer izvajala samo v živo. Kar nam oddaljenim plesalcem omogoča več plesne svobode.
Je zanimanje za indijski ples mogoče zraslo v Sloveniji?
Vesna: Zanimanje za Bollywood je letos večje, kot je bilo zadnjih nekaj let. Klasični ples pa ima nekako vedno enako majhen, a vztrajen prirastek.
Nivedita, kaj pomeni za vas Indijce ples in kaj pomeni zate?
Nivedita: Za Indijce bi rekla, da imamo ples in glasbo v krvi. Ko se otrok rodi, takoj pride v stik z ritmom in petjem staršev in starih staršev, ki ga želijo osrečiti. Zame je ples moje življenje. Zelo sem hvaležna svojim staršem, predvsem mami, ki je razumela to mojo strast in mi omogočila plesno življenje. Jaz se izražam skozi ples.
Se je tudi v Indiji pogled na ples zelo spremenil; meni se sicer zdi, da vaš Bollywood ne pojenja?
Nivedita: Pogled na ples je v Indiji postal bolj pozitiven, predvsem glede žensk v plesu. Včasih za ženske ni bil dovoljen, danes pa ženske lahko tudi že koreografirajo v Bollywood industriji, kar je novo.
Koliko pa nam manjka, da bomo vaše gibanje skoraj osvojili?
Nivedita: Učenje plesa je kot ocean, dokler smo živi, se učimo, in ne moremo reči, da smo kdajkoli prišli do konca.
In zadnje vprašanje. Zakaj naj si predstavo Pravaha ogledamo?
Vesna: Ker v njej lahko vidite različne plesne stile Indije, kar je tudi za nepoznavalca lahko prijetna vizualna, zvočna in telesna izkušnja, prvič v Sloveniji Nivedito s skupino.
Nivedita: V predstavi bomo prikazali različne aspekte ženske v indijski mitologiji, Saraswati, Lakshmi, Amba, ki pa odražajo vsakdanje ženske, zato se lahko z vsebino predstave poistoveti vsak, tudi nepoznavalec indijske mitologije.