Ljubljana, Gorje, 14.09.2017 | Nina Žnidaršič

Klobuk, škornji, kavbojska oblačila in kantri! Na Bledu festival plesa v vrsti Linerafest.

Tridnevni festival plesa v vrsti z odličnimi pedagogi pod vodstvom Marjane Petauer
Čez vikend ste vabljeni na Bled, da zaplešete ples v vrsti.
Čez vikend ste vabljeni na Bled, da zaplešete ples v vrsti.

V petek, 15. septembra, bo v Gorjah odprl svoja vrata tridnevni plesni festival Linerafest. Kot je že iz naslova festivala razvidno, bo festival odpiral premisleke, plesna premlevanja in izkustva plesa v vrsti – zvrst, ki v širši slovenski družbi (morda) še ni tako zelo prepoznana. Ples v vrsti je zvrst, ki skriva manifestacijo treh ključnih elementov – plesa, druženja, zabave; vse troje pa je enačaj izpopolnjeni (plesni) duši in zdravemu telesu. Glavna filozofija festivala je pridi, poglej in izkusi; kar pa predstavlja korak k večji prepoznavnosti tega plesa v Sloveniji. Ker gre za festival, na katerem bodo poučevali vrhunski tuji in domači pedagogi ter plesalci, je v ospredju tudi želja po povezovanju in iskanju 'istega plesnega jezika'.
Zaradi velike želje po promociji in spoznanju te plesne zvrsti organizatorji festivala podarjajo tudi nekaj (brezplačnih) vstopnic, ki jih dobite tako, da pišete vodji in organizatorki festivala Marjani Petauer na mejl lineradance@gmail.com naš stavek Dan s plesom je odličen dan in Marjana vam bo poslala vstopnico. Zakaj sploh gre, preberite v intervjuju o njenih plesnih začetkih, o plesu v vrsti, ljubezni do plesa, predvsem pa o samem prihajajočem festivalu.

...
...


Kako se je vaša plesna pot sploh začela? Kdaj in kako ste se prvič srečali s plesom?
Že v osnovni šoli sem začela plesati. Začelo se je s plesnimi pripravami na valeto, potem sem s plesom nadaljevala v Kazini, kjer so bile organizirane plesne vadbe. Sodelovala sem tudi s Tomažem Ambrožem. Vstop v Kazino je pomenil tudi resnejše ukvarjanje s plesom – treniranje. No, pozneje se je za nekaj let moja plesna pot prekinila zaradi študija in želje po kariernem uspehu; navsezadnje tudi zaradi otrok in ustvarjanja družine. Kljub vsemu je v meni še vedno tlela iskra, želja po plesu, plesanju. Ko so otroci zrasli, so se mi popoldnevi sprostili in takrat se je spet pojavila ta želja, da bi se vrnila v plesne vode na rekreacijski način. Začelo se je obdobje iskanja; v tem času sem se srečala z Majdo Starovašnik, ki mi je predstavila idejo kantri plesa v vrsti. Na spletu sem se potem pozanimala o tej plesni zvrsti in ugotovila, da je ravno to tisto, kar želim početi v svojem prostem času. Gre torej za ples brez partnerja, naučiš se plesno koreografijo ter s tem nove korake, ki jih nadgrajuješ, lahko preliješ svoje predhodne plesne izkušnje v te na novo naučene plesne korake ipd. Tudi dekleta, ki so začela obiskovati ples v vrsti, so bila nad tem zelo navdušena; očitno sem jim znala to plesno zvrst dobro predstaviti in pokazati. In tako se je v Kranju leta 2008 oblikovala prva kantri skupina plesa v vrsti – iz petih udeležencev je nastalo 50 udeležencev … Iz leta v leto jih je več; hkrati pa smo se – tako kot povsod drugje – srečali z različnimi interesi, trenji, nesoglasji …

...
...


Plesno skupino Linera ste ustanovili leta 2013. Že dobro desetletje torej obstajate v plesni krajini.
Res je. Jaz sem začela prenašati svoje plesne izkušnje na vadeče, plesalke in plesalce, predvsem na gospe v zrelih letih (starost 43 in več, op. u.). Pravzaprav zelo težko rečem, da je to, kar imam in vodim, šola; boljši izraz bi bil vadba za odrasle, za ženske, za tiste, ki bi rade plesale, se gibale, družile, srečevale na dogodkih. Bistveno prizadevanje je, da nekaj naredijo za svojo dušo, za svoje telo, možgane; nekaj preprostega in zdravega. To ples v vrsti vsekakor omogoča.

...
...


Na vaši spletni strani sem zasledila citat, ki morda povedano lepo strne v eno misel – Ples je govorica telesa … je šport, umetnost in zabava!.
To je bil pravzaprav osrednji interes in 'pobuda' za vadbo ples v vrsti. Pomembno seveda je, da vsak posameznik prepozna svoj interes, kaj ga zanima, kaj si želi. To velja tudi za ples. Velikokrat se zgodi, da eden v partnerskem odnosu ne pleše, nima časa ali pa ima preprosto drugačen interes. Skratka – pomembno je, da posameznik prepozna svoje sposobnosti in prisluhne svojim interesom. Pri plesu v vrsti je ravno to v redu, da nimaš partnerja, kar posledično pomeni, da te nihče ne kritizira (smeh); si v skupini in si sam sebi sodnik. Vse lahko narediš kot posameznik; celostno delo na sebi torej.
Že od vsega začetka se pogovarjava o plesu v vrsti – kako bi ga na kratko predstavili našim bralcem in bralkam? Kakšen je? Kaj je esenca tega plesa? Izhaja ta ples morda iz Amerike, saj se pojavlja zanj tudi izraz 'kantri line dance'?
V Sloveniji se je ta ples poistovetil z izrazom 'kantri line dance' in ta zvrst je v Ameriki ter Evropi zdaj najpopularnejša. V vrsti plešeš koreografijo, ki se skozi glasbo ponavlja, vsaka nova ponovitev se začne na novi steni (pogled s plesišča). Koreografije so lahko zelo preproste ali zelo zahtevne, in kar je specifično – plešejo se na točno določeno glasbo.
Kaj pa pomeni, da je ta plesna zvrst popularna?
To pomeni, da je ogromno ljudi vključenih v plesne skupine. V Ameriki je veliko lokalov, kjer se vrti določena zvrst glasbe in kamor ljudje prihajajo na druženje. Včasih smo hodili v festivalno dvorano – v petek, soboto, nedeljo –, kjer smo plesali družabne plese. V ameriških filmih vidimo popularnost plesa in hkrati s tem tudi druženja. V zgodnjih filmih iz 60. let in še prej lahko zasledimo ples v vrsti. Tam pri njih se je vse skupaj celostno razvijalo – z glasbo, plesom, filmsko kulturo in posledično se je tako razvijal tudi kantri ples v vrsti v klubih, salonih, ki so bili 'pokriti' s parketom, plesiščem, mizami, igralnimi avtomati, 'biki'. Tam je teh salonov oziroma klubov še danes zelo veliko in ravno te vsak večer ljudje obiskujejo, hodijo na druženje ter ples. Tega pri nas v tolikšni meri ni in to je velik minus; zato se tudi ne razvija tako hitro ali množično.
Po drugi strani pa se zavedam, da je lahko skozi kantri ples v vrsti prisotna tudi amerikanizacija ali pa komercializacija. Imeti klobuk na sebi, škornje, kavbojska oblačila (morda) ne sodi v slovenski kulturni kontekst. Moram pa poudariti, da ples v vrsti ni (samo) to; mi ga zdaj prepoznavamo in označujemo kot 'kavbojstvo', saj smo s to informacijo od tod tudi začeli. Ples v vrsti je veliko več … Tudi znotraj samega plesa je veliko različnih zvrsti in stilov.
Sliši se, kot da si prizadevate rušiti že ustaljene stereotipe?
Tudi. Na nek način skušamo rušiti stereotipe. Je pa tako – veliko je različnih ljudi, različnih interesov, vodij in vsak razvija kantri ples v vrsti na svoj način; na način, ki mu oz. ji je všeč. Veliko je različnih načinov. Recimo v Italiji se je pred leti množično razširil catalan ples v vrsti, ki je zelo zahtevna plesna zvrst. Je zelo atraktivna zadeva, ki pa ni za vsakega. Ples v vrsti je tudi lahko prepoznan po glasbi in posledično tudi po glasbenih okusih; če je prisoten izraz kantri, je to lahko že namig za kakšno glasbo gre, temu se dodajo potem še kantri oblačila itd. Skratka – želim povedati, da ni prisoten zgolj 'kavbojski' motiv, ampak je ples v vrsti zelo širok in lahko zadovolji različne želje ter okuse. V tujini je prisotna profesionalizacija kantri plesa v vrsti, kjer namesto težkih škornjev uporabljajo plesne škornje. Pri nas še nismo na tej stopnji, saj je ta plesna smer še zelo v povojih, se še iščemo in spoznavamo, kaj je naš, slovenski interes.

...
...


Besedna zveza ples v vrsti je tudi pogosteje prisotna na vašem jezikovnem repertoarju kot pa 'kantri line dance'.
Takoj ko se plesalci postavijo v vrsto, se pravi v formacijo, lahko uporabiš izraz ples v vrsti. Gre za preprost izraz. Ko zmanjka mest v eni vrsti, se postaviš v drugo in tako naprej; vse do neskončnosti. Vrsta je oblika, ki se mi že v osnovi zdi lepa; hkrati je lepo plesati na glasbene hite, torej na tisto, kar ti je všeč. Sam ples lahko potem popestriš s preprostimi ali težjimi koraki, dodaš roko … Lahko tudi združuješ različne plesne zvrsti med seboj.

...
...


Če preideva kar na prihajajoči festival plesa v vrsti – pred štirimi leti ste se povezali z avstrijskimi umetniki s tega plesnega področja in tako je kot vzročna posledica nastal festival Linerafest. Bi mi morda povedali malo več – kaj pravzaprav je ta festival? Kaj je bila glavna pobuda, da ste se odločili za ta korak?
V prvi vrsti festival pomeni druženje, zbiranje znanja in informacij o tej plesni zvrsti za udeležence in širšo družbo. Po štirih letih je naša scena že tako naprej, da lahko ponudimo različne podzvrsti plesa v vrsti – modernega, kantri in catalan. S festivalom želim doseči, da se prepozna in spozna, kaj ples v vrsti sploh je; da imamo celo paleto stilov tega plesa, predvsem pa da udeleženci najdejo svoj izraz znotraj tega ali s čim bi se znotraj tega ukvarjali. Namen festivala je tudi, da plesalec ali plesalka vidi, če so mu  bliže težji ali lažji stili; navsezadnje je lahko tudi samo glasba tista, ki ga pritegne, ali pa način razmišljanja. Ko se ena družbica začne zaradi plesa sestajati, potem pozneje postane kot nekakšna družinica – ni več samo 'plesno' druženje, ampak je druženje, ki preide v popoldansko, prostočasno, vsakodnevno, tudi izvenplesno druženje. Lahko se začne vse naprej razvijati, dopolnjevati tudi v bolj tekmovalne, zahtevnejše plesne pristope. Čisto vsak lahko najde svoj prostor v tej plesni zvrsti; je pa tako, da nobena stvar ne pride čez noč, temveč je za napredek, razvoj potreben čas  (koordinacija telesa, usklajenost z glasbo, ponotranjanje korakov, poznavanje koreografije; ogromno informacij naenkrat za začetnika torej) … Obenem – kar je tudi zelo pomembno – s pomočjo festivala spoznavaš plesno sceno, tudi mednarodno; (pri)dobiš ogromno informacij, ki ti pomagajo pri tvojem plesnem razvoju.

... Roy Verdonk ...
... Roy Verdonk ...


No, saj glavna ideja, namen festivalov je ravno to, da pridobiš informacije s tistega področja, za katero se zanimaš ali s katerim se ukvarjaš. Izmenjava znanj(a) torej. Kakšen bo festivalni program? Kaj lahko udeleženci pričakujejo?
V petek se ob 19.30 začne festival; torej odprtje, ki ga spremlja delavnica, narejena na zabaven, družaben način, z Royem Verdonkom (profesionalni plesalec in pedagog plesa v vrsti, op. u.). Delavnici sledi še dvourno preplesavanje, kjer se plesalci in plesalke med seboj spoznajo, (po)družijo; navsezadnje izkusijo tudi različne koreografije skupin na isto glasbo. Vsaka skupinica na plesišču pleše svojo koreografijo. Seveda bi moralo biti v osnovi tako, da bi vsi plesali na isto glasbo isto (trajnejšo) koreografijo … Države, kjer je boljše povezovanje, daljša tradicija, pridejo do te 'skupn' točke; pri nas pa tega povezovanja (še) ni, zato do te točke (še) nismo prišli. Kot že rečeno, ples v vrsti je zvrst, ki je v Sloveniji vendarle še v povojih. Potem prihodnji dan, tj. v soboto, se vaje, plesne delavnice začnejo že ob 10. uri. Morda bi ta dan označila kot 'resnejše' delo, ker je več – šest – delavnic zapovrstjo z vrhunskimi (tujimi in domačimi) pedagogi in koreografi; odmori med posameznimi delavnicami so dolgi le od pet do deset minut. V tem dnevu se bomo naučili veliko novih koreografij. Glasba se bo tudi ves čas predvajala. Ko končamo z delavnicami, se začne večerni del, ki je podoben prejšnjemu dnevu – preplesavanje, druženje, zabava, piko na i bo dal šov program. Ta del imenujem tudi 'uradno' ali 'formalno' odprtje, saj so prisotni raznovrstni plesni nastopi. Tega dela se zelo veselim in ga že zelo težko pričakujem. Za tem sledi še 'after party', kjer lahko plesalci iztisnejo še zadnje atome plesne moči in energije. V nedeljo je ob 10. uri v načrtu tehnični trening, ki ga vodi že omenjeni Roy Verdonk. Trening je namenjen tistim, ki si želijo na področju plesa pridobiti več znanja in izpiliti napake. Je zelo dober pedagog, saj zna težje 'stvari' razložiti na zelo razumljiv, tudi preprost način; zahteva, da poznaš svoje telo in da izhajaš od znotraj. Bila bi velika škoda, če bi ta trening udeleženci ali pa obiskovalci festivala zamudili.

...
...


Komu je festival namenjen?
Vsem; ni starostne omejitve. Niso samo starejši tisti, ki obiskujejo ples v vrsti, temveč tudi mladi. Sama večkrat uporabim besedo starejši, vendar to ne pomeni, da je namenjen zgolj njim. Nasprotno – ples v vrsti je ples za vse. V tujini lahko vidiš, da otroci v tej plesni zvrsti že pri štirih, petih letih tekmujejo. Pri nas (še) ne, ker ples v vrsti (še) ni tako zelo popularen in prepoznan. Poleg tega za obisk festivala ni pogoj plesno predznanje; namenjen je torej tudi začetnikom. Zelo se zavzemam tudi za to, da bi se v vrtce in osnovne šole bolj vključevalo plesno vzgojo, ples, saj na splošno gibanja, plesa v današnji družbi zelo primanjkuje; veliko je sedečih poklicev … Ples je v različnih strokovnih mnenjih in opravljenih raziskavah dokazano prepoznan kot najuspešnejša tehnika za omejevanje razvoja bolezni, kot sta demenca in alzheimerjeva bolezen; to je tudi razlog, da ga priporočam 'starejšim'. Vendar je to že druga tema, na katero  je treba vsekakor opozoriti.

Ime*
Vaš komentar*:
Prepišite kodo:
captcha
Komentarji
Na špici
Nagrade Lydie Wisiakove podeljene; za življenjsko delo Ljiljani Keči
Nagrade prejmejo: Petar Đorčevski za umetniško premišljeni in karakterno različni interpretaciji vlog Viktorja Kumarovskega v baletu ...
Preberi članek
Preberi članek
November 2017
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Ko lepotni spanec zares deluje! Z Oriflamovo nočno masko bo obraz sijoč in spočit, tudi če vi niste!
Najučinkovitejše 'zdravilo' za kožo po napornih, izredno stresnih dneh, Oriflamov izdelek NovAge Intense Skin Recharge, preverjeno
Preprost čokoladni šarkelj
Ko razkrijem, da je v pecivu rdeča pesa, me še vedno začudeno pogledajo!
Preberi članek
Preberi članek