Neža Pele vidi in napoveduje nova obzorja zdravljenja z umetnostjo!

Valovanje (foto: Anja Papuga)

V koprodukciji Plesnega Teatra Ljubljana (PTL) je bila 20. oktobra na ogled premiera predstave Valovanje producentke in avtorice Neže Pele ob soustvarjanju Jelene Soro.

Neža Pele je plesalka, koreografinja, pedagoginja in psihologinja, ki pleše že od rane mladosti, po zaključku dodiplomskega študija filozofije na Filozofski fakulteti v Ljubljani se je vpisala še na ljubljansko Akademijo za ples, tudi diplomirala 2019. O svoji poti samostojne ustvarjalke na področju uprizoritvenih umetnosti pa pravi, da se je ta začela z vpisom na ljubljansko Akademijo za ples, ko je šolanje omogočilo tudi delovanje s priznanimi slovenskimi koreografi in ustvarjalci, nato je svojo ustvarjalnost usmerila še v študije in organiziranje delavnic intuitivnega petja, tudi se odločila za izobraževalno nadgradnjo na British Academy of SoundTherapy, kjer zaključuje diplomo Group Voice Art Therapy.

Valovanje (foto: Anja Papuga)

Soavtorica predstave Valovanje Jelena Soro deluje na področju glasbene umetnosti
kot oboistka, pevka, skladateljica in glasbena pedagoginja, sicer prihaja iz sveta
klasične glasbe, a se je opredelila za etno muziko, ki jo je popeljala med glasbe
sveta in v improvizacijo.

Ritual (foto: Pina Lenart)

Svoj prvi projekt, ki sloni na intuitivnem petju, je Neža Pele producirala decembra 2021 s predstavo Ritual: Iz glasine. Ritual se je izkazal za scenska rariteto v raziskovalnih okvirih sonoričnega gledališča, tudi se povezoval s starodavnimi miti in običaji, ko je v ospredje stopila moč ženskih vokalov, ki ponazarjajo globine ženske intuicije ter ustvarjalnosti.

Valovanje (foto: Anja Papuga)

V tokratnem procesu ustvarjanja intuitivne zvočno-gibalne pokrajine v predstavi Valovanje se sledi narativnemu valovanju vitalnih vokalov soustvarjalcev in izvajalcev v sestavi: Metka Bahlen Okoli, Gregor Klopčič, Živa Mahkota, Brigita Marko, Neža Pele in Jelena Soro. Projekt je nastajal v okviru dvoletnega procesa v sklopu delavnic intuitivnega petja, iz študijskega procesa pa vzniknila zvočno-gibalna pokrajina utripajočega organizma Valovanje (dramaturginja: Andreja Kopač, oblikovanje svetlobe: Manca Vukelič). Ob vhodu gledalcev v dvorano PTL je odprti oder zastirala še globoka tema. Počasi so se skozi temo prebijali glasovi iz daljine, medtem ko so se približevali, je bil slišen še smeh. Bolj se glasovi približujejo, bolj jasno so bili slišni ob tem tudi prihajajoči koraki, ko pa je skupina stopila na sceno, jih obsije odrska luč. Je skupina šestih ubranih glasov, narativnih vokalov, ki se v ritmu združujejo in razdružujejo ter so vhodi in odhodi del njihovega scenskega okvirja, po katerem združeno koraka njih šest. Med procesom se razdvajajo in združujejo v skupini ali krogu, in čeprav razdvojeni, so vseskozi povsem skladno vpeti v glasovno kompozicijo, ki jo soustvarjajo in ji sledijo.

Valovanje (foto: Anja Papuga)

Tudi je njihovo gibanje narativno, nekaj več svobode si dovolijo ob stolu ali na mizi, za zahtevnejše oblike pa je prikladna talna podlaga, ko znajo poseči tudi po atraktivnih dvigih v sinergiji z vokali. V svojih solo izvedbah kar intimno zavibrirajo tisto znotraj sebe, svoje misli, svoj jaz, svoj izvirni vokalni monolog v domači intimi ali pridihu narave, vendar vseskozi v kolektivni skupnosti povezov, tako kot so zapisali: “Sčasoma smo postali kot utripajoč organizem; vsak od nas je svoj organ ali več njih, naša koža je postala mehka in podkožje vitalno.”

Valovanje (foto: Anja Papuga)

Čeprav se je sledilo čistim naravnim vokalom, raznolikih višin in barv, ne glede na to, ali so bili grupirani v gručo ali je na sceni vladal duet, tercet, je vsakič znova zavibrirala njihova spevna medsebojna komunikacija; kot bi se pogovarjali, bili usmerjeni v skupinsko temo, celo razpravljali ali imeli drugačno mnenje. Sledilo se je liričnemu koncertu glasov, ki pripovedujejo, menijo, razpravljajo in gestikulirajo. Dejstvo je, da je koncept njihovega vokalnega koncerta izšel iz delavnic, a so ga prijetno strnili in zaokrožili v sceni odra; čeprav ni bilo zaznati napetosti, niti ostric ali padcev, le njihove vokalne variacije, ki so v tolikšni meri zavibrirale scenski okvir, da so povsem vzvalovale prisotne, ti pa jim docela prisluhnili. Vokalno liriko, ki se širi po odru, je v danem trenutku nepričakovano razdelil nov scenski preobrat, ko je na sceno stopila Neže Pela s svojim avtorskim plesnim solom, plesnim izlivov gibkih višajev, ki so se sodobno pretakali in valovali v kontaktu s talno podlogo, ob tem tudi oplajali obstoječo vokalno nadgradnjo. In tako mirno, kot so prišli, so tudi zapustili sceno.

Valovanje (foto: Anja Papuga)

Neža Pele vidi in napoveduje nova obzorja zdravljenja z umetnostjo, in to z glasom; ko ljudje dobijo zaupanje v svoj glas, se odpirajo in medsebojno povezujejo v okviru vokalno-gibalne improvizacije, kar lahko privede do boljšega počutja, zdravja, kreativnega razvijanja, kot tudi do boljših odnosov.
Obe avtorici si zaslužita iskrene čestitke za odpiranje novih scenskih izzivov!