Ljubljanska izvedba Giselle je postavljena v naš čas v 21. stoletje po zaslugi koreografa Davida Dawsona, priznanega baletnega solista in vidnega koreografa mednarodnih odrov. Umetniški vodja ljubljanskega baleta, Irek Mukhamedov, je koreografa povabil v Ljubljano in tako se je v petek, 31. marca, zgodila nadvse uspešna premiera na odru ljubljanske Opere.
Glasbo za ta beli balet, ki že 170 let predstavlja železni repertoar večjih baletnih odrov, je komponiral skladatelj Adolphe Adam (1803-1856). Po njegovi smrti se je njegova subtilna glasba dopolnjevala – okraševala z modnimi okraski na željo koreografov in glede na izvedbene potrebe baletnih plesalcev. Pri dodajanju glasbenih olepšav je bil še posebej aktiven znan baletni skladatelj Ludwig Minkus (1826-1917).
Klasična baletna zgodba se v prvem dejanju dogaja v dolini Rhena, glavna junaka sta kmečko dekle Giselle in šlezijski plemič Albrecht. Na sceni je tudi Hilarion Giselin prijatelj, ki je zaljubljen vanjo, prisotni so še ostali prijatelji, svati, nevesta, ženin in njena mati. Ljubezen vzplamti med Giselle in Albrechtom, in v središče dogajanja vstopi ljubezenski trikotnik, se zrcali ljubosumje, in Hilarion razkrije Albrechtovo identiteto, saj je kot plemič že oddan ženski svojega rodu Bathildi. Spoznanje resnice je vzrok bolečine, zameglitve uma in samomora Giselle, nekateri viri pa pravijo da ji je počilo srce; saj samomor ni bil ravno častno dejanje.
Zgodba Giselle buri fantazijo in misli o onostranstvu, istočasno pa razkriva določen red tako na tej strani življenjske zavese kot na oni, ki je podvržen tokom kolesja življenja in smrti. Balet dovolj nazorno nakazuje sfere čutenja, razmišljanja in iskanja ljudi tistega časa, v katerem je nastal in se je pisala zgodba Giselle. In ta razmišljanja niso tako zelo različna od današnjih dni, ko se ljudje še vedno urijo v spoznavanju metafizike in zatrepetajo ob nastopu prve ljubezni, ki se jim za večno vtisne v spomin. Drugače niti ne more biti, saj človeški miselni in hormonski sistem deluje enako od samega začetka ljudske rase, tako kot tudi ženske rojevajo po devetih mesecih nosečnosti.
Po svoji vsebini je torej balet Giselle večen, tako kot je večna energija ljubezni, in je prav zavoljo svoje vsebine svojstven primer med baletnimi deli; Heinejev umetniški navdih se vsekakor čuti v tematiki baleta.
Zastavi pa se mi le vprašanje, zakaj ravno nož, je mogoče Dawson iskal navdih in ljubezensko povezavo z baletom Romeo in Julija … ko pa je danes veliko bolj aktualno strelno orožje?! Beli listi češnjevih cvetov, ki plapolajo v prostoru, kot bi jih nosil veter, tudi bela lilija in poročni šopek so lirični znaki ljubezni in pomladnega obredja, ki se prav idilično sklada z glasbeno spremljavo.
V drugem dejanju Dawsonovega baleta uzremo sključenega Albrechta, ko sedi v mesečini obsijan, v daljavi pa žari črno obzorje, medtem ko velika polna luna vzhaja, kot simbol ljubezni in bivanja izza zavese življenja. Njegove misli naj bi se prepletale v plesu meglic, meglenih tančic, ki na sceni vihrajo in kot beli pajčolani prekrivajo obličja plesalk. Scena je likovno čutna, kot bi se slikarjeva belina izrisanih podob poigravala s sencami v siju mesečine. V svojih miselnih blodnjah Albrecht uzre živo sliko Giselle, ob kateri še enkrat podoživi lepoto njune ljubezni in se prebudi na kraju Gislline smrti. Ta ljubezenski trenutek je okronan z velikim duetom, baletnim pas de deuxom Giselle in Albrechta.
V prvem dejanju se po prostoru večplastno vrstijo skupinski in solistični plesi in v turbulencah, ki nazorno opredelijo sedanjik časa; ko časa ni niti za poklon, še manj pa za vmesni aplavz.
Dawson skuša v svoj jezik baletne hitrosti vnesti, in vidno tudi vnaša drsne korake, zahtevne akrobatske dvige ter vrtavke, ki spominjajo na drsalne piruete in se skoraj drseče hitro in povsem logično prepletajo s plesnim dogajanjem na sceni. Vseeno pa je obdržal klasični baletni kod, klasični pas de deux, ko solistični par zapleše v svojem ljubezenskem objemu in se v solističnem segmentu predstavi plesalka nato še plesalec, temu sledi še veliki finale. No, plesni koraki sodobnega dueta so nemirno vihravi in se dogajajo med skupino vesele mladostne – pomladne vznemirjenosti, nikjer ni zastoja, niti obstanka, vsi so zajeti v prelestno gibanje, ki je posejano vsepovsod po odru, in praktično tudi vsi nastopajoči imajo svoje solistične trenutke, statistov tokrat ni. Plesne oblike terceta, dueta in solistični segmenti se naravno izvijajo iz skupinske turbulence in se ubrano prelivajo v novi prostorski objem. Trenutki srečanja, tudi kratkega predaha, se večkrat končajo v naravnem objemu in v pristnih poljubih zaljubljencev, tudi prevečkrat. V drugem dejanju pa prosojno vihrave tančice v svetlobi odrskih efektov in plesne dinamike zaživijo kot slikovita ekspresija senčnih podob ter duhovnih iluzij.
Koreograf David Dawson se je nedvomno izkazal kot mojster odrskega prostora, ki mu je znal vdahniti duh življenja 21. stoletja.
Pohvalo si zaslužijo tudi vsi nastopajoči in vsi tisti, ki so to ljubljansko baletno premiero povzdignili na predstavljen dovršen in energetsko izpolnjen nivo izvedbe: asistenta koreografa: Tim Couchman, Rebecca Gladstone in asistenti predstave: Viktor Isajčev, Sanja Nešković Peršin, Stefan Capraroiu, Claudia Sovre.
Najzahtevnejšo vlogo pa sta vsekakor imela glavna solista Rita Pollacchi in Peter Đorčevski, bila sta dobesedno sijajna, nič manj pa plesno dovršeni tudi ostali solisti vidnih vlog: Alexandru Barbu/ Hilarion, Sanja Nešković Peršin/Bathilde, Ana Klašnja/nevesta, Lucas Jerkander/ ženin, Tjaša Kmetec Mirtha, in ne nazadnje tudi priča, družici, prijateljice, prijatelji, Bathildino spremstvo in vseh dvanajst vil, skratka celotni ansambel. Vlogi Giselle in Albrechta bosta v alternaciji zaplesala še dva para ljubljanskih solistov: Ana Klašnja/Lukas Zuschlag in Tjaša Kmetec/ Lucas Jerkander.
Dirigent Marko Gašperšič je z orkestrom SNG Opere in baleta Ljubljana poskrbel za sinergijo glasbe in baletnega dogajanja na odru, koncertriranje v živo je vsekakor pomembno in stimulativno vodilo vsake baletne predstave.
In na premieri so vsi dali vse od sebe. Plesalci so se nasmejanih obrazov, polni vedrine lahkotno gibali ob izvajanju zahtevnih plesnih korakov in kombinacij, in s svojim plesnim žarom izpolnili avditorij … in gledalci so stoje v skoraj ne zaključenem aplavzu, z glasnimi vzklik nagradili predstavo in nastopajoče. Balet Giselle Davida Dawsona je vsekakor vredno videti.