Irek Mukhamedov s Stravinskim v nove baletne zmage!

Nova premiera ljubljanskega baleta v prenovljeni operni hiši z velikani baletne in glasbene umetnosti, z Georgom Balanchinom, Jirijem Kylianom in Igorjem Stravinskim, se bo zgodila 29. septembra 2012 na odru ljubljanske Opere. Dogodek je prav gotovo slavnosten, kajti poslopje operne hiše na svoji lokaciji v Ljubljani stoji že častitljivih 120 let in Igor Stravinski je bil rojen junija 1882, torej pred 130 leti. V počastitev obletnici se je Irek Mukhamedov, umetniški vodja baleta Ljubljana, odločil, da baletno premiero nove gledališke sezone posveti Stravinskemu s trilogijo koreografij Baletni večer Stravinski, ki gledalce popelje v čas Balanchinovega baletnega neoklasicizma ob neoklasičnem skladatelju Igorju Stravinskem, ki s svojo serialno glasbo še dandanes navdihuje koreografske sodobnike, in je tudi Kylianov plesni nadrealizem. Glasba sledi baletni izvedbi v živo z dirigentom Simonom  Krečičem. Tudi za dirigenta Simona Krečiča je to poseben trenutek na njegovi že uveljavljeni profesionalni poti, kajti Baletni večer Stravinski predstavlja njegovo diplomsko delo.

Na tiskovni konferenci predstavitve novega baletnega večera. Od leve proti desni: Robert Celestina, stiki z javnostmi, dirigent Simon Krečič, ravnatelj SNG Ljubljana Mitja Bervar, vodja baleta Irek Mukhamedov, koreografinja Kristina Aleksova, koreograf Ben Huys, prevajalka Nataša Jelič, koreograf Philip Taylor in baletni solist Lukas Zuschlag.
Koreografska velikana Balanchine in Kylian sta s svojim bogatim in veličastnim koreografskim opusom prispevala k novemu rodu koreografov, ki so se razvijali pod vplivom njunih del, in sta vtisnila svojstven pečat baletni umetnosti nove dobe.
Irek Mukhamedov pa je ob 130. obletnici rojstva Stravinskega, jubilej, ki ga praznujejo gledališča po celem svetu, dal možnost tudi mladi  koreografinji ljubljanskega baleta Kristini Aleksovi, da s svojo koreografijo Otroci z roba resničnosti začne ta baletni večer na glasbo Stravinskega: Pulcinella. Asistent koreografije je njen baletni kolega in solist Lukas Zuschlag, s katerim sta se dopolnjevala in ji je bil v podporo, in tudi sam pleše v solističnem segmentu te njene koreografije. Za izhodišče koreografske zgodbe je vzela potujoče igralce Pulcinelle; ko njihova popotovanja izpisujejo posamične življenjske zgodbe, širine in lepote življenja, ironijo vsakdana, tu in tam pa jih izpolnjujejo iskrivi humorni trenutki. Skladatelj Stravinski je za svojo Pulcinello dejal, da je bila odkritje iz njegove preteklosti, kar je pogojevalo vsa njegova nadaljnja dela. Mlada koreografinja Aleksova pa meni da imajo le otroci tisti pravi vzvod, ki lahko popelje na pot v neznano in kjer je še vedno dovolj časa ter prostora za otroško naivnost in igrivost, kar gotovo obeta igrivo baletno dogajanje.
Drugo koreografijo, Balanchinov Apolon, ljubljenec muz, je postavil koreograf Ben Huys, nastala pa je leta 1928 po libretu, ki sta ga mojstra skupaj ustvarjala, koreografija še vedno živi in diha s časom, tudi z našim. Koreograf Huys je na novinarski konferenci o novi baletni premieri ljubljanskega baleta dejal, da se je ansambel baleta lepo odzval na težak Balanchinov stil, ki je še posebej zahteven pri izvedbi Apolona, ki  poleg prepleta korakov zahteva od plesalca še izraz in poetiko. V težavnih trenutkih, ko telo obstane in se osebnost upira, je Balanchine svojim plesalcem govoril, da naj pustijo čustva pri miru in naredijo, kar se od njih zahteva. In lepota Balanchinove koreografske poetike na koncu poplača ves trud.
Tretjo koreografijo, Svatba, je postavil koreograf Philip Taylor s pomočjo Elke Schepers. Koreografija Kyliánove Svatbe na glasbo Stravinskega je uzrla dan na premieri v Parizu leta 1982. Delo je tako razigrano, kot je veselo svatovanje, predstavlja pa poročni ritual, ki se je nekoč vnaprej dogovarjal med družinami neveste in ženina. Ženska in moški sta si na lastni poroki popolna tujca, no ekstaza svatovskega slavja pritegne in v vrtinec praznovanja ponese tudi mladoporočenca, ob tem pa izginejo vsi strahovi in negotovost. Koreograf Taylor je dejal,  da je postavitev Kyliánovega dela v nek novi baletni ansambel vedno znova izziv. Ko je koreografija postavljena, se v njej zrcali duša glasbenika, duša koreografa in nič manj duša ansambla, za katerega se delo postavlja. Čeprav sta koreografija in glasba znana, se končna izvedba le veže in je odvisna od izvajalcev, ki so se, kot je dejal, dobro izkazali. Glasbeno kompozicijo Svatbe (v ruski pomanjševalnici  Svadebka) krasijo psalmi, solistično petje in zborovska spremljava. Ob baletnem ansamblu nastopajo tudi operni solisti in zbor SNG Opere in baleta Ljubljana.
Baletni večer STRAVINSKI glede na raznolikost umetniškega izliva obeta prijetno doživetje v objemu in sinergiji baletne ekspresije z glasbo Stravinskega ter ob spremljavi zbora in opernih solistov ljubljanske Opere.
… (Foto: SNG Opera in balet Ljubljana/Darja Štravs Tisu)

View Gallery 6 Photos