OPUS 1, plesna miniatura 2013 v znamenju upora in upornikov

Mednarodno tekmovanje mladih plesnih ustvarjalcev OPUS 1, plesna miniatura 2013 je bilo zaključeno 8. junija v prijetnem in delovnem ambientu, v ustvarjalnem vzdušju mladih na odru Slovenskega ljudskega gledališča Celje. To že ustaljeno in vsakoletno ustvarjalno tekmovanje, "ki noče biti tekmovanje", kot ga je v svojem nagovoru imenovala strokovna sodelavka za ples pri JSKD RS in umetniška vodja zaključne prireditve v Celju Nina Meško, je v svoji 21. izdaji  že prešlo mejo polnoletnosti, kar se je zaznalo v zrelostih izvedb in na nivojih uprizoritve. Namen tega tekmovanja v organizaciji JSKD RS in Območne izpostave JSKD Celje ni spodbujati tekmovalnosti, ampak ustvarjalnost, zato se dodelijo za vsako starostno skupino le tri naj nagrade, in sicer za najboljšo miniaturo, najboljšo idejo in najboljšo izvedbo za kategorijo A1/letnik 2003-2004, A2/2001-2002, B/1997-2000 in C/1989-1996. Nina Meško je letošnjo ustvarjalno tematiko namenila uporu in plesu te v eter odposlala udarni poziv: Vsi marš na ples – Ples in upor. 

Maratonski predizbor se je zgodil že 13. aprila v KD Španski borci, kjer je bilo prijavljenih rekordnih 111 miniaturk. Tričlanska komisija razporejena po skupinah v sestavi: Nataša Kos, Leja Jurišič, Matej Kejžar in Ivan Mijačević je izbrala 51 stvaritev mladih ustvarjalcev v trajanju 2-3,5 minute glede na starostno skupino ali nekaj manj kot polovico prijavljenih.
Zala Vrečer …
V Celju je uprizoritev prvega dela stekla ob 16. uri, kjer se je zvrstilo 7 miniatur skupine A1 ter 14 skupine A2. Po odmoru in podelitvi nagrad ob 18. uri je štartal še drugi del 16-tih miniatur na temo upora skupine B in 14 skupine C. Podelitev nagrad za obe zadnji skupini pa je skupaj z zaključnim druženjem zabavno stekla ob 20. uri v prostorih Plesnega foruma Celje. To obsežno plesno manifestacijo mladih je ves čas pozorno spremljala tričlanska žirija v sestavi: predsednica Susan Quinn, direktorica plesne akademije SEAD Salzburg, druga dva člana pa sta znani imeni slovenskih plesnih odrov, Ljubljančanka Nataša Kos in Kranjčan Matej Kejžar. Žirija ni imela lahkega dela, kajti v skupini A1 in A2 bi se več kot polovica predstavljenih miniatur (avtorski solo plesi in ustvarjalni dueti) lahko potegovala za zaslužen naziv s predznakom naj, še zlasti tiste otroško igrive in domiselne. Pa kaj ko pravijo, da ima vsak malar svoje oči, in ravno zato skuša organizator vsako leto postaviti drugo sestavo tričlanske žirije.
… Lana Kariž Meško in Lana Podlipnik Giacomelli …
Za najboljšo plesno izvedbo v skupini A1 je bila izbrana Zala Vrečer iz Plesnega foruma Celje/PFC, mentorica Gordana Stefanovič Erjavec, ki se je zavihtela proti nasilju v avtorskem soloplesu Nehaj že, nočem več! in se razigrano uprla nasilju ter premagovala neobvladljivo, kar se ji zdi v jeziku giba veliko manj grozljivo, kot v resnici je. Lana Kariž Meško in Lana Podlipnik Giacomelli iz Pionirskega doma Ljubljana sta osvojili nagrado za najboljšo idejo, miniaturo pa izoblikovali pod mentorskim vodstvom Saše Lončar. S svojo idejno uspešnico Potovanje z zvezdnim utrinkom sta si osmislili lepo izoblikovano vesoljno zgodbo v vesoljno varovalnem kostumu, ko vsaka posebej prileti s svojega planeta in se srečanje zgodi v magnetnem polju upornih silnic, kjer se upirata, vse dokler ju ne odnese zvezdni utrinek.
… Julija Podvratnik …
Saša Lončar je bila mentorica tudi Juliji Podvratnik/KD Qulenium/KDQ, pri ustvarjanju njene pripovedno domišljijske miniature: Po vrvi do kresničke med nagajive liste, ki jo je stkala v tišini lastnih sanj in mislih, s katerimi, kot pravi, se upira dolgočasju, in si  priborila nagrado za najboljšo miniaturo A1skupine.
Tudi izbrana tričlanska otroška žirija je ocenjevala svoje sovrstnike in za najboljšo v skupini A razglasila simpatično miniaturo Presenečenje v dobri plesni izvedbi Tajde Kozina/Konservatorij za glasbo in balet Ljubljana/KGBL, mentorica Jana Kovač Valdés. Tajda je sceno dopolnila še z osvežujočim ventilatorjem, ki je ponazarjal veter, s katerim se je poigravala in se mu zabavno ter gibalno domiselno tudi upirala. Nina Herman iz Plesne izbe Maribor se je izkazala s svojim plesnim presežkom v avtorski miniaturi Dovolj nasilja, mentorica Nina Milin. Otroško pristno se je strahu upirala Julija Pegan v svojem solu Plešem in me ni strah, Plesni studio LAI Izola, mentorica Lilijana Ujčič. Tudi Magnetna sila s pozitivnim in negativnim (delovanjem) polom je bila prisotna  tako kot v življenju, in to pri uprizoritvi Lare Zalokar in Maruše Zdonc, GŠ Laško-Radeče, mentorica Špela Medved. Zanimivo je bilo slediti mislim o uporu najmlajših plesalk, ki so jih skušale ponazoriti na sceni, prav dobro jim je šlo od rok. Njihov upor se je izkazal kot doživljanje okolja v varnem okrilju staršev in mentorjev.
… Gea Bešter …
V  drugi starostni skupini A2, pa čeprav le leto oziroma dve starejši, se uporniška doživetja kažejo že kot lastne prigode, ki se jih osebno dotikajo. Splošno gledano je odraščajoča skupina A (A1+A2) v svojem ustvarjanju raznolika in posebna, ker tu šteje vsak mesec odraščanja, ki predstavlja korak več pri otrokovem psihofizičnem razvoju in so njihove ustvarjalne oblike lahko še otroško igrive ali že odraščajoče zrele. Komisija je tokrat prednost dala zrelostnemu razmišljanju, in to o prvih ljubezenskih silnicah, ter za najboljšo miniaturo A2 izbrala avtorski solo ples Gee Bešter Vse, česar niste vedeli o ljubezni (KDQ, Saša Lončar), ki je v svojem plesu dobro razkrivala težave, motnje in bolečine  neobvladljive zaljubljenosti ter se spraševala, če se temu stanju lahko upre. 
… Neža Vadnjal …
Za najboljšo idejo je žirija izbrala avtorski solo ples Neže Vadnjal Dovolj imam! (KGBL, Jana Kovač Valdes), kjer se Neža odločno upre  oblačenju po želji staršev. Nagrado za najboljšo izvedbo pa si je priborila Elena Nikolovska z avtorskim solo plesom gibalnih domislic in odlične izvedbe Nesoglasja (KGBL, Jana Kovač Valdes). Naj pohvalo pa je Eleni dodala še otroška žirija, ko je njena Nesoglasja izbrala za najboljšo avtorsko miniaturo skupine A2. In otroška žirija je miniature ocenjevala z ocenami od 1 do5 , se usklajevala in prav  dobro opravila svojo nalogo.
… Elena Nikolovska …
Pohvalno je svoj Upor misli zaplesala Neja Veternik iz Plesnega studia N Velenje, mentorica Polona Boruta, kjer se odloča, tehta in upira,  glasno ali tiho, reči ali ne reči. V svoji Bolečini pridelani v konfliktu s starši se je izpovedala Ana Marinko (KGBL, Jana Kovač Valdes). Pristni v svoji drugačnosti, v plesu zabave, nagajivosti ter celo petja sta bili plesalki in ustvarjalki Špela Jezovšek in Zala Gazvoda Čuvan (Harlekin – društvo za umetnost plesa in Plesni forum Celje, mentorica Saša Lončar), ki sta spodbudno združili celjske in kranjske plesne moči v svojem zabavnem duetu Pusti me. Originalno in otroško pristno pa sta izoblikovali svoj uporniški duet težav in borb zavoljo pospravljanja sobe ter jasno in uporniško udejanjili Nočem! Naja Podbrežnik in Neža Čuvan (Harlekin, mentorica Ana Vovk Pezdir). Zala Rostohar in Ula Oštir iz Plesnega društva Imami pa sta zaplesali burna in uporniška Nesoglasja sester, mentorica Urša Rupnik. Iz Glasbene šole Krško je bojevito privihral celo Kmečki upor avtoric Ive Colarič in Zale Jurečič pod mentorskim vodstvom Rosane Horvat. Poleg avtorskega sola in dueta se na OPUS 1 spodbuja še koreografija za enega ali dva plesalca. Dora Pestotnik Stres je pripravila koreografijo za duet in v duetu tudi nastopila s svojim mlajšim bratom Svitom, njuno razmerje pa izvirno predstavila v duetu Brat-sestra-sestra-brat (KGBL, Jana Kovač Valdes). Brat je mirno in stoje prenašal sestrina plesna nadlegovanja ter opletanja okrog sebe, njegov izraz pa je odseval nagajive misli uspešnega upiranja močnejši in večji sestri. Mlada koreografinja pa je zapisala: "Če ignoriraš, je to zame najslabša oblika upora, ker ne moreš komunicirati z osebo …,"  in svojo zamisel tudi v plesu dobro izoblikovala.
… Jakov Gugič …
V B-skupini o uporu in uporništvu razmišljajo kot o svojih lastnih dognanjih v soočanjih z okoljem in družbo, v ospredje pa prihaja plesna izvedba, ki ni več igriva gibalna oblika, ampak največkrat že izoblikovana plesna forma. V odličnosti plesne izvedbe je zaplesal svoj solo ples Dite Hrvat Jakov Gugić, Plesna Radionica Ilijane Lončar, mentorica Ilijana Lončar, in si prislužil nagrado za najboljšo izvedbo, ko je s plesom pojmoval svobodo morja, ki se mu ni potrebno nikoli upirati. Nagrado je delil s Kajo Vajdetič in njeno dinamično izvedbo dramaturško osmišljene kompozicije Razpotje (PFC; Gordana Stefanovič Erjavec).
… Neža Banovec in Mila Peršin …
Nagrado za najboljšo idejo sta sprejeli Neža Banovec in Mila Peršin, za zanimivo koreografsko zasnovo, ki se upira ustaljeni plesni obliki dueta To ni duet, pod mentorskim vodstvom Sanje Peršin Neškovič.
Najboljšo miniaturo skupine B si je prislužil Filip Štepec s svojim avtorskim solo plesom Dovolj, jaz sem le .., uporom proti perfekcionizmu ( KDQ, Saša Lončar), in si sočasno prislužil še najboljšo oceno – nagrado po izboru tričlanske mladinske žirije za najboljšo miniaturo B- skupine.
… Filip Štepec ..
V dobri plesni izvedbi ob zanimivem razmišljanju o plesu sta se izkazali plesalki KGBL Indilana Varga Horvat in Liu Zakrajšek (mentorica Jana Kovač Valdes). Indilana se je v avtorski kompoziciji Tren(utek) je posvetila agregatnemu stanju zraka, ki plesu nudi najmanjši upor, Liu pa se je s plesom uprla slogu življenja in zaplesala svoj ustvarjalni solo ples Jaz sem izven okvirov, za njo je ples življenje. O vsesplošnem stanju sveta je zrelo razmišljala Klara Drnovšek Solina iz GŠ Trbovlje in v duetu s poezijo Svetlane Makarovič nabrusila ostrino svojega gibanja ter besed, ko je v svoji solistični kompoziciji Na svetu kako? globoko zarezala v življenjsko problematiko pod mentorskim vodstvom Kim Kern. Proti šoli in strahovom, ki se tam kopičijo, se je upirala Zoya Koprivnik v avtorskem solo plesu Sovražim šolo, sovražim jo (GŠ  Krško, Rosana Horvat). Simbolom, ki se skozi čas niso spreminjali, le pogled nanje se je, posveča Pia Lavuger avtorski solo Upor simbolov (PIM, mentorica Mojca Kasjak). Nadležnih reklam je imela dovolj Tiara Stregulc in je z bremeni reklam uprizorila svoj Upor proti reklamam (Plesna skupina Metulj, mentorica Nataša Pogačar).
… Jan Rozman …
Letos je po ustvarjalnih vrhovih posegla skupina C, saj bi si skoraj vsi ustvarjalci zaslužili dodano naj vrednost za svoje plesne kompozicije in izvedbe; ko je upor bil abstraktno zasnovana in doživeta plesna umetniška oblika. S svojim enkratnim humorno niansiranim nastopom sta avditorij povzdignila tako Jan Rozman (KDQ) kot Žigan Kranjčan (SVŠGL, mentor Gregor Luštek). Jan Rozman si je za svoje duhovito zaigrano Vabilo na valčkov ples in s šopkom v roki prislužil nagrado za naj idejo; ko na koncu humorno ilustriranih prošenj scefra šopek in razburjeno odide skozi avditorij, saj ni bilo želenega odziva na njegov trud.
… Žiga Krajnčan …
Žigan Kranjčan pa se je predstavil kot dober plesalec, pevec in prepričljiv animator, ko je koketiral z gledalci in na oder pritegnil še Gregorja Kamnikarja v svoji avtorski izvedbi Eht Yaw, ter domiselno improviziral z glasom in zlogi in ne le z gibalnim ter besednim arzenalom. Prislužil si je nagrado za naj miniaturo C skupine, ki jo je delil z Lano Hosni in njeno stvaritvijo: This Choreography is Goonna Save The World In 5,6,7,8. Hrvatica Lana Hosni, študentka na SEAD v Salzburgu, je v svojem plesu telesnih vibracij v stilu današnjih plesnih trendov skušala osvetliti vprašanje, zakaj ljudje plešejo; mogoče zaradi ritma, frekvencij ali svobode …
… Lana Hosni …
Za izvedbo avtorskega solo plesa Upor svetu je bila Ema Žurej (Harlekin Celje) nagrajena za najboljšo izvedbo uporniške miniature proti uporabi in nesmislu orožja …, ko se pištola znajde v njeni roki. Mladinska žirija pa je za najboljšo plesno miniaturo izbrala avtorski solo ples Veronike Valdés Ustavite svet, izstopila bom, plesno kompozicijo uporniškega duha in bojevniških moči, ki se v premišljeni dramsko stopnjevani izvedbi upira hitrosti današnjega življenja. In tudi  trio mladinske žirije je dobro ter vestno opravil zaupano nalogo izbire svojega naj favorita. O vojni War in v odličnosti plesne izvedbe je blestel Anglež John Wannehag v svojem solo plesu, ki skuša osvetliti relacijo med vojakom in zemljo … v  jašku.
… Ema Žurej …
Povsem posebna je bila April Veselko (PIM) v svoji tihi plesni izpovedi, v izvedbi avtorskega solo plesa o uporu in boju, ki prihaja iz notranjih globin ter skuša prebiti neprebojno steno Govor in stena, bila je to poglobljena uprizoritev, ki drami in da misliti. 
Louise Everats de Velp je osvežujoče zavela pridih plesne in glasbene romantike v svoji frfotavi roza obleki in v svežini ženskega šarma, kot bi skozi okno priletela iz nedavne preteklosti/Window.
Avtorski solo Proti času, ko čas domišljije nima omejitev  in ne tik-taka le naprej ampak se obrača tudi nazaj, je spodbudno predstavil Samo Uršnik (PS N Velenje). Naomi Novak se je pod mentorskim vodstvom Sinje Ožbolt in v solistični kompoziciji Nemogoče solze podala v multimedijske vode ter uprizorila video projekt in ob sočasnem prelivanju vode po odru  filozofsko premlevala, kako bi izključila obstoječe stanje sveta – kako bi z daljincem izklopila današnjo svetovno sceno.
Program OPUS 2013 so spremljali tudi trije člani Zavoda Federacije in izbirali naj plesnega umetnika, ki bi mu za leto 2014 produkcijsko pripomogli k uprizoritvi celovečernega projekta. Lanskoletni izbranec je bil Jan Rozman, ki že uprizarja svoje delo v nastajanju Ptičja demenca in bo jeseni tudi premierno uprizorjeno. Snježana Premuš, Andreja Podržavnik in Gregor Kamnikar so tokrat izbrali Enyo Belak, ki se je izkazala s svojo avtorsko plesno in filozofsko obarvano zasnovo o tem, kako so ženske še danes manj izpostavljene kot moški: Ženske, zakaj? Enya si je ta izbor vsekakor zaslužila tudi s svojim dosedanjim široko zastavljenim umetniškim opusom, kot ustvarjalka video projekcij, plesalka, koreografinja ter likovna oblikovalka scene in kostumov. Posebno pohvalo (če ne že nagrado) pa si je zaslužil Daniel Petković, povezovalec maratonskega programa, ki je vse do končnega zaključka avtorsko pesnil svoje napovedi in z gibi ter vzgibi dodatno animiral gledalce. Oba programa sta bila zaključena s simpatično izoblikovanim skupinskim poklonom, ki so ga plesalci skupine B in C obogatili še s  skupinsko improvizacijo. Povsem na koncu in v prostorih PFC pa je koreograf in režiser Matjaž Farič obelodanil izbrane miniature skupine B in C, ki se bodo predstavile na odprtem odru  8. Festivala sodobnega plesa Front@ ob koncu avgusta v Murski Soboti.

View Gallery 17 Photos