Bienalni festival se bo odvijal od 14. do 18. februarja v Cankarjevem domu.
Pred začetkom Mednarodnega festivala flamenka Bi flamenko 2020 je v sredo, 5. februarja, v dvorani Lili Novy Cankarjevega doma (CD) potekala novinarska konferenca o letošnji drugi ediciji bienalnega festivala flamenka. Festival je bil ustanovljen v želji, da se domačemu občinstvu predstavi flamenko ne le kot tradicionalna, ampak tudi kot sodobna, svobodno ustvarjalna tako plesna kot glasbena umetnost. In kot je na konferenci poudaril Bogdan Benigar, vodja programa jazza in glasbe sveta, bo tudi programski izbor druge edicije Bi flamenka sila dinamičen, po svojih kreacijah pa prav gotovo nadvse vznemirljiv, tako za glasbene kot plesne sladokusce.
Festival Bi flamenko je za Cankarjev dom vsekakor zanimiva festivalska oblika, saj zajema več njihovih programskih sklopov, kot je to ples, je glasba ter petje in je film, tudi se bo izvajal v njihovih raznolikih dvoranah, kjer so organizirani še pogovori, delavnice ter mojstrski razredi, ko bo tudi tehnika polno zasedena v času praktično celodnevnega festivalskega dogajanja od 14. do 18. februarja.
Benigar je k omizju povabil tudi dve naši koreografinji ter plesalki flamenka, Urško Centa in Anjo Mejač, ki sta letos sestavni del programskega sklopa tega mednarodnega festivala. Opravičil je vodjo gledališkega in sodobno plesnega programa Andreja Jakliča, tudi gostjo Ernestino van der Noort, umetniško vodjo Flamenco Biennale Nizozemske; vsi trije so kot selektorji že ob prvi ediciji Bi flamenka doprinesli k takratnemu edinstvenemu umetniškemu dogodku, ki povezuje flamenko ritme in korake z novodobno glasbeno ter plesno sceno, in kot kaže, bo enako edinstvena tudi letošnja festivalska izvedba flamenko umetnosti.
In kaj so nam letos ob drugi ediciji Mednarodnega festivala Bi flamenko pripravili v naši največji hiši kulture, v Cankarjevem domu Ljubljana?
Festivalski program se odpira s prvo predstavo v petek, 14. januarja, ob 19. uri, ki sledi na odru Kosovelove dvorane s premiero avtorskega projekta Urške Centa Eno − One. Urška je dejala, da je to predstava, ki povezuje tradicionalni flamenko s sodobnimi trendi, tako v plesu kot v glasbi, ki temelji tudi na jazzu. Predstava spregovori o odraščanju ženske, ki išče svobodo in soobstoj, ko je njeno žensko telo eno z vsemi iščočimi ženskami, vse dokler ne zasluti ali občuti svoje lastne osvobojenosti. V predstavi poleg Urške nastopajo: plesalka sodobnega plesa Tina Habun in glasbenika, tudi avtorja glasbe Robert Jukič in Tomaž Gajšt. Premieri bosta sledili še dve ponovitvi na istem odru 1. in 3. marca ob 20. uri. Urška Centa bo nastopila tudi v nedeljo, 16. februarja, v jazz koncertu Nairuz, David Carmobna Trio, na dvojnem koncertu glasbe in plesa, ploskanja, palmas in vokala v izvedbi flamenko kitarista Mirze Redžepagića, kontrabasista in ploskanja Daniela Morea, ob glasu nej: Almedina Varošanina in plesalke Urške Centa (ples, glas, palmas).
Veličastno festivalsko odprtje bo uprizorjeno istega dne ob 20. uri, in to na odru Linhartove dvorane pod naslovom Rafael Riqueni, Herencia, v izvedbi klasičnega koncerta in predstavitvi novega albuma slavnega kitarista Rafaela Riquenia ob spremljavi odličnega kitarskega dua, Salvadorja Gutiérreza in Manueala de Luna. Rafael Riqueni je navdušil kritike, ki so ga imenovali celo Novi kitarski bog flamenka, tudi nič manj veličastno ga niso sprejeli njegovi oboževalci, ko se je leta 2014 po daljši pavzi znova vrnil na koncertne odre flamenka. Predstavo bo s plesom bogatila tudi gostja Maria Morena, ki se prvič predstavi na naših odrih. O večeru bi lahko rekli, da je prava poslastica za ljubitelje kitare in flamenka.
Tega petkovega večera bo tudi v CD Klubu ob 21.30 tekel nadvse zanimiv elektronski koncert Flamenko ni zločin. Je hkrati koncert in edinstvena izvedba političnega navdiha, ki sledi tudi v edinstveni izvedbi didžejskega dvojca Los Volube, Pedro in Benito Jiménez (Nemčija); ponovitev pa sledi še v času festivala v soboto ob 20. uri v CD Klubu.
V soboto, 15. februarja, pa se bo v Štihovi dvorani ob 17. uri predstavila tudi avtorica Anja Mejač v svojem novem koreografskem navdihu ob koreografu Alenjadru Grandosi Prostor med nama je najin odnos, nastopajoči pa: Anja Mejač, Andraž Harauer, Bowrain in Vasja Štukelj. O svoji predstavi, ki jo je začela ustvarjati še v Španiji ob velikem učitelju flamenka Alejandru Grandosi, nato še ob svetovanju za gib Jurija Konjarja, je avtorica dejala, da gre za družbeni kontekst, ki sledi tematiki bikoborb na določeni distanci, saj so te danes še vedno aktualne. Tudi jo zanima, zakaj so skozi vso zgodovino človeštva v ospredju žrtvovanje, mučenje, ubijanje, kar se da vse zaslediti v bikoborbah; pravzaprav kaj človeka razlikuje od živalske vrste?
Na sporedu sobotnega programa bo na odru Kosovelove dvorane ob 19. uri uprizorjen vznemirljiv sodobni flamenko Kača (Sierpe) v koreografiji in plesu Vanese Aibar in ob glasbi skladbe ter izvedbi kitarista Joséja Torresa Vincentea, s pevcem Trémendom Hijem, glas in zvočni efekti pa: Rocio Guzmán. Avtorica raziskuje tako formalne kot simbolične oblike med plesom, imenovanim kača, in zahtevami plesne romantike, ki poudarja ženskost, njeno moč ter veličino, obenem pa zahteva poslušno ženo, ljubečo mater, praktično vsemogočno kačo, torej še en problem, ki v času in prostoru temelji in se iskri v plesu flamenka.
V Linhartovi dvorani pa bo ob 21. uri tekel navdušujoč koncert, vsaj če sodimo po vstopnicah, ki so vedno razprodane ob njihovih predstavah, in v izredni izvedbi tolkalistov Slagwerk Den Haag & Eduarduo Guerrero, ki nosi tudi nenavaden naslov: !Klick-Pluck-Planta-Tacón–Click-Tap-Clack!, ko izrednega plesalca flamenka Eduarda Guerrera spremljajo bobnanje nog, ploskanje rok, klikanje prstov, cvrčanje kastanjet ter briljantni ole, in ko tudi preprosta miza postane tolkalni inštrument, mizarska delavnica CD pa že teden pred predstavo deluje s polno paro, da pripravi vsemogočne naprave, kjer bo bobnelo in tolklo, ko so mali bobni podkrepljeni z elektronsko nadgradnjo in kastanjete z računalniškim koncertom; morebitni odgovor na to, s čim se krepi neverjetni plesalec, ki mora slediti vsem tem ritmom, sledi po uprizoritvi.
Zaključek Bi flamenka 2020 pa sledi 18. februarja v Gallusovi dvorani v sklopu Abonmaja Veličastnih 7, in to s predstavo Distopija (Distopia) najmlajše predstavnice novega vala, ki bogati zgodovino flamenka, drzne in svobodne koreografinje ter plesalke Patricie Guerrero. Predstava sloni na umetniškem vodstvu karizmatične Patricie Guerrero, ki jo nadgrajujejo tudi odlični plesalci, mojstrski glasbeniki ter lirični glas Alicie Naranjo. Po predstavi je organiziran tudi pogovor z umetnico v Klubu CD, vhod pa mogoč z vsako vstopnico tega festivala.
Filmska flamenko poslastica sledi v ponedeljek, 17. februarja, ob 19.30 v Kosovelovi dvorani: na sporedu je dokumentarni film Impulz (2017) režiserja Emilia Belmonteja, kjer portretira zvezdo prvega Bi flamenka festivala Rocio Molina. V ospredju pa surova energija, nabita s čustvi, ki se je nabirala pri ustvarjalnem mehanizmu njene uspešnice Padec iz raja.
Ob programskih uprizoritvah Bi flamenko festivala 2020 je poskrbljeno tudi za plesne delavnice. Tako bo madridski umetnik in mojster flamenka Alejandro Granados od srede, 12., do nedelje, 16. februarja, vodil edinstveno delavnico z naslovom Iskanje občutka flamenka, in to za začetnike (tudi brez flamenko čevljev), in delavnico Ples v mojem telesu za vse tiste, ki se s flamenkom ukvarjajo že nekaj časa. Urni razpored za obe delavnici je različen, sledilo pa se bo na različnih stopnjah melodiji, vsebini, petju ter poudarkom flamenka.
V soboto, 15. februarja, bo ob 14. in 15. uri organizirana javna brezplačna delavnica flamenka. Vse, ki se želijo preizkusiti v flamenku, bosta vodila mladi pevec in ploskalec Tremendo Hijo (ob 14. uri) ter medijska zvezda flamenka Eduardo Guerrero (ob 15. uri).
Pohitite svojim željam naproti, saj se na široko odpirajo vrata Mednarodnega festivala flamenka Bi flamenko, ki je pred dvema letoma vročično navdušil.