Mala kreacija Gaja Žmavca. Težko pričakovani večer plesne vedrine.

Luka Ostrež in Tetiana Svetlična v Mali kreaciji (foto: Slavko Rajh)

V Stari dvorani SNG Maribor je bila 3. julija uprizorjena baletna premiera Little Creation/Mala kreacija koreografa Gaja Žmavca v izvedbi mariborskih baletnih solistov skupaj z gosti.

Baletni plesalec SNG Maribor Gaj Žmavc se je že predstavil kot koreograf nove generacije mariborskih ustvarjalcev, njegov ustvarjalni opus krasi tudi prva nagrada s 3. tekmovanja mladih koreografov 2017, kot koreograf pa je spodbudno sodeloval z Mladim slovenskim baletom. V svojem koreografskem opusu se je tudi preizkusil v dveh celovečernih uprizoritvah, in to s sodobnim prvencem Home/Dom/ 2013 ter moderno baletno suito Maestro /2018.
Tako kot se je v teh dneh po in ob korona virusu dogajalo, je tudi Stara dvorana SNG Maribor kazala neljubo praznino, saj jih je od možnih 300 sedežev bilo zasedenih le 100, torej tretjina dvorane; in je to tista preventivna tretjina ob zahtevani razdalji med sedeži ter vrstami, da ne bi prišlo v kulturnem hramu do nezaželenih, kužnih, posledic. Tudi smo v naši Sloveniji bili eni redkih, ki smo se po treh mesecih virusne izolacije ter po sprostitvi ujetega stanja in ukrepov kar z neverjetno ustvarjalno vnemo usmerili na gledališke in plesne odre ter iskali nove možne uprizoritvene prostore.

Maestro Gaj Žmavc

Baletna premiera Mala kreacija je bila načrtovana za letošnji pomladni maj, koreograf Žmavc pa še posebej napovedal svojo drugo koreografsko stvaritev v sodelovanju z mednarodno plesno skupino Balkan Dance Project (BDP) pa je covid-19 nepričakovano premešal že dorečene načrte in jih posledično premaknil v nek drugi možni termin. V teh treh mesecih izolacije so se baletni plesalci SNG Maribor aktivno posvečali svoji telesni kondiciji ter vadbi, pa čeprav v utesnjenih prostorskih okvirih, in bili pripravljeni za nove odrske izzive, kar je bilo zaznati tudi v kreacijah tega plesnega večera ob koreografski asistenci Tetiane Svetlične.
Koreografijo Little Creation sestavlja osem plesnih skic v izvedbi duetov in solov, ki si sledijo v zaporednem nizu gibkih orisov, domiselno okvirjenih v siju odrske iluzije (scenograf: Matic Gselman, oblikovanje svetlobe: Tomaž Premzl, ton in video: Rene Nemec), ko se v koreografijo vtisnejo prefinjeni toni scenske intimnosti, dodatno podčrtani še s posneto glasba znanih skladateljev: C. F. Abela, A. Vivaldija, V. Bellinija, C. Debussyja in I. Stravinskega.

Luka Ostrež in Tetiana Svetlična


Prva miniatura tega večera je zasnovana kot nov intimni podton koreografove predstave Maestro, je duet svežega navdiha maestra ter njegove ženske/muze v ustvarjalni izvedbi baletne solistke Tetiane Svetlične in nekdanjega plesalca Kazine ter diplomanta Univerze za umetnost v Zürichu Luke Ostreža. Uvodno sceno tišine ob vstopu markantnega maestra, odetega v sodobno zasnovo plesnega smokinga, (kostumografija: T. Svetlična) plemeniti še video poslikava mnogih miniaturnih vzgibov plešočih dlani, ko on išče svojo muzo navdiha, tudi se stilno priklanja na vse strani odra, preden se na sceni ne pojavi ona, ki jo nestrpno ter željno pričakuje. Nato pa steče idealni plesni duet zanosa in ekspresije v koreografskem stilu sodobnih ter modernih sosledij, v prevladi dvigov in padcev plesnega skladja ter pričakovanja.

Tetiana Svetlična

Tetiana Svetlična na oder znova vstopa v četrti miniaturi, kjer jo na sceni pričaka klavirski stol, ko na novo odigra svojo solistično izpoved o ustvarjalnih dilemah ter izvedbah umišljene ustvarjalke, pianistke, tako znova prepričljivo udejanji to solistično kreacijo novodobne izraznosti. Njen tretji izhod na sceno gibke Gajeve skicirke je obenem tudi zaključna, po vrsti osma miniatura zanimivo zasnovanega plesnega večera Mala kreacija. Odeta je v črno vesoljsko opravo, posuto s svetlobnimi, zvezdnimi, utrinki, je ženska, opevana muza vesoljnih sanj, ki se počasi dviga in lebdi v odrskih višavah, njen skoraj nevidni oboževalec pa ji s pogledom sledi v višave: na koncu koncev tudi odvrže svoja oblačila, in ko zadnje zdrsi z njegove gole kože, se utrnejo še odrske luči. Domišljena zaključna scena, ki v nekaj utrinkih slikovito izpiše mnogotere strani opevanih muz. Kar zanimivo, da miniatura tudi sočasno sovpada s sceno Svetlobne gverile, ki se je vila po ljubljanskih ulicah (od 15. 6. do 5. 7.), svečano pa odprla pred Galerijo Vžigalica v gibalnem kostumu mnogih svetlobnih utripov.

Olesja Hartmann Marin


Koreograf Žmavc domišljeno ter tekoče preliva eno sceno v drugo, osmišljeni intimni prostori pa povezujejo v času in prostoru, kar njegovi plesni skicirki osmih koreografskih miniatur daje izvirni poetični predznak. Tako npr. paravan, kot sestavni del mizanscene, je lahko obenem tudi drseči zid med izmenjavo 5. in 6. miniature, ko izza paravana sestopi na sceno solistka Olesja Hartmann Marin, tudi s časom teče ter brzi ob novem plesnem navdihu. Ob zaključku svoje plesne skice pa nevidno sestopi s scene izza belega zaslona, ki sočasno na svetlo postavi naslednjo, 6. miniaturo, v izvedbi nenavadnega dueta Ane Pandur Predin in Luke Ostreža.

Ana Pandur Predin in Luka Ostrež

Ko je ona, ponosna plesalka andaluzijskega navdiha, vpeta v svojo črno eleganco, podaljšano z valovito vlečko, on pa v tesni elastični kostumski črnini in ob svojih potenciranih gibalnih manirah kar spominja na velikanskega črnega pajka. Seveda se ji želi približati, tudi jo omrežiti v izrisani igri kontrastov črnine in beline ter dramatizaciji vzvišene, praktično nedosegljive plesne vertikale in razgibane horizontale.

Arnika Matko Juvančič in Filip Jurič


Na sceni mariborskih baletnih miniatur zapleše tudi gostja Arnika Matko Juvančič, maturantka Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana (KGBL), nekdanjo plesalko ljubljanske Kazine, diplomantko Akademije v Rotterdamu Codarts tako kot Osterža krasijo sijoča mednarodna odličja tekmovalnih plesnih zvrsti, ko se tudi oba študijsko nadgrajujeta ter poglabljata še v ustvarjalnih mednarodnih vodah. Na odru se plesalki Arniki sledi v Miniaturi št. 2 ob baletnem plesalcu Filipu Juriču, maturantu KGB Maribor, v duetu mladostnih energetskih višajev.

Jelena Lečić in Sytze Jan Luske


V naslednji plesni miniaturi pa zaplešeta v baletnem duetu tenkočutna srnica Jelena Lečić in Sytze Jan Luske, plesalec fizične energije, dodatno potencirane v širokem ter dolgem krilu azijskih bojevnikov, ob zvokih lirične arije soprana in tekstu, ki ga v živo ter spevno v italijanščini zrecitira na odru pevka Melanija Markovič.

Melanija Markovič

Tercet Miniature št. 3 se lahko razume kot novi koreografski izziv, ki sledi glasbeni formi, ne pa izrazni liriki spevnega soprana. V tem pogledu raziskovanja na odrski sceni novih plesnih spodbud se lahko sledi tudi Miniaturi št. 7 v izvedbi dveh uigranih solistov Baleta SNG Maribor: Asami Nakashima in Yuyi Omakiju, ko se on poglablja v plesnih atrakcijah sodobnih talnih oblik, ona pa prepušča stiliziranemu hodu utečene baletne moderne. Tako zasnovani miniaturi v objemu plesnega dueta dveh novodobnih različic gotovo ne manjka estetskih višajev, pač pa se pogreša bolj izrazit dramski pristop ali koncept, na katerem sloni združljivi duet.

Yuya Omaki in Asami Nakshima

Vseh osem kreacij plesne skicirke Little Creation koreografa Gaja Žmavca je prijetno poglabljalo zaželeno scensko atmosfero v zasedbi uveljavljenih plesalcev Baleta SNG Maribor skupaj z gosti.

Ekipa za odrom z vodjo mariborskega baleta Edwardom Clugom in direktorjem SNG Opera in balet Maribor Danilom Roškerjem (foto: Slavko Rajh)

In tako kot se je Gaj Žmavc izrazil o svoji novi premieri v enem od svojih intervjujev, je to bil vznemirljiv in razgiban večer sodobnih baletnih estetik in ekspresivnosti; tudi že težko pričakovan večer plesne vedrine, bi še dodala.