Ljubljana, 16.03.2017 | Daliborka Podboj

Bližnji plani Magdalene Reiter in Hud Pesjan Iztoka Kovača

Dve plesni premieri v dveh dneh na dveh koncih Ljubljane
Magdalenin solo Bližnji plani (foto: Darja Štravs Tisu) in Kovačev Hud Pesjan (foto: Andrej Lamut)
Magdalenin solo Bližnji plani (foto: Darja Štravs Tisu) in Kovačev Hud Pesjan (foto: Andrej Lamut)

Dve plesni premieri sta bili uprizorjeni v prvih dneh marca na dveh koncih Ljubljane: 2. marca na Prulah na odru Plesnega teatra Ljubljana, ko  je Magdalena Reiter nastopila s svojim avtorskim solom Close-ups / Bližnji plani, prizorišče druge premiere pa je bilo v Mostah 3. marca na Velikem odru Kulturnega centra Španski borci, otroška plesna predstava Iztoka Kovača Hud Pesjan. Na drugem delu Slovenije je bila, prav tako 3. marca, v Veliki dvorani SNG Maribor na sporedu baletna premiera Baletni večer. Torej ples se nam dogaja, plesne premiere pa na kup, kot bi jih nesel letošnji marčevski  veter, in to v dveh dneh kar trikrat, možni ogledi le-teh pa po zemeljskih potovalnih zmožnostih, in to dan za dnem.

Magdalena Reiter ...
Magdalena Reiter ...


Bližnji plani je naslov petintridesetminutnega avtorskega sola Magdalene Reiter (glasba Mitja Vrhovnik Smrekar, skladba Timber Timbre; oblikovalci predstave pa: oblikovanje prostora Ajda Tomazin, kostumografija Zarja Predin, oblikovanje luči Magdalena Reiter, dramaturgija Andreja Kopač). Predstava je nastala v produkciji Zavoda Mirabelka in v koprodukciji PTL. Popolna odrska belina pričaka gledalca že ob vhodu, je prispodoba prostorske čistosti brez kakršnekoli nepotrebne vizualne navlake, sredi te beline stoji in zre v daljavo akterka Magdalena, odeta v dnevno oblačilo. Zvok glasbe je tisti, ki sproži prvi vzgib telesa, prvi upogib kolen, ti pa vrsto gibalnih zaporedij od premika kolka pa naprej v prostor … Tok uprizoritve vpliva na tri fazna stanja, ko se v prvi fazi zbirajo fizični gibalni elementi, ki se nato členijo v zaporedju premikov osnovne telesne govorice. Ta prva faza je statična, je galerija telesnih skulptur, ki po svoji obliki in v odlični prezenci gibalke okvirijo  razpoznavna osebnostna stanja. Na različnih prostorih odra se instalirajo različne osebnostne faze, eno teh je ovekovečil tudi kipar Rodin v svoji umetniški skulpturi Mislec, ko pretežko glavo misli vedno podpira roka; večno telesno gibalno govorico je dobro poznati, tudi znati brati, ne le pri otrocih.

... (foto: Darja Štravs Tisu)
... (foto: Darja Štravs Tisu)


Izpostavljena telesna obličja, pozicije kontrastno tečejo, se vrstijo, razpadajo in na novo gradijo, tudi kujejo določeno stopnjo odrske dinamike, ki doživi svoj vrhunec v drugi fazi, v nenadnem preobratu, ko se ona, Magdalena, postavi pred veliko projekcijo lastne sence. Takrat zavlada  tišina, tiho neposredno soočanje z nastavljeno senčno projekcijo, s samo sabo. In ker se ta izpostavljeni trenutek časovno tudi (pre)razpotegne, se samodejno sprožil aplavz, ki pa se je moral umiriti, ker očitno ni sledila zaključna faza uprizoritve, čeprav bi lahko bila.  Sledila je še tretja faza, ki ni bila jasno berljiva kot nadaljevanje drugih dveh, bolj kot vrinjena nova oblika, kot plesni preplet predhodnih oblik v dokaj nedorečeni gibalni sestavljanki dozdevnega študijskega nastavka morebitne nove koreografije.  

Hud Pesjan ...
Hud Pesjan ...


V Španskih borcih pa se je zgodila nova otroška vzgibanka Hud Pesjan v režiji in koreografiji Iztoka Kovača, po predlogi istoimenske pesmi Marijana Vodopivca, in to je že druga otroška predstava iz skladateljeve pesmarice uvrščena na oder Španskih borcev (ogled 4. marca ob 11. uri). Minila so manj kot tri leta od zadnje Kovačeve otroške uspešnice Huda Mravljica (2014), ko je pred nami že njegova nova otroška plesna uspešnica, sicer za nekoliko starejše otroke, od 5 do 10 let, ki se reklamira kot predstava za pogumne otroke, ko pesjani strašijo, za povrh je še malce grozljivo popoprana, sicer manj, kot znajo biti pravljice bratov Grimm ali narodne pripovedke.

...
...


Kovačev Hud Pesjan ne le da zabava mlado in staro, ampak tudi poučno pristopa k otroku, ko ga neposredno domiselno ter simpatično, tudi primerno njegovi stopnji dozorevanja usmerja v kulturo pravilnega vedenja in opominja na zlo, ki se ga da tudi preseči. Po predlogi pesmi Hud Pesjan sta scenarij oblikovala Iztok Kovač in Jera Ivanc, otrokom pa odpirala številne uvide v splošno problematiko nasilja, tudi današnjega. Ustvarjalci in izvajalci člani EnKnapGroup Luke Thomas Dunne, Jeffrey Schoenaers, Lada Petrovski Ternovšek, Matea Bilosnić, Gilles Noël; njih je kozjih molitvic naučila naše gore list Ana Štefanec, rdeča zvitorepka, zvita Vražička, poprej pa še poskakovala kot deklica in se na pesjane hudovala v vlogi babice , okrepljeni z novimi hudimi pesjani so neutrudno plesali, tolkli ritme, prepevali, kovali igre in skovali odskočne akrobatske domislice v jasni ter igrivi telesni artikulaciji, obrazni mimiki in zgovornih pogledih.

...
...


Začetno sceno obliva nenavadna svetloba, ko na odru ob strani stoji velik črn kotel in pod njim tli ogenj, na drugi strani pa v zraku visi čarobna okrogla belina, ki sveti kot sij polne lune (scenografija Mira Stupica in Zavod En-Knap). Takoj zatem so že privihrali težki kosmatinci, odeti v  kožuhovino, v kostume po kostumografiji Mire Stupice in v izvedbi Ateljea d.o.o., ko ob njihovih divjih igrah vihrajo še dlake na kostumih. Ta čarobna velika in viseča okrogla oblika dobi tudi sončni sij ter se v njej pojavijo še hudomušni mali čarodeji: Arne, Ava Nuria, Bela Su, Elisa, Gaj, Hugo, Lucian, Martin, Oskar, Pika, Pino, Ravi, Uma, otroci, ki kot v kvizu odgovarjajo na zastavljena vprašanja. Ko povsem odprto in  prisrčno spregovorijo o pesjanskih navadah, o tistem 'pesjanskem fuj in fej', o gromkih 'prdcih', tudi o tem, kako domači kužki veliko lepše obližejo svoje krožnike kot  požrešni pesjani, ko se ve, da se po nosu ne vrta, ampak se iskreno prizna, kam se smrkelj skrivaj spravi, ko eden meni, da je pesjan po imenu Jan, druga pa, da je pol človek pol volkodlak (video Omar Ismail, dramaturško svetovanje in glas Jera Ivanc). In smo se smejali ter zabavali praktično ves čas te hude pesjansko zaplesane grozljivke, ki je bila glasbeno navdihnjena ob avtorski glasbi in pod mentorstvom Tomaža Groma, tudi v odtenkih odrske svetlobe Leona Curka

... (foto: Andrej Lamut)
... (foto: Andrej Lamut)


Otroška plesna predstava Hud Pesjan ni ravno tipična za današnji uprizoritveni otroški program, je pa zato tem bolj sveže odrsko presenečenje v času hladne elektronike, postavljeno na starodavne narodne zasnove. Iztoku Kovaču in njegovi uprizoritveni ekipi je uspelo animirati ter na oder postaviti plesno slikanico, ki se malim radovednežem prav dobro vtisne v spomin. Nič manj poučna ni niti za starše, dobrodošla je tudi za pedagoge, ko uk ne nosi le resnega predznaka, ampak domišljijsko buri ter krepi moč ustvarjanja. In predstava se kar vrsti na programu Centra kulture Španski borci ter bo znova na sporedu 30. in 31. marca ter 1. in 4. aprila.

Ime*
Vaš komentar*:
Prepišite kodo:
captcha
Komentarji
Na špici
Opravimo s predsodki. Plesalke ob drogu športnice, ne striptizete! Zdaj tudi uradno.
Ples ob drogu odslej tudi uradna športna disciplina. Nov dosežek je dokončno zabrisal erotični predznak tega športa! Pobudnici ...
Preberi članek
Preberi članek
Oktober 2017
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Umetnost z višjim ciljem. Za bolne malčke. Pediatrična klinika – barvita, slikovita, pravljična
Neprofitna organizacija Nordic Art Initiative je s partnerji, med katerimi je tudi Oriflame, iz puste bolnišnice ustvarila prijazen prostor
Čas je za moj hit. Veganski burgerji vas čakajo na mojih delavnicah!
Jesenske delavnice so pred vrati. V petek v ljubljanski Nami, na Good Food Festivalu v Dubrovniku, v Romansi...
Preberi članek
Preberi članek