Maribor, 18.04.2014 | Barbra Drnač

Valentina Turcu v nevarnih razmerjih drhti od inspiracije

Mariborska baletna diva je pred novim projektom in na novo zaljubljena v Branka Šturbeja

Če sem lani zapisala, da je bilo poletje njeno, zdaj mirno napišem, da se njen trend nadaljuje tudi v letu 2014. Mariborska balerina, koreografinja, pedagoginja in vsestranska baletna umetnica Valentina Turcu nima časa za predah. No, vzela si ga je na lep sončen dan na terasi hotela City v Mariboru, kjer ob pogledu na mirno Dravo razmišlja malo za nazaj in veliko za naprej.

Valentina v času Mauricea Bejarta, levo njen plesni sošolec Gil Roman, zdajšnji vodja skupine Mauricea Bejarta.
Valentina v času Mauricea Bejarta, levo njen plesni sošolec Gil Roman, zdajšnji vodja skupine Mauricea Bejarta.


Zdi se, kot da je bilo minulo leto tvoje leto in ustvarjanje se nadaljuje skoraj v enakem tempu.
Letošnje leto je še bolj, še trikrat bolj hitro, pestro, vznemirljivo, noro kreativno. Tempo je dihjemajoč ... na trenutke deliričen! Pet projektov od začetka te sezone do sedaj, v nadaljevanju pa Nevarna razmerja z mariborskim baletom in Romeo in Julija za Latvijski Nacionalni Balet v Rigi prestolnici kulture 2014, nakar še veliko gostovanj v Italiji, Franciji in na Hrvaškem.

Ana Karenina v HNK Zagreb
Ana Karenina v HNK Zagreb


Dva glavna fokusa sta bila Ana Karenina za HNK in Carmen za tvoje matično gledališče. Dve usodni ženski, ki sta na nek način povezani. Kako ju ti doživljaš in zakaj ravno Ana in Carmen?Slišala sem tudi dobronamerne pripombe, da bi za oba baleta lahko rekli, da sta avtobiografska. Tisti, ki te dobro poznajo, so našli tako v Carmen kot v Ani preprosto Valentino in njeno življenjsko zgodbo …
Obe sta neustrašni. Drugačni. Svoji. Živita in borita se za polno kapaciteto svojih duš. Ne bojita se ljubezni, ne bojita se strasti in predvsem smrti ne. Ukvarjam se nonstop s smrtjo v kreacijah. Vsaj nekaj časa se še bom. Bejart je pravil, da se tako najlažje ozdravimo bolečine, ki nas je s smrtjo bližnjega za zmeraj zaznamovala. Tudi ljubezen me je. Zato jo tako slavim. Brez strasti in domišljije pa itak ne gre. Ljudje radi iščejo žrtve, junake, ideale, morilce, ljubimce predvsem pa krivce, se identificirajo z zgodbami ali se v njih izgubijo. Teater tudi ima ta namen. Da nas prebudi, odpre, odnese ... Ljudje si tudi prepogosto jemljemo pravico, da izjavimo, da nekoga dobro poznamo! (smeh) Je pa res, da bo v vsaki moji kreaciji zelo prepoznaven rokopis senzualnosti, erosa in ludusa ne glede na to, v kateri predstavi me boste in pod katero funkcijo iskali. Strast, s katero ustvarjam in soustvarjam teater ne glede, v katerem njegovem segmentu se trenutno nahajam, je strast, ki se čuti, ko predstava postane meso. Produkt. Ko doživi svoj prvi aplavz in zaživi naprej, se ta strast prenaša. Kakorkoli ... vedno so me fascinirale močne zgodbe, močne ljubezni, močne osebnosti in močne ženske. Tudi Julijo sem kreirala kot samosvojo, ljubečo, pogumno in niti malo naivno, čeprav jo velikokrat inerpretirajo drugače. Ana in Carmen sta gonilni sili trikotnikov, v katerih sta se znašli, in kot takšni provocirata ta naš kolektivni moralni, striktni službeni svet. Kaj je moralno in kaj nemoralno? Cena njunih odločitev je smrt. Na takšen in drugačen način. Vprašanje, ki ga Tolstoj navaja skozi svoje veličastno življenjsko delo, je: ALI BITI MRTEV GREŠNIK ALI ŽIVO TRUPLO? To je vprašanje vseh nas tudi danes in vsak dan znova in znova. Ali pristajati na formo ali napolniti svoja življenja z vsebino, kvaliteto, pogumom, svobodnimi odločitvami v skladu s svojim srcem, v zvestobi in spoštovanju do samega sebe in do soljudi. Tolstoj tudi zatrjuje, da je strah od življenja, brez da smo doživeli ljubezen, znatno hujši od strahu od smrti same. Kar se absolutno strinjam.

Carmen v SNG Maribor
Carmen v SNG Maribor

 
Zakaj misliš sta obe predstavi postal nekakšna "bestsellerja"?
Zato ker komunicirata neposredno. Ne blefirata. Publika to direktno zazna. Isto kot Romeo in Julija. Vsi trije projekti se ukvarjajo z ljubeznijo, strastjo in smrtjo. Imajo močne glasbene podloge in koreografski jezik, ki išče, da bi predelal primarno estetiko klasičnega baletnega izraza, se znebil nepotrebnih gest in prašnega dekorja, ter kostume rabi za dramaturgijo likov in ne samo estetiko zgodovinske slike. Balet, ki pripoveduje zgodbo, ni pa narativen. Išče bistvo, misel, čustvo, odnos, ki ga plešemo zares in ne zgolj formalno. Verjamem, da občinstvo čuti trenutek, kadar ga provociramo in zadovoljimo na primarnem, erotičnem in metafizičnem nivoju. Balet ima to moč. Je fantastičen medij in vrhunska oblika umetnosti, komunicira na univerzalnem jeziku. Menim, da je naša dolžnost in odgovornost te naše kreativne generacije vnesti vso svoje znanje in ljubezen v to lepoto, negovati klasičen balet, njegove vrednote, ki so nesporne, ga revitalizirati in mu vdahniti novo interpretacijo in življenje, brez da bi ga oskrunili. Noro uživam, kadar na odru vidim plesalce, ki ne samo brezhibno plešejo, ampak tudi polnokrvno igrajo stanja svojih karakterjev in vlog, ki jih nosijo. V gledališču včasih jočemo zaradi lepote. Takrat ko ustvarimo gledališko magijo, zaradi katere vse to, s čemer se ukvarjamo, dobi popoln smisel!

Valentina in Leo Mujić sta že na Bejartovi akademiji veljala za monstruma.
Valentina in Leo Mujić sta že na Bejartovi akademiji veljala za monstruma.


V Carmen se podpisuješ kot režiserka in koreografinja, v Ani Karenini kot dramaturginja ter soavtorica glasbenega koncepta in scenske adaptacije romana. Ob tebi kolega koreograf Leo Mujić. Kreativna sopotnika?
Spoznala sva se na Bejartovi Akademiji. Maurice Bejart naju je že pri osemnajstih letih imenoval "Les Monstres" ... monstruma. (smeh) Užival je v najini kreativnosti in ves čas opazoval, kaj si bova spet izmislila. Oboževala sva trenutke improvizacij in najraje sva imela, da sva kar sama nekaj igrala, režirala in koreografirala po svoje. Zmeraj sva štrlela ven, v nobeno škatlico naju niso mogli stlačiti, močni osebnosti sva bila že kot mlada in tako sva že zdavnaj spletla prijateljstvo, kreativno in ljudsko vez na podlagi sorodnega umetniškega videnja stvari. Čeprav sva danes diametralno nasprotje drug drugega, ravno zato sva si tako vznemirljiva, inspirativna in kompatibilna.  
Na splošno se mi zdi, da imaš raje okoli sebe moške kreativce kot ženske? Ali se motim?
Leo trdi, da sem ženska z moškimi možgani. Mislim hitro, praktično, matematično, pragmatično.
V enem od zadnjih intervjujev si mi dejala, da je neobremenjen umetnik v današnjih mentalno obremenjenih časih pravi luksuz. Je danes še huje ali vsaj malo lažje?
Iščem delo na terenih, kjer je ogromno domišljije in ljubezni. Ko zaznam egomanijo, se preprosto umaknem. Grozljivo je biti v bližini frustracij in nečimrnosti.

Med plesalce, ki jo inspirirajo, sodita nedvomno Evgenija Koškina in Sytze Jan Luske.
Med plesalce, ki jo inspirirajo, sodita nedvomno Evgenija Koškina in Sytze Jan Luske.


Kadar delaš, se to pozna tudi na tvojem telesu. Kreativnost je pri tebi najboljša shujševalna kura …, zdi se, kot da takrat ničesar ne ješ, saj imaš v tem trenutku komaj 56 kg ...
Ogromno pojem, samo še več porabim. Ljudje si pogosto predstavljajo, da je koreograf človek, ki sedi in komandira plesalcem. Veliko je res takšnih, to je tudi res, ampak dejstvo pa je, da moramo pokazati gibe veliko velikokra,t in sicer plesalci se menjujejo iz ure v uro, zasedba se menjuje, tudi poškodbe in prezasedbe se dogajajo, vaje si nenehno sledijo, ni pavze za koreografa, ustvarjalca sistema, v katerem deluje, potem sledijo skupinske scene, potem moške, potem ženske, potem sola, potem dueti, pa trio, pa vse od začetka, pa jutri spet znova. Kadar delaš avtorsko koreografijo ali kreacijo popolnoma iz nule, je vse tvoje in vse in vsi so na tebi in okrog tebe kot planeti okrog sonca. Ogromno je odvisno od avtorja samega in seveda njegovega kreativnega tima. Torej ves proces dva meseca si noter v baletni, potem na odru ure in ure. Ni trenutka, da ne preverim vseh kostumov, detajlov, frizur, nakita, sokreiram sceno, luč, pregledam gledališki list, zavese, kulise, fotografije za javnost, dajem intervjuje, preverim, če oder drsi ali je čist, ali imamo vse glasbene iztočnice, ali je še kaj, drvim pred premiero, preverjam zvok, pilim v tonski kabini devet ur s "toncem", še enkrat gremo vse skozi, vse reflektorje, dim "mašine", potem še enkrat gremo z drugo zasedbo ... Torej logično, če je v ekipi 40 do 50 ljudi ..., na tej strani sem pa jaz, da je sorazmerno normalno, da me za nekaj kil pobere. Ne pobere mi pa užitka do hrane! Zmeraj sem bila hedonist.
Tvoja pot se nekako razvija sama po sebi - od plesalke preko koreografinje do režiserke. Se povsod čutiš suverena ali nekje vseeno stopaš na rahlo?
Nikoli nisem znala stopiti na rahlo. Moje usodne poškodbe zelo evidentno govorijo o tem. Obožujem to, kar delam v vsakem trenutku moje gledališke ekspresije neglede, ali sem v drami ali operi ali baletu ali celo v šiviljski in frizerski delavnici. Velikokrat se "hecam", da bi čisto lepo in ustvarjalno funkcionirala tudi v marketingu in prodaji vstopnic. Gledališče je od nekdaj bilo moj dom, tako da v katerikoli "sobi" se najdem, moji domišljiji in užitku ni konca. Nisem pa rada dolgo v eni in isti sobi. To priznam. Ne maram navade, dolgčasa in povprečja. Rabim sveže meso. Po bazičnem instinktu sem "hunter!" Koreografija je moja kreativna potreba in posebna vrsta umetniške ekspresije. Koreograf je vizionar. Koreografija se rojeva v nekem magičnem trenutku inspiracije, v lepoti, senzualnosti, poetiki, neposredni srčnosti, viziji onkraj meja racionalnega. V kontaktu s soustvarjalci, plesalci in strastni potrebi po samorealizaciji. Pogosto prek čustev in skozi lastne globine iščemo pot do vsebine, s katero se ukvarjamo, in do zgodbe, ki nas inspirira. Umetnost se mora čutiti, mora skozi moje telo in dušo, da bi lahko prišla ven v nekakšni erupciji.

Nevarna razmerja bodo odsev današnjega po Valentinino
Nevarna razmerja bodo odsev današnjega po Valentinino "odvratnega neo-baročnega časa.


Tvoj naslednji projekt bo ponovno udaren, čustven. Nevarna razmerja so imela gledališko in filmsko upodobitev, plesnih pa zelo malo. Poznam verzijo Davida Nixona … Kako se boš ti lotila te prešuštne vsebine z mnogo vzburjenja, da ne rečem kar seksa? Neposredno. 
Najbrž ravno pravšnja baletna zadeva za dubrovniško okolje, kjer bo premiera ...
Ponovno soustvarjava z Leom in se zelo veseliva. Čas, v katerem živimo, je odvraten neo-baročni čas. Razmišljala sem, da bi tudi baletu dali nov profil. Namesto neo-klasičnega baleta bova z Leom soustvarila za spremembo en neo-baročni balet. Malo lep, malo odvraten. Torej 20.8.2014. praizvedba v Dubrovniku na festivalu, zatem 28.8. Festival Križanke, 7.11. premiera v SNG Maribor v zasedbi Anton Bogov, Catarina de Meneses, Jelena Lečić, Evgenija Koškina, Sergiu Moga, Tanja Baronik, Matjaž Marin, Tijuana Križman Hudernik, Sytze Jan Luske, Olesja Hartmann, Gaj Žmavc, Yuja Omaki, Asami Nakashima, Ines Uroševič, Aleks Šišernik, Filip Jurič.

Z igralcem Brankom Šturbejem nadaljujeta zvezo, ki se je končala pred davnimi časi. In sta srečna ...
Z igralcem Brankom Šturbejem nadaljujeta zvezo, ki se je končala pred davnimi časi. In sta srečna ...


Nekoč si dejala: “Kadar posel cveti, ljubezni ni, in obratno.” Zdaj imaš oboje. Zaupaj nam misel o tvoji vezi z Brankom Šturbejem.
Zmeraj sva verjela v čudeže. Sedaj se nama je zgodil eden največjih čudežev. Drhtim od inspiracije ...

Ime*
Vaš komentar*:
Prepišite kodo:
captcha
Komentarji
Na špici
Nina Wabra Jakič. Ples je nekaj gigantskega
"Že prej sem zelo rada plesala, vendar pa plesa nisem nikoli trenirala. Med rehabilitacijo na Soči me je delovna terapevtka Petra pripeljala na plesno uro, vendar mi ni bilo takoj všeč. To ni ...
Preberi članek
Preberi članek
Clugov plesni spektakel in zagrebški baletniki na tržaškem odru
V operno-baletni hiši Giuseppe Verdi v Trstu gostuje HNK v Zagrebu s plesnim spektaklom, pod katerega se podpisuje koreograf Edward Clug
Preberi članek
Preberi članek
April 2014
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Velika noč malo drugače. Namesto kaloričnih živahna in dišeča darila
Pri Lushu so posebej za čas, znan po prenajedanju z "nezdravo" hrano, izdelali za vas igrive, sproščujoče in poživljajoče kopeli
Presna velikonočna jajčka
Prihaja velika noč in ustvarjam presne recepte za vse vas, ki želite preživeti praznike ob zdravem sladkanju
Preberi članek
Preberi članek