Smola na predstavi švedskega cirkusa. Akrobatka pristala na urgenci.

Napovedani kronski dogodek švedskega cirkusa Cirkör Nosi jih kot krono je na predstavi v Linhartovi dvorani Cankarjevega doma doživel nezaželeno smolo ob nastopu svoje akrobatke Anne Lagerkvist, ki je z višav droga in v procesu izvajanja akrobatskih veščin neprijetno padla, tako da so jo morali odpeljati na urgentni oddelek ljubljanskega kliničnega centra. Na predstavi 30. decembra smo omenjeno akrobatko lahko videli le kot simpatično spremljevalko svojih kolegov, ki se je na začetku predstave veselo zavihtela na spuščeni drog in kaj hitro zdrsnila na noge na tla, drog pa se je dvignil, torej je bil le trenutek simbolične predstavitve. Poškodovala se je tudi parakrobatka Luise Bjurholm, sloka mladenka v belem kostumu (menda večer poprej), ki je ravno tako v petkovem programu bila kolegom zgolj v podporo. 
Glavni akter petkovega programa David Eriksson se je občinstvu ljubeznivo opravičil in dodal, da se je program nekoliko spremenil, tudi skrajšal (skoraj za tretjino), in da so pridno vadili nove postavitve. Kljub omenjenim težavam se je ekipa akrobatov kar dobro znašla in se predstavila z vrhunskimi žonglerskimi nastopi in lepo atraktivno akrobatsko koreografijo na trapezu.

Izvirni naslov tokratne predstave mednarodno uveljavljenega cirkusa, ki nas je razveseljeval že leta 2004, glasi v angleščini "Wear  it like a crown"  in je obenem tudi naslov povzet po pesmi glasbenice in pisateljice teksta Rebekke Karijord, ki jo je izbrala za svojo režijsko cirkuško zasnovo režiserka Tilde Björfors. Naš prevod naslova te cirkuške predstave, pa čeprav je prevod naslova pesmi, ni ravno zveneč in je nedoločen Nosi jih kot krono; kaj – možgane, znanje, cirkuško tveganje?! Sodeč po domiselni cirkuški sceni v obliki krone, tudi prav prikladni za vse vrste gostovanj in odrskih nastopov, bi lahko prevod bolj poetično izražal kronsko preobleko scene, še posebej, če obiskovalec predstave ne sledi tekstu pesmi.
Predstavo sem doživela kot nostalgični spomin na stare cirkuške čase, kot sodobno scensko miniaturo prvobitnega cirkuškega vzdušja, ki je nekoč vladal pod velikim šotorom in v krožni cirkuški areni. Le da se tokrat vse dogaja pod krono in okoli krone. Kronsko zaščito je na trenutek  zapustil le pogumni žongler v azijski preobleki Jesper Nikolajeff, ko se je bosih nog napotil po preprogi strtega stekla v dvorano in med gledalce, da bi se pozneje vrnil na oder skupaj z izbranko iz publike. Pogumen ni bil le zavoljo količine strtega stekla, po katerem se je očitno odpravil na trnovo pot izbiranja akterke za svojo sceno metanja nožev, ampak predvsem zavoljo vključenih električnih žag, s katerimi je na sceni lahkotno žongliral in jih metal v zrak ter seveda spretno lovil ter prijemal za pravi ročaj. Tudi ostali žonglerski prispevki so bili vrhunski, tako metanje žogic za namizni tenis iz ust v usta in na daljavo ob glasbi in ritmičnem poplesavanju ali pa spretno metanje nožev z  višav stropnih reflektorjev na cilindre in glavo pokrito s cilindrom na  odrskem podiju, tudi  domiselno žongliranje s priročnimi vakuumskim odmaševalcem odtoka … Spretnost žonglerskih točk je še barval zabavni humor, tako da so docela navduševale in osvajale.
V žonglerskih veščinah in trapeznih oblikah sta cirkus okronala David Errikson in cirkuška umetnica Fouzia "Fofo" Rakez, ki je vseskozi izstopala s svojo gibalno eleganco. Vloga modernega klovna z dobrim obvladovanjem akrobatskih veščin je bila zaupana parakrobatu Henriku Aggeru, čigar humor in razglabljanja o levih in desnih možganih niso bila ravno dojemljiva za naš slovanski duh,  ako da so se  severnjaškem humorju smejali le redki in največkrat prisotni otroci.
Cirkuška predstava se domiselno začne s sceno premikajočih se vrat po obodu kroga, ki služijo kot scenski dodatek za niz akrobatskih in duhovitih situacij ter prispodob, in to prav v trenutkih, ko so cirkuški umetniki vstopali ali izstopali iz male arene.
Že nekaj časa se lahko opazi, kako cirkuške predstave domiselno vdirajo v gledališko sceno in humorno izpostavljajo življenjski vsakdan.  Predstave akademsko izobraženih cirkuških umetnikov so tudi vse bolj umetniško izpovedne, satirično obarvane in povrh še prijetno zabavne. Zdi se, kot bi nadgrajevale humorni čas nemega filma Chaplinovih dni. Tudi predstava Nosi jih kot krono se spogleduje s sodobnimi možnostmi scenske umetnosti, ko skuša cirkuško izpovednost dopolniti še z video posnetki, ki pa so bili tokrat premalo dorečeni in večkrat tudi  nepotrebni.
Vsak novi prijem predstavlja določeno tveganje, in brez poizkusov ter raziskav novo ne zmore prodora. V svojem intervjuju v gledališkem listu režiserka, direktorica in ustanoviteljica Cirkusa Cirkör (hkrati tudi profesorica sodobnega cirkusa na Univerzi za ples in cirkus v Stokholmu/ DOCH) Tilde Björfors pravi, da je predstavnik vsake rasti tveganje, in če se želi moderna cirkuška umetnost scensko nadgrajevati, je potrebna tudi določena mera tveganja in raziskovanja.
V zapisanem intervjuju je avtorica predstave omenila tudi svojo potrebo in željo nadaljevati raziskave na  področju možnega tveganja v cirkuških predstavah in seveda na odru. Na  predstavi v Linhartovi dvorani je ta meja tveganja očitno prerasla trenutne zmožnosti dveh nastopajočih cirkuških umetnic, zato so  nastale poškodbe in skrajšana ter okrnjena cirkuška predstava. Nekoč so imeli veliki cirkusi razprostrte zaščitne mreže, akrobatske višine pod krono res niso tako zastrašujoče, kot so bile tiste nekoč, kljub temu pa smo imeli možnost videti, kako hitro lahko postanejo vzrok nezaželenih posledic tveganja in pripeljejo do padcev ter poškodb.

View Gallery 4 Photos