Faričeva Front@ v objemu gledalcev

2 Faced Dance iz Velike Britanije so navdušili s hip hopom in sodobnim plesom. (Foto: Luke Evans)

Pet dni petega mednarodnega festivala sodobnega plesa 5Front@ v Murski Soboti se je končalo 28. avgusta s hrvaško predstavo Vodoinstalater Natalije Manojlovič&Teatar ITD in prav na koncu tudi z zadnjo  zabavo v disco vzdušju …  seveda v poznih urah.
Sicer se je dnevni festivalski utrip začel že zjutraj ob 10. uri na plesnih klasih Plesnega izziva, ki sta ga združeno organizirala Javni sklad za kulturne dejavnosti RS/JSKD in festival Front@, vodili pa nastopajoči in gostujoči plesalci Stephanie Cumming, Rosana Hribar, Gregor Luštek, Mickael Marso Riviere, Tamsin Fitzgerald in Maša Kagao Knez. Delavnice v svetlih športnih dvoranah ŠRC Spartacus so zapolnili plesalci iz Slovenije, Hrvaške in Avstrije. Glavna prizorišča plesnega utripa pa so bila telovadnica Osnovna šola 1 (v scenski preobleki), Galerija Murska Sobota – Trg kulture, ploščad pred gradom, MiKK – festivalske pisarne in srečevališča.

Front@ postaja vse bolj pomemben mednarodni plesni festival v Sloveniji, ki navdušuje gledalce.
Prvi dan je Matjaž Farič, umetniški vodja festivala 5Front@sodobnega plesa, na novinarski konferenci seznanil prisotne o 50 festivalskih dogodkih: sedemnajst scenskih uprizoritev, dve predstavitvi srednješolskih plesnih programov/šole za sodobni ples Ane Maletić iz Zagreba  in Umetniške gimnazije Ljubljana – smer sodobni ples, izbrani program enajstih plesnih miniatur OPUS 1 – mednarodno tekmovanje mladih ustvarjalcev v organizaciji JSKD RS, razstava plesnih fotografij Mihe Frasa/Skriti jezik, ki je stekla 24.8. ob odprtju festivala, spremljevalni programi, pogovorne teme, seminar Rob sodobnega plesa II.
Gregor Luštek (levo) in Matjaž Farič gonilna sila festivala, ki je v začetku septembra tudi diplomiral gledališko režijo.
Vrhunec festivalskega dogajanja pa se je zgodil v petek, 27.8., ko je bil delovni urnik izpolnjen z diskusijami in seminarjem o pereči problematiki umetnikov, umetnosti in kulture pri nas in  tujini, ko se je poleg predstavitve srednješolske mladine zgodil še Improvizacijski napad s hrvaško skupino Nimbus Dei (ustanovitelj zagrebški skladatelj Tomislav Babić) s povabljenimi plesalci iz Avstrije, Madžarske, Hrvaške in Slovenije. Dance Comunicastion Lab – plesna improvizacija naj bi se dogajala na ploščadi pred gradom, pa je vmes posegla višja sila in je dež botroval k preselitvi v intimnejši grajski milje. Po prvih negotovih korakih medsebojnega spoznavanja je skupini desetih nastopajočih le uspelo razviti živo gibalno komunikacijo obogateno tudi s humornim pridihom.
Istega večera sta bili uprizorjeni še obe festivalski premieri: To whom it may concern/Koga naj se to tika, v koreografiji Rosane Hribar in Gregorja Luštka s hrvaškimi plesalci, in A kind of magic/Neke vrste magija, kanadske koreografinje Stephanie Cumming z avstrijskimi in slovenskimi plesalci ter ustvarjalci.
Gregor Luštek in Rosana Hribar se podpisujeta pod uspešnico To whom it may concern.
"Umetnost in kultura sta zaradi ljudi," je ob odprtju festivala kritično spregovoril Matjaž Farič in dodal, da "žal pa za vladne institucije predstavljata  le strošek."
In da bi se umetniški nivo festivala lahko približal gledalcem, je bilo organiziranih več brezplačnih avtobusov iz Budimpešte, Zagreba Čakovca, Avstrije, Madžarske. Končni seštevek kaže, da je festival obiskalo 2500  gledalcev.  Kot kaže, se festival že ambiciozno širi v smeri  Velike Britanije, saj letošnji izbor festivalskega programa združuje tudi plesno sodobnost angleške prestolnice London, organizatorja  Olimpijskih iger.
In kaj smo zanimivega videli na 5.festivalu Front@ sodobnega plesa?
Predvsem ples, ki v svoji izpovedni veličini in v različicah plesnih praks posega v človekovo intimo, se spopada z aktualnim sedaj, ko združuje geografske razdalje, etnične in časovne razlike. Kvaliteto izbranega programa so obiskovalci ne le nagradili z burnim aplavzom dolgih amplitud, ampak so zanimanje za plesno sodobnost izkazali tudi s prisotnostjo ob zaključnih pogovorih po predstavah, ki jih je vodila Andreja Kopač.
Gostje iz Anglije, 2Faced Company pod vodstvom Tamsin Fitzgerald in Company Decalage pod vodstvom Mickaela Marsa Riviere, so fascinirali v gibalnih povezavah akrobatskih veščin, breakdancea, pouličnega in sodobnega plesa, tudi ameriške borilne veščine cpoeire.
M.M.Riviere se je predstavil kot plesalec, režiser in koreograf skupaj s soplesalko Lilo Mae Talbot in glasbenikom Jasonom Kalidasom v desetminutni predstavi Appel. Predstavo se da razumeti kot povabilo k plesno-glasbenemu dialogu; ko glasbenik ob zvokih bansura flavte  vabi plesalko k plesu in ob zvokih tolkala table na sceno vstopi še plesalec. Sledimo čutni komunikaciji glasbe in plesa, ki se žal nenadoma in nekam nasilno zaključita v objemu plesalke in plesalca. V svoji solistični devetminutni predstavitvi Eteins pas skuša Riviere nenavadno iluzijo zunajtelesnega stanja vpeti v sceno plesne in zvočne improvizacije; uprizoritev izzveni zanimivo, nenavadno.
Skupina Decalage se je predstavila s predstavo Appel, Eteins pas. (Foto: Nuno Santos)
Koreografinja Tamis Fitzgerald v obeh predstavah Infarct (15 min.) in Third (24. min.) na široko odpira vrata moški gibalni energiji, medtem ko snuje medsebojni odnos treh plesalcev, ki so tovariško zabavni, rahlo neugodni, komplicirani in čustveni. Moči in kondicije plesalcem nikakor ni zmanjkalo; nekaj minut manj pri predstavi Third pa bi gotovo doprineslo k bolj kompaktni tematski predstavitvi.
Svojstveno obliko plesnega jezika je začrtal madžarski koreograf in plesalec Krisztian Gergye v solistični predstavi E.SCH.EROTO, kjer se  zgodi preplet javanskega plesa s sodobnim plesom; veščine starodavnih plesov Indonezije je avtor študiral na otoku Java. V izčiščenem plesnem izrazu moške erotične moči in prefinjenih gibov azijske ženske, ki se izoblikuje tudi  s pomočjo pristne indonezijske maske, pritrjene na  zatilju, avtor slikovito in misteriozno posega v globine dualnosti in procesno spreminjanje identitete.
Madžarski plesalec Krisztian Gergye v svojem plesnem elementu. (Foto: Gabor Dusa)
 
Nič manj izpovedno izrazna in svojstveno gibalno začrtana ni bila premierna uprizoritev koreografskega tandema Rosane Hribar in Gregorja Luštka To whom it may concern, ki je avditorij zapolnila s plesno energijo napetosti in sproščanja. Rob umetniške eksistence, gluha ušesa in nerazumevanja pripeljejo do skrajnih osebnostnih stanj, in zdi se, kot da bi avtorja hotela s to svojo predstavo zdramiti vse tiste, ki jih to zadeva.
Z Dunaja je prispela Stephanie Cumming in predstavila svoj solistični prvenec Ah, poetry, ki konceptualno posega v različna časovna obdobja in umetniške zvrsti, ko sledi liku Orlanda pisateljice V. Woolf in odslikava osebnostno stanje globoke žalosti. V svoji premierni  predstavi A kind of magic z nekoliko več gibalne dinamike in s pridihom komedije avtorica spregovori o iluzijah, ki jim sledimo v življenju, o našem nepoznavanju in dojemanju nadnaravnega. V predstavi sta poleg Avstrijca Luke Bala nastopila še naša plesalca Katja Kos in Sebastjan Geč.
Mednarodno priznani koreografski tandem Maša Kolar & Zoran Marković sta zastopala hrvaško sodobno plesno sceno. V koprodukciji z Mestnim gledališčem Kristalna kocka vedrine iz Siska je nastala njuna predstava Bonet, zbir treh miniatur: Do you still feed the animal?, Colour-Lab in Bonet. Tudi v tej predstavi zaveje barviti kolaž medsebojnih odnosov in preplet strasti ter užitkov, ki jih protagonista izrazno in gibalno še dodatno podkrepita ter izkrivljata v prispodobah časa.
Festival sodobnega plesa Front@ pod umetniškim vodstvom Matjaža Fariča in v organizaciji mednarodne mreže Beyond Front@ se je znova izkazal kot največji mednarodni plesni festival v Sloveniji, ki je gledalcem znal ponuditi novo, atraktivno in kvalitetno, skratka sodobni ples scensko vpet v današnjo problematiko, tudi gibalno stilno prepleten in čutno obarvan.

 

View Gallery 6 Photos