Ljubljana, 15.10.2019 | Daliborka Podboj

Ljubezenski valčki presenetili in navdušili!

Koreografska trojica Lukas Zuschlag, Jean Sébastien Colau in Vincenzo Veneruso na odru SNG Opera in balet Ljubljana
Urša Vidmar v Ljubezenskih valčkih (foto: Apolonija Loborec)
Urša Vidmar v Ljubezenskih valčkih (foto: Apolonija Loborec)

Nemški skladatelj in klavirski virtuoz Johannes Brahms (18331897) velja za glasbenega perfekcionista, tako pianista kot skladatelja, kar govori tudi dejstvo, da je kar večji del svoje ustvarjalne dediščine že sam uničil, verjetno ker ni bil zadovoljen s tem, kar je ustvaril. Njegova glasba je deklarirana kot klasična, čeprav njegovo rojstvo ne sovpada ravno s klasicizmom, je resna, a hkrati inovativna, ko je novim rodom omogočila nove vpoglede v strukturo glasbene kompozicije. Njegovi simfonični presežki so nastajali v njegovih srednjih letih, kot skladatelj, pianist in zborovodja je rad sodeloval tudi z ljubiteljsko kulturo in je vodil ter dirigiral zborom. Njegov ustvarjalni čas je tudi čas razraščanja meščanske družbe, ki se je prav rada zabavala ter plesala, in je tudi čas dunajskih valčkov. V 60. letih 19. stoletja se je še sam preselil na Dunaj ter se preusmeril v lahkoživost tričetrtinskega takta, za katerega ga je navdušil mojster valčkov Johan Strauss ml. (18251899). In je Brahms leta 1869 objavil svoj op. 52, prvih 18 ljubezenskih pesmi: Liebeslieder Walzer (Ljubezenski valčki), naslednji sklop op. 65 pa 1874. s 15 pesmi ter naslovom Neues Libeslieder Walzer (Novi valčki na ljubezenske pesmi). Pesmi so bile namenjene lahkotnemu vzdušju meščanske družbe, izvajale pa se štiriročno z dvema pianistoma in s štirimi vokali (sopran, alt, tenor, bariton), pozneje so pesmi bile še posebej prilagojene štiriročnemu igranju na klavirju, vendar brez vokalov, verjetno pa ob plesu.

... (foto: Apolonija Loborec)

... (foto: Apolonija Loborec)


Glasbeno-baletni dogodek Ljubezenski valčki, samospevi z baletom, je na velikem odru ljubljanske operne hiše 5. oktobra prav prijetno presenetil kot dobrodošel komorni prispevek glasbe, petja in plesa na začetku nove gledališke sezone. Večer so razdelili na dva dela. Prvi del je bil rezerviran za romantiko Brahmsovih Ljubezenskih valčkov op. 52 ter na besedilo nemškega pesnika, filozofa in teologa Georga Friedericha Daumerja (18001875), ki jih je postavil po pesmih neznanih avtorjev in delu Sándorja Petőfija (16) Ljubezen je temna luknja. V naslovih predvajanih pesmi kar zaživi duh romantičnih čustev, npr: Povej, dekle tako zelo ljubljeno, Na skalovju drvi tok, O ženske, o ženske, Majhna in lepa ptica, Ne hodi, luč moja, tam zunaj, Zatreslo se je grmovje ... (prevod Mariana Vasle).

... (foto: Apolonija Loborec)

... (foto: Apolonija Loborec)


Drugi del predstave sledi Brahmsovim skladbam Novi valčki na ljubezenske pesmi op. 65. V skladbah kot tudi v Daumerjevem besedilu je zaznati nekaj več ljubezenskega hrepenenja ter bolečine, med njimi tudi delo Hafis (2) Temačne sence noči in Goethejeva Alexi und Dora (15), zadnji verzi Za konec, nekaj naslovov pa: Srce, odpovej se rešitvi, Črne oči, le namigniti je treba, Obvaruj, obvaruj svojega sina, Čutim, da mi srce razjeda strup ... Brahms je prijateljeval z znano pianistko tistih dni, Claro Wieck, Schumanovo ženo, ki je bila 14 let starejša od njega. Njuna skupna interesna sfera pa klavir in klavirske skladbe. Ko je Schuman zaradi bolezni bival v sanatoriju, je Brahms bil Clari v pomoč, za ta čas celo pustil svojo kariero na stranskem tiru, ona pa pričakovala svojega osmega otroka. Po Schumanovi smrti leta 1856 je Brahms nenadoma zapustil Clarino gostoljubje, vendar sta še naprej prijateljevala in si dopisovala. Glede na njegove Nove valčke na ljubezenske pesmi op. 65 je ljubezen gotovo bila prisotna, vendar najbrž kar zatajena.

... (foto: Darja Štravs Tisu)

... (foto: Darja Štravs Tisu)


Glasbena vodja Ljubezenskih valčkov je Mojca Lavrenčič, nastopili so štirje vokalisti: Maja Krevs k.g (sopran), Nuška Drašček Rojko (mezzosopran), Gregor Ravnik k.g.(tenor), Janko Volčanšek k.g (bas), za klavirjem pa Mojca Lavrenčič in Meta Fajdiga. Večer Ljubezenski valčki, samospevi z baletom, je avtorski večer SNG Opera in balet Ljubljana, ko so koreografije dodale nov ustvarjalni ton spevnim kompozicijam, in ne gre več za družabni ples, ampak predvsem za koreografsko poetiko ter navdih ob lahkotnih Brahmsovih ljubezenskih skladbah.

... (foto: Darja Štravs Tisu)
... (foto: Darja Štravs Tisu)

Koreograf prvega dela večera, Valčki in ljubezenske pesmi op.52, je solist ljubljanskega baleta Lukas Zuschlag, član ljubljanskega baleta že od leta 2004, prišel pa iz Celovca, kjer tako kot v Ljubljani tudi postavlja svoja izvirna koreografska dela. Kot solist je v Ljubljani odplesal in zaznamoval glavne vloge s svojo interpretacijo: nepozabnega Romea (Romeo in Julija), pa kot Tristan (Tristan in Izolda), tudi dr. Živago v istoimenskem baletu in Packo (Picko in Packo), Mišji princ ter v klasičnih vlogah: Franc (Coppelia), Abrecht (Giselle), James (Silfida), Rothbart (Labodje jezero), Espada (Don Kihot). Za svoje vloge je postal prejemnik tudi več nagrad: stanovske nagrade Lidie Wisiakove, Guest Star  Award in nagrade Kulturpföderpreis s področja uprizoritvenih umetnosti v Avstriji. Ves čas se z njim srečujemo tudi na področju pedagoškega dela tako v baletni klasiki kot v okvirih sodobnega plesa, in se je že od samih začetkov preizkušal kot koreograf. Leta 2015 je dobil posebno priznanje za izvirno koreografijo na slovenskem baletnem tekmovanju TEMSIG. Velikokrat je imel možnost izkazati se v koreografijah na ljubljanskem opernem odru (Otello, Ksenija, Carmina burana, Prodana nevesta ...), tudi v svojem rodnem Celovcu za njihovo Mestno gledališče, lansko baletno sezono pa še posebej obogatil z domiselno otvoritveno koreografijo po ljubljanskih ulicah in v sodelovanju z modno hišo Ikona. Tako da je bil že čas srečati se z njim in njegovim daljšim koreografskim prispevkom na odru matične baletne hiše.

... (foto: Darja Štravs Tisu)
... (foto: Darja Štravs Tisu)

V prvem delu predstave je koreograf Zuschlag zaokrožil ljubezenske pesmi v okoli 23-minutno koreografsko celoto z izbranimi plesalci, ki so se že izkazali v sodobnih koreografijah in delu z Zuschlagom: Johanne Monfret, Martin Ino, Mateja Železnik (tudi asistentka koreografa), Tasja Šarler, Chie Kato, Metka Beguš, Filippo Jorio, Hugo Mbeng, Matteo Moretto, Lukas Beramen in Yujin Muraishi. Koreografije, kjer sodelujejo vokali in besedila ob glasbeni spremljavi, so kar zahtevne oblike, ko je treba upoštevati tako glas kot glasbeno spremljavo, nikakor pa se ne sme zanemariti besedila, ki barva celotno vsebino. Lukas Zuschlag govori nemško, vendar v tej svoji koreografski postavitvi ni sledil besedilu, ki bi zahtevalo kar niz kratkih izrisov zgodb, tudi ne docela dokaj hitremu plesu razigranih prstov pianistk po črno- belih tipkah klavirja, ampak predvsem spevni glasbeni melodiki, na kateri sloni tudi besedilo pesmi, v kateri je komponiral izvirno ljubezensko vzdušje, ki se nekje začne in tudi konča, ko vmesni prostor zapolnijo mnogotere situacije razigranih in zagretih parov, trenutkov sreče ter samoljubja, pa tudi odtisov razlik in neljubih  odklonov.

Koreograf Lukas Zuschlag s plesalci (foto: Darja Štravs Tisu)
Koreograf Lukas Zuschlag s plesalci (foto: Darja Štravs Tisu)

V odlični plesni ekipi, ki je delovala kot eno, so sledili plesni dueti in se okvirile plesne skice v že prepoznavnem koreografskem stilu Zuschlagove plesne svobode odprtih in spevnih rok ter nihajev teles v tričetrtinskem taktu, ki se predajajo odrski širini ter voljnosti sodelovanja  v globinah počepov, pregibov in zahtevnih preletov, ko telesa valovijo in se spajajo z glasbeno komponento v novodobnih kostumih, oblačilih vsakdanje mladostne mode, ki se ji sledi na ulicah, in plesa ne omejujejo, ampak ga celo vihrajo.
Scena je prepuščena sivini mest in ulic, žal pa na levi strani, kjer je bil postavljen klavir in so svoj prostor na odru imeli tudi solisti, je dober del skupinske kompozicijske celote bil le delno viden, saj je potekala po celi površini odra in za glasbenim inštrumentom. Tokrat so na boljšem bili gledalci višjih nadstropij ter balkona, pa tudi desne polovice sedežnih vrst. Tako se oder ljubljanske Opere znova izkaže za preozkega, tudi je jasno, da se s poglobitvijo ne da vsega rešiti, kar zahteva sodobni čas. Velika škoda, da prestolnica nima primernega operno-baletnega odra, ko tudi koncertna Gallusova dvorana Cankarjevega doma ne pokriva vseh umetniških uprizoritvenih oblik. 

... (foto: Darja Štravs Tisu)

... (foto: Darja Štravs Tisu)


Drugi del Brahmsovih Samospevov z baletom je začel v odrski belini baletne klasike ter s sceno gozdnega zelenila, pač stalnico belih baletov v koreografiji koreografskega sodelovanja Francoza Jeana Sébastiena Colaua in Italijana Vincenza Venerusa
Koreograf Colau se je izšolal v Baletni šoli Nacionalne opere v Parizu, kjer je tudi deloval v njihovem ansamblu, nato postal solist Kanadskega baleta, leta 2005 pa tudi prvak Leipziškega baleta. Njegov klasični repertoar je obsežen, saj je deloval v prestižnih svetovnih ansamblih, pri nas pa tudi vodil ure baletne klasike za ljubljanski balet. Z letom 2018 se začne njegovo sodelovanje s koreografom Venerusom, ki pripada novi ustvarjalni baletni generaciji. Šolal pa se že s šestimi leti v rojstnem  Neaplju v baletni šoli tamkajšnjega gledališča San Carlo, kjer je leta 2015  tudi diplomiral, sicer je ob učenju solo petja nastopal še kot  glasbeni izvajalec, nato se pred letom dni odločil za ustvarjalni koreografski opus ob koreografu Colauu. 

... (foto: Apolonija Loborec)

... (foto: Apolonija Loborec)


V njunem delu Brahmsovih Novih ljubezenskih samospevov pa plešejo solisti ljubljanskega ansambla, nekoliko bolj predani klasični baletni tehniki in izvedbi: Rita Polacchi, Urša Vidmar, Ana Klašnja, Nina Noč, Yaman Kelemet, Sebastian Held, Filip Viljušić, Lorenzo Silingardi in Yuki Seki, ki sta jih koreografa tudi izbrala za svoje zahtevne klasične kompozicije, ki znajo svoje vloge tudi čutno obarvati, izražati. Tako se je na krilih glasbene melodike sledilo nežni mladosti, razposajeni baletni igrivosti, ljubkemu srečavanju, tudi nekoliko bolj resnim izzivom, skratka v glasbeni ljubezenski romantiki se je odsevala tudi klasična baletna romantika mladostnih ljubezenskih strasti ter v estetiki klasične baletne virtuoznosti nastopajočih duetov. Ti so se vihravo izmenjevali na površini odra v določenem krogotoku, tako da so bili kar vidni z vseh strani avditorija, z manjšim zamikom tudi z leve strani, kjer je bil postavljen že omenjeni glasbeni del predstave.
V tem delu pa sta se koreografa posvetila še posebnemu ljubezenskemu stanju, bolečini zavoljo neizpolnjenih sanj ali nesrečnega razhajanja, tudi kakih bolečih spominov ... Glede na na povezavo Brahmsa in njegovega prijateljevanja s pianistko Claro Wieck pa tudi možne zatajene ljubezni. Tako se med belino baletnih ljubezenskih parov vije tudi zrel samospev glavne junakinje Urše Vidmar, ki v vsakem svojem obhodu izliva med pari svojo bolečino neizživete ljubezni, ki koreografiji poleg baletne estetike kompozicijsko zanimivo vtisne tudi realen življenjski pečat.

Koreografa Vicenzo Veneruso in Jean Sebastien Colau z glasbeno vodjo Mojco Lavrenčič (foto: Darja Štravs Tisu)

Koreografa Vicenzo Veneruso in Jean Sebastien Colau z glasbeno vodjo Mojco Lavrenčič (foto: Darja Štravs Tisu)


Ta komorni baletno-glasbeni večer Brahmsovih Ljubezenskih valčkov je polno zaseden avditorij tudi navdušeno pozdravil, ustvarjalcem in izvajalcem pa se poklonil z odmevnim aplavzom.
Ljubljanski balet pa je že na veliko v pripravah na svojo prvo premiero letošnje sezone, na pripovedni balet Veliki Gatsby koreografa Lea Mujića, ki bo premierno uprizorjen 7. novembra.

Ime*
Vaš komentar*:
Prepišite kodo:
captcha
Komentarji
Na špici
Članice 2 z bronasto kolajno na svetovnem prvenstvu v hip-hopu
V sredo, 16. 10. 2019, je v nemškem Bremerhavnu potekalo svetovno prvenstvo v hip ...
Preberi članek
Preberi članek
Oktober 2019
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Magnetista. Prevzemite nadzor nad igro privlačnosti!
Oriflame je k svoji paleti dišav dodal še eno parfumsko vodo, ki dokazano privlači
Zajtrk v postelji z ovsenimi palačinkami
Brez napora v nov dan z mojim receptom
Preberi članek
Preberi članek