Ljubljana, 09.01.2015 | Daliborka Podboj

Kaj je ponudila in kaj pesti neinstitucionalno sodobno plesno sceno

Pregled leta na sceni sodobnega plesa
Aja Zupanec na odru.
Aja Zupanec na odru.
Scena sodobnih plesnih projektov, predvsem zgoščenih na ljubljanskih odrih, je v minulem letu ponudila lepo število umetniških užitkov in presežkov, dogajalo pa se je tudi izven Ljubljane, ko ples vlada slovenskemu prostoru, še posebej pa v Celju, Mariboru, Murski Soboti, Novem mestu in Novi Gorici. Najspodbudnejši odnos do umetnosti je pokazala ravno Nova Gorica, ko je posvetila svoj štiriletni občinski program v obdobju  2013- 2017 umetnosti, ki ima zasidrane temelje v mestu in v občinskem okolišu. Novogoriška občina je v sodelovanju z JSKD OI Nova Gorica leto 2014 posvetila prav plesni umetnosti, in tako so se pestri plesni programi vrstili skozi celo leto. Z Okroglim omizjem o plesni problematiki se je začelo plesno novogoriško leto, končalo pa z umetniško zasnovano predstavo Skice na koncertu na odru SNG  Nova Gorica. Predstava se je izkazala kar za umetniški "cukrček" avtorskega plesa, glasbe in likovne ekspresije v posvetitev 110. obletnici rojstva našega pesnika Srečka Kosovela, ko so solistične avtorske miniature na pesnikove verze snovali: Igor Sviderski, Špela Kralj, Michal Rynia, Nastja Bremec, Nika Mlakar in Daša Grgič.
Nastja Bremec je z Michalom Rynio aktivirala Novo Gorico, da je plesala vse leto. sceno v Novi Gorici in okolici.
Nastja Bremec je z Michalom Rynio aktivirala Novo Gorico, da je plesala vse leto. sceno v Novi Gorici in okolici.

Leto 2014 je tudi leto zgodovinskih družbenih in plesnih obletnic. Dvajset let Plesnega teatra N Velenje je Nina Mavec Krenker obhajala z generacijo, ki jo je vpeljala v plesne omame, sicer še vedno aktivno na plesnih poljanah, ter skupaj z novimi plesnimi upi postavila na oder Kulturnega doma Velenje svoj nov plesni projekt. 32 plesalcev je zaplesalo skupaj z Nino Mavec v njeni koreografiji spominov in generacijskega sožitja nenavadnega naslova: Včasih me preprosto ni … Takrat me je pravzaprav največ, s katerim koreografinja poudarja vlogo mentorja, ki je ob nastopih svojih gojencev neviden za odrom, vendar povsem okupiran s pripravami za tekoči nastop.
Nina Mavec Krenker je praznovala v Velenju.
Nina Mavec Krenker je praznovala v Velenju.

V Celju so počastili prihajajočih 25 let sodelovanja dveh pobratenih mest začeto leta 1990, med Celjem in nemškim Singnom ob Bodenskem jezeru, s koncertom plesne mladosti, ko je v koreografiji Goge Stefanovič Erjavec in Aje Zupanec stekla plesno-glasbena predstava Meeting point - Prostor srečanja, v izvedbi Plesnega foruma Celje in Mladinskega orkestra Glasbene šole Singen, premieri pa sta se zgodili aprila v celjskem domu in maja v prepolni Stadthalle Singen ob slavnostnem nagovoru obeh županov.
Goga Stefanovič Erjavec pa v Celju.
Goga Stefanovič Erjavec pa v Celju.

V tem istem letu obhaja svojih 20 let delovanja tudi plesna skupina Fourklor Branka Potočana, ki je svojo obletnico obsijal že lani v predstavi Sijaj. Letos pa Potočan z novim plesnim in koreografskim elanom in ob koncu leta zaveje svoj Solo za dva, Tudi počasi se lahko pride, kaj šele če bi stekli, moški duet nemih pogovorov z glasbenikom Markom Brdnikom in v odsev inertnosti družbe ter neaktivnega življenja posameznikov; ko aktivira mlajšo plesno generacijo v sestavi: Veronika Valdés, Enya Belak, Tini Rosman in Tamara Polanc.
Solo za dva koreografa Branka Potočana.
Solo za dva koreografa Branka Potočana.
 
Častitljivih 30 let je letos obhajal Plesni teater Ljubljana/PTL, ko ga je leta 1984 ustanovila balerina, plesalka in koreografinja Ksenija Hribar (1938-1999), obenem pa postavila tudi prvo profesionalno plesno skupino tega časa. Obletnica PTL je hkrati obletnica profesionalizacije sodobnega plesa pri nas ob koncu 20. stoletja, prav te iste generacije, ki danes kroji in vodi našo sodobno plesno sceno. PTL je obletnico obarval s spomini in retrospektivo fotografij, razstavljenih v svojem gledališkem prostoru, tudi projekcij izbranih zgodovinskih predstav, največkrat predvajanih odlomkov iz zgodovinskega opusa Ksenije Hribar. Projekcije so popestrili še s humornimi izvlečki kritiškega pisanja, ob tem pa  predvajali izbrane odlomke iz intervjujev s Ksenijo Hribar, ki nazorno pričajo, da se v vseh teh 30 letih situacija na sodobni plesni sceni ni skoraj nič spremenila. To, kar je pestilo in bolelo Ksenijo Hribar, še vedno pesti neinstitucionalno sodobno plesno sceno, in vseh teh trideset let odzvanjajo ponavljajoča se besedila o problematiki podhranjenih financ, pomanjkanju delovnih prostorov, zapostavljanju plesne umetnosti … In takrat je obstajala samo ena, združena, sodobna plesna scena, le ena profesionalna plesna skupina zgoščena na enem prostoru delovanja in v enem mestnem jedru.
Ksenija Hribar je bila ustanoviteljica Plesnega teatra Ljubljana.
Ksenija Hribar je bila ustanoviteljica Plesnega teatra Ljubljana.

PTL se je odzval tudi na razpis Mestne občine Ljubljana, ki obdobje dveh let (2014,2015) namenja slavnostnemu obeležju izgradnje rimske Emone, ko se je pred 2000 leti z odlokom rimskega cesarja Tiberija začela gradnja nove kolonije Julija Emona. Za to obeležje so organizirali mednarodni razpis in izbrali koreografski prvenec "sefeld" belgijskega koreografa Kevina Trappeniersa v izvedbi avstrijske plesalke in soustvarjalke Dagmar Dachauer. Plesna predstava "selfed" pa se je izkazala za  intelektualno in poglobljeno koreografsko razmišljanje o osebnih blokadah in imaginarnih utvarah posameznika ob premagovanju samega sebe, kar se je ves čas zgodovine dogajalo na starorimskem obzidju Emone in Ljubljane, ki je preživelo boje in vojne, danes pa služi za urbano urjenje mladih pogumnih športnikov, tudi skupine Parkour. Plesna predstava "selfed" se izkaže kot smiselno inovativno prepletanje plesne umetnosti s športom in urbanim okoljem.
Maja Delak.
Maja Delak.

Posebni koreografski dogodek intelektualnega premisleka o lastnih izzivih, o premagovanju fizisa, o plesalčevem času, v katerem se lahko iskri s svojim instrumentom, telesom, je Maja Delak postavila svojo novo solistično intimno izpoved Kaj če … na oder Stare Elektrarne, Elektro  Ljubljana.
Magdalena Reiter je postavila na ogled novo predstavo.
Magdalena Reiter je postavila na ogled novo predstavo.

Čas od začetkov prve svetovne vojne beleži že 100 let, od njene mlajše in bolj grozljive sestre, druge svetovne vojne, pa  tudi že 75 let, tam, kjer se je ta začela leta 1939, kot npr. na Poljskem, ko je Hitlerjeva Nemčija vdrla na to ozemlje. Temu obdobju je svoj novi plesni projekt Pars pro Witkacy posvetila koreografinja in plesalka poljskega rodu Magdalena Reiter in ga postavila na oder Anton Podbevešk Teatra v Novem mestu, posvetila pa vsestranskem poljskem umetniku, literatu in filozofu tega časa Stanislavu Ignacyju Witkiewiczu - Witkacyju (1885-1939). Predstava v sinhronem prepletu plesa, glasbe in filozofije ob poslikavah in fotografijah Witkacyja zaobjame umetnikovo razmišljanje o življenju in času, kar v komparaciji s sedanjikom ne kaže večjih odstopanj, soustvarjali pa so: igralka in performerka Maruša Majer ter plesalci Lada Petrovski Ternovšek, Dušan Teropšič in Magdalena Reiter.
Megla stoletja.
Megla stoletja.

Značilnosti zgodovinskega tehnološkega razvoja, burnega in krvavega časa 20. stoletja je na Velikem odru Španskih borcev izpostavil režiser in dramatik Matjaž Zupančič, v koreografiji Sinje Ožbolt in izvedbi naše profesionalne plesne skupine EKG, ki deluje v organizaciji Zavoda EN-Knap pod umetniškim vodstvom Iztoka Kovača. Že naslov 20th Century Fog ali Megla stoletja tega zanimivega scenskega projekta odrskega zgodovinskega dokumentarca o 20. stoletju rahlo aludira na komercializacijo umetnosti tega stoletja, ki je z raketnim pogonom osvojila  najprej filmsko industrijo; v originalu je to filmska špica 20th Century Fox.
EnKnap.
EnKnap.

Plesna skupna ENKnapGrop v sestavi: Luke Thomas Dunne, Ida Hellsten, Benze Mezei, Ana Štefanec in Tamás Tuza je postala naša najdejavnejša plesna skupina na sodobni sceni, aktivirana v mnogih in raznovrstnih plesnih projektih, ki tečejo v organizaciji Zavoda En-Knap v prostorih Kulturnega centra Španski borci in v koreografijah Iztoka Kovača ter gostujočih koreografov. Spomnimo se poučne in plesno igrive predstave Huda Mravljica, namenjene našim najmlajšim, ali zabavnih plesnih animacij v času turistične poletne sezone v mestnem jedru Ljubljane, enako tudi v okvirih njihove krajevne skupnosti. Na samem začetku leta pa so uspešno zajadrali še na področje plesne ustvarjalnosti in izpostavili svoje lastne umetniške tendence v avtorskem večeru dveh koreografij: Kar ostane …, seveda na odru, ko se srečata gib in video projekcija v izvedbi dueta Benze-Štefanec; Kaj se lahko zgodi, ko se dotakneš … pa v zabavni sceni in zgibanki gibalnih domislic terceta-Dunne, Hellsten, Tuza. Na koncu leta jih še enkrat srečamo na filmski projekciji Vašhava, uveljavljenega dvojca koreografa Iztoka Kovača in filmskega režiserja Saše Podgorška, kot raziskovalce industrijske hale že neobstoječega trboveljskega rudnika, skupaj z gosti: Gyulom Cserepesom, Barbaro Kanc, Katjo Legin in Lado Petrovski Ternovšek.
Juri Muri v Afriki.
Juri Muri v Afriki.

Plesni projekti so se skozi leto kar vrstili, plesna bera pa dozorevala v siju plesnega raziskovanja in poglabljanja koreografskega medija, tudi v sožitju z drugimi umetniškimi zvrstmi: Juri Muri v Afriki pleše v režiji Ivane Djilas, v koreografiji Maše Kagao Knez in v umetniško zasnovanih preoblekah "velikih lutk" Jelene Petković; v sožitju baročne zgodovinske dediščine glasbe in plesa ter v povezavah s sodobnostjo je zaživela  koreografija BACH eMotion v plesni izvedbi avtorice Tanje Skok in v duetu z eminentnim glasbenikom Xavierjem Diázom-Latorejem, kritiki pa so jo označili kot inovativni umetniški dogodek Festivala SEVIQC Brežice; Hunting seazon-Sezona lova je koreografija plesnega raziskovanja tenkočutnih korakov v duetu z baročno skladbo Concerto Grosso I II III Vladimirja Godárja in v koreografiji Milana Tomašika, skupaj s plesalci  in soustvarjalci: Janom Rozmanom, Allessandrom Sollimo, Tino Valentan, Špelo Vodeb, Ajo Zupan in M. Tomašikom; Notranja neposrednost, plesna predstava v solistični izvedbi Tine Dobaj v Vetrinjskem dvoru v Mariboru se dogaja onstran imaginacije in v iskrenosti srečavanj giba, ritma, plesa ter glasbenih struktur Andreja Hrvatina.
Profil in kazen.
Profil in kazen.

Pohvaliti je treba tudi izvrstne plesne stvaritve mlajše generacije plesalcev in ustvarjalcev, ki se umetniško dozorelo poglabljajo v svoje generacijske težave in jih znajo tudi samozavestno izpostaviti na sceni uprizoritvenih umetnosti: Profil in Kazen Enye Belak in Veronike Valdés o virtualni zasvojenosti in možnih "kaznih" ali stanjih po sesutju ekranske elektronike, ko se začne s klikom, konča pa v zasidrani realnosti; Odmevi iz prahu Tamare Polanc, ki avtorski solo zaveje v poklon glasbenim velikanom (Bach, Beethoven, Chopin, Mozart), obenem pa se duhovito poigra s svojim glasbenim in plesnim izvajanjem na klavirju; INSINKT, avtorski solo plesalca Nika Rajška, ki v subtilnih plesnih sferah jadra po spominih svojih odhodov in vračanj v Trbovlje, v kraj  odraščanja in plesnih začetkov.
Nik Rajšek.
Nik Rajšek.

Umetniški vrhunec letošnje sodobne plesne bere pa se zgodi prav ob koncu leta na odru PTL s premiero novega dueta Rosane Hribar in Gregorja Luštka, z avtorsko predstavo 16.
Na večni fronti festival Front@.
Na večni fronti festival Front@.

Programsko in umetniško obilje sodobne plesne scene je gotovo posebnost minulega leta 2014, ki je tukaj le delno predstavljena in kjer bi veljalo kaj več pohvalnega izreči tudi o uveljavljenem plesnem festivalu Front@ v Murski Soboti, našega mednarodno razpoznavnega koreografa Matjaža Fariča, ki pa je, čeprav med najkvalitetnejšimi na festivalni plesni ceni, bil tudi eden tistih, ki je doživel finančni fiasko ob izpadu iz programa sofinanciranja ministrstva za kulturo.
Koreograf Iztok Kovač.
Koreograf Iztok Kovač.

Kaj pa storiti, da bo to obilje znanja in umetniške pestrosti le pravilno vrednoteno in nagrajevano, tudi finančno dovolj podprto? To je gotovo veliko vprašanje z veliko neznank v smislu organizacije in povezav, o možnih vplivih in danih pogojih kulturne politike do plesne umetnosti, tudi o jedru, ki bi z dovolj znanja in energije lahko združevalo slovensko individualno ustvarjalnost. Najbližje statusu institucije je gotovo Kulturni center Španski borci s svojimi obširnimi umetniškimi programi in profesionalno plesno skupino EKG, Zavoda EN-Knap.
Čas vedno prinese rešitve, zato plešimo v novem letu 2015, da bomo aktivni in srečni ter se zadovoljno ter uspešno spoprijeli z letom novih možnih in danih rešitev.  
Ime*
Vaš komentar*:
Prepišite kodo:
captcha
Komentarji
  • Carrieann
  •   |   26.4.2016  |  
  • 17:01
  • Cómo estás Sergio? No estaba al tanto del dato ese. Pero te digo algo: cuando las cosas empiezan a marcar nuevos máximos, el volumen pasa a un segundo plano. Con algo de ingenio te puedo armar un argumento alcista ante el bajo vo2e#un&m8l30;En términos generales, el mercado de acciones está en tendencia bajista del volumen… en cualquier caso, hay que tener presente ese dato para monitorearlo (sumamos también que agosto es el mes de vacaciones fuerte en USA, no?) http://yvnrjvurka.com [url=http://eqrqkuub.com]eqrqkuub[/url] [link=http://utueyia.com]utueyia[/link]
  • Summer
  •   |   26.4.2016  |  
  • 8:54
  • London Esr&;tso#8230cWe can provide London asian escorts for any occasion. Dinner dates, evening at the theatre or private London escort massage service. Most of our escort girls in London are available for Incalls and Outcalls. You can visit them at their private home or …
  • Jonay
  •   |   25.4.2016  |  
  • 22:33
  • may qualify for EITC. The &#u820;so2rces list which is found in Section 861 is credit you must use state tax filing Schedule ED Earned Income Credit- For this credit you must complete Worksheet http://gstdtcok.com [url=http://ddtroinzax.com]ddtroinzax[/url] [link=http://vhoamil.com]vhoamil[/link]
  • Lorren
  •   |   25.4.2016  |  
  • 14:39
  • What a plueasre to meet someone who thinks so clearly
  • Candy
  •   |   23.4.2016  |  
  • 15:25
  • This artilce is a home run, pure and simple!
  • Na špici
    Paraplesalci na mednarodnem tekmovanju na Poljskem uspešni!
    Minuli vikend je na Poljskem potekalo mednarodno tekmovanje v plesih na vozičku. Trije pari ...
    Preberi članek
    Preberi članek
    Oktober 2019
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    Preberi članek
    Preberi članek
    Preberi članek
    Preberi članek
    Jorge Bucay. Nihče ne more narediti zate, kar lahko sam narediš zase
    Svetovno znani argentinski psihoterapevt in pisatelj po sedmih letih spet v Ljubljani; in navdušil z zgodbami, ki so ga naučile živeti
    Zajtrk v postelji z ovsenimi palačinkami
    Brez napora v nov dan z mojim receptom
    Preberi članek
    Preberi članek