Škandal v Sežani: Anton Bogov in žirija diskvalificirala baletnika

Je bila diskvalifikacija res nujna, se sprašujejo mnogi ob pogledu na ples Luke Žiherja?

Skoraj istočasno, ko se je končalo devetintrideseto baletno tekmovanje Prix de Laussane v Lozani, ki velja za enega najprestižnejših v baletnem svetu, in se je pohvalilo z izjemno kakovostjo, se je končalo tudi naše. Letošnje deseto tekmovanje mladih slovenskih baletnih plesalcev bi moralo miniti v znamenju okroglega jubileja, a temu žal ni tako. Vsi si ga bodo zapomnili predvsem in samo po diskvalifikaciji dveh mladih baletnih plesalcev, in sicer Luke Žiherja, mama Petra je šefica baletnega studia Pirueta, in Metke Beguš, oba dijaka Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana. S svojima mentorjema, Matejem Selanom in Marinko Ribič, sta na tekmovanje prijavila pravilni koreografiji, a ju na samem tekmovanju po mnenju žirije nista izvedla. Gre za dve sporni variaciji, Luka je odplesal variacijo Siegfrieda iz baleta Labodje jezero po M. Petipaju, Metka pa variacijo Aurore iz baleta Trnuljčica prav tako po Petipaju. Žirija, ki ji je predsedoval solist mariborskega baleta in ekskluzivni zastopnik blagovne znamke Mont Bleu Anton Bogov, je uradno sporočila, "da se je odločila, da diskvalificira tekmovalca, saj je ugotovila, da izvajani program ni v skladu s tekmovalnim programom."

Predsedniku žirije Antonu Bogovu je bilo žal mladih plesalcev, za nastalo situacijo pa krivi mentorje.
Kaj naj bi natančno to pomenilo, pa smo preverili kar pri predsedniku žirije Antonu Bogovu. ”Naj povem, da mi je zelo žal, da se je to zgodilo. Nikakor nisem človek, ki bi želel nekoga kaznovati ali celo uničiti otroka. Je pa treba upoštevati pravila, ki so napisana za tekmovanje in jim slediti. Nista kriva tekmovalca, ampak njuna mentorja. Konkretno gre za napako njunih pedagogov, ki sta prijavila eno variacijo, na odru pa smo videli drugo izvedbo. Kar sta pokazala, ni bilo po Petipaju. Luka Žiher je odplesal Siegfrida, ki ga jaz v tej verziji še nikoli nisem videl. Mentorica mi je dejala, da je to verzija po videoposnetku plesalca Roberta Bolleja. Ampak Bolle ni koreograf. Jaz te verzije nisem videl še nikoli v življenju. Enako je bilo z dekletom, v koreografskem smislu to ni bila prijavljena izvedba. Res mi je hudo, a kriterij mora biti do vseh enak in žirija je bila enoglasna. Smo pa se pogovarjali, kaj naj naredimo. Ali naj pustimo in označimo, da sta dobila nič točk, ali pa ju diskvalificiramo. Odločili smo se za slednje, saj ne bi bilo pošteno do obeh plesalcev, saj to ni bila njuna napaka. Še posebej velja to za fanta, ki je bil favorit tekmovanja. To se je zgodilo tudi meni v moji karieri pred desetimi leti, ko sem tekmoval in bil iz istih razlogov diskvalificiran. Naslednje leto pa sem zmagal. Ampak kot rečeno, to je poduk pedagogom in ne tekmovalcem.”
Barbara Potokar si je pod vodstvom Maše Mukhamedov, žene umetniškega vodje ljubljanskega baleta Ireka Mukhamedova, priplesala prvo nagrado v kategoriji II. b.
Nikakor se z odločitvijo žirije, poleg Bogova so o usodi štiriinpetdesetih plesalcev odločali še Maruša Vidmar in tuji baletni strokovnjaki Pascale Mosselmans, Mario Radačovski in Evelyn Teri, ni strinjal vodja oddelka za balet na ljubljanskem konservatoriju in mentor sporne točke Metke Beguš Matej Selan. “Jezni smo. Takoj smo vložili pritožbo na svet tekmovanja, a odločitev žirije je po pravilniku dokončna. Upoštevali in delali smo po propozicijah tekmovanja in lepo piše, da si variacijo lahko izberemo sami. Žirija je pustila, da odplešeta oba kroga do konca in šele na koncu je sporočila, da sta diskvalificirana. Drugače pa smo z izkupičkom tekmovanja zelo zadovoljni, saj smo pobrali večino nagrad.”
Tasja Šarler nadaljuje serijo dobrih uvrstitev; po bronu v Zagrebu še zlato v Sežani.
Ljubljanska kakovost pa naj bi bila tudi neuradni razlog za diskvalifikacijo, saj je na tekmovanju pred dvema letoma briljirala mariborska baletna šola pod vodstvom Helene Krieger. Letos pa so se karte obrnile. Kakovost Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana je po mnenju večine daleč pred mariborsko. “Pri Mariborčanih se vidi stroga ruska šola, sama tehnika, ki že škoduje plesalcem, vse balerine imajo polomljene špice. Ljubljančani so bili letos daleč pred njimi in zagotovo sta diskvalifikaciji nekaj povezani z večnim rivalstvom med Ljubljano in Mariborom,” so pripovedovali tisti, ki so si ogledali tekmovanje.
Helena Krieger, vodja mariborskega baletnega oddelka (poleg Anton Bogov), na letošnjem tekmovanju ni bila tako uspešna kot pred dvema letoma.
Vseeno pa je to malo nenavadno, saj je bil ravno Anton Bogov, ki bi recimo lahko navijal za “svoje”, za naš portal precej kritičen do mariborske šole. Na vprašanje, zakaj je bila v tretji najvišji kategoriji prijavljena samo ena tekmovalka, in sicer Lejla Pantič Šindrič, ki se je udeležbi odpovedala, ker menda ni “želela tekmovati sama s sabo”, Anton odgovarja: ”V zadnjih desetih letih mariborska šola ni vzgojila nobenega pravega plesalca, nihče ni bil dovolj dober za gledališče, danes so natakarji ali prodajalci. Balet pa je krvav poklic.”
Lejla Pantič Šindrič (levo) se je na tekmovanje prijavila, a ko je ugotovila, da je edina, je udeležbo odpovedala.
Matej Selan ga je dopolnil po svoje: ”To je posledica nezaposlovanja, saj v zadnjih petih letih baletnih hiši nista zaposlili nobenih plesalcev, in to je zaskrbljujoče stanje. Po končani baletnih šoli plesalci nimajo kam, in če ne plešeš, tudi na tekmovanje ne moreš.”
Ena redkih srečnic, ki ji je uspelo, honorarno seveda, priplesati na oder baleta Bajadera, je tudi Barbara Potokar, ki si je na tekmovanju  v skupini II. b, to je v starostni stopnji 18 in 19 let, priplesala prvo nagrado. Na tekmovanje jo je pripravljala Maša Mukhamedov, ki od jeseni skrbi za tehnično pripravljenost ljubljanskih baletnikov. Lani je diplomirala na konservatoriju in tudi pobrala srebro na zagrebškem baletnem tekmovanju.
Barbara Potokar je lani na zagrebškem mednarodnem baletnem tekmovanju dosegla srebro.

"Tekmovanj v resnici ne maram, ker nikoli niso čisto za vse pravična, pa vendar so zelo pomembna. Sem pa zelo vesela, da sem prav za to tekmovanje imela priložnost delat z novo mentorico Mašo Mukhamedov in se zopet naučila nekaj novega in skupaj z njo spoznavala delovanje svojega telesa na spet drugačen način. Rezultata sem zelo vesela, in to je le še en razlog več, da bom naslednjič še z večjim veseljem stopila v baletno dvorano in se poskušala še izboljšati. Kot je ta zmaga užitek, je po drugi strani tudi breme, saj se bo od mene naslednjič pričakovalo še več. Kot pravijo, v baletu si vedno lahko še boljši,"
je za naš portal povedala Barbara.
V isti kategoriji žirija drugega mesta ni podelila, ampak šele tretje, in sicer Petri Zupančič, varovanki Mateja Selana in Tanje Jaklič. Dijakinja tretjega letnika ljubljanskega konservatorija in bežigrajska gimnazijka je bila v svoji izpovedi zelo iskrena: ”S samim nastopom sem zadovoljna, z rezultati pa se je naredilo eno sranje. Moja čustva so se končala takoj, ko sem odplesala, vsi plesalci smo vsak zase vedeli, ali je bilo dobro ali ne. Organizacija tekmovanja je bila v redu, v zaodrju je bilo dobro poskrbljeno za ogrevanje, prepričana sem, da bi se lahko čisto drugače izšlo, če ne bi bilo diskvalifikacij.” Petrinega uspeha se je veselil tudi njen trener pri Kazini Mitja Popovski, saj je Petra tudi z njegovo koreografsko pomočjo postala lani svetovna prvakinja v šovu. “Vesel sem, čeprav me dober rezultat ne preseneča. Petra ima talent in je delovna, to pomeni, da uspeh ne more izostati. Balet ji pri njenem plesnem razvoju samo koristi.”
Petra Zupančič je nazivu svetovne prvakinje v šovu dodala še tretje mesto na baletnem tekmovanju in nagrado za posebno izvedbo moderne koreografije.
Naj omenimo še prvouvrščeno v najmlajši kategoriji, to je Sabina Pajmon iz ljubljanskega konservatorija, v kategoriji I. b prve nagrade ni bilo, pač pa dve drugi nagradi, ki sta prav tako ostali v Ljubljani, in sicer pri Galu Žagarju Trobentarju in Rebeki Škrjanc. V starostni skupini 16 in 17 let oziroma II. a pa je zmagala Tasja Šarler, ki je slavila že pred dvema letoma, lani pa je bila bronasta na tekmovanju v Zagrebu, trenira pa jo Matej Selan. Podelili so tudi nekaj posebnih nagrad; štipendijo Občine Sežana za udeležbo na poletnem tečaju v letu 2011 je prejel Gal Trobentar Žagar, posebno strokovno nagrado Društva baletnih umetnikov Slovenije za umetniški vtis je prejela Monja Obrul, posebno priznanje žirije za izvirno sodobno koreografijo, narejeno posebej za 10. tekmovanje mladih slovenskih baletnih plesalcev, je žirija podelila Tanji Pavlič, priznanje za najboljšo izvedbo sodobne koreografije pa Petri Zupančič. Niti letos tako kot že pred dvema letoma niso podelili najvišje nagrade Grand Prix, saj kot je zapisano, v najvišji kategoriji ni tekmoval nihče. Tako ostaja zadnja lavreatka še vedno Tijuana Križman Hudernik, mariborska baletna solistka.
Vse rezultate tekmovanja pa si lahko ogledate na www.temsig.si

View Gallery 8 Photos