Čedad, 20.07.2017 | Daliborka Podboj

Na festivalu glasbe, gledališča in plesa Mittelfest tudi predsednik države Borut Pahor

26. edicija Festivala Mittelfest je posvečena zraku
Le Mouvement Air (foto: Mittelfest / Phocus Agency)
Le Mouvement Air (foto: Mittelfest / Phocus Agency)

26. edicija Festivala Mittelfest je posvečena zraku, elementu, brez katerega ni življenja na našem planetu, vsaj takega, ki ga poznamo. Umetniški vodja Mittelfesta Franco Calabretto je zadnja tri leta usmerjal festivalsko tematiko na tri pomembne življenjske elemente: vodo / 2015, zemljo in ogenj / 2016, letos pa je ta mednarodni in večnacionalni festival posvetil še zraku in s tem tudi končal zasnovano festivalsko trilogijo elementov, ki so jih elementarno odsevali izbrani festivalski programi, letos za povrh še kritično ošvrknili duha stare Evrope. In ker je zrak nevidni element, tudi izpolnjen z nevidnimi mislimi ter željami, je to hkrati tudi element, ki kopiči utopične zamisli. Obiskovalce in meščane Čedada pa utopični zračni navdih idealne beline pozdravi že ob vhodu v mesto, v samem središču na trgu pred spomenikom, posvečenemu igralki Adelaidi Ristori, ko zračni tokovi v duhu otroške iluzije vrtijo množico belih vetrnic, postavljenih v vrstah na trgu Foro Giulio Cesare. Tudi festivalski plakat, Mittelfest É nell´aria / Mittelfest je v zraku, s poslikavo prozornega milnega balona in s plesalcem v dinamični pozi kaže na zračne festivalske tokove, ki jih prav gotovo v sferah človeštva tudi najbolj vrtinčijo gibalni vrtinci.

Borut Pahor na odprtju festivala
Borut Pahor na odprtju festivala


Otvoritvena slovesnost festivala se je začela v gledališču Ristori ob 12. uri v prepolni dvorani novinarjev in ob nagovoru našega predsednika Boruta Pahorja v slovenskem jeziku, katerega simpatično poimenujejo prepričani Evropejec. Potem je sledil še njegov javni, evropsko usmerjen pogovor z odgovornim urednikom dnevnika La Stampa Mauruiziom Molinarijem, ko se je med drugim izjasnil o dveh hitrostnih tirih Evropske unije (EU), ki ju sicer ne odobrava, vendar če že morata biti v dobro EU, potem Slovenijo vidi ob Franciji in Nemčiji. Uradno odprtje Mittelfesta je bilo končano v popoldanskih urah na odprtem prizorišču in festivalskem stičišču Caffé San Marco, ko so mestni in pokrajinski veljaki slovesno odposlali v zrak še grozd belih balonov, ti pa so se kar hitro zavihteli nad mestom in veter jih že usmerjal k našim mejnikom; saj vetra v Čedadu nikakor ne manjka.

... občinstva ne manjka ne notri ...
... občinstva ne manjka ne notri ...


V letošnjem festivalskem programu se bo zvrstilo več kot štirideset uprizoritev, prva na vrsti in na otvoritveni dan je bila multidisciplinarna predstava EU Evropa utopija, tudi kritično zasnovan pogled na aktualna dogajanja v Evropi, kjer so v petih predstavitvah izpostavili pet perečih evropskih problemov in jih tudi skušali človeško nravno ter poučno preusmeriti na odrskih deskah v bolj zračne in življenjsko prebavljive tokove. Tako smo dobili za predstavo Evropa utopija kar pet vstopnic in se razdelili v tri skupine z zelenimi, rumenimi in rdečimi oznakami, nato je vsaka skupina začela svoj pohod na dvorišču cerkve San Francesko, ki je že vsa ta festivalska leta namenjena potrebam kulture, in se vsaka posebej  usmerjala v enega od cerkvenih urejenih kotičkov, kjer je tekla v zaporedju obiskov ena od petih uprizoritev. Še prej nas je pričakalo presenečenje, ko smo morali uradnim uniformam odpirati torbice. Prva misel je bila, da je to tudi del predstave Evropa utopija, sčasoma pa se je dejanje izkazalo kot vsakdanji varnostni obred pred začetkom posamezne predstave, torej potreben ukrep organizatorja za varnost obiskovalcev v tem našem nemirnem  času. 

... ne zunaj ...
... ne zunaj ...


Prva na vrsti ter na velikem odru cerkve San Francesco je stekla koreografija Lá dove nascono i mostri, pač tam, kjer se rojevajo pošasti, koreografa in plesalca Giovannija Leonarduzzija, po njegovi ideji in scenografiji v plesni izvedbi z Raffaellom Tittonom. To je predstava treh današnjih generacij, dedka, ki največ sedi v svojem fotelju, in fanta, ki ga dvojica močnejše generacije ustrahuje, napade, da bi se poigrala z njim, ga spravila v smeh ter postala njegov idol moči, tudi dedka se lotita, ki se, vsega navajen, ne odzove. Moški plesni duet se odlično giblje po plesni površini, je akrobatski, sodobno tekoči, tudi realno intenziven v vrhuncih izkazovanja svoje moške premoči. Plesna pripoved je po svoji gibalni abstrakciji zasnovana tako, da si jo lahko vsak razlaga po svoje, konča pa se z združitvijo ranljive generacije in 'zalizanjem' močnejših v lupini lastnega obstoja. Uprizoritev spremlja popularni ansambel v živo, ki odseva prijetno in zabavno vzdušje ob glasbi Bitt On Rodan Woods Marca Rodella, tudi v njegovi 'beatbox' izvedbi, in pevca ter kitarista Roberta Pecara. Koreograf se ne sprašuje le o obstoječih pošastih, ki jim mladi žal sledijo, ampak tudi opozarja na to, da naj ne mislimo, da so zastrašujoče situacije daleč stran od nas, nasprotno so čisto blizu in ravno zaradi tega jih ni možno preprosto odkriti. Koreograf Leonarduzzi je znano ime italijanske plesne sodobnosti, tudi Titton, ki je bil še pred leti državni prvak Italije v break danceu, povrh še z odličji evropskih in svetovnih prvenstev. Moto predstave odsevajo tudi  avtorjeve besede, da vsaka akcija sproži reakcijo, ki slej ali prej nikogar ne zaobide.

... Un semplice anagramma, Europa´o paure ...
... Un semplice anagramma, Europa´o paure ...


Druga uprizoritev petih zgodb Un semplice anagramma, Europa ´o paure / preprostih anagramov in Evrope moči pa osvetli pereče stanje beguncev v Italiji, ko se sprašuje, kakšna sila je te ljudi pregnala iz domačega okolja v boj za preživetje. V malo dvorano vstopijo tudi ulični prodajalci vseh barv, ki predstavijo še svoje begunske zgodbe, ko iz Afrike preko Grčije, Turčije in Srbije eden od njih vstopi v Italijo, ko več dni ni imel ne hrane in ne vode, je pa preživel. Ja, to je hkrati tudi bankirska zgodba in zgodba o trženju, ko s podarjenimi boksarskimi rokavicami eden med njimi dobi novo priložnost, drugi pa poplesavajo v ritmu bobna. Anagrami znanih svetovljanov, avstrijskega pisatelja Stefana Zweiga, urugvajskega politika Joséja Mujice, ruskega filozofa in kritika Mihaila Bahtina ter Italijana, preživelega holokavsta Prima Levija se izpisujejo na projekciji, ko svarijo in poučujejo. Poleg igralca in dramaturga Andrea Germanija ter igralke Marije Grazie Plos na sceni povsem sproščeno in doživeto nastopi še skupina iz begunskega taborišča v Trstu, kjer nekateri bivajo že dve ali celo štiri leta. Tudi v mestu je opaziti, kako begunce organizirano usmerjajo v razna dela in na festivalska prizorišča.

... Eu Condominio ...
... Eu Condominio ...


Posebno doživetje je bilo slediti simpatični zgodbi Soseska Evropa v izvedbi Slovenskega stalnega gledališča v Trstu, ki bo na njihovem odru zaživela kot celovečerna predstava. V kratkem odlomku v dobro zasnovani dvojezični izvedbi igralke Nikle Petruške Panizon ter v režiji Daniela Dana Malalana se predstavi Evropa v malem, je stolpnica, kjer v zgornjih nadstropjih živijo priseljenci raznih barv, pod njimi pa evropski iz Poljske, Slovaške … in v spodnjih nadstropjih domačini. Zaplet nastane, ko Srb Slobo postavi mrežo pred vrata sosede Poljakinje. No, klepetavi ženski jeziki pridejo stvari do dna ter rešijo zagato v prid vseh. Slobodanu, ki je pozabil mrežo ali rešetko svojega 'roštilja' pred ženskimi vrati, pa naročijo, naj pripravi novega za 'žurko' vseh stanovalcev na terasi, in domačinke poskrbijo za domače prigrizke. Le koliko preprostih rešitev iz evropskih zagat bi našli prebivalci stare Evrope!

... Nell´are, Inferno # 5 ...
... Nell´are, Inferno # 5 ...


Zvečer je na odprtem odru na trgu Piazza del Duomo, ob mestni cerkvi Duomo di Santa Maria Assunta stekla celovečerna krstna uprizoritev nesmrtne Dantejeve Božanske komedije, osredotočene na poglavje Pekel št. 5, na razvrat in pohoto smrtnikov tega poglavja, v izvedbi  trinajstih plesalcev Ensemble Fisico Baletto Civile v spremljavi orkestra Mitteleuropa na sodobno glasbo Maria Pagotta in v koreografiji z naslovom: Nell´are - Inferno # 5 / V zraku, Pekel št. 5, mlade koreografinje Michele Lucenti. Na odru se v poltemi in tišini uzrejo nametana oblačila smrtnikov, ki visijo še v višavah scene. Smrtniki pa počasi polzijo po sceni na hrbtih, se začnejo tudi kotaliti in obračati, z glasbo pa že preskakovati eden čez drugega, ko posamezna gola hrbtišča in krepke zadnjice odsevajo v poltemi svoj sij beline. Z glasbo se začne tudi oblačenje na sceni, ko očitno dobijo nek prisluh ali nov zagon. Ja, povsem razpoznavna scena nametanih oblačil po odrskih površinah, ki se ji nemalokrat sledi na sodobnih plesnih prizoriščih, pri nas bolj v nasprotnem poteku, s slačenjem. Razvrat in živalski nagoni se intenzivno kopičijo na sceni v dobri izvedbi ter potencirani mimiki in gestikulacijah ob gibalnemu nasilju izvajalcev. V plesni liriki zasveti ljubezenski duet, starodavni zaplet Paola in Francesce, od nekod v izvedbi atraktivne plesalke prispe še plesna podoba Marilyn Monroe.

... Nell´are, Inferno # 5 ...
... Nell´are, Inferno # 5 ...


Skupina plesalcev ves čas trdo in odmevno pada, se dviga in hrepeni po višavah, se združuje v kompleksne gibalne strukture, tudi pušča  prostor baletni liriki ter odličnim solističnim izvedbam, ki se umetelno ustavljajo v vihravo celoto, ki očitno hlasta za atmosfero življenja. Glasba je močna, celo preglasi plesno podobo, večkrat pa se niti ne ujame z dogajanjem na sceni, ko koreografija in glasba ubirata lastne ustvarjalne tone. Verjetno je dobrodošla zamisel o ustvarjalnem duetu dveh umetniških sfer, glasbe in koreografije, očitno pa je bila Dantejeva nesmrtna poetika prevelik zalogaj za zahtevno izvedbo plesno-glasbene sodobnosti, ki predvsem ni imela dorečene dramske zasnove. Plesno-glasbena zgodba se konča po enourni uprizoritvi in še kakšno minuto več, ko utrujene kreature popadajo po tleh, nanje pa njihova nova bremena, dodatna padajoča oblačila.

... Stop ...
... Stop ...


Že naslednji popoldan je v središču mesta v poulični predstavi Stop zaplesala in se vrtela po zraku na klasično baletno glasbo miniaturna balerina, vodena s prosojnimi nitkami madžarskega lutkarja Andrása Lénárta, se na baletnih špičkah postavljala na roke otrok, ki so ji radostno ponujali svoje dlani.

... Stop ...
... Stop ...


Festival se je pohvalno usmeril tudi v zgodovino Furlanije, ko so z zborom in glasbo predstavili zgodovinske šege ter zabavne zgodbe tega domačega okolja, tudi skušali obuditi stari furlanski jezik v zlogih in petju zbora v predstavi Mamui Shiribic Mataran im Musiche (17. 7.). Pesem Mamui je pričarala stari jezik ter ples mladenk (tudi solo pevk), ki so se v ženski eleganci davnih zgodovinskih dni vile v plesu z okrašenimi palicami, tudi pričarale vzdušje peric ob pranju platnenih rjuh, jih izpirale, ožemale ter sušile v skupnem klepetu in delu ob vodi; v dramaturgiji, režiji ter enkratni igralsko pripovedni izvedbi v stilu pouličnih gledališč sugestivne igralke in akterke Martine De Juli.

... Di tutti i colori ...
... Di tutti i colori ...


Vrhunec prvih treh festivalski dni se je zgodil na večer 16. julija v atraktivnem šovu Di tutti i colori v kreaciji in spektru barvitih domislic Michelangela Riccija ter izvedbi Compagnia Ribolle. V predstavi visoke profesionalne izvedbe, ki sloni napreprosti otroški igrici z balončki,  smo na velikem poletnem odru doživljali klovnovski sij in tehnološko veščino tisočerih milnih balončkov, ki so preletavali oder ter odprto gledališče, ko so sledile še arhitekturne dimenzije milnih okroglin ter cevastih oblik, v katerih so poniknili tudi nastopajoči, vse pa po taktu atraktivnih melodij, tudi dobrega starega swinga in vugy vugyja, pa arije Carmen, ko niti srbski trubači niso manjkali. Bil je to dobrodošel spektakel v teh nemirnih evropskih časih, zračnih milnih iluzij z akterji, ki so nas gledalce postavili na noge in pripravili, da skupaj z njimi zaplešemo v tej 80-minutni zabavni predstavi milnih iluzij.

... Atmosphéres. (foto: Mittelfest /Phocus Agency)
... Atmosphéres. (foto: Mittelfest /Phocus Agency)


Na festivalu Mittelfest se na glasbeni sceni vedno dogajajo umetniški presežki, kot je to bil koncert zborovske glasbe, namenjen spominu na madžarskega skladatelja in etnologa ter jezikoslovca Zoltánu Kodályju (1882-1967) ob 50. obletnici njegove smrti. Posebno meditativno vzdušje pa je v glasbeni izvedbi Atmosphéres pričaral norveško-armenski ansambel Hamasyan Heriksen Arset Bang Quartet, ko pevec Arve Henriksen s svojimi glasovnimi potenciali in neverjetno gibkim telesnim poigravanjem osvobaja svoja ustvarjalna obzorja, ki gledališče prekrijejo s kopreno in tihoto miru, daleč stran od ropota zahodne civilizacije. Vse to je festival Mittelfest, ki v zelenilu Čedada letos poteka od 15. do 25. julija.

Ime*
Vaš komentar*:
Prepišite kodo:
captcha
Komentarji
Preberi članek
Preberi članek
Digitalna umetnost in ples na festivalu Mittelfest
Ples v izložbah, ples na odrih; različni scenski pristopi
Noro in nepozabno! Adrenalinski kamp za najpogumnejše z 'odštekanimi' Dunking Devilsi
Dunking Devils so slovenski akrobati, ki se ne ustrašijo nobenega izziva, naj gre za salte na premikajočem se vlaku ali pa skakanje z ogromne ...
Preberi članek
Preberi članek
360°
Preberi članek
Julij 2017
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
Preberi članek
SOS izdelki iz Kozmetike Afrodita
V Afroditini bogati ponudbi najdete tudi izdelke za zaščito kože pred piki insektov
Blaženo. Zdrave sladoledne lučke, ki dajo energijo!
Popoln sladoled za vroče poletni dni
Preberi članek
Preberi članek