Sarajevo, 07.10.2017 | Daliborka Podboj

Sarajevski festival Balet Fest. Nastopil tudi ljubljanski baletni ansambel.

Osmi festival baleta se je odvijal v Narodnem pozorištu Sarajevo
Ljubljanski baletni ansambel v koreografiji Pet tangov (foto: Fuad Fočo)
Ljubljanski baletni ansambel v koreografiji Pet tangov (foto: Fuad Fočo)

Sarajevski festival Balet Fest letos beleži svojo osmo edicijo pod vodstvom umetniške direktorice Edine Papo, ki si je že od leta 1996, po zadnji krvavi vojni in okupaciji mesta, zadala nalogo, da sarajevski balet znova postavi na tisto visoko umetniško in profesionalno raven, kjer je bil pred to kruto vojno. Edina Papo je bila devetnajst let tudi umetniška direktorica sarajevskega baleta, ki deluje v Narodnom pozorištu Sarajevo, ves čas pa želela svojemu mestu in ljubiteljem baletne umetnosti približati mednarodne baletne odre, rešitev je našla v obliki baletnega festivala Balet Fest.

Umetniška direktorica festivala Edina Papo.
Umetniška direktorica festivala Edina Papo.


Minulih sedem baletnih festivalov je bilo posvečenih velikim baletnim in mednarodnim odrom, letos pa so se osredotočili na sodobna avtorska  dela in novodobne tendence v svetu baleta. Edina Papo daje vedno, kot pravi, prednost profesionalizmu v umetnosti, meni, da je plesna umetnost več, kot se jo predstavlja, je folklora, so dvorni, dvoranski in družabni plesi, tudi baletna klasika in moderne ter sodobne tendence, ki izpisujejo čas.

Odprtje festivala je bilo v galeriji Novi hram.
Odprtje festivala je bilo v galeriji Novi hram.

   
Letošnja otvoritvena festivalska svečanost, ki je stekla 21. septembra v Galeriji Novi hram v čast mojstru baleta, solistu, koreografu in pedagogu Franju Horvatu (1920–1997), soustanovitelju sarajevskega baleta, ki ga je tudi vodil od leta 1954 do 1962 in postavil še Baletni studio ter zasnoval baletno šolanje pri njihovem Narodnem gledališču, je bila posvečena tudi zgodovini sarajevskega baleta.

Novinarska konferenca: (z leve) sarajevski predstavnik za odnose z javnostmi Arman Šakić; glasbenik, kvartet Kaktusi / Martin Žužek; Marko Hatlak, harmonika / Tango; Edina Papo, umetniška direktorica Balet Festa, umetniška vodlja ljubljanskega baletnega ansambla Sanja Nešković Peršin, baletniki: Petar Đorčevski, Tjaša Kmetec in Lukas Zuschlag
Novinarska konferenca: (z leve) sarajevski predstavnik za odnose z javnostmi Arman Šakić; glasbenik, kvartet Kaktusi / Martin Žužek; Marko Hatlak, harmonika / Tango; Edina Papo, umetniška direktorica Balet Festa, umetniška vodlja ljubljanskega baletnega ansambla Sanja Nešković Peršin, baletniki: Petar Đorčevski, Tjaša Kmetec in Lukas Zuschlag


Na 8. Balet Festu je praktično prvič nekje po letu 1960 gostoval naš ljubljanski baletni ansambel pod umetniškim vodstvom Sanje Nešković Peršin. Edini, ki je že nastopil na odru sarajevskega narodnega gledališča, ki deluje že 86 let, je bil ljubljanski solist Petar Đorčevski, imel je tudi enkratne spomine na prijetno in toplo vzdušje, ki vlada v tej sarajevski gledališki hiši. Enkratne spomine je prav gotovo iz Sarajeva ponesel tudi celotni ljubljanski ansambel po predstavi 26. septembra, saj je skoraj polno gledališče navdušeno ploskalo nastopajočim ljubljanskim umetnikom, in to na odprti sceni, ko tudi vzklikov ni manjkalo, poklonov pa ni bilo mogoče več niti šteti; in so tega večera tudi plesali z navdušujočo energijo. Predstavili so dve sodobni baletni deli: Pet tangov / Five Tangos koreografa Hansa van Manena in koreografijo Kaktusi / Cacti Aleksandra Ekmana.

... Pet tangov ...
... Pet tangov ...


Predstava Pet tangov je bila na odru ljubljanske Opere premierno uprizorjena leta 2010, svetovno premiero pa doživela leta 1977 v Amsterdamu. Pet tangov Hansa van Manena (1932) na glasbo Astorja Piazzolle se dogaja na pravokotnem dvoranskem podiju, koreografija pa v skladju z glasbo in v duetu s tangom teče v baletni tehniki ter na baletnih špicah, v eleganci in strasteh plesnega tanga, ko simulira vzdušje parov, njih medsebojnih napetosti, vabljivo snubljenje, in so plesne poti strogo začrtane po premicah ter diagonalah, po geometriji prostora. Glasba je tekla v živo in v znani izvedbi naših mojstrov te glasbene zvrsti: Marko Hatlak & Funtango; nastopili in navdušili pa: solo par / Tjaša Kmetec, Petar Đorčevski, ki je s čustvenim navdihom izpel še svoj solistični tango, in je Tjaša v tangu s petimi oboževalci vladala plesnemu prizorišču; dva para: Chie Kato, Lukas Zuschlag in Marin Ino, Filippo Jorio sta mladostno navduševala ob svojih hitrostih izvedbe ter zahtevnih dvigih, medtem ko so bili štirje pari Urša Vidmar, Yuji Muraishi; Eli Purkunen, Richél Wieles; Giorgia Vailati, Owen Lane; Tasja Šarler, Hugo Mbeng tudi očarljivi v skladnosti oblik ter vizijah izvedbe in v likovno nazornih ter efektnih kostumih kostumografa Jean-Paula Vrooma; asistent predstave je bil Viktor Isajčev. Marko Hatlak je na novinarski konferenci dejal, da prvič igra z baletnim ansamblom in je bil to zanj dobrodošel nov ter zahteven izziv.

... Kaktusi ...
... Kaktusi ...


Nastopajoči v baletu Pet tangov ob Kenti Yamamotu, Filipu Viljušiću, Sorini Dimache in Yukiju Sekiju so istega večera ter po odmoru uprizorili še mednarodno, tudi ljubljansko uspešnico Kaktusi, ki jim odpira že gostovanja izven slovenskih meja (asistentka predstave Mojca Kalar Simič). Odlično se je ljubljanski ansambel znašel in prilagodili nekoliko ožjemu odru, bili so igrivo sproščeni, tako da so bodice kaktej kar okvirile duhovito ter zabavno vzdušje. V plesnem duetu sta prijateljsko ter neposredno komunicirala Marin Ino in Lukas Zuschlag. Kaktuse je v živo spremljal tudi glasbeni Kvartet, glasbenik Martin Žužek pa je na novinarski konferenci navdušeno pripovedoval o neposrednem stiku z baletnimi plesalci, ko se gibljejo in muzicirajo med njimi, kar je nekaj povsem drugega, kot pa biti v glasbeni luknji pred odrom in je edini stik z baletom le dirigentova palica.

... Kocka ...
... Kocka ...


Prihodnji festivalski večer je bila na vrsti že nova predstava, in to Balkan Dance Project na čelu z našo Mojco Majcen ter novo ekipo plesalcev, izbranih na avdiciji: Ema Janković, Branko Mitrović, Luka Živković, Jakša Filipovac. Balkan Dance Project je predstavil dve sodobni plesni koreografiji: Kocka / The Cube Untold v koreografiji, scenografiji in kostumskem dizajnu Igorja Kirova ter After Sonnets / Po Sonetih v koreografiji Aleksandra Ilića in Natalie Iwaniec.

... Kocka ...
... Kocka ...


Koreografska Kocka se dogaja v zamejenem prostoru s prosojno kuliso, torej v tesnem scenskem prostoru, ki so jo v trenutkih predaha popisali nastopajoči plesalci s svojimi trenutnimi mislimi in občutki, kar sceni doda določeno noto skrivnostnosti. Koreografa Kirova je navdihnil istoimenski mistični film Cube (1997), svojo koreografijo utesnjenosti, osamitve ter fizične agresije pa snoval v sodobnih plesnih tonih in  akrobacijah pouličnih plesov, kar je skupina petih plesalcev tudi kar dobro in plastično gradila na  glasbo Quartet Balanescu.

... Po Sonetih ...
... Po Sonetih ...


In če je Kirov s svojo Kocko izpostavil grobo rezilo časa, se je koreografski duet Ilić-Iwaniec navdihoval ter poglabljal v Prešernove Sonete, na odru pa izpisal subtilno plesno vizijo, poezijo, ki jo izpojejo elastično voljna telesa plesalcev. Po predstavi After Sonnets si lahko povsem izpolnjen z umetniško poetiko plesne izraznosti, ko je vsak zaplesani segment predstavljal celovito pesniško noto, samostojni verz v pesniško zasnovani koreografiji po libretu Teodorja Sulića, na tenkočutno glasbo Lane Toković ter v scenografiji Dunje Kostić.
Mojca Majcen je z omenjeno plesno ekipo tudi že cel mesec v delovnem vzdušju in pripravah na njihov novi projekt, pri predstavi je poleg plesne vloge prevzela tudi celotno izvedbo ter odrske priprave, kar si prav gotovo zasluži čestitke za dobro izvedbo skupaj s plesalci. 

... Dunjaluk ...
... Dunjaluk ...


Zadnji festivalski večer je nastopila tudi plesna skupina Bitef Dance Company iz Srbije v koreografiji Miloša Isailovića Dunjaluk, na glasbeno kompozicijo Darje Janošević ter v dramaturgiji Stele Miškovič in Luke Mihovilovića. Plesna predstava izpostavi mladostnike beograjskih ulic v vsakdanjem okolju in v njihovih osebnih borbah v globalnem svetu današnjega potrošništva, naslov pa izhaja iz znane pesmi sarajevske glasbene skupine Zabranjeno pušenje, kjer se sliši spevni verz: "Kad procvatu behari i Dunjaluk zamiri ...". Bolečino nemoči današnjih mladih je koreograf docela plesno obarval, plesalci pa poglobljeno, tudi doživeto odplesali v izraznem in koreografsko zahtevnem sodobnem plesnem stilu: Ana Ignjatović Zagorac, Tamara Pjević, Nataša Gvozdenović, Milona Petrović, Jelena Bulatović, Vanja Halupa. Tudi njihova plesna skupina je prišla brez koreografa in njegove podpore, ker je Miloš delaven v tujini (trenutno asistira Edwardu Clugu na Dunaju), organizacijo in plesno vadbo pa je pogumno prevzela Ana Ignjatović Zagorac. Na sceni odra se v določenem preobratu zgodi še sarkastično obarvan ter odlično izpostavljen TV-Show preverjanja znanja, v stilu tovrstnih oddaj, ki so največkrat namenjeni zabavi animatorjev, ko je v neokapitalizmu neuspešnost treba še docela poteptati, in ko na sceni zavladajo celo suženjski odnosi. Pripombe so le na nekoliko preveč temačno scensko osvetlitev ter ne ravno jasno razpoznavne prehode različno kadriranih scen te dramsko zasnovane koreografije, čeprav je vsako posamično stanje kar jasno izpostavljeno in plesno dorečeno.

... . Dunjaluk ... (Foto: Fuad Fočo)
... . Dunjaluk ... (Foto: Fuad Fočo)


Vse te tri dni je dogodke z navdušenjem spremljalo sarajevsko občinstvo, ki je znalo oceniti dobro in najboljše, kar je 8. Balet Festival v bogati raznolikosti sodobnih plesnih produkcij tudi izbrano predstavil na sceni Narodnog pozorišta Sarajevo.

Ime*
Vaš komentar*:
Prepišite kodo:
captcha
Komentarji
Preberi članek
Preberi članek
Sem pač človek, ki ne stremi k najlažji možni poti, ampak k poti z največ vsebine in globine!
Pogovor s koreografinjo, plesalko in pedagoginjo Kjaro Starič Wurst
Klemen Prašnikar in Saška Averkijeva. Naziva svetovnih prvakov sva neizmerno vesela!
Naziva svetovnih prvakov sva neizmerno vesela! Je izpolnitev cilja, ki sva ga imela vrsto, let in o čemer sva sanjala kot otroka, ko sva naredila ...
Preberi članek
Preberi članek
360°
Preberi članek
December 2017
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Ko lepotni spanec zares deluje! Z Oriflamovo nočno masko bo obraz sijoč in spočit, tudi če vi niste!
Najučinkovitejše 'zdravilo' za kožo po napornih, izredno stresnih dneh, Oriflamov izdelek NovAge Intense Skin Recharge, preverjeno
Veganska praznična potička
Že premišljujete o praznikih in zdravih sladkih dobrotah? Moja potička je posebna in slastna!
Preberi članek
Preberi članek