V petek, 6. avgusta 2021, je bila v Stari elektrarni − Elektro Ljubljana/SMEEL organizirana novinarska konferenca o prelomnem trenutku slovenskega gledališča, o Dražbeni hiši uprizoritvenih umetnosti FORSALE; prisotne pa bolj podrobno o tej novi umetniško tržni niši, senzaciji seznanili: generalna direktorica Alma R. Selimovič in umetniška direktorica Lea Kukovičič.
Dražbena hiša FORSALE gotovo predstavlja nov, velik korak v zgodovini lastništva, saj gre za lastništvo uprizoritvenih umetnosti. Je tudi hiša novih poti, kako z gledališkimi predstavami, performansi neposredno sodelovati v globalni ekonomiji in politiki po vzoru besed filozofa Slavoja Žižka: “Če želite spremeniti svet, ga morate imeti v lasti. Da bi ga imeli v lasti, ga morate kupiti.” Projekt je zamisel režiserke Lee Kukovičič, diplomirane dramaturginje (AGRFT), ki je magistrirala režijo na DAMU v Pragi (avtorsko gledališče in gledališče predmetov). Dražbe umetniških del sicer že potekajo, vendar le za statične, razstavne ali predmetne oblike, kot so slike, skulpture … Gledališče kot stavba je tudi možen predmet dražbe, ampak kako pa na dražbo postaviti hipno živo strukturo umetniških dejanj, gledališke in uprizoritvene dogodke, projekte, je doslej bil kar neprebavljiv zalogaj. In je Lea Kukovičič dala sila preprost, tudi logičen odgovor o tem − kako prodati predstavo v aktualnih časih trženja, v novih prijemih neoliberalizma; pač preprosto jo razkosati, nato vsak kos lepo zapakirati, kot je to primer pri mesnih produktih. Ker so predstave kolektivno delo, je to najbolj primerljivo mesnemu ‘faširanju’ različnih vrst mesa. Bunker je za prvo dražbo predlagal svojo produkcijo: Ich kann nichts anders (2016), prvo predstavo iz nemškega cikla kolektiva Beton Ltd, tudi povabil in zainteresiral ta umetniški kolektiv, ki je soglasno pristal, da se njihovo umetniška stvaritev docela razkosa na dražbi.
Svoj projekt dražbe uprizoritvenih umetnosti je Lea Kukovičič dobro premislila, tudi ga na konferenci študijsko dorečeno predstavila po predhodni strokovni dodelavi s strokovnjaki teh področij, tako z ekonomskega kot pravnega vidika, in uprizoritvenega seveda. Prisotne sta s pomočjo video projekcije pozdravila in se pohvalno odzvala na zastavljeni dražbeni projekt režiser, publicist Janez Janša (Emil Hrvatin) in Tevž Logar, kustos in svetovalec odkupa umetniških del, tudi ukazala na pomembnost tega kratkotrajnega razmerja med uprizoritvenim umetniškim delom, vlagatelji in kupci, torej občinstvom; je kar večplastno razmerje vidnega in nevidnega, izvedbe ter oblikovanja inidejnih vrelcev.
Lea Kukovičič je v svoji predstavitvi projekta FORSALE opomnila, da takrat, ko se področje uprizoritvenih umetnosti spleta z ekonomijo in pravom, je to preplet fikcije in realnosti, kjer nastopa novi red lastništva, povsem novo vrednotenje gledaliških predstav. Tudi novi izdelki FORSALE predstavljajo nove modele: cenitve gledaliških predstav, dokumentiranja in oblikovanja dražbe z loti, poslovne oblike produkcijske hiše, pravne podlage za solastništvo predstave, pravne postavitve kolektivnega lastništva novih lastnikov, npr. ko se predstava deli in je bil odkup posameznih delov, potem morajo k možni predstavitvi uprizoritvene celote pristopiti tudi vsi lastniki teh lotov. In so na novinarski konferenci bili že povsem pripravljeni, torej specificirani vsi loti dražbe, tudi določene izklicne cene za vsak lot posamezno, kar se je predhodno tudi usklajevalo s stroko. Celotni tržni okvir pa izdelan za prvo umetniško cenitev predstave: Ich kann nichts anders. Vrednotenje predstave se začne že z zamislijo, torej uporabljenim časom, s sredstvi … pa vse do postavitve scene in seveda izvedbe. Kako se bodo deli predstave prodajali ali kateri loti se bodo licitirali na dražbi in s kakšno začetno vrednostjo, je tudi že jasno oziroma preračunano, z najnižjo ceno (okoli sto evrov) se začne licitacija lota rekviziti (vsakega posamezno), tudi je možno kupiti lot mirovanje/tišina, celoten zbir vse tihote v predstavi z izklicno ceno, ki pa doseže vrednost nekaj 1000 evrov, posebno dramatičen trenutek, kot je smrt v tej predstavi, ima temu primerno tudi dramatično izklicno ceno.
Prva dražba produkcijske hiše Bunker se bo torej začela s predstavo Beton Ltd: Ich kann nichts anders 27. avgusta 2021 ob 20. uri na festivalu Mladi levi v produkciji Bunker, in je FORSALE dražbena hiša obenem tudi umetniško delo; tako kot je Bunker, producent predstave, sočasno tudi produkcijska hiša FORSALE. K dražbi bodo lahko pristopili le gledalci, kupci lotov, ob tem se je postavilo vprašanje, če lahko več kupcev kupi en lot, odgovor je bil pritrdilen, vendar je plačnik z imenom in priimkom ali lastnik plačilne kartice le eden. In je vsak lastnik, ki na dražbi licitira, osebno odgovoren za preživetje ali prihodnost predstave.
O trženju uprizoritvenih del se je burno polemično razpravljalo še pred začetkom novega tisočletja. Lea Kukovičič pa je zgodovinska mnenja in želje radikalno strnila v Dražbeno hišo FORSALE, ki je še leta 2020 bila zamišljena kot konceptualno umetniško delo, ki večplastno razgrinja vprašanja o vrednosti gledališča danes. Leto dni pozneje pa se FORSALE preobrazi v prvo dražbeno hišo na svetu, ki licitira gledališko predstavo in ovrednoti do zdaj še neizkoriščene kapitalne vire obstoječega globalnega trga.
Po končani novinarski konferenci je sledilo še odprtje razstave plakatov na Ajdovščini, reklamnih panojev za novo Dražbeno hišo FORSALE, za tržno licitacijo delov performativne umetniške produkcije ob umetniško oblikovanih reklamnih pismenkah likovne umetnice Toni Soprano; in se je pod plakat ob svojem imenu lastnoročno podpisala umetniška direktorica Dražbene hiše FORSALE Lea Kukovičič. K uspešnemu začetku in realizaciji novega finančnega trga umetniških gledaliških in igranih oblik so morali zažvenketati tudi kozarčki šampanjca z jagodo, k energiji želene in pričakovane uspešnosti je tega dopoldneva pripomoglo še poletno sonce. Nasvet pa: brž do svojega ‘šparovčka’, če tega ni, so na voljo prodajna okenca široke palete srečnih dobitkov: kajti nikoli se ne ve, kdaj mali doprinos postane velika finančna senzacija.
Zavod Bunker obenem obvešča, da bo 16. avgusta ob 11. uri organizirana novinarska konferenca v njihovih prostorih SMEEL o mednarodnem festivalu Mladi levi, ki bo potekal od 20. do 29. avgusta, tudi bo posredovana celotna vsebina festivalskega doživetja te vitalne umetnosti, ki kljub izolaciji vedno išče poti do – ljudi, kot zapišejo.