Z letnim javnim nastopom so pedagogi in učenci Oddelka za sodobni ples na Konservatoriju za glasbo in balet Ljubljana (KGBL) 20. marca veselo počastili prihajajočo pomlad, tudi pozdravili prvi spomladanski dan 21. marca, ko je sledil ogled predstave na odru Linhartove dvorane Cankarjevega doma (CD) Ljubljana.
Na sporedu je bila otroška plesna predstava aktualne in poučne tematike: Hobgoblini pobalini s posebnim opozorilom: Pazite na svoje ključe!, ki sta jo po idejnem projektu režirali in realizirali prof. Jana Kovač Valdés in prof. Veronika Valdés. Tudi česa drugega kot aktualne plesne in poučne tematike ni bilo niti pričakovati, ko vodja Oddelka za sodobni ples na KGBL, prof. Jana Kovač Valdés, s svojimi učenci vsako leto znova zasnuje nov, navdušujoč plesni koncept v koreografsko zaokroženi celoti od 1. do 4. razreda sodobnega plesa in treh plesnih pripravnic (PP) 1., 2., 3. B; pouk, koreografijo in soustvarjanje 5. in 6. razreda je letos znova vodila prof. Veronika Valdés.
V gledališkem listu zapišejo, da so Hobgoblini škrati, še posebej mahnjeni na vse mogoče ključe in ključavnice, zato ključi kar nenadoma izginejo, pozneje pa se nepričakovano najdejo. Škrati s kapucami so bili opazni že v preddverju CD, postavljali pa se v poze, zamrznili, plesali in se vrivali med obiskovalce, vse dokler se ti niso posedli na svoja sedišča prostrane Linhartove dvorane. Svoje obraze so zakrivali s kapucami, tudi se skrivoma posedali na tla, stopnišče, če se jih je kdo dotaknil, pa nemo otrpnili. Obiskovalci so jih ogledovali, ne da bi vedeli, kdo so, šele ko so se luči ugasnile in so zaplesali svoj ključni pobalinski ples, je bilo vsem jasno, kdo so.
Jana Kovač Valdés je domiselno pripravila koreografsko snidenje s Hobgoblini v preddverju CD, zaigrali in soustvarjali so svojo gibko zgibanko na skrivnostno glasbo Armand Amar izbrani učenci od 3. do 6. razreda: Ruben Gombač, Zahi Khan, Voranc Žagar, Urban Žagar, Indi Tej Accetto Korošec, Fedja Kandare, Tisa Drinovec, Lara Jakše, Lučka Jakše, Alina Jarh, Leonora Lobnik, Jona Zorina Ostan, Varja Gorogoranc Vrhkar, Gaja Petkovič, Eva Pilej, Ana Li Švrljuga, Petja Zoja Žabjek. Preleteli so dvorano in sedeže, tudi preskakovali oder, najbolj vneti pobalini med njimi se združili in zaveli svoje skokovite moči: Ruben Gombač, Zahi Khan, Voranc Žagar, Indi Tej Accetto Korošec, Fedja Kandare, Mark Pirc, Edi Šefic (učenci 3. in 4. razreda), tovariško in zabavno se dopolnjevali še z mlajšimi pobalini: Erazmom Pogačnikom, Jonatanom Piškurjem, Žanom Bobovnikom, Jarom Zorcem (1. razred), tudi z najmlajšimi: Igorjem Staničem, Jonatanom Pasko (PP 1., 2. B), in to v koreografiji za 14 pobalinov Jane Kovač Valdés, za pobalinsko četico, ki je okupirala oder, tudi navdušila s svojimi gibkimi vragolijami, v ozadju pa ‘frčali’ ključi in jih podžigala glasba Putumayo Kids: La Mrmotteuse. Ko je najmlajši stopil prednje z velikim ključem, so ga hitro obkolili in se združili v navihano hobgoblinsko bratovščino.
Koreografinji in pedagoginji Jani Kovač Valdés je uspelo v zadnjih letih pridobiti fantovsko skupino praktično za en cel razred, čeprav različnih starosti, od pripravnic do četrtega razreda, je to skupina, ki svoj učni program poglablja in se usmerja k fantovski gibalni animaciji ter kondiciji, kar jih tudi združuje. Vseh nastopajočih je bilo 146, ko se v treh pripravnicah in šestih razredih pripravlja okoli 15 mladih plesnih navdušencev. Za vse nastopajoče, ki so se predstavili v 12 koreografskih zgodbah, je kostume pripravila Mojca Janžej Tomažič. Kontrastika, za glasbeno montažo stojita Jana Kovač Valdés in Veronika Valdés, video projekcija: Petra Hlebš in korepeticije: Žiga Brlek.
Predstava se pravzaprav začne v otroški sobi, kjer zaplešejo plesne pripravnice 1., 2., 3. B v igrivih kotičkih svojih sob, v ozadju pa se razlije slikovita projekcija otroške sobe s ključi in ključavnicami. S svojimi ‘pliškoti’ so se veselo poigrali, lahkotno poskakovali (tako kot tipke klavirja v glasbi Cinematic Inspirational/Piano by infraction) učenci PP 1. B: Kristina, Mija, Mila, Lina, Mina, Zoja, Ula, Gala, Lana, Sinja, Igor, Pina, Veronika, deklice v ličnih barvito začrtanih krilcih, on pa v športni modro-rdeči majici in hlačah. Tudi so igrivo drseli po tleh, vse dokler jih ni premagal spanec, in leže k sebi stiskali svoje ‘pliškote’. Njim so sledili črtasti Pajacki, učenci PP 2. B, ki so sicer spali, ampak dve že zvedavo prenašali veliki ključ, tudi se skupina hitro obudila in združila v ključni igri s ključem, ki jim je prišel prav za novo živahno in gibko druženje: April, Lana, Neža, Marica, Malinka, Tara, Mila J., Julija, Ela, Jonatan, Danaja N., Rebeka, Mila V. Č., Danaja Z. D., Alja, Zara ob spremstvu glasbe za video igrice Nobua Uematsua. Učenke tretje plesne pripravnice B: Julija, Isabela, Bona, Mila de Almeida, Iva, Teja, Klara, Ema, Brina, Mojca, Vanessa, Olivia, Ivana, Tisa so predstavljale domine, tudi se radoživo postavljale na vse strani, še na glave, dokler jih ni nagajiva domina Julija kar z enim gibom, in to eno za drugo, položila na tla. Koreografija sledi glasbi Kevina Mac Leada, tudi se poučno poigrava s številkami, ki se zabavno prepletajo v številčnih zaporedjih.
Šolski plesni program se na glasbenih šolah začne s prvim razredom oziroma s 4. razredom devetletke osnovne šole. In je Jana Kovač V. svoje učence 1. razreda napotila kar v laboratorij s ključavnico in ključem, video pa predstavil šolski laboratorij, ki je učence 1. razreda navdihnil za gibko študijo o molekulah in atomih, da so se vrteli in se združevali v pare. Tudi so njihovi kostumi bili opremljeni s stranskimi podaljški, prišitimi tulci za možna lovljenja atomov, ki se kot ‘frnikule’ kotalijo po plesnih tleh. So tudi energetski podaljški, ki privlačijo in združujejo molekule in atome, tako kot je to plesno in slikovito ponazoril 1. razred sodobnega plesa v koreografiji Od atoma do molekule: Emil, Sofia, Alina, Ela, Minja, Eva, Nika, Olja, Lola, Matic, Marli, Jonatan, Erazem, Sofija, Astrid, Varja, Ela, Arba na glasbo Armand Amar.
V prostorih plesnega laboratorija so se dobro znašli tudi učenci drugega razreda, ki se zabavno in v gibkih domislicah poglabljajo v laboratorijsko delo, zaplesali pa Hokus pokus v epruveti: Sara, Živa, Žan, Alba Tita, Sofija, Lia Mei, Kalea Zoe, Brina, Tara, Nomi, Melian, Luvia, Naia, Ema, Ruby, Mia, Jaro, Hana na glasbo René Aubry. Dobro strukturirana koreografija je veselo spodbujala njihove gibke animacije in okvirila laboratorijsko delo, kjer se pretaka voda, se preprijemajo posode in se izluščijo rezultati, tudi se obarvajo raztopine, tako kot so odsevali njihovi barviti kostumski prelivi.
Posebno učno plesno presenečenje v okviru programa sodobnega plesa so priredili učenci 3. razreda: Nastja Berkopec, Ruben Gombač, Zahi Khan, Nika Kozmus Trajkovska, Nuša Maležič, Stella Marković, Iva Odlazek Grauf, Ana Nina Pangeršič, Brina Pavšek, Jagoda Rupnik, Lia Sila, Ajda Stanič, Teja Trtnik, Živa Vidmar Tomažič, Nana Vodeb, Iza Žagar, Voranc Žagar, Urban Žagar, ko so na glasbo Black Violin zaplesali koreografijo Fuzija, ki se je dogajala v koncertni dvorani; v glasbeni dvorani z več ključi: dvema glasbenima in tistim, ki odpira vrata dvorane. Koncertna dvorana se izkaže za njihov velik plesni preskok učnega plesnega programa: letečih skokov, akrobatike, talnih zdrsov in dvigov, drsenja, fluidnosti, prenašanja. Tako kot električna violina združuje ritmične pospeške, so tudi oni bili združeni in poenoteni v svoji plesni fuziji, ne le v uni-kostumih in kravatah, ampak predvsem v dorečeni plesni izvedbi.
Ko posije polna luna in se 4. razred znajde na pokopališču, letijo in strašijo tudi netopirji, svoje strahove občutja in doživetja so strnili v koreografiji Pokopališče, polna luna; kjer se odpirajo vrata v neznano, strašijo sence in preletavajo (netopirji) učenci 4. razreda: Indi Tej Accetto Korošec, Pavlina Autor Oberstar, Špela Azinović, Fedja Kandare, Livia Kozamernik, Tara Mahnič, Jutra Dixie Malešič Teckkam, Mark Pirc, Tisa Ravnikar, Lara Razinger, Pina Stojanovič Lenčič, Sofija Šarc, Ana Šarvari, Edvard Šefic, Julija Severkar, Zarja Škafar; glasba: Clint Mansell, Terra Folk.
Plesalka, koreografinja in profesorica Veronika Valdés je svojim učencem 5. in 6. razreda dala možnost soustvarjanja, kar se je izkazalo na tej stopnji plesne dozorelosti za dobro učno in ustvarjalno pridobitev pohvalnih izvedb, izvirnih domislic, tudi dobrega vpogleda v dano temo. Plesale in soustvarjale v koreografiji USB-ključ, Game Over so učenke 5. razreda: Tisa Drinovec, Ana Lu Hočevar, Lara Jakše, Lučka Jakše, Alina Jarh, Ava Kavčič, Ada Zarja Kupsche, Leonora Lobnik, Lucia Vila Nose, Jona Zorina Ostan, Ana Plevnik, Tara Raišić, Olja Rupar, Eva Savodnik, Nika Vidmar Tomažič, Lana Zgaga, glasba: Emptyset, Brendan Angelides. Glasba video igric in odpiranja igric z USB-ključem se na odru predstavi v plesu ukazov ter usmeritev, ki odpirajo poti, po katerih tečejo gibki pospeški, hitrosti in plesne skokovite povezave, ki kar leteče vodijo do ciljnega zaključka in pohvalne izvedbe.
Učni program sodobnega plesa na KGBL se konča s 6. razredom, ki se je tokrat odlično predstavil kar v treh koreografskih različicah Veronike Valdés, ki sta ji igra in plesni izraz dana že zarana; tako po očetu Andresu Valdésu (1936–2023) kot po mami Jani Kovač Veldés, kar je tudi izvrstno posredovala učenkam 6. razreda: Zoji Florjanc Lukan, Varji Gorogoranc Vrhkar, Indii Kajzelj Stremecki, Taši Kosi, Piji Kotar, Ani Rozman Trajkovski, Eli Mežek, Mili Milenković, Maruši Petelin, Gaji Petkovič, Evi Pilej, Sari Sila, Zarji Siter, Ani Li Švrljuga, Ani Večerin, Petji Zoji Žabjek. Najprej so v koreografiji Spalnica, Nočna mora poustvarile nočno (sanjsko) moro učenke 4. razreda, Jutre Dixie Maletič Teckkam, na koncu tudi pripomogle, da se povzdigne nad svoje sanje, se prebudi in premaga nočno moro črnih silhuet v črnih kostumih in strašljivih prevratov. Zatem je sledila njihova plesna pot v Knjižnico mnogih stopnic in polic s knjigami ter 1001 ključem, eden teh jih je popeljal v svet Orienta ter bleščečega leska 1001 plesne noči. Nazadnje pa dodobra zabavale in nasmejale avditorij s svojim prihodom v vlogi turistk, popotnic Turistične agencije, ki jih je pripeljala v hotel. Tam pa se vrstili zapleti s ključi, nato še tekle zabavne dogodivščine petičnih turistk ob ogledih in obhodih. Za gledalce se je ta njihova koreografska barvitost kar prehitro končala; ko se je spustila zavesa, so pod njo zacingljali mnogi ključi, za zaveso pa se smejali skriti Hobgoblini pobalini, temu pa sledilo glasno navdušenje prisotnih gledalcev.
Jana Kovač Valdés obhaja 40 let razrednega plesnega pouka na Oddelku za sodobni ples KGBL. Le koliko generacij je poplesavalo pod njeno taktirko?! Letos je zaplesalo 146 učencev Oddelka za sodobni ples KGBL, ko se v šestih razredih in treh pripravnicah zbira okoli 15 mladih plesnih navdušencev. Njihove priprave za letni javni nastop potekajo nekaj mesecev, in je projekt bil že decembra zastavljen, ko morajo biti do zimskih šolskih počitnic postavljene vse koreografije. Tako dorečeni delovni termini so rezultat dolgoletnih izkušenj, tudi se izkazali za pravšnje, kot je dejala Jana K. Valdés. V najinem pogovoru sem jo vprašala, kaj ji pomeni teh 40 let poučevanja in ustvarjanja na Oddelku za sodobni ples KGBL. “Še vedno mi je izziv in užitek delati z mladimi, tako kot je to bilo na začetku moje kariere. Delo z otroki me izpolnjuje, mi veliko pomeni in daje. Gotovo so tudi naporni trenutki, vendar jih vselej odtehtajo otroške oči in njihovo navdušenje ob premagovanju težav”, je sledil Janin odgovor.
Spomnila sem se njenih predstav pred okoli 30 leti, ko je letno produkcijo sama pripravljala, celo šivala kostume in postavljala sceno. Rekla je, da so takrat bili drugi časi. “Na srečo je v tem času tudi na šoli stekla pozitivna klima, ki je naklonjena sodobnemu plesu, saj gre za predstavitev učnega, tudi umetniško oblikovanega programa, ki zahteva temu primerno scensko postavitev, plesne kostume, osvetlitev in sceno. Zahvalna sem šoli, da nas razume in nam daje podporo, obenem je tudi predstavitev umetniške šole,” je razložila. O tem, kako se je zaiskrila plesna zamisel o Hobgoblinih, pa povedala: “Pred dvanajstimi leti smo imeli zaključno temo o bajeslovnih bitjih. Temu primerno sem brskala po knjigah, tudi smo imeli bralne urice, ko se med teksti pojavil naslov Hobgoblini in zgodba o izginulih ključih.” Menim, da ob pravem času, ko raznovrstni ključi nenehno izginevajo in so že vsesplošni generacijski problem, plesna predstava o Hobgoblinih pobalinih pa nas na to težavo kar poučno opomni.
P. S. Uredništvo Parade plesa izreka Jani in Veroniki iskreno sožalje ob izgubi moža in očeta ter velikega umetnika Andresa Valdésa. Ohranili ga bomo v lepem spominu.