Brez izstopajočih talentov, a množična in ambiciozna predstava

Letošnja tri ure trajajoča baletna produkcija je presenetila z množičnostjo in ambicioznostjo.

Pedagogi,  postavitelji etud ter  koreografij in asistenti letošnje produkcije so bili Nada Zorn Herem, Živa Žitnik, Darja Sebastian, Vesna Cestnik  Tehovnik, Marinka Ribič, Matej SelanEvelyn Tery, Karl Musil, Ingrid Radman. Neja Kos je produkcijo pimenovala kar nežni maraton.
 Letošnja baletna šolska bera je presenetila z ambicioznostjo, množičnostjo (takole na oko je bilo učenk in učencev, ki so se ob koncu poklonili navdušenemu občinstvu, kakih 200), bogastvom programa, dolžino (skupaj z odmori je predstavitev trajala debele tri ure!), z urejenostjo in skrbnostjo izvedbe (gladek potek, tehnika, luč, izbrani kostumi) ter z visoko solidno izvedbo.
Poudariti je treba, da je v vsakoletno predstavitev vloženega neskončno veliko truda, znanja, profesionalnosti in ljubezni pedagogov, še posebej, če vemo, da se v baletno šolo vpisuje veliko število otrok, ki pa niso strogo selekcionirani glede dispozicij in nadarjenosti. Pa je vendarle treba vse nekako spraviti skozi šolski program, jih nekaj naučiti in ob tem upati tudi na presežke.
V prvem delu so v lepih, preprostih, raznobarvnih plesnih oblekicah nastopili otroci in mladina baletne šole 1. (a in b), 2., 3., 4., 5. in 6. razreda ter  1., 2. (a in b), 3. in 4. razreda Srednje baletne šole. Kot to že gre pri plesnih šolah, so se predstavile pretežno punčke in dekleta, le za vzorec pa je bilo fantov. V smiselno povezanem spletu etud od razreda do razreda smo sledili napredku v postopnem obvladovanju osnov tehnike in stopnjevanju  težavnosti, v  koreografskih celotah pa vse izrazitejšim prehodom v  plesnost.
In kaj vse se morajo naučiti mladi baletniki? Kot vemo, so tehnične prvine v baletu strogo določene in jih označujemo s francoskimi izrazi. Pa si jih za pokušino malce oglejmo: pozicije nog, glava in ramena (épaulement ), navskriž-naprej (croisé, effacé), obrati naprej-nazaj (en dehors, en dedans), stabilnost (aplomb), tehnika nog (odrivi iz pozicij: battements tendus, grand battements, jetés, frappés …), odvijanja (devéloppes ) … rotacije nog (rond de jambe), pozicije in tehnika rok (port de bras), "obdržanja" (attitudes), koraki (denimo pas de bourrée ), skoki (jetés) in poskoki, tehnika plesa na konicah prstov (pointes), obrati in vrtenja (tours, pirouettes, fouetté, n.pr. spektakularno veliko "bičanje" v obratih (grand fouetté en tournant ), vaje na sredini s povezovanjem vseh prvin v plesne etude (adagio: počasi, polagoma, allegro: veselo … ups, tole je pa italijansko!) … vse to z namenom, da bi tehnika postala sredstvo izraza v umetniški koreografiji. Tole je bil le delček delčka.  Kam pa bi prišli, če bi vam  prepisala cel učbenik na primer ruske baletne tehnike Agripine Vaganove! Vendar je dobro vedeti, kaj vse se mora baletnemu plesalcu zapisati v telo in gibalni spomin, da lahko upa na prehod na višjo, plesno-izrazno stopnjo.

Ni se enostavno postaviti na špice.
Učenke in učenci do 6. razreda so v povprečju v primerjavi s prejšnjimi leti imeli bolje postavljena telesa in drže, zelo lepo nastavljene in dihajoče roke ter urejene osnove tehnike nog. Zlasti pri starejših dekletih (od 1. do 4. letnika), ki so že plesale na "špicah" in s fanti v podržkah,  pa bi pričakovali nekoliko višje noge in skoke ter mehkejše doskoke. Sicer so se tako dekleta kot fantje prizadevno spopadali s težjimi prvinami (piruete,  fouettes, skoki), v skupini so bile plesalke lepo izenačene, v dinamičnih delih korektne, čeprav še ne povsem sproščene (Valse Allemande v  koreografiji Mateja Selana).
Dijakinje 4. letnika so odplesale Divertissement iz baleta Trnuljčica (po Petipaju  v koreografiji Marinke Ribič) v prijetnem prepletu skupine z nastopi solistk v lepih krinolinastih tutujih. Prvine niso bile lahke, zato je razumljivo, da je bilo čutiti nekaj nesproščenosti, a pot do stopnje, ko tehnika postane avtomatizem in lahko zaplešeš kot na krilih, je dolga.
V drugem delu so bili na vrsti tako imenovani "karakterni plesi", baletne stilizacije ljudskih oziroma etničnih  plesov, ki jih je pripravila madžarska gostja, pedagoginja in koreografinja Evelyn Téri ob asistenci baletnega strokovnjaka z Dunaja Karla Musila. Dovolj živahna je bila italijanska tarantela, Madžarski ples pa je šest deklet izvedlo lepo, vendar preveč šolsko. Pričakovali bi več temperamenta, zlasti ker je koreografinja Evelyn Tery Madžarka. Skratka, prileglo bi se več ritma in hitrosti v nogah in navdušenja v izrazu. Nekaj podobnega bi lahko rekli tudi za Španski ples. La Gioconda Mateja Selana je bil lep preplet plesa na konicah prstov, fantovskih solov in podržk. Plesalci so vse lepo speljali, v hitrih glasbenih segmentih pa pokazali nekoliko premalo plesnega poleta. Z izvedbo edine sodobno obarvane koreografije večera Finally (Ingrid Radman) je osem deklet naredilo dober vtis, vendar bi v koreografiji, ki bi premogla več oblikovalske fantazije, verjetno bolj zaživele.
Vrhunec večera je bila postavitev Evelyn Tery po Mihailu Fokinu Les Sylphides (Chopiniana) na splet Chopinovih motivov v orkestraciji Aleksandra Glazunova. To je bila lepa in smiselna repertoarna odločitev, saj letos mineva dvesto let od rojstva velikega poljskega pianista in skladatelja. Postavitev je sledila verziji, uprizorjeni 2. junija 1909 v Parizu, v izvedbi Ruskega baleta Sergeja Diagileva. Tedaj so plesale legende, kot so Tamara Karsavina, Ana Pavlova, Vaclav Nižinski. Čeprav je Fokin je uporabljal klasično baletno tehniko, je delo v marsičem prelomno, saj je odpiralo pot razvoju modernega baleta in vplivalo na koreografe, kot sta bila George Balanchin in Jerome Robbins  (ja, prav tisti Robbins, ki je prispeval genialno jazzovsko koreografijo za filmsko verzijo Bernsteinove West Side Story!) ter mnogi drugi. Za razliko od romantičnih baletov 19. stoletja Chopiniana nima zgodbe. To je kratek nepripovedni "beli balet", je čisti ples prosojnih "sylphes", zračnih vil, poosebljenih elementarnih sil zraka, ki plešejo v lunini svetlobi z zasanjanim pesnikom. Gre za vzdušje spreminjajočih se razpoloženj, za  romanticizem in poetičnost.
Baletni plesalci in plesalke so navdušili s čisto in skrbno izvedbo.
Zanimiv je podatek, da  Fokina ni navdihnil nihče drug kot Isadora Duncan, ki jo je videl leta 1905 plesati na enem od recitalov na Chopinovo glasbo. In res v Fokinovi koreografiji zasledimo Isadorin prevzemajoči način, kako jo je v gibanju nosilo čez oder, njene preproste teke in korake ter poze, ki sijejo kot navdihnjene žive slike. Fascinantna pa je Fokinova uporaba številčnega baletnega zbora, ki skoraj ves čas pleše. V diskretnem gibanju so plesalke tudi takrat, ko so razvrščene v vrste ob strani, ko oblikujejo očarljive "slike", ki se stapljajo druga v drugo, nakazujejo vstop solista, odražajo spremembe v dogajanju na sredini odra ali se razcvetajo kot cvetovi … To je izrazno oblikovanje prostora par excellence, to je koreografija! Zato me ni začudil podatek o eksperimentu Georga  Balanchina, ki  je leta 1972 postavil po Fokinu svojo verzijo Chopiniane s plesalci v delovnih dresih na golem odru. Sporno? Morda in kakor za koga. Občutek je bil vsekakor drugačen. Prišlo je do premika od romantičnega vzdušja in teksture do osredotočenja na čisto koreografijo, s tehničnimi presežki v izvedbi. Oh, to bi bilo treba videti!
Čeprav izrazito izstopajočih plesnih talentov letošnja predstavitev ne kaže, želeli pa bi si tudi več premikov od šolske korektnosti k umetniškemu nadgrajevanju, so nas v Chopiniani naši mladi baletniki navdušili s čisto in skrbno izvedbo, disciplino, izenačenostjo ter stilsko izbrušenostjo.
Fotografije Robert Balen.