Maribor, 30.09.2019 | Daliborka Podboj

Oralno. Okušanje umetnosti nekoliko drugače

Festival sodobnih performativnih praks Performa & Platforma
Zelo izrazna Aja Zupanec v predstavi Kričeče bleščeče (foto: David Orešič)
Zelo izrazna Aja Zupanec v predstavi Kričeče bleščeče (foto: David Orešič)

Letos združeni festival sodobnih performativnih praks pod skupnim imenom 24. Performa & Platforma je potekal na različnih mestnih lokacijah Maribora od 19. do 22. septembra, pod umetniškim in programskim vodstvom Jasmine Založnik in Mojce Kasjak. Festivalski program je tematsko usmerjen na oralnost, v pomenu okušanja vsega tistega, kar zaokrožijo in meljejo usta, tudi okušanja umetnosti nekoliko drugače, ki lahko prikliče mnogotere asociacije, ob njih tudi okuse. Pomislimo na video ekspozicijo limone, ko se v rumeni sadež zareže nož in ustno votlino v istem trenutku oblije slina, ko očitno ne pozabijo na kisli okus, je že zakodiran v njihovi čutni votlini ali nekoliko višje shranjen nad njimi. 
V lični in pregledni gledališki knjižici zapišejo: "Ne glede, kako privlačna so lahko usta in kakšne konotacije lahko vse vzbujajo, so primarni organ za prehranjevanje." So aktivna pri govoru, besedah, petju in je jezik najbolj prefinjen vidik človeškega življenja. Poleg vsega pa še prenašajo vdih, izdih ... "Česa vsega človeška usta ne zmorejo?" se v uvodnem nagovoru sprašujeta avtorici.

Kolaž odprtja
Kolaž odprtja

Prvi dan programskega sporeda je bil rezerviran za performans Golem bolgarske režiserke Ane Dankove in je eden tistih iz serije primarnega prehranjevanja, pravzaprav basanja s čik-gumi (ne)kulturo, ko čik-gumi postane raztegljivo rutinsko dejanje, tudi edino gledališko sredstvo. Naslov pa ukaže na željo preseganja rutine, ki se tali v ustih in je časoma že kar nagnusna. Golem je po judovski mitologiji namišljeno bitje, narejeno iz materiala (gline), ki se želi približati božanskemu; tokrat pa na odru Lutkovnega gledališča (LGM) v izvedbi treh performerk: Ive Sveštarove, Violete Vitanove, Irene Cvetanove. Zaključek bi se lahko glasil: kakor ješ ali pač se bašeš, tako izkazuješ svoj karakter; pri basanju je to gotovo neutolažljiv pohlep. Na račun prehrane je mnogo tega rečenega, saj je tudi hrana človekov obilni ter primarni vsakdan in je že od nekdaj privlačil umetnike.

Golem
Golem

Mlad iranski koreograf Sorour Darabi je na odru LGM uprizoril avtorski solo Farci.E, odrsko zasnovo po lastnem konceptu, v režiji in koreografiji ter izvedbi. Avtor v svojem delu raziskuje in se poglablja v spol kot telesno deformacijo, tudi pomenu kulturnih konstruktov spolne identitete, tokrat pa še nekoliko drugače, ko ima beseda spol v njegovem maternem, perzijskem jeziku (jens) dva različna pomena. "Kadar jo uporabimo v povezavah z ljudmi in živalmi, se nanaša na njihov biološki spol. A če jo uporabimo za stvari in predmete, se nanaša na material, iz katerega je izdelana, torej je 'spol' te mize les." V tej smeri se nižejo njegove misli ter dejanja o materiji in spolu. Sorour Darabi  je iranski umetnik, samouk, ki trenutno živi v Parizu. Študije koreografije je zaključil na koreografskem centru National de Montpellier. Pred svojim odhodom v Francijo (2013) je že bil aktiven na iranski sceni kot član podzemnega združenja ICCD (nevidni center sodobnega plesa, ki ga oblasti ne priznajo kot umetniško zvrst, združuje pa okoli 300 mladih), tudi že predstavljal svoja dela na festivalu Untimely v Teheranu, ki je bil leta 2013 že tretjič organiziran.

Ana Romih in Beno Novak

Ana Romih in Beno Novak


Na Malem odru SNG Maribor sta Kranjčana, koreografa in plesalca Ana Romih in Beno Novak, uprizorila avtorski duet Koncert telesa/Body Concert. Je njun sila dinamično začrtan izvirni koncert zvoka dveh teles, ki je znova navdušil tako kot na premieri v PTL (2018) in tudi na Gibanici 2019. In sta v kratkem predahu dveh ločenih vpogledov na temo svojega telesnega zvena (med gibanjem ter v odnosu dveh teles) podkrepila gledalce še z osvežilno prozorno tekočino, in usta niso bila suha; nagrada na koncu pa obilen aplavz.

Kričeče bleščeče
Kričeče bleščeče

V soboto zvečer je na Malem odru Narodnega doma Maribor plesalka, koreografinja in pedagoginja Aja Zupanec predstavila svoj najnovejši solo projekt Kričeče bleščeče/Liter of Glitter, tisti, ki so sledili premieri v Celju, so bili znova navdušeni, menda je v intimi na Malem odru še bolj blestel ta njen litrski sijoči nanos. V svojem avtorskem solu se Aja obda s čarobnostjo poparta, tudi jo še dodatno posladka s sladkobno peno, vendar ves čas na umetniški strani tiste mejne ostrine, ko je nikakor ne zanese med bleščeča povprečja, njen performans pa lahek, zabaven in  zlepljen s pop glasbo tistih 70.
To isto soboto je bila v popoldanskem času (ob 18. uri) na mariborskem Glavnem trgu v GT 22 premierno uprizorjena kratka (15-minutna) avdiovizualna instalacija Ivana Mijačevića: Slovenska jabolka nepravilnih oblik. Glavni trg sem že našla, ampak za GT 22 pa si morala kar vzeti čas, in prišla pravi trenutek, ko je Ivan začel svojo štorijo o navezanosti na kuharske veščine 24. ur. V ozadju pa kar nekaj časa tekel posnetek lupljenja krompirja. Ivanova zgodba pa zarezala v rojevanje njegovega video posnetka: "Rad gledam oddaje o kuhanju. Zatemnim zaslon, poslušam. Utišam zvok ter gledam barve in oblike živil ." Do te mere so ga živila pritegnila, da je snemal delovne roke, ki režejo, sortirajo ... Opazil tudi, da so slovenska jabolka ne le razvrščena po kakovosti, ampak tudi po obliki, ko se nekatera označijo za nepravilne oblike. In se podčrtano spraševal, kako bi le označili tista slovenska jabolka, ki rastejo tik ob atomski centrali, so tudi tista nepravilnih oblik ... In čeprav je tekel posnetek o pripravljanju živil za kuhanje, za obrok, smo sledili koreografiji plešočih prstov in dlani, posebej pa je privlačil ples krompirjevih olupkov. Ja, bile so to plešoče tenke in prožne ploske (nožne) linije nepravilne oblike, ki so se ovijale in izvijale v kroge, tudi iz njih povzdignile, se plosko spuščale ter padale na ravno površino. Domiselno, zabavno in inovativno, bi lahko rekla o tem nenavadnem kratkometražnem filmu, ko tudi barve doprinesejo svoj barviti ples. 

Globoka skleda
Globoka skleda

S celovečerno filmsko projekcijo se je festival tudi končal v nedeljo v Lutkovnem gledališču Maribor, in to s koreografskim filmom v živo, Deep Dish/Globoka skleda, prestižnega koreografa, režiserja in večletnega umetniškega vodje (2005) skupine Liquid Loft, Chrisa Haringa. Koreograf Haring s skupino svojih plesalcev (Luke Baio, Stephanie Cumming, Katharina Meves, Anna Maria Nowak) ne preseneča več, saj vedno znova navdušuje s svojim tehnološkim poglabljanjem v čas in prostor, tokrat v makro- in mikrokozmos jedilnih oblik, ko performerji v rokah vodijo kamere in se iz večerne zabave izvije pustolovska vožnja. Tri leta je avtor zorel svoj koncept, preden ga je postavil na oder, vsak trenutek pa docela premišljen, dopolnjen ter potopljen v dinamičen gibek slovar, tudi dovolj napet (dramaturgija, scenografija in oblikovanje svetlobe Thomas Jelinek), zadnji del niza Perfect Garden Series pa se izriše ob sodelovanju in svetovanju Michaela  Blazyja, in ko filmski kadri ob modeliranih zvokih globin Andreasa Bergerja poustvarijo radosti, hrepenenje, radovednost, tudi vedno prisotno zemeljsko vrlino minljivosti.
24. festival sodobnih performativnih praks Performa & Platforma je svoje delovanje razširil tudi na TV-zaslon, ko je v okviru spremljevalnega programa potekala še moderirana razprava Omizje Oral(no)-O Okusih/Oral (18. in 19. 9.) na RTV SLO Regionalni RTV Center Maribor, Televizija Maribor.
In ob tej zanimivi letošnji oralni tematiki 24. festivalske edicije Performa & Platforma se že sprašujemo, kaj se bo lahko še serviralo na obloženem mariborskem omizju prihodnjega 25. Festivala sodobnih performativnih praks. Pustimo se presenetiti!

Ime*
Vaš komentar*:
Prepišite kodo:
captcha
Komentarji
Preberi članek
Preberi članek
Ljubezenski valčki presenetili in navdušili!
Koreografska trojica Lukas Zuschlag, Jean Sébastien Colau in Vincenzo Veneruso na odru SNG Opera in balet Ljubljana
Članice 2 z bronasto kolajno na svetovnem prvenstvu v hip-hopu
V sredo, 16. 10. 2019, je v nemškem Bremerhavnu potekalo svetovno prvenstvo v hip ...
Preberi članek
Preberi članek
360°
Preberi članek
Oktober 2019
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Magnetista. Prevzemite nadzor nad igro privlačnosti!
Oriflame je k svoji paleti dišav dodal še eno parfumsko vodo, ki dokazano privlači
Zajtrk v postelji z ovsenimi palačinkami
Brez napora v nov dan z mojim receptom
Preberi članek
Preberi članek