Pred premiero baleta Giselle. José Carlos Martínez. Tradicijo bom poskušal približati današnjemu času in občinstvu!

Marin Ino in Filippo Jorio na vaji za balet Giselle (foto: Darja Štravs Tisu)

Manj kot teden nas loči od prve letošnje baletne premiere na velikem odru Gallusove dvorane, ko bo romantični balet Giselle na glasbo Adolpha Adama premierno zaživel v četrtek, 12. januarja, ob 19.30 v koprodukciji SNG Opera in balet Ljubljana in Cankarjevega doma (CD), nato pa bo sledilo še osem ponovitev vse do 28. januarja.

O tej prvi in veliki slovenski koprodukciji novega leta 2023 je bila v četrtek, 5. januarja, organizirana novinarska konference, kjer so se predstavili tudi ustvarjalci te romantične baletne uprizoritve. Koreografijo podpisuje nam že znani španski koreograf José Carlos Martínez, ki je nedavno postal direktor Baleta Pariške opere. Generalna direktorica Cankarjevega doma Uršula Cetinski je vsem navzočim najprej zaželela srečno, spodbudno in ustvarjalno leto 2023, tudi pozdravila sodelovanje Cankarjevega doma in SNG Opera in balet Ljubljana, ob tem pa poudarila, da bo leto 2023 na odrih CD zelo plesno in pestro, na veliko se bo dogajal ples. Že februarja bo znova v njihovi hiši zaživela Gibanica, festival sodobnega plesa, ki se je v CD tudi začel pred 20 leti. Direktor ljubljanske Opere Staš Ravter je predstavil ustvarjalce predstave: umetniškega vodjo ljubljanskega baleta Renata Zanello, orkestru ljubljanske operne hiše bo dirigiral Kevin Rhodes, svetovno ime opernih in baletnih odrov, kostumografijo in scenografijo pa podpisuje španski umetnik Iňaki Cobos Guerrero.

Novinarska konferenca v Cankarjevem domu. Od leve Uršula Cetinski, Staš Ravter, Renato Zanella, José Carlos Martínez, Kevin Rhodes in Iňaki Cobos Guerrero (foto: Cankarjev dom)

Vsi ustvarjalci so še posebno poudarili, kako se veselijo tega velikega skupnega baletnega projekta, romantične Giselle, ki je gotovo eden najlepših klasičnih baletov. Direktor Staš Ravtar je obenem pozdravil letošnje sodelovanje obeh kulturnih institucij, ki, kot je znano, že nekaj let tudi uspešno sodelujeta. Posebej pa poudaril, da se tako velik finančni in zahteven projekt, kot je balet Giselle, lahko izpelje le z dobrim sodelovanjem obeh hiš: “Gallusova dvorana ima tudi primeren oder za tako zahteven baletni projekt, tudi se naši plesalci in ostala ekipa tu počutijo kot doma.”

Koreograf Martínez na vaji z Marin Ino in Hugom Mbengom

In je koreograf Martínez tudi že gostoval v Ljubljani, ko je dve leti nazaj postavil balet Gusar. Za svojo postavitev baleta Giselle, ki izhaja iz zgodnjega 19. stoletja, je dejal, da je tradicionalno klasična, vendar ob novi dinamiki in novi pripovedni esenci, ko se dramska baletna vsebina ne gradi na klasični pantomimi, ki jo danes mladi niti ne razumejo. Zato je na svoj način, tako v izrazu kot v sodobnejšem pridihu, skušal klasični baletni govor bolj približati današnjem času in občinstvu.

Chie Kato in Denis Matvienko

Na premieri se v glavni vlogi predstavita baletna solista: Kenta Yamamoto in Anastasia Matvienko, ki je skupaj s soprogom Denisom Matvienkom našla novi dom v Sloveniji, v Mariboru, ko sta zaradi vojne v Ukrajini zapustila sanktpeterburški Mariinski balet. Poudaril je, da sam prihaja iz tradicije francoskega baleta in da bo zanimivo spremljati baletno izvedbo solistke Anastasie Matvienko, prvakinje sanktpeterburškega Mariinskega baleta, ki sloni na ruski baletni šoli. Tako bo neposredno na odru potekal zanimiv preplet francoske in ruske baletne šole; sicer je balet Giselle lani postavil že za HNK Zagreb.

Tudi Renato Zanella je izpostavil, da vsaka nova postavitev klasičnega baleta predstavlja za ustvarjalce vedno novi izziv, kako tradicionalni klasiki vnesti sodobni pridih. Vendar, kot je dejal, s tako močnim in natančnim timskim delom obeh koprodukcijskih hiš bo balet Giselle prav gotovo zaživel v prelepi baletni romantiki in novi luči.


Dirigent Kevin Rhodes, je še posebno naglasil, kako se vsakič razveseli, ko gostuje v Ljubljani, saj je tokratna produkcija že njegovo četrto sodelovanje z ljubljansko Opero. O glasbi Adolpha Adama je dejal, da je za tiste čase bila sila napredna, tudi prva glasba komponirana za veliko baletno delo, za Giselle, saj so se poprej izvajale le krajše baletne kompozicije ali kolaži. Postavljeno mu je bilo vprašanje, kako bo dirigiral, ko se predstave vrstijo v večernih zaporedjih, tudi tečejo v živo, in je znano, da so možna odstopanja baletnih izvedb. Odgovoril je, da je v tem tudi čar žive izvedbe, saj bo vsak večer edinstven, kar je povsem nekaj drugega, kot je snemanje ali so koncertni posnetki.

Nina Noč

O svojih scenskih in kostumskih kreacijah baleta Giselle je kostumograf Iňaki Cobos Guerrero poudaril, da so v prvem dejanju kostumi oblikovani glede na različice stanovskih pozicij, ko nastopajo kmetje in plemstvo, tudi scena je primerna času; medtem ko je atmosfera drugega dejanja eno samo lebdenje in so kostumi lebdeči.

Chie Kato in Kenta Yamamoto (foto: Darja Štravs Tisu)

Na koncu novinarske konference je sledil zaključek, da bi bilo dobro obiskati več izvedb baleta Giselle, saj je tudi več alternacij glavnih vlog. V vlogi Giselle bodo plesale še Chie Kato, Marin Ino in Nina Noč, kot princi pa še Filip Jurič, Filippo Jorio in Yujin Muraishi. Ob tem bo tudi več različic žive izvedbe, ko vsaka od njih lahko doda nov čar baletnega doživetja. Zaključna beseda je pripadla generalni direktorici Uršuli Cetinski, ki je ob pozdravu vsem zaželela veliko ljubezni, in to srečne; ne take kot v romantiki baleta Giselle.