Tanz mit mir! Pleši z mano!

V okviru Festivala Gibanica, bienala sodobne plesne umetnosti, in v spremljevalnem programu se je letos prvič zgodila tudi produkcija dijakinj in dijakov SVŠGL, smer sodobni ples. Pred-premiera 15 je stekla, tako kot lani, v njihovi novi dvorani namenjeni plesu, v Dvorani "28a", Kardeljeva ploščad 28a, Ljubljana. Naslov  produkcije Pleši z mano pa še dodatno pritrdil, da je letošnja produkcija prav posebej posvečena plesu; širokemu pojmovanju besede ples, ki je bil skozi zgodovino, in je še vedno sinonim za  veselo druženje, za čar prvih srečanj, prvih pogledov, užitkov in sproščanja v ritmih glasbe, tudi aktivnega gibanja, ki ga danes svet elektronike vse bolj potrebuje. In kot je nekdo od dijakov III. letnika zapisal (objava v gledališkem listu): "Če si želim videti iskrice v očeh, povabim to osebo na ples, naj mi z njim pokaže, kdo je." Drugače povedno, beseda ples je sopomenski izraz za telesno govorico, in kot pravijo, telo ne laže; saj v pismenkah lastnega giba, vzgiba in pogleda pripoveduje resnico svojega voznika, vidno in nevidno podobo njegove osebnosti.

Naslov letošnje produkcije Pleši z mano je povzet po koreografiji Pine Bausch (1940-2009) Tanz mit mir! (1977), v gledališkem listu pa kar preveden v dvanajst jezikov, med katerimi tudi eden tistih azijskih, ki ga ne znamo brati, kaj šele pisati.
In kako se ples začne? Vedno vljudno s povabilom, sploh če se dogaja v dvoranah z lestenci, na odru Dvorane "28" pa z vstopom dijakov 1h na sceno. Roke so vodile, se raztezale v ospredje, dlani ponujale, tako tistih, ki vabijo, kot onih, ki so povabljeni ali se vabilu odzovejo, seveda v ritmu korakov časa in vadbenega programa prvega letnika, že kar dobro osvojenega in urejenega, v skupinah pa gradili plesne segmente na tematiko jasno berljivega naslova: Vse, kar me povabi …, in kot se je slišalo: "… tudi ko nisem razpoložena za ples, pa vseeno plešem …" V prvem letniku je za spremembo, in gotovo v povečanje razredne številčnosti, bilo sprejetih 26 dijakinj, kar pomeni za vadbeni program kar dve skupini. Na lanskem preizkusu za vpis v prvi letnik je bilo prijavljenih 40 kandidatov, izbranih pa torej 26, ki so se za nastop pripravili pod mentorstvom Nataše Tovirac, Vite Osojnik, Petre Pikalo in Mojce Dimec ter zaplesali na avtorsko glasbo Matjaža Predaniča.
Eni odhajajo, drugi prihajajo, so mimohodi in so srečavanja, tako za prvim letnikom prileti izza odrskih zaves drugi letnik, ki je prva povabila na ples že prerasel. Ko njihov čas odraščanja okupirajo in načenjajo mali črvički, misli in zavedanja pa začnejo teči svoj krogotok odraščanja in se oglaša nekak notranji strah, poraja pogum, telo pa velikokrat tlači nočna mora. Pod mentorskim vodstvom Petre Pikalo, Urške Vohar in Dušana Teropšiča je 2h zaplesal in ubesedil aktualne plesne teme zbrane v naslovu: Strah, pogum in nočna mora. O svojih strahovih je po mikrofonu in v gladki dikciji pričala Trboveljčanka Živa Kadunc, dopolnila pa jih še s strahovi svojih sošolcev, ki so med njenim pričevanjem že oblikovali svoje plesne  vzgibe, se poigravali s koraki, razkazovali v elementih akrobatike, dvigov in pogumno gnetli nove gibalne motive, se tudi že nekoliko boječe skušali v tipalkah osvajanja, tudi nekako (na videz) neprizadeto pričakovali reakcijo, zapisali pa tisto, kar jih teži: "Strah me je samostojnosti. Tega, da bom imela samo sebe. Strah me je prevelike navezanosti. Tega, da bom imela vse druge, samo sebe ne … Strah me je ne-napredovanja. Najbolj me je strah pred drugimi ljudmi narediti nekaj, za kar mislim, da ne zmorem …"  Svoj veliki strah zakrili celo s kartonsko masko, ob glasbi Matjaža Predaniča pa zaplesali: Lea Bajc, Blaž Cunk, Špela Dobrovoljc, Klara Drnovšek Solina, Živa Kadunc, Ana Klančar, Pia Kušar, Veronika Markoja, Maruša Odar, Nikita Omerzu, Pia Praček, Maša Radi, Nika Smiljanič in Tjaša Šuligoj.
Tretji letnik, 3h, pa se je že konkretno in z navdihom lotil gibalnih praks osvajanja, včasih so se še izzivalno dotikali rezine sprejetega in konfliktnega, se poigravali z gibom in kompozicijsko obliko, kot bi spraševali: "Kaj pa to?" (ali zdrži, je še sprejemljivo …), konkretno pa odgovarjali: "Če si me želiš, me na plesu dobiš … Od plesa si zadet in čustveno prizadet …"  Pod mentorskim vodstvom Maje Delak in Urške Vohar ter ob glasbi Luke Prinčiča pa že kar resno zaplavali v vode scenske sodobnosti in izražanja s plesom, k temu dodali še kanček nove umetniške svežine, zborovsko petje ob drobljenju korakov in okvirjeno v oblikah gibalnega minimalizma.
Tanz mit mir! oz. po slovensko Zapleši z mano je bila tematika 4h, ki so simpatično okvirili forme medsebojnega druženja, kovali gibalne dialoge, se skušali v izvajanju in lastni predelavi ekspresivne okrogle linije in veli skupinsko razigranost pod mentorskimi pogledi: Sinje Ožbolt, Vite Osojnik, Dušana Teropšiča in Tine Valentan (glasba: Matjaž Predanič, Claudio Monteverdi), samozavestno pa zapisali: "Ples je pobeg in ima okus svobode …"
Uprizoritev Zapleši z mano je bila v sredo ob 13. uri že šesta po vrsti, generalka in premiera sta stekli 18., potem so se 19. zvrstile kar tri predstave in 20. februarja še ena zvečer. Tako so dijaki SVŠGL plesali že v profesionalni vnemi, ko so v treh dneh imeli sedem uprizoritev in zato ni bilo nič kaj čudno in skoraj že kar pričakovano, da bodo plesni heroji tretjega dne, in to v času, kosila kar utrujeni. In utrujeni pogledi so zameglili tisto radoživost, ki smo jo navajeni v njihovih predstavah, in vso hvalo, ki je sledila po letošnji premieri 18. februarja ob 19 uri, ko se je 4h razvnel, tako kot se je razdajal vsa ta štiri leta, in jo kar zabavno zagodel v slovo svojim pedagogom in mentorjem: Žana Babnik, Neja Drašler, Teja Drobnjak, Kristina Drole, Urška Hočevar, Tihe Ivnik, Sara Janašković, Žigan Krajnčan, Eva Lah, Lara Ostan Vejrup, Nika Prosen, Tamara Unetič in Meta Zgonec.
… (foto: Nada Žgank)
Skupaj so zdržali in pogumno prestali ta veliki tridnevni izziv kondicije in koncentracije ter tudi hitrosti, v kateri je predstava nastajala in se brusila po semestrskih obremenitvah ter zimskih počitnicah. Tako zgodnja produkcija ob koncu februarja pa gre gotovo v prid šolskih teoretičnih priprav za priprave na maturo in zaključek šolskega leta. 

View Gallery 8 Photos