Nedelja, 13. junij, bo usodna tako za člane Društva baletnih umetnikov Slovenije kot za aktualnega predsednika Tomaža Rodeta. Bo dovolj poguma za njegovo zamenjavo. Preberite intervju s kandidatko, sicer balerino ljubljanskega baleta, Matejo Železnik.
Draga Mateja, pozdravljena na Paradinem portalu, in tale intervju nastaja tik pred letnim občnim zborom vašega DBUS (Društvo baletnih umetnikov Slovenije), in ker dosedanjemu predsedniku Tomažu Rodetu poteka mandat, si se prijavila in tudi naredila načrt, kaj naj bi društvo počelo v prihodnjem obdobju. Pa povejva bralcem, zakaj se aktivna balerina in koreografinja odloči, da bi prevzela vajeti društva v svoje roke?
Draga Barbara, odločitev, da kandidiram za predsednico DBUS, sem sprejela skoraj leto dni nazaj. Že nekaj časa opažam težave, ki onemogočajo napredek slovenskega baleta in s tem zmanjšujejo njegov doprinos k slovenski kulturi. Iz lastnih izkušenj vem, kako se v trenutni situaciji počutimo plesalci, ki neprestano opozarjamo na potrebne spremembe. Po pogovoru z določenimi strokovnjaki na tem področju se mi je zato zdelo najbolj učinkovito, da plesalci sami postanemo ta sprememba, ki je tako nujno potrebna za svetlejšo prihodnost slovenskega baleta. DBUS ima veliko moč, da stvari premakne v pravo smer, in zdi se mi, da v njegovem vodilnem kadru manjka mlade energije s svežimi zamislimi, da ne obstanemo v času in zakoreninjenih praksah.
Vsi, ki spremljajo/-mo delovanje DBUS in vsaj malo poznajo/-mo baletno sceno pri nas, se zavedajo/zavedamo dejstva, da je napočil čas sprememb in da že nekaj časa Društvo ne deluje, kot bi moralo. Kje vidiš ti ključne pomanjkljivosti, kaj je treba nujno spremeniti, nenazadnje − kaj bo tvoj program, da boš prepričala člane, da ti podelijo mandat?
Pomanjkljivosti vidim v sprejemanju odločitev, ki morda navzven kažejo sliko, da se v DBUS dogaja veliko dejavnosti na visoki profesionalni ravni. Če pa se vsaj malo spoznaš na stroko oziroma si del nje, vidiš, da se stvari nikamor ne premikajo in so marsikateri projekti speljani površno, samo zato, da so. Vedno bolj spoznavam, da je ključna težava pomanjkanje v komunikaciji in povezovanju strokovnjakov z različnih področji baletne umetnosti ter upoštevanje njihovih strokovnih mnenj. Področja, na katerih DBUS trenutno deluje, so sicer dobro zasnovana, mislim pa, da je še veliko prostora za njihovo nadgradnjo.
Moj program, ki sem ga predložila ob svoji kandidaturi, je seveda predolg, da bi se o njem razpisala s takšno vnemo, kot sem ga snovala. Lahko pa omenim, da zajema strateške usmeritve, ki se jih z jasno časovnico konkretno lotevam. Načrtujem izboljšavo šolskega programa, hitrejše upokojevanje baletnih plesalcev, ureditev pogodb, povezovanje baleta z drugimi področji umetnosti, približanje baleta mlajšim, boljšo prepoznavnost baleta v Sloveniji in tujini s preoblikovanjem spletne strani, sodobnejšo podobo časopisa in z aktivnim obveščanjem o dogajanju v baletu prek socialnih omrežij. Skupno vsem usmeritvam je dvig kakovosti slovenskega baleta in zamisel, da ljudi širše ozavestimo o baletni umetnosti kot taki in njenem doprinosu k slovenski kulturi. Predvsem pa si želim, da bi se strokovnjaki s tega področja znova aktivirali in ustvarili medsebojno sodelovanje.
Kako pa je sprejel tvojo kandidaturo aktualni predsednik, ki vodi Društvo od leta 2018, in kako jo sprejemajo tvoji kolegi, saj vem, da se ni preprosto izpostaviti?
Izpostaviti se gotovo ni preprosto, o tem sem veliko razmišljala, vendar je premagala želja, ki ni moj osebni interes po nazivu predsednice DBUS, temveč ta, da se omogoči pozitivno prihodnost za slovenski balet. Kolegi mojo kandidaturo sprejemajo v večini pozitivno in me pri tem podpirajo. Opažam, da smo prišli do točke, ko se želi vse več baletnih plesalcev aktivno vključiti v dogajanje, kar nakazuje na nezadovoljstvo nad trenutnim stanjem in željo po spremembah. Mislim, da smo plesalci na splošno raje tiho, pa ne zato, ker smo po naravni pasivni ali ker ne znamo razmišljati s svojo glavo, marveč zato, ker naše delo zahteva polno zbranost in se s težavami začnemo ukvarjati, ko te začnejo vplivati na kakovost našega dela in našo prihodnost.
Razloži nam, kaj vse te čaka v nedeljo. Bodo volitve tajne, te čaka kakšno presenečenje v plus oz. minus, si pripravljena?
Volitve v nedeljo, 13. 6. 2021, naj bi bile praviloma tajne in upam, da bo temu tudi tako. Na občnem zboru, kjer bodo volitve potekale, bom kot ena od kandidatk za predsednico predstavila svoj strateški načrt, za katerega mislim, da je dobro pripravljen, saj sem ga kar nekaj časa snovala in oblikovala ter se pri tem posvetovala tudi z drugimi strokovnjaki na področju baletne umetnosti. Želim si, da bi volitve potekale pravično in da bi imeli vsi člani DBUS možnost glasovanja. Dva tedna pred volitvami se dogajajo nadvse zanimive stvari, ki mi gotovo otežujejo priprave. Predvsem sem razočarana nad sklepi, ki jih v tem procesu sprejema Izvršni odbor DBUS (IO DBUS). Rada bi omenila dva dogodka, ki sta me nadvse šokirala, in zdi se mi, da bi bilo o njih treba spregovoriti.
Zgodilo se je tako, da bi volitve morale potekati že v marcu. Zavedam se, da organizacija sestajanja v času epidemije nalezljive bolezni covid-19 ni preprosta. Zdravje in varnost ljudi sta seveda na prvem mestu, ampak bi lahko delovanje DBUS, kljub temu potekalo naprej, če bi omogočili drugačno obliko izvajanja občnega zbora in glasovanja. Ves svet se sooča s prilagajanjem in preoblikovanjem načina dela, da bi lahko življenje potekalo naprej, kar se da nemoteno. Sama sem že marca Izvršnemu odboru DBUS pisno predlagala elektronsko udejstvovanje na občnem zboru in glasovanje po pošti, pa so se kljub temu odločili občni zbor prestaviti. Nov občni zbor je bil zdaj v juniju znova sklican, vendar se še vedno pojavlja težava, ker se zaradi ukrepov države zaradi epidemije glasovanja fizično ne morejo udeležiti vsi člani DBUS. Pisno sem o svojih pomislekih in predlogih za rešitve znova opozorila IO DBUS, vendar mojega niso upoštevali.
Kot drugi neljubi dogodek želim izpostaviti odločitev IO DBUS, da prepove udeležitev na občnem zboru vsem članom, ki so se včlanili v letu 2021, z obrazložitvijo, da še niso obravnavali njihove poslane pristopne izjave k postati člani DBUS. Poleg tega so označili člane kot nekredibilne za glasovanje na občnem zboru DBUS, ker niso bili že v minulih letih člani. Že sama izjava, ki komentira kredibilnost ljudi, ki se z baletno umetnostjo v Sloveniji profesionalno ukvarjajo že vrsto let, je nadvse žaljiva. Dejstvo pa je, da je IO s to odločitvijo kršili Statut DBUS, ki ne predpisuje, da bi moral IO DBUS ob včlanitvi določene osebe obravnavati in naknadno potrditi njeno pristopno izjavo, da bi lahko šele na tej podlagi postala (polnopravna) članica društva. Tudi o tej problematiki sem IO DBUS pisno opozorila, na kar so se odzvali neskladno z veljavnim Statutom DBUS.
Mnogo je tudi govoric o finančnih nepravilnostih aktualnega predsednika Rodeta, o neplačilih za nastope. In nekaj si v tej smeri želela narediti, kaj je to?
Sliši se veliko govoric o tem, da nekateri plesalci za svoje sodelovanje na koncertih DBUS niso prejeli obljubljenega plačila, pa čeprav je od tega minilo že precej časa. Zanima me, koliko resnice je v tem in o kakšnih številkah v tem primeru govorimo. Zato sem sestavila anketo, ki je zgolj informativne narave, kjer pozivam vse plesalce, ki so se soočili z omenjeno težavo, da jo izpolnijo. V njej naj napišejo, za kateri nastop bi morali prejeti plačilo in kolikšen je ta znesek. Link do ankete je tukaj https://www.1ka.si/a/345672
Hvala za intervju in pojasnila iz prve roke in želim ti uspešno izvolitev v nedeljo.