Pogovor s plesalcem in pedagogom Samom Polutakom Kosom (OG Samsonom) o hip-hopu in tem, zakaj je študij tega nemogoč
Samo, pozdrav, in najprej povejva bralcem in bralkam, kako preživljaš tole obdobje karantene, kako si organiziral svoje delo, saj naj bi plesalci kljub temu ostali v formi.
Hojla, Barbra, moram priznati, da nam ni lahko, verjamem, da nobenemu od nas v Sloveniji ni lahko, vsak dan se skušamo bodriti in preživeti tako kot vsi ostali, ki smo zadevo resno vzeli. Zato ostanimo doma, da zajezimo to ‘sranje’. Drugače imam pa z vsemi svojimi učenci Funky Rockerz, vsak dan online treninge, sam jim dam nalogo, oni pa mi pošljejo posnetke, ki jih pozneje pokomentiram, kaj je v redu in kaj ne, in sem zelo vesel, da so treninge resno vzeli. Pozdrav vsem mojim Funky Rockerzom, 1. in 2. generaciji, Samo vas ima rad.
Mogoče je ravno ta zadnji del mojega vprašanja − “plesalci naj ostanejo v formi” − dobra iztočnica za najin pogovor. Ste plesalci hip-hopa vedno v formi, je ta forma sploh potrebna ali je to pač vaš način življenja?
Ljudje, ki živimo hip-hop, smo vedno v formi, sicer ne vem za ostale, ampak sam sem vedno pripravljen na trening ali ‘battle’ kljub svojim letom, za ostale sem pa prepričan, da je vsak na svoj način v formi, saj vsi delimo znanje in izkušnje, ki jih dnevno pridobivamo v dvoranah, na ‘battlih’, na seminarjih …
Hip-hop je način življenja, si zapisal na družbeno omrežje, ki definira − po tvojem/vašem mnenju − hip-hop. Zakaj ste ‘šli v zrak’, ko sem objavila intervju z oblikovalcema programa novo nastajajočega oddelka za hip-hop/urban/street ples na Akademiji za ples, Ano Vodišek in Juretom Krajncem? Kaj vas tako zelo živcira?
Ja, kar nekaj nas je v Sloveniji in drugod po svetu, ki živimo hip-hop (Vesna Urek, Roman Urek, Nejc Osovnikar, Žigan Krajnčan, Tina Božič, Gašper Kunšek, Dejan Gregl, Uroš Skulj, Željko Božić, Maruša Lendaro, Nace Novak, Miha Ječnik, Jay, Naki, Robi Grmek in ostali), da razložim: živeti hip-hop ni samo koreografija na določeno glasbo ali trend iz Los Angelesa. Prvič − moramo se zavedati, da hip-hop izvira iz New Yorka in ne iz Los Angelesa, ja in je naš način življenja, skratka, vsak dan se nekateri od naštetih učimo/učijo, kjer raziskujemo/jo korenine, fundacije vsega hip-hopa. In naj najprej razjasnim, da urban/new style ples ne obstaja, dokler smo/so stari še živi, ker vem, da nas je mnogo še živih, in med njimi sem jih začel pred leti in pred kratkim nekaj gostovati, g. Willieja Estrado, Mr. Wigglesa, Buddho Stretcha, Caleafa, Popping Petea, Freda the Realnessa … (1. in 2. generacija), ki so vsem preostalim razložili začetke hip-hopa, od kod in kam. Zato se ob besedi urban/new style samo zasmejimo. Zakaj to govorim? Ker hip-hop izvira iz socialnih plesov, kulture latino in afroameriških ljudi, da si boste lažje razlagali. Dam npr. korak ‘indian step’ in ti že samo ime pove, od kod izhaja.
Zakaj smo skočili v ‘luft’? Dokler ti ne živiš hip-hopa, ne moreš tega poučevati, in konec, zato menim, da nekateri omenjeni predavatelji nimajo tam kaj iskati, saj si gradijo samo ime na podlagi nekih IDO in PZS rezultatov (ki tako ali pa tako niso bili nikoli del te plesne kulture, njim pa je samo za ime), “moje mnenje”, in to še zdaleč ne pomeni, da živijo hip-hop. Bom omenil nekaj kolegov, ki so lepo zapisali pod mojim postom na FB-ju, kaj si mislijo o temu projektu Akademije za ples, naj delim njihove besede.
Tyrell Black (Kanada): “Poslovno gledano zelo pametna in ‘kul’ zamisel, ampak vzgojitelji in člani upravnega odbora morajo pravilno prepoznati, koga so dobili med svoje vrste in zakaj se trudijo, da bodo to zastopali. Razočaran sem, da zraven v to središče razvoja niso povabili lokalnih slovenskih uličnih plesnih predstavnikov in strokovnjakov na tem področju. Moj nasvet za vse bodoče ulične plesalce Slovenije je, da preverijo upravni odbor ter poskušajo ozaveščati o tem, kaj je naša zavest o tem programu, ki ga bo Akademija za ples ponujala.”
Crazy Stebo (Nemčija): “Ti potrebuješ leta in leta, da boš razumel. Kako lahko uči na akademiji človek/učitelj, ki ni bil nikoli del te kulture. Nočem izkazati nespoštovanja, ampak je enako tudi pri plesnih šolah. Neprofesionalci učijo po plesnih šolah, zato da zaslužijo. Kvalificirani ljudje prihajajo z ulice in ne iz plesnih studiev. Npr. v Avstriji imamo Storma, ki poučuje na univerzi Bruck. Eden od pionirjev hip-hopa v Evropi, začel plesati in spoznavati to kulturo v zgodnjih 80-ih in je eden najbolj priznanih, ki je šel skozi ta obdobja in je aktiven še danes pri svojih 50. letih. V glavnem, mi živimo in bomo še živeli, zato je freestyle ključ do hip-hopa … In ne koreografija, ki jo nekdo sestavi. Zato predlagam vsem, ki se mislijo učiti na akademiji, učite se od pionirjev in kreativcev te kulture, ne pa od nekoga, pa da ne bi kdo rekel, da ga ne spoštujem, ki vam predaja koreografijo od Beyonce in na koncu misli, da je dobil znanje street kulture! To je dejstvo.”
Hakan Özer (Nemčija): “Če začnete v plesni šoli z breakingom, je ok, vendar miselnost ne bo ista kot pri real bboyu, ki začne na ulici. Zakaj vaše osnovo znanje in ukrepi ne bodo na isti točki (vidim zelo veliko veliko ljudi, ki se začnejo učiti v plesnih šolah, ampak znanje, ki sem ga pridobil v 25 letih, ni isto znanje kot pri ‘real’ hip-hop plesalcih, in vi tega na Akademiji trenutno ne boste dobili. Zakaj? Vi začnete v topli plesni šoli, mama in oče plačata za vas in vse je preprosto in varno in ni se ti treba boriti za nič (naša ulica je nasprotni način učenja). Na ulici se naučiš preživetja, kjer se boriš za vse … Primer − veliko nas pleše in dela street šove za to, da kaj zaslužimo. Mnogo od vaših učencev/njih ne bo nikoli imelo ničesar s hip-hopom/breakingom, mnogi bodo končali zaradi drugačnega načina življenja. Naša mentaliteta ulice je drugačna, mentaliteta plesalca iz plesne šole je spet drugačna, vidim, kako govorijo, kako hodijo, kako razmišljajo, in to ni hip-hop. Hip-hop je kultura, v vaših plesnih šolah je kot plesni tečaj, vaše reklame: Ej, ‘folk’, pridi se naučit hip-hop plesa … ‘Wack’ … Edini hip-hop ples je breaking!!!”
Vesna Urek (Velika Britanija/Slovenija): “Prvič − to ni nekaj, kar ‘študiraš’, ampak živiš. Jaz sem brez besed, kaj vse ljudje delajo za denar in ime. Mislim, da mi v detajle, kako je to mimo, ni treba iti.”
Tina Božič (Slovenija): “V Sloveniji se zelo radi norčujejo iz kulture, ki jo mi živimo … Ampak res ne vem, al’ zanalašč? Al’ k’r t’ko … #ignorance.”
Nejc Osovnikar (Slovenija): “Glih s’m ‘hotu’ napisat, da hip-hop akademija že obstaja! Že od leta 1972 … in trenutno je na vsakem koncu sveta in Sloveniji v vsaki besedi in gibu hiphoperja! Začni se učit’ in živet’ že danes … ne čakaj na oktober.”
Zoran Bajrakterević:” Ej, stari, kaj študiraš hip-hop. Že ideja se mi zdi zgrešena …”
In tako dalje, mislim, da ne potrebujejo tega, ti plesalci potrebujejo ‘real knowledge’, in z nekaterimi predavatelji ga ne bodo pridobili. Dejstvo!
Hip-hop je nedvomno prerasel samo način življenja, in da bi ga zadržali takšnega, kot je bil, je verjetno nemogoče. Kakorkoli obrneš, je postal plesna zvrst, ki gre ob bok preostalim sodobnim oblikam. Nenazadnje bi se tudi baletni plesalci, zaposleni v baletnih hišah, lahko hudovali na tiste baletne plesalcev in plesalke, ki tega ne počnejo profesionalno in hodijo v baletno šolo, ker jim je to preprosto všeč. Verjetno vsi, ki bodo končali smer hip-hopa, ne bodo plesali. Ali pač? Razloži nam, če sploh gre za plesno zvrst?
Prvič − to ni plesna zvrst, to je kultura, in to kulturo sestavljajo štirje elementi: Djs, MC’s, Graffiti in ples breaking. Sodobne oblike ne obstajajo pri hip-hopu, ker hip-hop nima nobenih pravil, in ne boste verjeli − pri hip-hop plesu ni ničesar novega. In spet − zakaj ni pravil? Naj razložim, povsod imamo ‘basic moves’ v mnogih različnih plesnih stilih (breaking, top rock, rocking, footwork, popping, wacking, vogue, locking, freestyle, routines …), in ko se jih naučimo, jih lahko spremenimo po svoje, temu mi rečemo, da uporabljaš svoj vložek plesa, svojo kreativo (tvoja originalnost), zato absolutno, če hočeš postati profesionalni učitelj, plesalec ali koreograf, brez tega znanja absolutno ne moreš postati to, kar oni na Akademiji ponujajo. Drugič − svoje izkušnje si nabiraš na raznih tekmovanjih in delavnicah po svetu (Red Bull BC One, Juste Debout, Battle of the Year, UDK, R16, Freestyle Session, KOD, SDF, SDK, SDC, Breaking for Gold-Youth Olympic Games, UK B-Boy Championships, The Week, Soul Cypher, Streetfighters …), poleg teh tekmovanj imaš neizmerno veliko drugih dogodkov po vsem svetu in tudi pri nas: (Slovenian hip-hop dance convention , Break The Floor, 7 To Beat, Shut Up & Dance, All Around The House, Young Style, Gibanje Move, King of The Concert, Kids battle …), in ko tukaj nekaj dosežeš, te že sami ljudje, plesalci potrdijo, da imaš veliko tega znanja, nekateri od zgoraj naštetih ljudi smo že dosegli te cilje in smo del teh zgodb, dokler te pa tukaj ne vidimo, žal se ne moremo strinjati, da si ‘real hip-hop’, in še enkrat povem, da IDO in PZS tekmovanja in licence, ki jih pridobiš, niso ‘real’, so ‘fake’ tekmovanja in seminarji, pa še to na kratko razložim, zakaj tako mislimo. Ker nimamo pravih sodnikov in predavateljev, čeprav se PZS trudi narediti spremembe, ampak je še zmeraj premalo, naši PZS sodniki in predavatelji za hip-hop nimajo tega znanja, in ko gledam ta tekmovanja in poslušam od drugih, kaj se predava in kaj se moraš učiti na predavanjih, o hip-hopu skoraj ničesar ne vedo, samo kar piše o osnovah na Wikipediji, ko pa gledam predvsem solo kategorije na PZS in IDO tekmovanjih, mi pa delujejo, kot da bi gledal coreo ali pa šprint tekmovanje, skratka − dolgčas. ‘Battli’ so pa drug nivo tekmovanja, ampak žal še zmeraj nimamo ok sodnikov, ker glede na to, kako sodijo, samo: ‘Ohhh, my God’.
Te je oziroma vas je zmotil predmetnik ali predavatelji; za nekatere menite, da niso pristojni za poučevanje hip-hopa? In verjetno dejstvo, da vas niso povabili k oblikovanju programa? Vendarle Akademija za ples mora imeti hip-hop, drugače ne gre.
Ne predmetnik, samo imena nekaterih predavateljev, zamisel na Akademiji mi je zelo všečna in jo podpiram, samo spremeniti morajo nekatere faktorje, ki so pa trenutno popolnoma zgrešeni … Verjetnost, da nas bodo povabili, so pa trenutno majhne, ker ne sprejmejo našega načina razmišljanja in kritik. Upam, da bodo spustili svoj ego (kot je napisal Nejc Nates Osovnikar), ker mi smo vedno za sodelovanje, naš ego je spuščen, smo voljni pomagati in sodelovati pri izvedbi kakovostnega programa.
Kaj bi po tvoje lahko Akademija za ples v danem trenutku naredila, saj bo prva avdicija sredi maja?
Naj nas povabijo zraven. Če hočejo graditi, naj gradijo z nami, ker z njimi ne bodo rasli, ampak bodo pridobili znanje, ki je enosmerno.
Govoriva o tebi, o vas … Kdo pa sploh ste vi, kako naj vas poimenujem, čeprav vas vse bolj ali manj poznam?
Mi jemo, grizemo in živimo to kulturo (kot je zapisal Nejko), poimenujete nas lahko pravi ‘real’ hip-hop predstavniki te kulture in našega plesa. Vsak od nas ima ime ali Crew (ekipo) ali Crew-e (ekipe). Funky Rockerz, Bastards Crew, Generic Crew, Urban klan, Urbana scena, FFB, The Rock Crew, Abismo Crew … Veliko nas je, in ko bodo oni to dosegli, potem jih bomo priznali.
V čem je torej bistvena razlika med vami hiphoperji in tistimi drugimi, ki se spogledujejo z vpisom na Akademijo?
Mi ponujamo pravo znanje o hip-hopu, edina dva, ki sem ju že omenjal zgoraj v svojem postu, ki sta primerna predavati in sta na listi predavateljev, sta Željko Božić in Uroš Skulj, ostali žal nimajo tam kaj delati, nimajo še tega znanja. Prvo pravilo v hip-hopu je, da prvih deset let ne sprašuješ, ampak se učiš, drugih 20 let poslušaš in se učiš, po 30 letih znanja pa lahko nekaj poveš. Se opravičujem kreativni ekipi te zamisli za moj direkten odgovor, ne mislim nobenega žaliti, ampak ostajam realen in iskren do sebe in ostalih.
Boš kljub temu svetoval svojim varovancem, ki jih mika nadgradnja znanja oz. študij, da se vsaj razgledajo po Akademiji?
S trenutnim ponujenim programom sem absolutno proti, če pa bodo ponudili drug program, mogoče.
Vem tudi, da se Alma Mater Europaea zelo trudi pridobiti sredstva za študij, in z novo vlado naj bi se zasebni študij izenačil z državnim. To je verjetno vesela novica?
Je, ja, sem vesel, da se trudijo, ampak sem že med intervjujem povedal svoje mnenje in to mnenje bo prišlo tudi do odgovornih na ministrstvu, saj imamo nekateri od nas tudi tam lovke in jim bomo predstavili svojo sliko. Trenutno bi se sam kot plesalec vprašal, a je to to in kaj bom s tem pridobil.
In kaj lahko zapiševa za konec? Študirati hip-hop ali ne?
Kot je Zoran Bajraktarević zapisal, že sama zamisel študirati je zgrešena.
Samo Polutak Kos (OG SAMSON), hvala za tvoja razmišljanja, in bova videla, če se kaj premakne, da bo volk sit in koza cela. Srečno vsem!