Ljubljana, 13.03.2019 | Daliborka Podboj

Diptih Pojavitev/Izginotje slavnega umetniškega dueta Greco & Scholten navdušil!

Italijansko-nizozemska naveza v Cankarjevem domu
Balet iz Marseilla (foto: Alwin Poiana)
Balet iz Marseilla (foto: Alwin Poiana)

Slavni umetniški duet, italijanski plesalec ter koreograf Emio Greco in nizozemski režiser Pieter C. Scholten, sta znova prispela v okrilje Cankarjevega doma, na veliki oder Gallusove dvorane v sklopu abonmaja Veličastnih 7, s svojim najnovejšim večdimenzionalnim projektom, s sodobnim scenskim diptihom Pojavitev/Izginotje. V letu 2020 pa umetniški par obeležuje že svojih trideset let izrednega ter zgoščenega umetniškega sodelovanja. V tem času sta ustanovila mednarodno platformo ICK Amsterdam (2009), za uveljavljene umetnike, tudi tiste, ki se spodbudno uveljavljajo, in sta leta 2014 prevzela vodenje Nacionalnega baleta iz Marseilla, tudi vodenje njihove baletne hiše. Grecov plesni opus zaznamuje barvita paleta umetniških del od klasičnega baleta, postmodernizma pa vse do ustvarjanja v slogu plesne sodobnosti.

Emio Greco in Pieter C. Scholten z ...
Emio Greco in Pieter C. Scholten z ...

Izredni plesalec ter umetnik Emio Greco je pri nas gostoval že leta 1998 v okviru festivala Exodos, ko je ta festival še imel toliko finančne spodbude, da je lahko posredoval najboljše ustvarjalce ter izvajalce plesne umetnosti. V času novega tisočletja, leta 2001, je sledilo  gostovanje dueta Double points, nato še veličastni Grecov Pekel/Hell (2007), sestavni del človeške manifestacije, tudi plesalčevega potu ter trdega dela, da bi lahko dosegel svoj vzvišeni cilj. Pred tremi leti (2016) smo lahko znova uživali ob gostovanju takratnih novih dveh postavitev: Extreminisem in Bolero.

... Uršulo Cetinski, direktorico Cankarjevega doma
... Uršulo Cetinski, direktorico Cankarjevega doma

Letošnjega 2. marca je bila na odru Gallusove dvorane uprizorjena svetovna premiera Pojavitev/Izginotje po konceptu in v koreografiji dueta Greco & Scholten, koreografska celota, sestavljena iz dveh samostojnih delov. Vsak del diptiha je predhodno že imel svojo premierno postavitev, v Ljubljani pa se prvič oba dela povežeta v scensko celoto, v koncert plesa, glasbe in zborovskega petja. Prvi, predvsem koncertni del, Pojavitev/Apparition, je bil oktobra in decembra 2017 premierno uprizorjen na Nizozemskem in v Franciji, Izginotje/Disparition pa letošnjega februarja v Luksemburgu.

... na vaji ...
... na vaji ...

Koreografijo Pojavitev avtorja posvečata in naslavljata na mladi rod, ko v ospredje postavljata otroško vokalno čistost ter jasnost brez poudarkov in vibracij v izvedbi dvanajstčlanskega Mladinskega pevskega zbora Glasbene matice v Ljubljani. Zbor je enkratno opravil zadano  nalogo, ko so peli brez dirigentske taktirke, se premikali po odru, se postavljali v scenske večje in manjše formacije, tudi se izpostavljali solisti ob glasbeni spremljavi na klavirju, v kompoziciji in transkripciji skladatelja F. Krawczyka, ki je Mahlerjeve Pesmi za umrlimi otroci (Kindertotenlieder) priredil za klavir in dvanajstčlanski otroški zbor. Posebnost prvega dela je torej otroški zbor, ki poetično nadvladuje odrsko dogajanje, ko plesalci Nacionalnega baleta iz Marseilla ter ICK Amsterdama dobijo prizvok odraslih, ko v kostumski barvitosti vihrajo med mladimi, v svoji črni opravi pa so kot sence, bežni spomini ali stebri mladostnega ozadja, vsekakor sestavni del te prečudovite pojoče oaze na sodobnem plesnem odru.

... na vaji ...
... na vaji ...

Na mrežnem zaslonu se v ospredju odra prikaže prav nenavadno obličje, ki kot duh odprtih ust lebdi nad sceno, ob pojavnosti velikega volka in nato še volčje glave poševnih strašljivih oči postane oris dozdevna volčja lobanja (video Runben Van Leer), plastična poslikava fosila. Ko pa se volk postavi ob bok mladim zboristom, je strašljiva iluzija, ki odpira spominske anale o pravljičnem volku in  Rdeči kapici. Koncertna scena prvega dela diptiha je torej izpolnjena s pravljičnim svetom in otroško čistostjo, tudi ob koncu stopi iluzija nekdanjih dni v ospredje, ko se mladi zboristi postavijo v linearno vrsto ter pojoče stopajo po zabojih ali skrinjah na kolesih, ob dvigu pokrovov pa iz njih zasveti zrcalni odsev in se v otroških rokah znajdejo rdeče krogle. In kot dvanajst Sneguljčic si vsak od njih v svojem zaboju poišče  svoje pravljične sanje. Princ na belem konju jih ne pričaka, pričaka pa jih življenje, ki bo vsakega posebej obudilo v realnost, obiskovalce pa po kratkem odmoru še drugi del diptiha: Izginotje.

... na vaji ... (foto: Matevž Čebašek)

... na vaji ... (foto: Matevž Čebašek)


Pojavitev poje o času spominov in iluzij, ki pravzaprav že izgubljajo svoj pomen, žal pa se ob koncertnem navdihu in z otroškimi sanjami izgublja tudi plesni umetniški dih. Plesna komponenta v tem prvem delu povsem izgublja svoj (odrski) prostor in pomen, sicer pa da misliti; ko  se današnji otroci docela premalo gibljejo in so še posebej prikrajšani za igrivost ter razgibano otroško veselje. Koreografski in ustvarjalni tandem Greco & Scholten nas na svojstven način opozarja na vse, kar se lahko doživlja v mladosti, in to je Pojavitev, medtem ko je Izginotje soočanje dozorele generacije z odhajanjem ter minevanjem, s poudarkom na naš čas vidne odtujenosti, ko na sceni ni osebnih stikov, teži pa k vsesplošni skupinski usmerjenosti.

Pojavitev (foto: Didier Philispar)

Pojavitev (foto: Didier Philispar)


Tam, kjer se konča konceptualno razgibana Pojavitev, se začne plesno Izginotje profesionalnega plesnega, tudi dvanajstčlanskega ansambla,  seveda brez mladinskega zbora, vendar pa so njih glasovi še vedno slišni v opomin in spomin. Ko se zdi, da dvanajst izvrstnih plesalcev ob glasbi, luči in radijskem napovedovalcu ter zvočni kulisi Salvadorja Breeda, sestavljenki iz pop skladb Davida Bowieja, Björk, Radioheada in otroških vokalov ter elektronske glasbe znova ter na novo v svojih razgibanih koreografskih mimohodih temeljito obnavlja lekcije Izginotja, ko na odru sledi njihovo ponavljanje oblik ter stanj. Ta del diptiha je nabit s slikovitimi gibalnimi poslikavami, z energijo moči ter koncentracije, tudi s svetlobno iluzijo in glasbenimi vdori. Nad vsem dogajanjem pa bdi svetlobni pravokotnik, domnevni oglati bivak, v katerem se posameznik lahko tudi sprosti, ko nastopi čas za njegovo uporabnost, in se strasti ter bolečine izlivajo po pravokotni ploskvi.

Izginotje (foto: Alwin Poiana)
Izginotje (foto: Alwin Poiana)

Predvsem pa Izginotje tlači ter stiska nevidna, vendar prisotna napoved, ki se v svojstvenem koreografskem izpisu zazna kot grozeča in nič kaj pravljična apokalipsa, ki znova in na novo nudi človeškemu rodu priložnost novega začetka, novo možnost uka nikoli naučene življenjske lekcije; na odru pa za dokončno izginotje poskrbi tema.     

Ime*
Vaš komentar*:
Prepišite kodo:
captcha
Komentarji
Na špici
Koreografinja je v Trnuljčici videla več kot klasično zgodbo speče lepotice
Koreografinja Marjetka Kosovac s predstavo Trnuljčica zaključuje cikel velikih baletov ...
Preberi članek
Preberi članek
Marec 2019
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
The ONE Colour Stylist Ultimate šminka. Izberite svojo barvo in poudarite svojo edinstvenost!
Pri Oriflamu so izdelali šminko v kar 24 različnih barvnih odtenkih in gotovo boste našli pravo zase
Vabim te na grške počitnice na Kreto
Joga, kuharski delavnici, zdrava hrana, sonce, morje, sprostitev ... vse to je Tertsa
Preberi članek
Preberi članek