Pogovor s plesalko, koreografinjo, pedagoginjo, vodjo katedre za sodobni ples na Akademiji za ples Alma Mater in zdaj predsednico Sekcije plesnih ustvarjalcev pri Društvu avdiovizualnih igralcev
Iz kakšnih potreb je nastala sekcija plesnih ustvarjalcev pri Društvu AV igralcev?
Sekcija plesnih ustvarjalcev − SPU je nastala z namenom, da si tudi plesni ustvarjalci na vseh področjih, ki so kakorkoli povezana z avdiovizualnimi deli, uredimo pravice, ki zagotavljajo pravična finančna povračila, izboljšamo delovno okolje, dvignemo prepoznavnost slovenskega plesnega filma, spodbudimo mlade plesne ustvarjalce k razvijanju tega žanra in nagradimo izjemne stvaritve na področju slovenske plesne umetnosti v avdiovizualnih delih. SPU deluje znotraj matičnega Društva slovenskih avdiovizualnih igralcev − DSI, ki postaja ključna organizacija na področju avdiovizualnega sektorja, ki uveljavlja in zastopa interese igralk in igralcev. V ta namen so ustvarili serijo kratkih filmčkov, v katerih vas popeljejo do odgovora, kaj vam prinaša članstvo v društvu DSI − https://drustvodsi.si/audio-vizualno/
Z ustanovitvijo Sekcije plesnih ustvarjalcev znotraj tega društva bodo v enaki meri zastopani tudi interesi plesnih ustvarjalcev na vseh področjih, ki so kakorkoli povezana z avdiovizualnim ustvarjanjem. Več od delu društva DSI-SPU si lahko ogledate na spletni strani https://drustvodsi.si/spu/.
Je to tudi posledica korone, ko ste vsi plesalci/gibalci kar naenkrat začeli video kreirati?
Zamisel o sekciji je nastala že pred krizo covid-19, predvsem iz potrebe po prepoznavanju vloge, položaja in pravic plesnega ustvarjalca v AV-mediju, saj ima tudi slovenski plesni film kar nekaj uspešnih in mednarodno odmevnih produkcij. Je pa res, da je covid-19 plesno produkcijo v celoti premaknil v virtualno okolje. Nekateri bodo v tem vztrajali le začasno, drugi pa so v procesu prilagajanja novim razmeram odkrili tudi določene prednosti in nove oblike ustvarjanja in predstavljanja plesa, in predvidevam, da bodo slednji v prihodnosti prinesli določene osvežitve na področju plesne produkcije v AV-mediju.
Bili so časi, ko je bil plesni video na vrhuncu, in zdi se, da se znova vračajo. Kaj meniš, čemu je to pripisati?
Gotovo je k temu pripomogel razvoj digitalne tehnologije, ki je danes cenovno dostopna in integrirana v naše življenje. Povsem običajno je, da ljubiteljske posnetke urejamo kar v prenosnikih ali mobilnih napravah in jih delimo na družbenih omrežjih. Česa takega si v devetdesetih nismo mogli niti predstavljati. Zato ne čudi, da digitalna pismenost današnje generacije vpliva tudi na ples, mu postavlja nove izzive in posledično oblikuje tudi novega gledalca.
Ploskam dejstvu, da boste predstavljali vse plesne zvrsti. Je bil to že v osnovi namen ali dejstvo, da so recimo šovarji, brejkerji, hiphoperji zelo produktivni?
Verjamem, da je odličnost plesnega ustvarjalca poleg talenta močno pogojena z njegovim odnosom do dela, discipline in vztrajnosti ne glede na zvrst plesa, ki ji pripada. V tem pogledu med nami ni prav nobene razlike, ravno nasprotno, čutimo vzajemno spoštovanje in občudovanje, kar lahko opazimo tudi v zanimivi fuziji plesnih žanrov, ki jih že dlje časa uvajajo številni plesni avtorji. So pa vsebine enih in drugih primerne za različna občinstva, okuse in priložnosti.
Odlična je tudi ideja o plesni nagradi Lok. Ste izhajali iz dejstva, da plesni ustvarjalci praktično nimate nagrade, z izjemo bienalne Gibanica, ki pa je strogo sodobno plesna nagrada, in nekoč Povodnega moža, ki sva ga organizirala skupaj s pokojnim Tomažem Ambrožem?
Tako je. Plesni ustvarjalci smo na področju slovenskih nagrad močno podhranjeni kljub dejstvu, da imamo številne prvake in nagrajence z mednarodnih tekmovanj in festivalov. Slovenija je dežela plesa, ki je stilsko in žanrsko razgiban od subkulture do profesionalcev, in mnogi med njimi so nase že večkrat opozorili tudi v plesnem filmu, na televizijski oddaji ali v zanimivem glasbenem spotu, zato je prav, da prepoznamo in nagradimo izvirna in kakovostna dela ter s tem spodbudimo razvoj plesa v AV-delih nasploh.
Za konec še vprašanje: kako si doživela letošnje leto, kaj je bilo najbolj pozitivno in kaj negativno; kaj želiš plesnim ustvarjalcem in sebi v letu 2021?
Letošnje leto sem preživela pred zaslonom svojega prenosnika, in to izpostavljam kot izredno negativno posledico krize, v kateri smo se znašli. Pozitivno doživljam drug pogled na vrednost človeške bližine, spoznanje, ki sem ga pred tem imela za nekaj samoumevnega. S tem v mislih vsem plesnim ustvarjalcem želim, da bi razmere v letu 2021 omogočile vrnitev na plesne odre, v vadbene prostore, k občinstvu in podpornikom, kjer bomo plesali, ustvarjali to, v kar verjamemo, kar nas izpolnjuje in s čimer navdihujemo tudi ljudi okoli sebe. Naj nas ta izkušnja poveže bolj kot kdajkoli prej, v solidarnosti in v medsebojnem spoštovanju. In v tem duhu vabim plesalke in plesalce, koreografinje in koreografe, da se nam pridružijo in postanejo članice oz. člani Sekcije plesnih ustvarjalcev Društva slovenskih avdiovizualnih igralcev.