ImPulsTanz v koreografskih senzacijah in gejevskem Labodjem jezeru

Dada Masilo in njena verzija Labodjega jezera. (Foto: John Hogg)

Na obzorju festivala ImPulsTanz je zasijala vzhajajoča zvezda plesne sodobnosti s predstavo Swan Lake/Labodje jezero koreografinje in balerine Dada Masilo, ki prihaja iz Južne Afrike s skupino The Dance Factory. Koreografska stvaritev Labodje jezero Dade Masilo je bilo svojevrstno scensko presenečenje, je sodobna plesna uspešnica, ki kot magnet privablja gledalce, tako da je organizator poleg predvidenih predstav 24. in 25. julija ob 21. uri organiziral še popoldansko reprizo, in je bilo prizorišče Volkstheatra nemudoma razprodano. Kulturne rubrike so polnile strani s slikami temnopolte (črne) labodke, jo naslavljali z labodko, ki trdno stoji na tleh, ki je Dunaj navdušila s svojim enournim koreografskim delom, ki je bilo prvič izvedeno na National Arts Festival, Grahamstown leta 2010 v Južni Afriki.

DadaMasilo in The Dance Factory. (foto: John Hogg)
Bosonoga črna princesa ali beli labod novodobnega Labodjega jezera je skupaj s svojo temnopolto druščino baletnih labodov v frfotajočih baletnih belih tutuih in bosih labodjih nog uprizorila duhovito sodobno poslikavo inspirirano s Petipajevo klasiko Labodjega jezera. Bosonoga princesa ima zaključeno baletno šolanje, ni ravno prosojne telesne konfiguracije, tako da ji je bila odsvetovana profesija balerine, zato pa je uprizorila intelektualno komedijo o poučevanju in slovarju baletne klasike ter zavela Labodje jezero v plesnih atrakcijah sodobnosti celo v klasiki na baletnih špicah in ob šegah plesno glasbenega izročila svoje domovine. Na sceni so zazveneli toni Čajkovskega, Camilla Saint-Saënsa, Steva Reicha in Renea Avenanta, ko so labodki (obeh spolov) frfotaje utripali in plesali na vrhovih bosih nog ali dramatično in spokojno izpostavljali svoja širna krila baletnih rok, se vrtinčili kot špageti in preletavali oder v ravninskih višavah "špage", vseskozi pa se sledilo koreografskim užitkom ob enkratnih plesalcih. Glavna zvezda na vrhovih baletnih copat je bila  Dada Masilo, njej v kontrast pa moški osvajalec črni labod, baletnik prefinjene klasične izvedbe in seveda na "špičkah", kot se spodobi za vlogo črnega laboda. Zgodba pa je povsem revijsko sodobna: Princ je gej in se noče poročiti z belo labodko, v poroko pa ga silita belopolta starša, štrleči šahovski (kraljevski baletni) figuri med temnopoltimi labodki. Edini vzrok, ki ga navede v svojo bran, je: "…ona je problem, ne jaz …", in se zaljubi v vsiljivega  mladeniča, v svojega črnega laboda. Peripetije poročnega posredovanja in plemenskih nabojev polnijo oder v enkratni koreografski dinamiki živo izrisane plesne slikanice. Glavni junak princ je na koncu koncev izobčen in osamljeno obsedi na odru. Sodobni muzikal klasične baletne in južnoafriške plesne kulture Labodje jezero Dade Masilo se zaključi v plesu in pesmi bolečine afriškega kontinenta, ko prihajajo plesalci goli do pasu v dolgih temnih krilih in zavejejo tihoto notranje bolečine, ki pretrese skoraj še bolj kot vsakdanja poročila o drastičnih življenjskih pogojih, o posledicah civilizacijskega izkoriščanja in bojev tega žgočega kontinenta. Labodje jezero Dade Masilo/The Dance Factory je enkraten inovativno zasnovani  plesni dogodek časa, predvsem pa ganljivo koreografsko doživetje.
Ko Murobushi in Enthusiastic Dance On The Grave. (foto: Bozzo)
    
Ganljivo doživetje je bila tudi likovna plesna sugestija buto japonske sodobnosti Enthusiastic Dance On The Grave/DEAD1 v koreografiji Ko Murobushija, uprizorjena na odru Akademietheatra 28. in 29. julija. Na prvi sceni se v srhljivi temačnosti osvetlijo tri silhuete postavljene na ramenski obroč izklesana sijoča telesa metalne sivine, ki se zdijo kot štrleči kipi, vse dokler se v zvokih teme ne začnejo rahlo premikati, in to ne po nogah, kot  bi bilo normalno, ampak narobe z glavo navzdol in z nogami navzgor. Njihova napeta hrbtišča se počasi nagibajo, padajo in se dvigajo ter vedno znova postavljajo v nenavadne oblikovne forme ob sugestivni glasbi Bailëro in Chants D´ Auvergne, vse dokler se ne skotalijo s scene v temo. Scena zaznamuje dogajanje v dimenzijah sveta mrtvih, je odsev japonskega vzgona buto sodobnega plesa, ki je vzniknil v Hirošimi na pogorišču atomske bombe z legendarnim buto koreografom Tatsumijem Hijakato (1928-1986).
Ko na odru ni ničesar in za trenutek zavlada tišina, se zabliskajo bleščeči snopi peščenega prahu, ki zasujejo oder nato vstopi njih tresočih se  pet, na videz navadnih meščanov s pogledi uprtih nekam navzgor. Zasluti se neizogibni začetek nenadnega konca, ko se zasliši nizko bobnenje in vsak za sebe počasi utone v temi prostora. Vsak gib in vsaka  pozicija plesalca je v tem drugem delu premišljeno izpostavljena,  istočasno poetično čutna in sočutna, nekako tako kot bi se eden preživelih spominjal trenutkov pred grozljivim koncem. Ni bolečine, ni kričanja in ne obtoževanja,  je grozljivi mir in zamaknjena milina, ki drega v globine sočutja.
Legendarni plesni film lloyda Newsona The cost of living.

Koreografskih pretresljivih užitkov ni primanjkovalo niti  ob ogledu zgodovinske filmske retrospektive Avstralca Lloyda Newsona in njegovega DV8 Physical Theatra, ko je v sodobnem plesnem izrazu, danes že zgodovini plesne sodobnosti snoval zgodbe o drugačnih, in se poglabljal v stanja ter posledice zakritih strasti. V dunajskem Stadtkino Künstlershaus so bile predvajane njegove štiri filmske stvaritve.  Koreograf in režiser Lloyd Newson je pred dvema letoma gostoval tudi na sceni Španskih borcev v Ljubljani s svojim filmom  The Cost of Living/ Cena življenja iz leta 2004. Film o prijateljstvu med provokativnim Ediem in samozavestnim Davidom, ki že od rojstva živi in deluje brez nog, sega do srca, istočasno pa gledalca izzove, da razmišljajo o ceni življenja in dojemanju drugačnih in drugačnega. Bil je tudi na sporedu festivala 27. julija skupaj z avtorjevimi filmskimi prvenci 90-tih. Nedvomno je bil najbolj pretresljiv ravno prvi plesni dokumentarec iz leta 1990 Dead Dreams of Monchrome Men, ki odslikava psiho serijskega morilca v Angliji  leta 1980. To je film ubijalskih strasti, ki izvirajo iz grozljive psihoze osamljenosti in prikritih seksualnih želja, ko so geje  še sodno preganjali. Moč filmske in koreografske sugestije  je neverjetno zgoščena in oprijemljivo realna. Tudi v filmu Strange Fish iz leta 1992 gre za spolno identifikacijo, željo po ljubezni in strah pred osamljenostjo, kjer se vmeša še cerkvena motivika, v ospredju pa izbijajo ženske strasti in človeške slabosti, in kot je v uvodu pred projekcijo Newson dejal: "Saj gre vedno za spolno moč, le oblike so drugačne." Četrti film Enter Achilles iz leta 1995 pa izpostavi veseljaško moško družbo njih osem, ki se ob  popivanju v pubu sprevrže v brutalni pretep in izživljanja premoči nad šibkostjo. Avstralec Lloyd Newson, ki živi in dela v Londonu je na Dunaju seveda prepoznavno umetniško ime. V svojih delih tako kot koreograf ali režiser se posebej posveča moški energiji, kot plesalca pa ga lahko vidimo še v njegovi  prvi filmski stvaritvi iz leta 1990, in je v vseh svojih ustvarjalnih vlogah  enako temeljit kot fascinanten.
Koreograf Lloyd Newson s skupino DV8PhysicalTheatre predstavlja Joha s plesalci: Andi Xhuma, Hannes Langolf in Ian Garside. (Foto: Ben Hopper)
 
Vsi trije omenjeni koreografi postavljajo v ospredje bolečino, pri Dadi Masilo je to njena Afrika v temi civilizacijskih vplivov, pri Ko Muribushiju pa je to zgodovinska bolečina naroda, medtem ko se Lloyd Newson psihološko poglablja v temačne globeli osebnosti; vsem trem pa značilna širina plesne poetike in koreografskih umetniških obzorij.

View Gallery 5 Photos
Parada plesa
Uporaba piškotkov

Spletna stran za zagotavljanje boljše uporabniške izkušnje, namene trgovine (košarica), prijavo na novice in spremljanje uporabe spletne strani (Google Analytics) uporablja piškotke. Tukaj lahko nastavite katere piškotke dovolite in katerih ne.