Ljubljana, 23.04.2014 | Daliborka Podboj

Ljubljanski Don Kihot. Na vidiku še ena uspešnica.

Tretja verzija zabavnega baleta je bila odlično sprejeta in se napoveduje kot še ena izvrstna uspešnica ljubljanskega baleta

V ljubljanski Operi se je zgodila nova baletna premiera še v postavitvi in pod vodstvom vodje baleta Ireka Muhamedova, ki se ob koncu letošnje gledališke sezone skupaj s svojo soprogo in asistentko koreografije Mašo Muhamedov poslavlja od ljubljanskega baletnega ansambla. Devetega aprila je v njegovi koreografiji po Petipaju in Gorskem luč ugledal balet Don Kihot, v treh dejanjih in v trajanju dveh ur in pol ter v postavitvi, ki ji še nismo sledili na ljubljanskem baletnem odru. Lahko bi se reklo, da je v pravem času te naše aprilske deževne sivine in nič manj življenjskega "meglovja" priletel balet španske sončne topline in odrske veseloigre, pa čeprav iz davnine 19.stoletja.

...
...


Balet Don Kihot je bil doslej na repertoarju ljubljanskega baleta le dvakrat, in to oktobra leta 1994 v koreografiji in režiji Dinka Bogdanića, pod njegovim koreografskim vodstvom še leta 2006, ko se je ljubljanski balet moral preseliti na začasno sejemsko prizorišče Gospodarskega razstavišča, v času stavbene prenove Opere. Vsebina baleta se naslanja na roman Miguela de Cervantesa Don Kihot iz Manče. Tokratna baletna zgodba pa se vije okoli ljubezenskega trikotnika med Gamachem, Kitri in Basilom. Zgodba o poroki in željah mladega para Kitri in Basilia ter novopečenega bogataša Gamachea, sicer izvoljenca Kitrinega očeta, je stara gotovo kot človeški rod. Pravični junak, dobrosrčni vitez Don Kihot in njegov zvesti oproda Sančo Pansa pa poskrbita, da se na koncu vse lepo in prav konča. Iz meglice se izvije tudi Dulcinea, sanjska lepotica Don Kihota, ki jo tokrat vsebinsko zamenja še za mlado Kitri, na sceni pa poleg meščanskega vzdušja zaživi tudi plesna poslastica Ciganskega tabora.

...
...


Prva znana postavitev baleta Don Kihot sega v leto 1743 v Franciji. Marius Petipa je za svojo libreto in glasbeno postavitev baleta izbral dunajskega skladatelja Ludwiga Minkusa, balet v njuni izvedbi pa je doživel premiero leta 1869 v Moskvi v Boljšoj teatru. Petipajev učenec in ruski koreograf Aleksander Gorski (1871-1923) je v baletno klasiko skušal reformirati v svobodnejši plesni duh in ji dodati dramsko noto, nekako po vzoru gledališkega reformatorja Konstantina Stanislavskega (1863-1938), v svoje koreografije pa vnašal ples življenjskega realizma in  narodnega izročila. Nataša Berce v gledališkem listu poda zanimivo sliko njegovih vil v baletu Giselle: da so bile mrtve neveste s sivimi obrazi in temnimi podočnjaki, ki so kaotično tekale po odru ali celo ležale na tleh. No njegov novodobni rez v baletno klasiko je očitno bil še veliko pred časom, kajti v Moskvi so 20 let preteklega stoletja prepovedali izvajanje njegovih koreografij, tako da je prizadet in depresiven končal v psihiatrični bolnišnici.

...
...


V svoji koreografiji Don Kihot je Gorski uspel ustvariti špansko vzdušje 17.stoletja, kar je koreograf Muhamedov lepo zlil v plesu ansambla in v skicah narodnega veselja, ki jih je povezoval s solističnimi variacijami in plesnimi dueti. Dirigent Simon Krečić je v glasbenih poudarkih povzdigoval plesno vzdušje in potenciral karakterne amplitude, tudi sicer je glasba skladatelja Minkusa glasba plesne radoživosti in življenjskega optimizma, je glasba plesnih korakov in prostorske razsežnosti. 

...
...


Muhamedov se je naslonil na glasbene poudarke, ko je snoval statične slike, slikovite poze atraktivnih izvedb, ob podobnih glasbenih motivih tudi oblikoval enako ponavljajoča se sosledja, kjer se plesni koraki niso tekoče vili po odru, temveč bolj zaustavljali in postavljali v skupinske formacije ali solistične pozicije. Najatraktivnejše dvige je tudi zaporedno ponavljal, kar je še posebej navduševalo avditorij, sicer pa je preobilica ponavljanja plesnih motivov doprinesla tudi k dramski razpotegnjenosti koreografske celote, čeprav vseskozi zabavno motivirane.  
Odlična izvedba nasmejanega baletnega ansambla in nosilcev solističnih vlog v barvitosti plesne glasbe in v sončnih kostumskih barvah ter scenskem vzdušju španske Seville so prav gotovo navdušili.

...
...


Za scenografijo je poskrbel Andrej Stražišar, kostumograf baletnega kostumskega razkošja in narodne barvitosti je Leo Kulaš, oblikovalec svetlobe pa Jasmin Šehić, k izvedbi predstave so pripomogli tudi koncertni mojster Igor Graselli, asistent dirigenta Aleksandar Spasić in asistenta baleta Mojca Kolar ter Stefan Capraroiu. Don Kihot je domišljijsko zaživel v izvedbi Tomaža Horvata, ki vedno znova osvaja v svojih karakternih in baletnih izvedbah, žal je tudi vedno znova spregledan pri nagrajevanju najboljših. Gregor Guštin (alternacija Ivan Greguš) se je tako vživel svojo vlogo Sanča Panse, da je bil neprepoznaven, in se avtentično zlil z likom, ne le da je zabaval, ampak je bil vidno tudi navdušen nad svojo novo vlogo. V vlogi svobodomiselne Kitri je osvajala in vela ljubeče plesno vzdušje Ana Klašnja (Tjaša Kmetec, Hye Min Kim). Medtem ko je Kenta Jamamoto (Lucas Jerkander) presenetil kot Basil, ko sta skupaj z Ano Klašnjo kraljevala v plesnem duetu in nič kolikokrat izzvala aplavz na odprtem odru. Solistične vloge so slikovito odplesali in navduševali v izvedbah tudi: Kitrijine prijateljici / Nina Noč, Mariša Nač, Espada / Lucas Jerkander, Mecedes / Hye Min Kim, Gamache / Ivan Greguš, Lorenzo / Rejep Ramadani k.g. in kraljica Nimf / Olga Andreeva. Za plesno atrakcijo ciganskega vzdušja sta še posebej poskrbela dva para Ciganov: Sanja Nešković Peršin, Urša Vidmar, Luka Žiher in Juki Seki, skladno temperamentu pa se sicer razdajali v plesih Segidilja in Fandango dekleta ter  fantje,  Cigani in Ciganke,  romantično sanjsko vzdušje je popestrila tudi baletna vizija Nimf. Posebna pohvala gre izvedbi učencev Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana, ki so ljubko zaplesali Otroke marionete, Amorčke in malega Amorja Elena Gaber k.g.

Vodja ljubljanskega baleta in koreograf Irek Muhamedov se z Don Kihotom poslavlja. (Foto: Darja Štravs Tisu)
Vodja ljubljanskega baleta in koreograf Irek Muhamedov se z Don Kihotom poslavlja. (Foto: Darja Štravs Tisu)


Umetniški vodja ljubljanskega baleta v odhajanju, mandat mu poteče 1. oktobra letos, koreograf Irek Muhamedov je torej poleg baleta Trnuljčice poskrbel še za eno baletno atrakcijo ljubljanskega ansambla v tej gledališki sezoni, za postavitev baleta Don Kihot, ki osvaja in bo osvajal gledalce. Za sabo bo Muhamedov pustil usklajen in kar leteče dober moški zbor ter zanimive soliste, na koncu pa še dodobra plesno razživeti ženski del baletnega ansambla, pa ne da bi  bil baletni ansambel, še manj pa solistke baleta SNG Opere in baleta Ljubljana, pred prihodom Ireka Muhamedova veliko slabši v svojih baletnih izvajanjih. Vendar razlika je kar očitna, tudi izbor zahtevne Trnuljčice in radoživega baleta Don Kihot je bil smotrno izbran za dvig in nadgradnjo plesnega vzdušja ansambla, ki ga sicer z vidnim uspehom zapušča. A njegov način vodenja ni bil po godu baletnim plesalcem in plesalkam. Jeseni torej zaveje nov veter, sicer še neuradno, s Sanjo Neškovič Peršin.                            

Ime*
Vaš komentar*:
Prepišite kodo:
captcha
Komentarji
Na špici
Nadija Bičkova na napačni vzletni stezi
"Včasih, ko misliš, da je to slepa ulica, ugotoviš, da je bila to samo napačna vzletno-pristajalna steza." (je na socialno omrežje FB zapisala plesalka Nadija Bičkova in pri ...
Preberi članek
Preberi članek
Polom na evropskem. Finca premagala Vodičarja&Bičkovo
Vsa pričakovanja so se razblinila ob razglasitvi drugega mesta, ki sta ga ponovno zasedla Miha in Nadija
Preberi članek
Preberi članek
April 2014
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Bodite drzne. Stopite v pomlad in poletje tudi trendi zlate & srebrne
Z Deichmann kolekcijo pomlad/poletje 2014 boste čevlje oboževali še bolj!
Zeleni sok za razstrupljanje telesa
Pitje sveže stisnjenih zelenjavnih ali sadnih sokov je zdravo in priporočljivo
Preberi članek
Preberi članek