Plesalec mariborskega baleta Sytze Jan Luske je diplomiral na Univerzi za umetnost v Amsterdamu, kjer se je po končanem študiju zaposlil kot profesionalni plesalec v Nizozemskem državnem baletu.
Ko se je pridružil baletu SNG Maribor, je poleg plesanja soustvarjal nove produkcije ne le za Balet, temveč dela tudi kot koreograf in ustvarjalec odrskega giba z igralci in s pevci. Mnogokrat je bil asistent, glavni protagonist v predstavah koreografinje Valentine Turcu. Nekaj časa tudi njen življenjski sopotnik. A Valentina rada pravi: “Ko delo cveti, ljubezen trpi.”
Dragi Syan (tako mu pravijo v plesnih krogih, op. u.), z Valentino imaš nekako največ izkušenj oziroma kreativnih akcij. Menda kar 15 projektov, pri katerih si z njo sodeloval na različne načine. Kako sploh lahko opišeš sodelovanje z umetnico, kakršna je Valentina?
Draga Barbra, ob začetku novega procesa največkrat kar malo zajokam, ko se sprašujem, kako naj to odplešem. Vsakič se namreč podajamo na območje novega, neodkritega. Čeprav se pred pričetkom vaj pogovarjamo, kaj bomo raziskovali, smo na koncu vedno presenečeni. Pogosto mislim, da je to, kar Valentina pričakuje, da bo dosegla, nemogoče. Toda med procesom se s trdim delom in številnimi premisleki njene ideje realizirajo; rezultat je spektakularna koreografija.
Kdaj in zakaj je bilo z njo najlažje delati (pri katerem projektu, recimo) in kdaj najtežje?
Najtežje zame je bilo ustvarjanje baleta Romeo in Julija, ker je bila to njena prva dvodejanka, narativna kreacija z veliko novimi plesnimi elementi, ki so me gnali do meja. Toda Valentina je bila popolnoma prepričana, da tako mora biti. Sprašujem se, ali je bilo težko zame, zanjo pa preprosto? Spomnim se, da so bili prizori mečevanja prava nočna mora.
Predvidevam, da mi je zdaj lažje osvojiti plesne gibe, kot je izziv, s katerim se sooča Valentina, da z vsakim novim projektom pove novo zgodbo. In kot sem rekel, vedno ko se znova srečava ob kreiranju naslednje predstave, si izmisli kakšno novo noro kombinacijo. V soboto bomo končno, prvič po pandemiji, spet plesali Romea in Julijo!
Kaj je pri Valentini najbolj izjemno?
Preden vstopi v studio, se Valentina pripravi. In to temeljito. Ker ima pripravljeno celotno strukturo, lahko delamo izjemno hitro. In zaradi tega je vedno dovolj časa za eksperimentiranje in dialog. Nič ni vklesano v kamen, gre za fluiden proces. Mislim tudi, da Valentina zelo dobro opazuje plesalce in prepoznava njihove prednosti. Tako lahko iz plesalcev potegne najboljše in jih vodi, da zaplešejo, kot niso še nikoli, in to ne le v tehničnem smislu pri korakih in kombinacijah, saj je tudi sama izjemna plesalka, ampak tudi v čustveno interpretativnem smislu.
Bil si tudi njen življenjski sopotnik nekaj časa, in predvidevam, da je tudi to obdobje bilo intenzivno. Ljubezen se seveda zgodi. Kako ‘pametno’ je mešati zasebno življenje z delom in kdaj je lahko uspešno?
Poznam veliko plesnih parov in nekateri med njimi so se čez čas razšli. Težko je ugibati, ali jih je ločilo delo ali zasebno življenje. Tisti plesni pari, ki so skupaj dolgo, so izjemno povezani in srečni.
Kaj ji želiš ob njenem jubileju?
Valentini želim, da ne bi nikoli izgubila veselja do ustvarjanja. Želim ji, da se še naprej razvija kot umetnica, in komaj čakam, da vidim, kaj bo dosegla v prihodnjih 30 letih! Čestitke!
Predstavo Romeo in Julija si lahko gledate v soboto, 28. januarja ob 19.30 v dvorani Ondine Otta Klasinc v SNG Maribor.